menu

Steve Hackett - Genesis Revisited II (2012)

mijn stem
4,13 (71)
71 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Inside Out

  1. The Chamber of 32 Doors (6:00)

    met Nad Sylvan

  2. Horizons (1:41)
  3. Supper's Ready (23:35)

    met Mikael Åkerfeldt en Simon Collins

  4. The Lamia (7:47)

    met Nik Kershaw

  5. Dancing with the Moonlit Knight (8:10)

    met Francis Dunnery

  6. Fly on a Windshield (2:54)

    met Gary O'Toole

  7. Broadway Melody of 1974 (2:23)

    met Gary O'Toole

  8. The Musical Box (10:57)

    met Nad Sylvan

  9. Can-Utility and the Coastliners (5:50)

    met Steven Wilson

  10. Please Don't Touch (4:03)
  11. Blood on the Rooftops (6:56)

    met Gary O'Toole

  12. The Return of the Giant Hogweed (8:46)

    met Neal Morse

  13. Entangled (6:35)

    met Jakko Jakszyk

  14. Eleventh Earl of Mar (7:51)

    met Nad Sylvan

  15. Ripples (8:14)

    met Amanda Lehmann

  16. Unquiet Slumbers for the Sleepers (2:12)
  17. In That Quiet Earth (4:47)
  18. Afterglow (4:09)

    met John Wetton

  19. A Tower Struck Down (4:45)
  20. Camino Royale (6:19)
  21. Shadow of the Hierophant (10:45)

    met Amanda Lehmann

totale tijdsduur: 2:24:39
zoeken in:
avatar van musician
5,0
De titels zijn uiteraard voor een groot deel van de oude Genesis albums tot en met Wind & Wuthering, het laatste album waar Steve Hackett aan mee deed.

En beloven veel, met de aanwezigheid van Ripples, The Musical box en Supper's ready. Het lijkt mij een rechtstreeks vervolg op The Genesis Files (2002) en minder op Genesis Revisited I (1997), maar een kniesoor die daar op let.

Toch hier ook een paar titels die al van Hackett zelf al waren, o.a. Please don't touch, Shadow of the Hierophant. Hij lijkt mij niet de man die zich hierin vergist, dus een remake van een paar eigen nummers.

Dat neemt niet weg, dat ik hier toch wel enigszins verlekkerd naar uit kan kijken

avatar van Bluebird
4,5
Nog wat uitgebreidere info:

Genesis News Com [it]: Steve Hackett - Genesis Revisited II - 2CD review - genesis-news.com

Ik zie dat John Wetton alleen Afterglow gaat zingen.

avatar van musician
5,0
En Steven Wilson 1 x op de vocalen en 1 x op gitaar

avatar van IntoMusic
5,0
Zeer interessant deze release....!

avatar van Running On Empty
4,5
Komt ook een tournee bij voorjaar 2013 !!

avatar van meneer
5,0
En Simon Collins zingt mee op Suppers Ready... Een Collins dus.. Had van mij ook Blood on The Rooftops mogen zingen..

Ben zeker benieuwd naar dit werk.. Groots opgezet zo te lezen.

avatar van musician
5,0
Er zijn heel wat Engelsen die Collins heten.
Overigens had Hackett bij mijn weten niet veel ruzie met Phil Collins. Vandaar dat Phil vocaal ook mocht opdraven op het eerste solo-album van Steve Hackett, het majestueuze Voyage of the Acolythe.

avatar van Bluebird
4,5
Simon Collins is de oudste zoon van Ome Phil voor degenen die het nog niet wisten...

Hij lijkt best wel op zijn vader in zijn jonge jaren overigens.

Simon Collins Official Website - simoncollins.com

avatar van musician
5,0
Aha, toch
Eens kijken of hij net zo bescheiden is als zijn vader.......
Wat voor muziek zou hij maken?

avatar van Bluebird
4,5
Op de website staat een link naar een interview. Hij staat niet ver van zn pa af, qua uiterlijk, geluid en muzikale richting. En is naar eigen zeggen een enorme progfan. Dus ik mag hopen dat het allemaal niet Motown zal zijn wat de klok slaat.

Lazarus Stone
je kunt niet aarden en verlaat je G, je kunt niet slagen dus herhaal je G

avatar van Bluebird
4,5
Zo is het. Bestaat Slade eigenlijk nog?

avatar van meesterdch
4,0
Eerste stukjes geluisterd.... Klinkt lekker. Meestal niet ver van het origineel af, maar toch fris. Kippenvel hoe Nad Sylvan de stem van zowel Gabriel als Collins benaderd. En die gitaar van Roine Stolt op hogweed. De enige echte erfgenaam van Steve Hackett als gitaargod.

avatar van vigil
4,0
Lazarus Stone schreef:
je kunt niet aarden en verlaat je G, je kunt niet slagen dus herhaal je G


Ach, volgens mij heeft hij toch een zeer behoorlijke discografie en hij mag toch best spul spelen waar hij zelf aan meegewerkt heeft?

Ik heb de dubbel cd (in mooi digibook) in ieder geval gelijk gekocht en dat valt me zeker niet tegen. IKmoet eerlijk zijn want ik heb enkel cd 1 nog maar een paar keer voorbij laten komen maar daar staan erg mooie dingen op (Chamber, Lamia Moonlit Knight bv.)

avatar van IntoMusic
5,0
Inderdaad Vigil en als er één het recht heeft om te herhalen op een sublieme manier, dan is het heer Hackett wel. Digibook ook besteld, dus ga 'm nog niet via download luisteren.

avatar van musician
5,0
Het is trouwens een wat goedkope conclusie, nogal kort door de bocht en eigenlijk een beetje bezijden de waarheid, van Lazarus Stone. je kunt niet aarden en verlaat je G, je kunt niet slagen dus herhaal je G

Hackett verliet Genesis door een ruzie met Tony Banks. Hij is in ieder geval een jaar of 6 lid geweest van Genesis (ik schrijf het graag voluit), dan is de tijd dat je wel of niet hebt kunnen aarden ruimschoots voorbij. Daarna wordt het echtscheiden.

Dan de conclusie dat hij niet heeft kunnen slagen: hier wordt een gebrek aan kennis van Lazarus Stone pijnlijk openbaar. Hackett heeft vanaf Voyage of the acolythe tot nu aan toe een prima solo-carriere achter de rug. De vraag is of je moet kijken naar de (oude) albumlijsten om te kunnen concluderen of iemand wel of niet geslaagd is. Dat lijkt mij voor Hackett in dat geval niet van toepassing.

Hij beheert de nalatenschap van Genesis over de periode 1971-1977 overigens voortreffelijk, met veel respect ook. Beter dan Genesis dat zelf heeft gedaan en beter ook dan Peter Gabriel.

Ik moet de cd nog krijgen van Amazon, by the way.

5,0
TOP(!) stukj waar ik het volledig mee eens ben.

avatar van Bluebird
4,5
Hackett aardde overigens prima in Genesis en was beslist gebleven als hij wat meer ruimte had gekregen. Hij is het oeuvre door al zijn solojaren heen altijd hoog blijven houden. De enige reden dat hij vertrok was dat Banks zijn ideeën herhaaldelijk afwees waardoor er zich gewoon een hoop frustratie ontwikkelde. Of Hacketts solocarriére geslaagd mag worden genoemd valt te bezien als je het vergelijkt met de rest van de band. Feit blijft in ieder geval wel dat die van Banks het minst succesvol is geweest en die van Hackett (en Gabriel) het interessantst.

Steve Hackett is in ieder geval de enige die door alle jaren heen het dichtst bij Genesis is blijven staan en als zodanig heeft hij hier weer een indrukwekkend album mee afgeleverd.

Lazarus Stone
@ Vigil

Moest scrollen door herhalio's om bij je bericht te komen.

Hackett had naar eigen zeggen grotere ambities dan alleen maar geld verdienen bij Genesis, is hij nu plotseling gemotiveerd of spelen er andere belangen. Heb zoiets van, nou hoeft het niet meer. Zijn soloplaten allemaal gehad, niet echt de moeite waard. btw als iemand Genesis kan spelen is het Hackett..

avatar van Bluebird
4,5
Lazarus Stone schreef:
btw als iemand Genesis kan spelen is het Hackett..

Precies. De rest valt nog aan te vullen met soundalikes maar Hackett blijft daarin toch echt onvervangbaar.

avatar van vigil
4,0
Lazarus Stone schreef:
@ Vigil

Hackett had naar eigen zeggen grotere ambities dan alleen maar geld verdienen bij Genesis, is hij nu plotseling gemotiveerd of spelen er andere belangen.

We zijn natuurlijk ook wel 35 jaar verder

avatar van musician
5,0
Lazarus Stone schreef:
Moest scrollen door herhalio's om bij je bericht te komen

Dit wordt een moeilijke site voor hem...

Daarnaast geloof ik dat Lazarus Stone nog aan het oeuvre van Steve Hackett moet beginnen.....
Dat is op zich niet erg, aan te moedigen zelfs, maar het idee ventileren dat Hackett nu pas (en te laat) aan de slag gaat met zijn solo-carriere geeft toch wel enig gebrek aan kennis weer.

De opmerking "zijn solo platen allemaal gehad, niet de moeite waard" lijkt daarmee in tegenspraak maar als je een Genesis liefhebber bent en Hackett's werk binnen Genesis kent én dat afzet tegen zijn solocarriere kan nooit zeggen "niet de moeite waard".

Dan ken je zijn werk niet of anders zou ik mij ook helemaal niet meer druk maken om Genesis Revisited II.

Lazarus Stone
@musician

sommige platen gaan 30 jaar mee, die van Hackett hooguit drie.
Geen schande, net als zijn solocarrière geen schande is, alleen niet te vergelijken met Genesis.

Het copypasten van complete comments die nb nog op de laatste pagina staan is ongein.

avatar van IntoMusic
5,0
Zo Lazarus Stone... klaar met te overtuigen

Wat vindt je van dit album, want daar zie ik behalve een oneliner niets over terug?

Lazarus Stone
into music

Je toon bevalt me niet.

avatar van Bluebird
4,5
Dave Hill heeft natuurlijk wel een punt als hij zegt dat Hacketts solowerk niet in de schaduw kan staan van het Genesis waar hij zelf deel van heeft uitgemaakt. Het blijven zijn eigen losse ideeën en vooral technisch vernuft wat hij daarop ten toon spreidt. Zijn laatste platen geven echter wel blijk van een harmonieuzere en coherentere benadering. Ik vind dat hij met deze fameuze Genesis klassiekers weer een zeer degelijke plaat heeft afgeleverd. Niets nieuws maar gewoon een fantastische bloemlezing uit zijn hoogtijdagen en een prachtige retrotrip naar de goede oude tijd met gastmuzikanten waar je gij tegen zegt.

Conversation 16
Of dit overbodig is weet ik niet. Het is wel donders leuk

Vooral Dancing with the Moonlit Knight met (ex it bites) Francis Dunnery. Wat lijkt die op de jonge Gabriel zeg.
Nik kershaw zingt The Lamia (WAT!) ja en best goed. Leuke solo van Hackett aan het eind.
Leuke effecten in Fly on a Windshield en Browdway Melody. Goed gezongen ook.
Steve Wilson doet Can Utility en de Mellotron strings in het midden zijn kippenvel.
Ook de opname kwaliteit van deze old pieces doet wonderen hier. Luister vooral naar de 12 sring stukken. Die zijn in vergelijking met de originele (zelfs de geremasterde) verbluffend mooi.

Suppers Ready met Simon Collins Ja, Zoon van (niet alle vocalen, zanger van Opeth doet ook mee). Hij komt aardig in de buurt van zijn pa moet ik zeggen.

Entangled, Blood on the Rooftops en Afterglow zijn de Collins periode hoogtepuntjes.

Dan nog de Rerecording van Shadow of the Hierophant. Wat een bombast aan het eind. Geweldig.

Is het dan allemaal Hallelujah wat de klok slaat hier? Nope. De Muziek staat als een huis maar sommige zangers doen de nummers geen goed.
b.v. Chamber of 32 Doors, The Musical Box, Ripples, Eleventh Earl. Dit zijn nummers die vooral door de zang naar beneden worden gehaald.
We zijn natuurlijk Gabriel en Collins gewend. Dat dan weer wel.

Dichter naar de 4 dan 3,5 voor mij vooral door het superhoge geniet gehalte van deze oudjes.
Leve Hackett!

avatar van Bluebird
4,5
Kan me hier aardig in vinden. Prima recensie.

Conversation 16
p.s. Voorgaande commentaren over hackett solo, dat deze niet in de schaduw kunnen staan van genesis albums moet ik toch iets over kwijt

Laten we Voyage of the Acolyte en Please don't Touch nemen. Dit zijn albums die in mijn lijstje hoger aangeschreven staan dan een aantal Genesis platen. Ook beter dan dan de solo projecten van Collins, Banks en Rutherford.
Hacket blijft trouw aan zijn roots en doet dat meesterlijk op deze albums. Ook Spectral Mornings valt in deze categorie trouwens.
o.k. Hij heeft daarna een aantal draken van platen gemaakt maar dat hebben de andere drie ook

Om Lazarus Stone iets te verbeteren dan Sommige platen gaan 30 jaar mee. Sommige van Hackett ook. ( Niet alle nee!)

avatar van Bluebird
4,5
Ook daar ben ik het geheel mee eens, zij het dan wel met de aantekening dat de vergelijking voor mij alleen opgaat voor de 3 die nog overbleven en de moed hadden er de naam Genesis aan te blijven verbinden.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:59 uur

geplaatst: vandaag om 21:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.