Neil Young / Crazy Horse - Psychedelic Pill (2012)

Canada / Verenigde Staten
Label: Reprise

1. Driftin’ Back (27:36)
  2. Psychedelic Pill (3:26)
  3. Ramada Inn (16:49)
  4. Born in Ontario (3:49)
  5. Twisted Road (3:28)
  6. She’s Always Dancing (8:33)
  7. For the Love of Man (4:13)
  8. Walk Like a Giant (16:27)
  9. Psychedelic Pill [Alternate Mix] * (3:12)
totale tijdsduur: 1:24:21 (1:27:33)
kiriyama
Twee albums in een jaar. Neil heeft er zin in...Of dat hoop ik tenminste, Americana klonk alsof Neil op de automatische piloot maar wat covers ging spelen.

84.21 minuut!!

Een paar minuten eraf en het had op 1 cd gekund.

Met een nummer erop van bijna 30 minuten snap ik niet dat Neil het niet over kan brengen in een paar minuten minder. Of denk ik er nu te gemakkelijk over?

Hij dwingt ons nu min of meer de mp3 kant op (vloeken in de kerk)

avatar van Don Cappuccino
Hier heb ik zin in! Ze hebben er schijnbaar flink op los gejamd en dat kun je wel zien aan de lengtes.

avatar van Tony
Die hoes! Zou beter bij de nieuwe van Tangerine Dream passen dan bij Neil Young.

avatar van Gloeilamp
Een erg lang nummer zo te zien, ben benieuwd wat dat gaat worden. Deze hou ik in de gaten!

avatar van Don Cappuccino
Dit is zo´n hoes dat ik echt hoop dat hij in een digipack uitkomt. Dan komt dat artwork heel goed tot zijn recht.

henk01 schreef:

Helemaal gelijk. Zal ook nooit begrijpen waarom Dylan niet de helft van Blonde On Blonde heeft geschrapt, dan had het op 1 LP kunnen staan...

Beetje onzin reactie

kiriyama
Hoezo? Waarom zou hij in godsnaam in zijn eigen werk gaan snijden? Alleen zodat het dan op één cd past? Ben juist blij dat hij dat niet doet. Als een album als American Stars 'n Bars niet op één LP kon staan had hij dus ook maar een paar minuten van 'Like a Hurricane' moeten schrappen?

Vind het nogal oneerbiedig overkomen. Doe lekker creatief als het maar op één schijf past.

avatar van crosskip
Met zo'n albumtitel, zulke tracklengtes en bijpassend artwork kan dit wel eens heel interessant worden.

avatar van Bartjeking
Mijn mond valt open van verbazing; weer een nieuwe van Neil. Ongelofelijk hoe productief hij is! Als Motorpsycho liefhebber kijk ik niet op van nummers van bijna een half uur. Eerlijk gezegd kijk ik nu al uit om in trance naar deze plaat te luisteren. Het inkorten van nummers zodat het op 1 cd past is natuurlijk de grootste flauwekul ter wereld. Wilco heeft ook eens zo'n akkefietje gehad en we weten allemaal wat voor een meesterwerk daar is uitgekomen.

Alle ingrediënten voor een geweldig album zijn er in ieder geval, Crazy Horse incluis. Ik hoop een beetje op een soort Chrome Dreams; misschien wel zijn beste plaat van dit millennium. Alvast bedank Neil en nu maar hopen op een tour waarbij ons landje wordt aangedaan.

avatar van Paalhaas
Gloeilamp schreef:
Een erg lang nummer zo te zien, ben benieuwd wat dat gaat worden.

Correctie, DRIE erg lange nummers.

avatar van The Scientist
henk01 schreef:

Waarom schilderen niet alle grote kunstenaars op A4-fomaat, dan kun je ze veel makkelijker in een boek publiceren,..

Echt... je laten beperken door de toevallig door een jaren-70-technoloog gekozen lengte zou in mijn ogen de grootste ontkenning van je artistieke vrijheid betekenen.

Ben wel benieuwd naar deze, was niet heel ondersteboven van afgelopen platen van de man, maar we zullen zien.

kiriyama
Enkele leden van Crazy Horse hebben al het een en ander over deze plaat laten weten in interviews, en daaruit ontstaat bij mij een beetje het idee alsof dit voor een deel te vergelijken zal zijn met Arc. Ook nu hebben ze het over lange jams, experimenten en veel feedback in de nummers. Hoewel ik zelf niet zo veel heb met Arc ben ik zeker benieuwd naar wat Neil Young en Crazy Horse verder met een soortgelijk concept/geluid kunnen doen.

Ik vroeg mij eigenlijk al een tijdje af waarom Neil nooit verder is gegaan met die insteek. Dat veel fans Arc een flop vonden zal het niet geweest zijn. Neil trekt zich nooit veel aan van kritiek. Hoewel mijn verwachtingen op zich (nog) niet al te hoog zijn, ben ik wel érg benieuwd naar de plaat geworden. Dit kan de interessantste release van het jaar worden.

Bartjeking schreef:

Dan zet je toch Chrome Dreams nog een keer op?

Tony schreef:

Dan zet je toch Chrome Dreams nog een keer op?

Wat is dat nou weer voor opmerking?

avatar van Gloeilamp
Paalhaas schreef:

Correctie, DRIE erg lange nummers.

Klopt, maar het eerste nummer springt er op lengte wel bovenuit

avatar van henk01
Je wordt blij van een outro zoals vaak op ragged glory of van arc achtige toestanden? Nee, dan kan er hier daar vast wat ingekort worden. Of het moet zo geniaal zijn dat het van de eerste minuut tot en met de zevenentwintigste minuut blijft boeien. Ik ben erg benieuwd, zeg ik als NY fan vanaf ongeveer 1975. Ik wil hier alleen maar zeggen dat dit geen reden is om alles maar goed te keuren.

kiriyama schreef:

Wat is dat nou weer voor opmerking?

Waarom zou je uitgerekend van Neil Young wensen dat hij ongeveer hetzelfde doet als ie eerder al eens gedaan heeft? Dan hoop ik een beetje op een soort On The Beach, misschien wel zijn beste plaat ooit. Is net zo'n onzin.

Henk 1 schreef .......Een paar minuten eraf en het had op 1 cd gekund.....

Interessant! Het album wordt ook op vinyl uitgebracht. 3 lp's maar liefst.
28 minuten is bijna het maximale haalbare op 1 lp kant. Dus wellicht heeft hij "Driftin Back" al in moeten korten om het op 1 lp kant te krijgen.
Dus ik ben blij dat er niet nog eens 4.21 minuten vanaf gehaald zijn!

Kan niet wachten op de release!

Tony schreef:

Volgens mij hoopt Bartjeking gewoon op een gevarieerd album als Chrome Dreams, waar zowel rustige als hardere nummers opstonden. Ik denk niet dat hij zit te wachten op een kopie. Ik zelf hoop een beetje op een album in de trant van Ragged Glory, Weld en Arc.

Niets mis mee om een beetje te dromen en je voorkeur uit te spreken, toch?

Stijn_Slayer
Iemand is te enthousiast bezig geweest met zijn pas ontdekte photoshop. Afschuwelijke hoes. Ben benieuwd hoeveel mensen erin gaan trappen en geloven dat dit psychedelische rock wordt. Ik vraag me ook af waarom Neil voor zo'n misleidende titel kiest, al noemde hij Le Noise ook folk metal.

Live speelt hij momenteel 'Walk Like A Giant' (elektrisch jamnummer), 'Twisted Road' (één van z'n betere akoestische nummers van de laatste jaren), 'For the Love of Man' (elektrisch gitaararrangement voor het onuitgebrachte 'I Wonder Why'), 'Ramada Inn' (niet zo goed als 'Walk Like A Giant', maar het valt op zich in dezelfde categorie), 'Psychedelic Pill' (aardige rocker) en 'Born in Ontario' (een wel erg simplistische rocker).

Dus hij moet wel héél erg afstappen van z'n live uitvoeringen wil dit psychrock worden, en dat lijkt me onwaarschijnlijk. Met Arc (pure feedback zonder songs) heeft het niets te maken.

4* moet haalbaar zijn. Ik heb er wel vertrouwen in.

avatar van Peterjan
wat brengt Neil Young toch allemaal uit.

avatar van Bartjeking
kiriyama schreef:

Niets mis mee om een beetje te dromen en je voorkeur uit te spreken, toch?

Inderdaad Kiriyama, uiteraard bedoel ik het zo! Ik doel met name op de lange nummers; als die de kwaliteit hebben van 'Ordinary People' en 'No Hidden Path' dan zitten we gebakken (live werd 'No hidden path' ook flink uitgerekt en dat was smullen in Antwerpen en Weert). Als je nog geen enkel nummer gehoord hebt kan je toch ook niet anders dan eerder werk als uitgangspunt te nemen? Misschien moet Tony ook maar gewoon 'On The Beach' opzetten (inderdaad een geweldige plaat). Een beetje zuur zo'n reactie toch? Ik blijf gewoon dagdromen, het liefst in het Chroom.

Het berichtje van Stijn_Slayer is in ieder geval hoopgevend! Ik ga me proberen in te houden en de live-uitvoeringen nog even te laten voor wat ze zijn.

Stijn_Slayer
Ja, 'Walk Like A Giant' en 'Ramada Inn' passen wel in hetzelfde hokje als 'No Hidden Path'.

avatar van AOVV
De perfecte openingszin voor een recensie van deze plaat zal, de albumtitel en -lengte in acht genomen, volgende zin wel zijn: 'Het is een hele pil.'

Neen, ik ben benieuwd. Over 'Americana' heb ik daarstraks nog een stukkie geschreven, en dat zal dan hopelijk een opwarmertje blijken. Laat 'Psychedelic Pill' maar komen eind oktober, een beetje kleur tijdens de grauwe herfst.

Stijn_Slayer
Alvast wat voorpret: YouTube - Neil Young - Walk Like a Giant (partial) - Red Rocks 8-6-2012

Als hij zich aan jamrock waagt, komt Neil bijna altijd goed voor de dag.

kiriyama
Prima nummer, maar had van mij nog wat steviger mogen zijn. Misschien dat de overdubs daar nog een beetje voor gaan zorgen. Ik hou toch het meest van Crazy Horse hard & heavy.

avatar van crosskip
Wat een nummer zeg. Deze stijl is toch wel mijn favoriete kant van Neil Young, dus laat maar komen die hap!

avatar van harm1985
Nog helemaal niks van gehoord, dit album (in de vorm van live concerten). Heb wel een opname, maar kom er niet aan toe. Wat ik ervan gehoord heb klonk niet denderend qua geluidskwaliteit. Zo maar eens een stukje van dat YouTube filmpje kijken...

Ben wel weer benieuwd! Kwam hier nu ook een Blu-Ray van?

Hopelijk neem Demme weer een concert op van deze tour...

Wat de hoes betreft: lelijk is ie niet, doet me een beetje denken aan een vroeg Grateful Dead album, voornamelijk door de letters. Ik vind dat Neil sowieso niet veel lelijke hoezen heeft... ik vind Landing on Water en re-ac-tor ook prima.