Led Zeppelin - Led Zeppelin (1969)

Label: Atlantic

1. Good Times Bad Times (2:46)
  2. Babe I'm Gonna Leave You (6:42)
  3. You Shook Me (6:28)
  4. Dazed and Confused (6:28)
  5. Your Time Is Gonna Come (4:34)
  6. Black Mountain Side (2:12)
  7. Communication Breakdown (2:30)
  8. I Can't Quit You Baby (4:42)
  9. How Many More Times (8:27)
  10. Good Times Bad Times / Communication Breakdown [Live in Paris, 1969] * (3:52)
  11. I Can't Quit You Baby [Live in Paris, 1969] * (6:41)
  12. Heartbreaker [Live in Paris, 1969] * (3:49)
  13. Dazed and Confused [Live in Paris, 1969] * (15:01)
  14. White Summer / Black Mountain Side [Live in Paris, 1969] * (9:19)
  15. You Shook Me [Live in Paris, 1969] * (11:55)
  16. Moby Dick [Live in Paris, 1969] * (9:21)
  17. How Many More Times [Live in Paris, 1969] * (11:14)

avatar van gaucho
Allemaal juist. Ik voeg er nog graag Strange Days van The Doors (1967) aan toe. En the Beatles natuurlijk, op Abbey Road. Dat gebeurde op instigatie van George Harrison, die in '68 al het album Electronic Sound uitbracht (beluister op eigen risico, ik vind er niet veel aan).
En de eerste volledig door synthesizers gedomineerde 'popplaat' staat volgens mij op naam van Walter Carlos. En uit hetzelfde jaar dateert ook deze weirde plaat.

Het is haarkloverij, maar het hangt er een beetje vanaf of je de mellotron en de theremin ook als een soort synthesizer beschouwt. De eerste is al te horen in Strawberry fields forever van The Beatles (1967) en de laatste in Good vibrations van The Beach Boys (1966).

Overigens heeft Brumble hierboven wel gelijk: volgens mij is het intro van Your time is gonna come een elektronisch orgel. Led Zep ging pas veel later met synths aan de slag. Vooral op hun laatste plaat, In through the outdoor. Maar volgens mij ook op The rain song van Houses of the holy.

avatar van teus

Dom dat ik niet eerst aan de Notorious byrds had gedacht
En dan vooral omdat deze een van mijn favoriete albums is

Lees de credits: organ played by JPJ

avatar van Vert Lin
Wat een binnenkomer. LZ vol gas, flinke afwisseling in songs, beste zanger, beste drummer, beste bas, beste gitarist. Niet aan slijtage onderhevig, best knap.