Asaf Avidan - Different Pulses (2012)

Israƫl
Rock / Pop
Label: Telmavar

1. Different Pulses (4:27)
  2. Setting Scalpels Free (3:41)
  3. Love It or Leave It (4:29)
  4. Cyclamen (4:06)
  5. 613 (4:00)
  6. Thumbtacks in My Marrow (3:27)
  7. Conspiratory Visions of Gomorrah (4:49)
  8. A Gun & A Choice (3:17)
  9. Turn (4:05)
  10. The Disciple (4:49)
  11. Is This It? (3:40)
  12. Reckoning Song [Acoustic Version] * (3:20)
  13. This Cool * (4:10)
aERodynamIC schreef:
Omdat Asaf een lekkere vent is?

De nieuwe Paloma Faith viel me een beetje tegen na haar voorganger en Sharon Jones is met haar laatste wapenfeit al weer zo 2010 (maar daar is inderdaad niks mis mee, toch vind ik die niet erg vergelijkbaar met wat Asaf op dit album uitspookt)

Na en jee - ik zei het al; het is een prettig album, en mede verrassend door de herkomst van de artiest. Voor mij heeft het alleen niet - en nu ga ik griebeltaal bezigen - niet de wow-factor

Die had dat album van The Irrepressibles wel - dat raakte me vol; dat is imo een 4,5 - 5; dit is een 3,5 - 4.

Maar goed ik ben een kritisch consument, ook de laatste DCD zet ik op 3,5 - 4. Je kunt je afvragen: hoe vaak gebeurt het dat een album je vol raakt, de eerste of tweede maal draaien? Back to Black was er ook zo één. Dat zijn van die album die in één keer heel diep gaan en waarop je eigenlijk heel zuinig moet zijn.

Nogmaals, ik verbaas me gewoon - misschien heb je wel een soort van atypische voorbeeldfunctie.

Mjuman schreef:
misschien heb je wel een soort van atypische voorbeeldfunctie.

Ik?

Denk je echt dat mensen hoog stemmen omdat ik dit nogal promoot? Was het maar waar, dan kregen heel wat andere 'personal darlings' veel hogere beoordelingen

Ik vind trouwens dat jij voor een zg. kritisch consument nog hoog inzet met 3,5*-4* dat is een prima score lijkt me zo

Ha! Ik heb naar beneden afgerond met mijn score omdat aERodynamIC dit promoot!

avatar van IllumSphere
aERodynamIC schreef:
Alleen is mij nog niet duidelijk waarom IllumSphere het naar 2013 zou willen laten zetten omdat het voor de eindlijstjes namelijk weinig invloed had aangezien Asaf op een 30e plaats is geeindigd en wat het verder met zoekfuncties te maken heeft (omdat hij hem niet vond) is me niet erg duidelijk.

Hoe dan ook: beste album van 2012. Kijken of hij nu kan zorgen voor beste concert van 2013.

De enige reden waarom ik het naar 2013 zou zetten was om verwarring te vermijden bij de (toekomstige) consument van deze plaat. Maar blijkbaar kun je hem ook al via site's als Bol.com kopen, dus is het een stuk minder verwarrend. Alleen weet ik niet of dit ook geldt voor de platenzaken in zowel Nederland en België.

west schreef:
Ha! Ik heb naar beneden afgerond met mijn score omdat aERodynamIC dit promoot!

Het merendeel verhoogt juist met een halfje: jij wil gewoon opvallen

IllumSphere schreef:

Dat zag ik ook zojuist pas. Bol.com levert wel vaker import releases (en dan duurt het 3-6 dagen). In feite kun je dus zeggen dat ie in Nederland ook 'officieel' uit is. Het zal in België niet anders zijn.

avatar van Broem
Vind de stem erg veel lijken op die van Macy Gray. Vandaag een eerste luisterbeurt die me nog niet omver blies. Ik ben voorzichtig en zoek nog naar de juiste argumenten om het album te scoren en beoordelen. Not flabbergasted yet.

avatar van Mjuman
Bol.com: voor 20 euro, terwijl je 'em voor ca 13.50 uit Israel kunt laten komen. Jaja AH (=Ahold) let op de kleintjes en Bol (= ook Ahold) dan?

Deze hele discussie doet me sterk denken aan het gedoen bij Burial en Four Tet (Pink). Bepalend is dus de eerste 'fysieke' publieke release.

Macy Gray, idd

(Bol = Ahold: Nee he!)

Macy Gray & Janis Joplin

(Bol = Ahold: Nee he!)

Yup: klik

(Macy Gray & Janis Joplin

Vot arrh youh zayingh, naughty boy?

Cookneus Gray - ooit compleet zonked gezien op NSJ - daar is nog in te komen, maar Pearl, come on: Janis heeft een veel breder register van nagging, whining, hartschreeuw, wanhoop, smekend.

Minimaal Kozmic Blues - fave hier, materiaal voor 't koffertje - 2* draaien en dan zonder drank vroeg naar bed hedenavond.

Niet meer doen, nu kom je er nog met geel vanaf!

Op dit album vliegt Asaf wat minder uit de bocht beste Mju. Misschien ook even de eerste twee albums beluisteren (nummer 3 is ietwat een buitenbeentje) en dan is Janis echt zo'n vreemd vergelijk niet

avatar van Bardt1980
Zojuist uit het rek geplukt bij Kroese Nijmegen voor 18,99 euro.
Gek genoeg is het zo'n vervelend kartonnen hoesje. Had jij zo'n uitschuif geval m.b.t. die diagonale strepen die in elkaar overlopen Eric?

avatar van Mjuman
We hebben het toch over dit album? Ik zal wel eens op zoek gaan, al beloof ik nitsj - er ligt nog zoveel te exploreren.

Janis is HC (hors categorie) qua col, Asaf dan wellicht de Vaalserberg. Zonder verdere onderbouwing kan ik dat niet zonder meer onderschrijven. Immers: meten = weten, maar wat opgaat voor drinken, geldt ook voor meten: met mate. En de lengte van de (maat)staf is niet zo belangrijk, wel het fundament ervan.

Dat Asaf populair is in Duitsland kan ik wel snappen, niet alleen is de markt in Duitsland groter, maar ook staat men daar meer open voor cross-overs. In NL heerst meer de Excelsior mindset.

Ha, ha: de Excelsior mindset. Wat mij betreft hebben we hier over de maat van de voetbalclub en de platenmij. Verder hebben we tegenwoordig in NL te maken met de maat van Joop van Ellende, RTL, DWDD etc. en die kennen elkaar ook nog eens veel te goed. En dat terwijl NL in de jaren '80 nog de proeftuin van nieuwe muziek was...

Enne, oh ja: niet Janis Joplin zo verheerlijken, komt zo 70's over...
Asaf kan er ook wat van.

Bardt1980 schreef:
Zojuist uit het rek geplukt bij Kroese Nijmegen voor 18,99 euro.

Klopt en met een beetje pech blijf je haken en scheur je de boel open. Hoe grappig ook; ik ben meer van de gewone hoesjes (heb ook een hekel aan afwijkende formaten).

Het is dus wel duidelijk dat het echt een puinhoop is met de release als deze dus ook gewoon in Nederland verkrijgbaar is terwijl dat officieel nog moest gebeuren. Op deze manier zal het 'het grote publiek' maar slecht bereiken vrees ik.

west schreef:
Enne, oh ja: niet Janis Joplin zo verheerlijken, komt zo 70's over...
Asaf kan er ook wat van.

Daarvoor vind ik het te vroeg - de eerste kennismaking is niet verkeerd, maar het moet nog wel groeien en een blijverd blijken te zijn. En Kozmic-blues blijft Sonderklasse

A propos 70s, pak je wijdepijpenbroek en paisley-shirt maar weer eens uit de kast en laat je hierop gaan: Goat - World Music (2012) - evt op je plateauzolen dancing shoes

--note--

Album is gewoon bij Amazon.co.uk via partners te bestellen - komt ie voor ca 13 euro door de klepperdeklep

aERodynamIC schreef:

Wat werken er toch regelmatig 'oenen' bij platenmij....

avatar van Mjuman
Ingezet op 3,5 - er staan enkele tracks op - zoals 613 Shades of Sad - die op sommige fragmenten mij qua productie te veel 'dichtgeplamuurd' zijn; de muziek kan dan minder ademen en lijkt geproduceerd om de luisteraar te overrompelen; en dat hoeft voor mij niet, ik laat het liever luisterend op me indringen. "Less" is voor mij vaak "more".

Besef wel dat ik hiermee wellicht het album iets tekort doe, gezien de juweeltjes (track 1 en 6 bijv) die het album echt wel kent.

Je doet hem te kort? Zal ik je leren hoe je er een sterretje bij kunt plaatsen?

aERodynamIC schreef:
Je doet hem te kort? Zal ik je leren hoe je er een sterretje bij kunt plaatsen?

Kerst is voorbij - sterren en boom worden dit weekend opgeruimd. Troost je, er is eventueel een upgrade mogelijk. Die disproportionele vergelijking met Janis zorgde ervoor dat ik in ´alert mode´ zat. En zelden zijn toeters zo mooi en functioneel als op Kozmic Blues. En een mjuman in 'alert mode' heeft nog meer effect dan een ander die zijn joker inzet voor dubbele punten

avatar van Broem
Het album afgelopen week diverse keren beluisterd. Op m'n installatie en op de iPod. Ik krijg 'het' niet te pakken bij deze Asaf. De arrangementen lijken teveel op elkaar waardoor het album na enkele nummers gaat 'zeuren'. Daar doet de stem van deze Asaf overigens geen goed aan. Zijn stem lijkt meer op die van Donald Duck dan Macey Gray ooit zal lijken. Het gaat mij irriteren. Overigens kan ik me voorstellen dat luisteraars vinden dat het juist een extra dimensie geeft (zijn stem) Niet voor mij

De reïntegratie van Ward deel 1:

Toen aERo mij dit album tipte zei de naam Asaf Avidan me nog helemaal niets, maar zijn beschrijving klonk zeker als een interessante plaat. Toen ik Asaf even opzocht kwam ik al snel uit bij zijn hitje van dit jaar. Dit nummer kende ik natuurlijk wel, maar nooit geweten wie er verantwoordelijk voor was. Aangezien ik dit een van de vervelendste nummers van het jaar vond zakte de moed me toch even in de schoenen (al is het natuurlijk slechts een remix van zijn nummer). Gelukkig klonk de single Different Pulses een stuk aanlokkelijker. Nu ik het album de afgelopen dagen veelvuldig heb beluisterd moet ik gelukkig constateren dat aERo het niet verkeerd had gezien.

Het eerste dat opvalt aan de muziek van Asaf Avidan is zijn stem zelf. De stem van Asaf is simultaan krachtig en breekbaar. Een zeldzame combinatie die het bij mij altijd zeer goed werkt. Iets wat mij bijvoorbeeld ook altijd in het werk van The Veils heeft aangesproken. Ook al is de muziek van Asaf Avidan heel anders dan die van The Veils hebben ze ook een woestijnachtige broeierigheid en vlagen van maniakaliteit met elkaar gemeen (bijvoorbeeld het schelle gekrijs op het einde van 613 Shades of Sad). Het androgyne karakter van zijn stem maakt het geheel nog een pak meer intrigerend. Het moge duidelijk zijn dat zijn stem voor mij de sterkste troef van de plaat is.

Wil dat zeggen dat het muzikaal niet zoveel voorstelt? Allerminst. Ook muzikaal zit dit album uiterst bekwaam in elkaar. We krijgen als luisteraar een zompige mix van soul, gospel, folk en pop voorgeschoteld. Er is een goede variatie tussen tragere, donkere nummers (Thumbtacks In My Marrow, Setting Scalpels Free, Conspiratory Visions of Gomorrah) en wat meer uptempo aanstekelijke nummers (Love It or Leave It, Cyclamen). Ik heb wel een voorkeur voor die eerste categorie en die overheersen gelukkig ook. Bovendien worden zowel de rustige als de meer poppy nummers gekenmerkt door dreigende broeierigheid, waardoor de sfeer zeer consistent blijft. Wat me muzikaal verder aanspreekt is de mooie balans tussen een klassiek en een modern geluid. Dit soort albums willen nog wel eens de neiging hebben om een geforceerd ouderwets geluid na te bootsen. Asaf Avidan vermijdt dit door ook elektronische tinten niet te schuwen. Hierdoor krijg je een mooie sound die zowel klassiek klinkt, maar toch onmiskenbaar van deze tijd is. Het filmische karakter van de muziek kan mij ook wel smaken. Deze cinematische allure komt niet in de laatste plaats door de trompetjes hier en daar die sterk aan de muziek van Morricone doen denken (om over het gefluit in Turn nog maar te zwijgen).

Zijn er dan geen kritische noten te kraken bij dit album? Om eerlijk te zijn niet heel veel. A Gun & a Choice is misschien een tikkeltje te bombastisch en The Disciple kabbelt iets teveel voort, maar een kniesoor die daar over valt. Uiteindelijk is dit gewoon een zeer smaakvol gearrangeerd broeierig album met een intrigerende stem zoals je ze zelden tegenkomt. Ook echt zo’n tijdloze plaat die over tien jaar nog net zo urgent in de oren klinkt als nu. Ik begin heel voorzichtig met 4 sterren, maar het moet wel heel gek lopen wil daar in de toekomst niet nog minstens een halfje bijkomen.

PS: ben ik de enige die bij Thumbtacks In My Marrow elke keer aan Radiohead’s Exit Music (For a Film) moet denken?

Mooi stuk en nu je The Veils genoemd hebt luister ik gelijk weer met andere oren en ik begrijp die vergelijking volkomen zeker voor wat betreft de sfeer die jij zo mooi 'woestijnachtige broeierigheid' noemt.
Leuk dat zo'n stuk je toch weer anders doet luisteren naar een favoriet album.
Een mooi begin van je topic Ward

Ik zou je de eerste twee albums ook willen aanraden maar vrees dat je daar nu niet erg aan toe gaat komen

avatar van Ward
Dank voor de lof! En die eerste twee albums komen er zeker wel een keer van, al zal ik voorlopig misschien mijn handen iets te vol hebben

avatar van Teunnis

Verrek, ja!

Ward schreef:
Zijn eerste album bevat Her Lies, een van zijn beste nummers naar mijn bescheiden mening.

YouTube - Asaf Avidan - Her Lies (Acoustic)

avatar van Ward
Op zich wel aardig, maar kan zich in mijn ogen nergens meten met de nummers van dit album. Vind het iets te generiek klinken en ik vind dat hij hier qua zang een beetje doorslaat naar maniertjes. Desalniettemin ga ik die albums zeker nog wel een keer beluisteren.

Ward schreef:

Naja, dit is wel de stijl van zijn eerste albums. Hier en daar gooit hij er een rock sausje overheen, maar de essentie blijft folk/soul. Op Different Pulses gooit hij het over een andere, meer bombastische boeg.

avatar van Bardt1980
Dat valt toch wel mee met die bombast? Het zijn hier meer eigentijdse popsongs. Waar voorheen meer de paden van de Bleus/Folk werden betreden. Persoonlijk vind ik The Reckoning net wat beter dan dit album. Kwestie van smaak denk ik, maar de nummers op dat album raken mij meer, zijn over het algemeen beter uitgewerkt waar door de nummers langer blijven hangen. Ik moet wel zeggen dat dit album ook steeds meer begint te groeien in mijn waardering. Wie weet binnenkort toch maar een halfje erbij

avatar van keijzm73
Ik ben het in deze ook niet eens met Mctijn. 'Different Pulses' ervaar ik juist helemaal niet als bombastisch. En heeft toch wel een andere sound dan de twee voorgaande albums opgenomen met 'The Mojos'. Op 'Different Pulses' hoor ik eigenlijk ook pas voor het eerst de oosterse invloeden.

'The Reckoning' en 'Poor Boy / Lucky Man' zijn veel meer blues-rock georienteerd. Deze albums moet je wellicht ook meer aan wennen dan het - naar mening idee - meer toegankelijke 'Different Pulses'. Op het werk met 'The Mojos' schiet Asaf veel vaker uit z'n slof. Geweldig gewoon! Pure eerlijke emotie, ik hoor daar ook geen gemaaktheid of 'maniertje' in terug. Daarbij is de afwisseling tussen opzwepende nummers en ingetogen nummers erg goed op beide albums!

En 'Different Pulses' is gewoon terecht het album van 2012

avatar van Mctijn
Met bombastisch bedoelde ik dat het geluid voller is geworden en een grotere variatie in instrumenten heeft gekregen. Verkeerde woordkeus misschien, maar you'll get the point.