Nick Cave & The Bad Seeds - Henry's Dream (1992)

Australiƫ
Label: Mute

1. Papa Won't Leave You, Henry (5:55)
  2. I Had a Dream, Joe (3:43)
  3. Straight to You (4:35)
  4. Brother, My Cup Is Empty (3:02)
  5. Christina the Astonishing (4:51)
  6. When I First Came to Town (5:22)
  7. John Finn's Wife (5:13)
  8. Loom of the Land (5:08)
  9. Jack the Ripper (3:45)
  10. Blue Bird *
  11. Jack the Ripper [Acoustic Version] *
  12. I Had a Dream, Joe [Live] *
  13. The Good Son [Live] *
  14. The Mercy Seat [Live] *
  15. The Carny [Live] *
  16. The Ship Song [Live] *
avatar van orbit
Grappig, ik vind zijn top10 meer een kwestie van: gaaf, goede plaat en onterecht minder hoog ingeschat tot oh nee he, weer die band en die overschatte meuk

EVANSHEWSON
orbit, als je The Beatles bedoelt, die kunnen nooit ofte nooit overschat worden, integendeel, dat is het allersterkste dat de popmuziek in een kleine 60 jaar historie de mensheid geschonken heeft...

avatar van Waldo Jeffers
Heel erg off topic, maar' het gaat natuurlijk over U2

Voor de rest leuke top 10 waar deze plaat ten zeerste zijn plaat in verdient.

avatar van orbit
Ik had het eerder over die mottige Led Zep en de WIE met die rockopera.. The Beatles kan ik ook nog wel waarderen, alhoewel ik dit wel hun meest overschatte plaat vind.

EVANSHEWSON
Led Zeppelin is gewoon hemels, maar je moet het willen horen natuurlijk, maar dit is hier geheel off-topic!

avatar van orbit
Dat is waar, ben blij dat je deze parel tenminste op waarde kunt schatten Evan

avatar van thetinderstick
Uitstekende plaat van Nick Cave en zijn Bad Seeds. Hier is een wat meer akoestisch (maar toch stevig) geluid te horen. Hoogtepunten: 'Papa Won't Leave You, Henry', 'Straight To You' en prachtige, duistere 'Loom Of The Land'.

Ik was van plan Nick Cave chronologisch te beluisteren, maar ik kon er toch niet aan weerstaan wat latere platen van hem toch eens te proberen, en zo komt het dat ik de laatste tijd vrwijel enkel dit schitterend stukje muziek opzet. Het geluid is nog steeds heerlijk ruw, maar de teksten zijn (een beetje) begrijpelijker en er zit meer harmonie in de nummers, zodat ze wel aangenamer zijn om te beluisteren (de eerste twee cd's van hem, waar ik ook weg van ben, zijn veel veeleisender en verdragen het niet zo om als achtergrond opgezet te worden). Beste nummer vind ik I Had a Dream, Joe , maar eigenlijk zijn de eerste drie liedjes allemaal geweldig. De rest is van een hoog maar constant niveau, met als laatste hoogtepunt nog Jack The Ripper.

avatar van Henry Lee
Na Murder Ballads en No More Shall We Part is dit het derde album van Nick Cave dat ik luisterde, en wederom een absoluut uitstekende CD. Vol met briljante nummers zoals Papa Won't Leave You Henry, I Had a Dream Joe, Straight to You, Brother My Cup Is Empty en Jack the Ripper. Ook uitstekende Murder Ballad achtige nummers zoals Christina the Astonishing, When I First Came to Town en John Finn's Wife. Minst favoriet is Loom of the Land, maar ik heb de CD nog maar 1 keer echt beluisterd. Uitmuntend album weer.

avatar van Henry Lee
Verhoogd naar 5*, geen zwakke punten op deze plaat.

Gish
Naar aanleiding van het fantastische concert van Nick Cave & The Bad Seeds in de Heineken Music Hall heb ik de hele backcatalogue maar weer eens gedraaid.
Meestal zijn "From Her to Eternity" en The Firstborn is Dead" mijn favorieten.
Dit album is echter bij nader inzien toch wel zijn meest constante album.
Een echte Cave met een sublieme combinatie van het wat ruigere en ook rustigere werk. Dit is genieten.
U staat op # 1 Mr. Cave !!

avatar van orbit
Mooizo! Is inderdaad zijn meest consistente werk, en ik ken zijn backcatalogue
Your Funral zou ik ook eens proberen, of Tender Prey..

jkbb
Zo lang zag en zie ik deze naam ronddwalen op deze site zonder dat ik er ooit de tijd ervoor had genomen er wat van te luisteren. Daar heb ik sinds kort dan eindelijk verandering in gebracht. Deze lijkt zo op het eerste gehoor beter dan The Good Son, al heeft deze wel hetzelfde probleem: ik hoor wel dat het goed in elkaar steekt en dat Cave een geweldige stem heeft, ik voel het alleen niet. Ik blijf wel lekker dit luisteren en meer van zijn werk uitspitten hopende dat het kwartje nog gaat vallen.

avatar van jellorum
vreemd dat er maar 1 nummer van deze plaat op de Best Of staat....

Mee eens, ik mis daar ook wel het geweldige I Had a Dream, Joe.

avatar van orbit
Ach, ieder nummer van deze plaat zou niet misstaan op een best of.. Wat is Cave minder geworden sindsdien zeg

avatar van jellorum
Wat een uitstekende plaat zeg..!!

Opent erg sterk en kent misschien een klein dipje met Straight To You en Brother, My Cup Is Empty, wat is een dipje als dit eigenlijk goede songs zijn, maar ze zijn omringd met heel wat mooiere.
Mn favoriete deel van de plaat mag duidelijk de laatste zijn, vanaf Christina toch, met dat nummer begint een quintet aan songs van majesteuze, mysterieuze pracht...voor mij veel mooier dan veel songs van de Best Of die ik al had voor deze...

Blijkbaar was meneer zelf niet tevreden met de productie?
Heeft hij ze nu zelf nog veranderd of niet voor hij uitkwam?
In ieder geval vind ik 'm toch erg geslaagd...

avatar van LucM
Dit album van Cave weet mij net iets minder te raken dan zijn vorige album, maar dit is wel één van Cave's meest gevarieerde en toch evenwichtige albums zonder noemenswaardige hoogtepunten laat staan dieptepunten. Gewoon een sterk album zonder meer.

avatar van barrett
LucM schreef:

Ja mij, heeft het album ook nog niet echt gepakt, het is msh iets te gevarieert en je weet eigenlijk niet echt naar waar dat de cd uitgaat. Nog maar eens opzetten, volgens mij is dit een groeiplaat van Nick Cave.

avatar van Wickerman
Nick Cave op de wat hardere tour na The Good Son. Het klinkt lekker, maar blijft wat hangen op sommige momenten.

avatar van Omsk
orbit schreef:

Het lijkt inderdaad soms meer op Nick Cave en de Betsies nu.

Nihilisme
Omsk schreef:

Het lijkt inderdaad soms meer op Nick Cave en de Betsies nu.

Dat valt ook nog wel mee. Grinderman al eens geluisterd? En het is gewoon logischer dat meneer Cave wat van z'n wilde haren verliest. Kaal zal-ie echter volgens mij nooit worden (en wat is er in hemelsnaam mis met een rustigere plaat als No More Shall We Part?!).

Over deze plaat kan ik kort zijn: rondom puik. When I First Came To Town en (vooral!) Christina The Astonishing zijn mijn favorieten.

avatar van Arrie
Valt naar mijn mening ook reuze mee. Met Dig, Lazarus, Dig!!! heb ik Nick Cave leren kennen en dat vind ik een prima album. Grinderman is ook erg sterk. Heerlijk album vind ik dat.

Christina The Astonishing is ook mijn favoriet, prachtig nummer!

avatar van Leeds
Samen met Let Love In het beste wat ze brachten.

avatar van woutorrmusic
Sjonge jonge wat is dit een mooie cd. Heerlijk hoe hij de sfeer kan verpesten, en de spanning op kan bouwen. Als ik deze cd luister heb ik het idee alsof er ieder moment een man (lijkend op Nick Cave) de hoek om kan komen lopen, met een hakmes... maarja ik ben dan ook nog een kind he. Prachtige CD.

avatar van Nanne-1995
Met dit album moet ik dan Nick Cave & The Bad Seeds leren kennen want ik heb hem zojuist gedownload, en daar krijg ik geen spijt van denk ik want zojuist luister ik de eerste track Papa Won't Leave You Henry en dat klink als prachtige muziek die helaas nooit eerder heb beluisterd.

Nanne-1995 schreef:
Met dit album moet ik dan Nick Cave & The Bad Seeds leren kennen

En dat is geen slechte keuze om mee te beginnen

avatar van Ataloona
Deze in mijn top 10 gezet in plaats van The Cure- Pornography.
Ik ben nu deze vakantie bezig elke dag laat op de avond/nacht een plaat van Nick Cave op mijn Ipod te beluisteren.
Dat luisterd echt heerlijk weg onder een goede film. (Zoals eergisteren onder Schindler's List.)
vanavond No More Shall We Apart en morgen Let Love In denk ik.

Er is denk ik niks lekkerder dan 's avonds laat Nick Cave luisteren.
(Qua muziek dan )

Nihilisme
Die mondharmonica op When I Came First To Town... magistraal nummer.

avatar van beaster1256
straight to you is meer dan 10/10 , een wereldnummer !!!!!