Neil Young / Crazy Horse - Psychedelic Pill (2012)

Canada / Verenigde Staten
Label: Reprise

1. Driftin’ Back (27:36)
  2. Psychedelic Pill (3:26)
  3. Ramada Inn (16:49)
  4. Born in Ontario (3:49)
  5. Twisted Road (3:28)
  6. She’s Always Dancing (8:33)
  7. For the Love of Man (4:13)
  8. Walk Like a Giant (16:27)
  9. Psychedelic Pill [Alternate Mix] * (3:12)
totale tijdsduur: 1:24:21 (1:27:33)
avatar van musician
Volgens Amazon heeft hun versie van Psychedelic pill wel twee cd's, maar er wordt geen opgave gedaan wat daar dan opstaat. Overigens weten bol.com en cosmox en de free record shop ook nog van niets, daar kan ik de cd ook nog niet op vinden.

Stijn_Slayer
Op Thrasher's Wheat lieten ze ook al die tweede hoes zien. Er werd niet echt info gegeven over verschillende uitgaves, maar als 't op Amazon staat, zal 't wel zo zijn.

avatar van musician
........en zelfs Neil eigen winkeltje (die erg leuk is overigens) via www.neilyoung.com heeft nog geen info. Vind het een beetje merkwaardig, als je bedenkt dat het album volgende maand uit moet zijn.

avatar van Angelo
Ik zal de hoes zometeen wel even aanpassen naar degene die je op Amazon ziet (als je de pagina hier ververst zal je ‘m vanzelf wel zien). De eerste (paarse) hoes houd ik voor de zekerheid nog even achter de hand omdat deze eveneens van Young’s officiële website kwam/komt. De cd is overigens het meest voordelig te bestellen op wowhd.nl. Het scheelt je bijna een tientje met Amazon.co.uk!

avatar van Ducoz
Ik vind deze nieuwe hoes maar lelijk...

Stijn_Slayer
Er zijn twee uitgaves. Deze hoes is later bekend gemaakt dan de vorige. Is het niet wat voorbarig om 'm meteen te vervangen? Wacht rustig even af tot er meer zekerheid is.

Angelo schreef:

Dat komt omdat het over twee verschillende albums gaat. Amazon heeft een versie van Psychedelic pill met twee cd's maar geeft niet prijs wat daar op staat.

Die paarse enkele, als die gaat worden uitgebracht, gaat bij Amazon een tientje aan Engelse ponden kosten, veel goedkoper dan Wowhd.
Dezelfde prijs die ook werd gerekend bij Fork in the road, Americana e.a. Op Wowhd kost de paarse enkele cd bijna 17 euro. Dan zou ik 'm voor bijna hetzelfde bedrag wel bij de plaatselijke platenzaak kopen.

avatar van Ducoz
1 uur en 24 minuten is (geloof ik) net te lang voor 1 disc, dus ik denk dat Twisted Road de afsluiter is van disc 1 en de rest op een 2e disc staat.

Wellicht dat ook hier een DVD bij kan zitten...

Stijn_Slayer
Ja, het wordt een dubbelaar.

avatar van henk01
Hoe ga ik deze herkennen bij de platenboer?

avatar van Oldfart
Bril op zetten?

avatar van perlon
Als dat ' Walk Like a Giant' het niveau aangeeft van wat ons te wachten stata op deze plaat dan is voor mij wel duidelijk wat album van het jaar wordt. Wat een ongelooflijk goed nummer is dat zeg!

Bij Wowhd kopen bevalt mij niet altijd even goed, daar zit ik soms een maand op een cd te wachten omdat 'ie weer eens niet voorradig is. Bij Amazon had ik deze week een bestelling geplaatst die 2 dagen later kosteloos op de deurmat viel. Al ik online bestel, heeft dat toch wel veruit mijn voorkeur.

Nog even een tip voor de vinyl kopers. het wordt een 3lp set.

Er zijn nog al grote prijsverschillen!!

Amazon.com $ 78
De 'Plato/Concerto' keten 62,99 euro.
Amazon.de 34,99 euro!!!! en geen verzendkosten.

En bij Amazon.de prijsgarantie. Mocht de 3lp set later duurder worden dan betaal je toch de dagprijs van wanneer je hem besteld hebt!

Net dus aangeschaft!

avatar van musician
Ik begin opeens heel erg uit te kijken naar dit album.

Nu is er geen sprake van een jarenlange periode waarin er niets verscheen van Young, helemaal niet. Maar signalen over Neil, die wat doorseipelen in interviews en ook zijn terug te vinden in het laatste boek dat er over hem is verschenen, stellen mij bepaald niet gerust.

Hij is verplicht gestopt met wiet roken en alcoholische drank, op medisch voorschrift en gebaseerd op foto's waarin verontrustende ontwikkelingen (ze zeggen niet wat) in de hersenen zijn geconstateerd.

Dat zou volgens Young een reden zijn dat hij een writersblock heeft opgelopen. Er is dan niemand die vervolgens iets zegt over dit komende album vol nieuwe muziek dat het writersblock verhaal natuurlijk tegenspreekt.

Maar ik vind dit soort verhalen maar helemaal niets, eerlijk gezegd. De vader van Neil Young werd dement op zijn 75e, wordt dan overal nog ter aanvulling toegevoegd.
Ik wil eigenlijk niets horen over dit soort ontwikkelingen en daarom kijk ik juist des te meer uit naar dit nieuwe album.

Hij begint mild te worden over anderen. De oude baas bij Geffen waar hij vroeger de ene na de andere rechtzaak tegen begon, noemt hij nu opeens één van zijn beste vrienden. Nog even en ik moet schoorvoetend gaan toegeven On the Beach en Tonight's the night zijn beste albums te vinden.....

Neil kiest zelf overigens voor Comes a time als zijn beste album ooit. Wat ik dan niet goed begrijp maar het zal de zelfreflectie zijn die hij in de country-achtige nummers terug hoort.

Stijn_Slayer
Zoals ik op de artiestenpagina al citeerde kunnen het tekenen van vroege dementie zijn (als die persoon het goed gelezen had). Op Thrasher's Wheat hadden ze het over drie branden die Neil erg hebben laten schrikken (de Lincoln, ik geloof een schuur en nog één), in 'Walk Like A Giant' heeft hij het weer over vuur en iemand interpreteerde dat als mogelijk deze nieuwe angst (nog meer getriggerd door inderdaad de situatie van zijn vader).

Naar mijn weten heeft Neil onlangs in een interview ook voor de allereerste keer (!) gezegd dat hij niet altijd muziek meer zal maken. Eerst kwam de strekking altijd neer op 'ik moet en zal de muze volgen, anders heb ik geen rust'.

Neil zei overigens ook in Shakey al dat hij Geffen persoonlijk heel erg graag mag, maar dat Geffen omgekeerd Neils albums uit die tijd persoonlijk opvatte. Hij kent hem trouwens al van zijn tijd in Buffalo Springfield.

Anderzijds is een vervolg op Live Rust en Weld aan de orde als ik het goed begrijp (afkomstig van de huidige tour). Maar als nu in drie jaar ineens drie Archives-boxen uitkomen, dan zit de schrik er bij mij goed in (want Neil wil absoluut zelf zijn nalatenschap beheren).

avatar van musician
Amazon heeft de prijs verlaagd naar 14 pond en ook de setlist van de twee cd's 'geopenbaard':

Disc: 1
1. Driftin Back (27:36)
2. Psychedelic Pill (3:26)
3. Ramada Inn (16:49)
4. Born In Ontario (3:49)

Disc: 2
1. Twisted Road (3:28)
2. Shes Always Dancing (8:33)
3. For The Love Of Man (4:13)
4. Walk Like A Giant (16:27)
5. Psychedelic Pill (Bonus track - Alternate Mix)

Voor een man die zogezegd tegen een writersblock aanliep en een paar maanden terug nog met een alleraardigste bewerking van oude Amerikaanse nummers kwam op Americana vind ik het in die zin nog wel meevallen.

Ik volg (geliefde) artiesten die wel eens langer dan 10 jaar op zich laten wachten met een nieuw album. Ik heb daarover niets te klagen bij Ome Neil in de 21e eeuw....

avatar van henk01
henk01 schreef:
Ben wel benieuwd of ie 27 minuten de aandacht vast kan houden zonder te vaak in herhaling te vervallen.

Vind ik op zich al spannend, want ik hou van zijn muziek maar toch ook moet ik zeggen dat het de laatste jaren wat minder is.

Af88 dus

avatar van Bartjeking
Pfff Musician, ik krijg de rillingen als ik je bericht over dementie lees. Niet aan denken zeg! Helaas kan ik dit album niet meer vinden op de Duitse Amazon (vinylversie). Ik vind €50,- toch erg veel geld voor een album, dus ik wacht maar even af. Zoals ik eerder als uiteen heb gezet kijk ik ontzettend uit naar dit album en heb totaal geen vrees voor de 27 minuten, integendeel. Herhaling zal er ongetwijfeld inzitten, maar that's part of the psychedelic pill. Dat er nog maar velen mogen volgen!

Stijn_Slayer
In een interview (heb ik bij Americana eens naar verwezen) hadden ze het over een jamnummer van 20+ minuten met (geloof ik) twee akkoorden. Ik ben dus wel een beetje huiverig voor 'Driftin’ Back', maar hopelijk was dat gewoon een beetje laks/onverschillig uitgedrukt.

avatar van Sandokan-veld
Aangezien de plaat er toch wel gaat komen heb ik hem maar gepreorderd. Walk Like A Giant is typische Crazy Horse. Van Neils beste slechte band ter wereld vind ik een hele plaat vaak een beetje te veel van het goede (Weld, Ragged Glory), maar Walk Like A Giant verveelt vooralsnog absoluut niet. Er is gewoon niemand die beter weet hoe je gitaarmuziek moet laten klinken dan Neil.

Stijn_Slayer
Meer voorpret nu ook 'Ramada Inn' te beluisteren is: YouTube - Neil Young & Crazy Horse - "Ramada Inn" (Official Music Video)

Deze vind ik i.t.t. 'Walk Like A Giant' beter dan de live versies. Interessante tekst, jammer dat 'ie zo simpel geschreven is.

avatar van Don Cappuccino
Ramada Inn is ook weer erg lekker. Het is allemaal niet te gecompliceerd maar het klinkt gewoon heel erg goed en het boeit ook de complete 17 minuten. Het gitaarwerk van Young blijft geweldig, heel typerend. Iedere noot is raak. Ik heb wel zin in deze plaat.

Stijn_Slayer
Neil houdt ons weer mooi voor de gek: is de studioversie van 'Twisted Road' ineens elektrisch i.p.v. akoestisch (live).

Ik vind de akoestische wat beter, maar die verschijnt dan wel op Alchemy.

avatar van musician
Lijkt mij een prima beslissing, Neil weet wat hij doet

avatar van perlon
De eerste recensie is een feit, op nu.nl. Laat dat album nu maar heel snel komen!

avatar van IntoMusic
Hier de recensie en ben nu ook wel nieuwsgierig wat hij er dit keer van heeft gebakken.

IntoMusic schreef:
Kán nooit slecht zijn. 'K ben in ieder geval zeer benieuwd en zal 'm zo snel mogelijk kopen.

avatar van harm1985
As we speak ben ik dit album aan het beluisteren... Driftin' Back klinkt alvast erg goed, heeft zo nu en dan weg van de wat langere nummers op Greendale.

Stijn_Slayer
Ik had natuurlijk al een goed gevoel over dit album, omdat ik alleen 'Driftin' Back' en 'She's Always Dancing' nog niet kende. Daarna begon ik me een klein beetje zorgen te maken doordat 'Walk Like A Giant' live vuriger klinkt en 'Twisted Road' in een elektrisch i.p.v. akoestisch arrangement op de plaat verschijnt. Neil Young lijkt mij met de plannen voor het live album Alchemy (van de huidige tour) niet helemaal ongelijk te geven, maar ik had niet aan hem mogen twijfelen.

'Driftin' Back' is geweldig jamnummer met een grungy geluid. In een eerder geplaatst interview werd dit nummer al omschreven als een jamnummer met twee akkoorden. 'Oei,' was toen mijn reactie. Het is qua structuur en opbouw wat soberder dan bijvoorbeeld 'No Hidden Path', en het grootste gedeelte bestaat inderdaad uit twee akkoorden (gelukkig geldt dat niet voor het hele nummer) waar Neil free-style overheen raast. En het werkt! Liefhebbers van zijn jamwerk gaan dit geweldig vinden. Mensen die er weinig mee hebben, komen er waarschijnlijk niet eens doorheen. Opvallend is dat Neil op dit nummer eigenlijk wel beter zingt dan op de meeste andere nummers.

'Psychedelic Pill' was ook reeds bekend. Jammer dat ervoor gekozen is om een flanger over de hele opname te plaatsen. Het heeft wel iets, maar het klinkt ook wel erg goedkoop en het zit de zang in de weg. Gelukkig is de alternatieve mix ontdaan van de flanger. Van tevoren dus even inprogrammeren.

Overigens is het ook grappig om te zien hoe de context waarin nummers staan een verschil maakt. Ik zei eerder dat ik 'Born in Ontario' een nogal simpele rocker vond. De studio versie is een stuk beter uitgewerkt (haast een beetje funky!) dan de live versies, maar los daarvan ben je er na het epische 'Ramada Inn' gewoon aan toe. Als je net een dergelijk nummer hebt gehoord dat veel concentratie eist, en vlak daarvoor ook nog 'Driftin' Back', werkt het erg goed als het opgewekte, vlotte 'Born in Ontario' volgt. Die contrastwerking is echt precies wat je nodig hebt om even bij te komen van de lange jams. 'Twisted Road' sluit in het elektrische arrangement naadloos bij 'Born in Ontario' aan. De akoestische versie vind ik beter, mede vanwege de kenmerkende tokkeltjes die nu verdwenen zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat die versie binnen de context van het album beter zou werken. Ik las in Waging Heavy Peace dat Neil zich uren druk maakt om de volgorde van z'n albums en het is leuk om dat duidelijk te herkennen. 1-0 Neil.

En die dekselse Neil heeft ook nog al die tijd 'She's Always Dancing' geheim gehouden. Wat een lekker nummer is dat! Het klinkt vertrouwd, maar toch ook nieuw. Er staat me geen eerder nummer van hem voor de geest dat vergelijkbaar klinkt. Een stukje van de achtergrondzang heeft wat weg van 'Be the Rain', maar verder.. En zal ik dan ook maar eerlijk opbiechten dat ik eigenlijk niets heb gemerkt van mijn eerdere kritiek op de productie en (harmonie)zang van 'Walk Like A Giant'? Zeker in de live versie vind ik het misschien wel Neils beste nummer van de laatste jaren. Het sluit allemaal prachtig op elkaar aan, al ben ik nog steeds van mening dat met name de korte nummers minder goed tot hun recht komen als ze afzonderlijk beluisted worden. Het geheel is hier duidelijk meer dan de som der delen.

Psychedelic Pill is eigenlijk een combinatie van de richting die Neil Young de laatste jaren opging met 'Ordinary People', 'No Hidden Path', 'Spirit Road' en de rauwe energie van Crazy Horse. De composities zijn wat soberder en eenvoudiger dan op bijvoorbeeld Ragged Glory, maar er is meer ruimte voor gitaarverkenningen. Er is eigenlijk geen eerder album van Crazy Horse dat zoals deze klinkt. Broken Arrow komt dan misschien nog het dichtste bij, maar dit album is onwijs veel beter. The Electric Band waarmee Neil de afgelopen jaren tourde klonk bij vlagen een beetje zoals dit album.

Compositioneel is het niet zijn beste plaat van de laatste jaren, maar het is er wel eentje waar ik onwijs veel plezier aan beleef. Er hangt een ongedwongen sfeer waarin Neil zich prettig voelt om zich als gitarist uit te leven en het album heeft ook een prettige, vlotte vaart. Ik ben een grote liefhebber van zijn improvisaties, dus dit is helemaal mijn ding, al kan ik me voorstellen dat lang niet iedereen daar hetzelfde over denkt. Ik vind 'm misschien nog wel toffer dan Le Noise.

avatar van harm1985
Ik sluit me geheel aan bij Stijn, al heb ik me bewust een beetje afzijdig gehouden van de live concerten.

Wat ik wel een beetje jammer vind is dat sommige teksten wat directer zijn geworden. Stompzinnig is niet direct het juiste woord, maar de subtiliteit van Rust Never Sleeps is er nu echt wel uit.

Op Driftin' Back zegt hij bijvoorbeeld 'you only hear 5% of my music' (verwijzing naar slechte kwaliteit van MP3 en CD's) en ook Born in Ontario is af en toe wat houterig.

Maar goed, dit zijn slechts kleine kanttekeningen bij een anders zeer goed album. Op Fork in the Road (en in zekere mate Amricana) na is dit het zoveelste Neil Young album sinds Greendale dat gewoon zeer goed is (4+ sterren). Ik durf wel te zeggen dat dit (2003-2012) Neil's beste periode is sinds 69-79. En dan reken ik the Archives niet eens mee!

Wat ik van I Wonder Why (For the Love of Man) vind weet ik nog niet helemaal... ik ken de originele versie uit de jaren 80 op piano erg goed en die versie is net ff wat breekbaarder. De originele versie had hier niet gepast, daarvoor is Neil's stem te anders, maar dit is al het derde nummer dat opnieuw is opgenomen (na Box Car en Beautiful Bluebird) dat ineens echt fundamenteel anders is.

Overigens vind ik zelf dit album het meeste lijken op Greendale vs. Are You Passionate (en dat is een hele ruime omschrijving) en dan heb ik het met name over de slaggitaar van Sampedro, die klinkt vaak als de leadgitaar van Young op Greendale (waar Sampedro ontbrak) en de harmoniezang van Crazy Horse (She's Always Dancing lijkt bijvoorbeeld op Be The Rain).