Steve Hackett - Genesis Revisited II (2012)

Label: Inside Out

1. The Chamber of 32 Doors (6:00)

2. Horizons (1:41)
  3. Supper's Ready (23:35)

met Mikael Åkerfeldt en Simon Collins

4. The Lamia (7:47)

met Nik Kershaw

5. Dancing with the Moonlit Knight (8:10)

met Francis Dunnery

6. Fly on a Windshield (2:54)

met Gary O'Toole

7. Broadway Melody of 1974 (2:23)

met Gary O'Toole

8. The Musical Box (10:57)

met Nad Sylvan

9. Can-Utility and the Coastliners (5:50)

met Steven Wilson

10. Please Don't Touch (4:03)
  11. Blood on the Rooftops (6:56)

met Gary O'Toole

12. The Return of the Giant Hogweed (8:46)

met Neal Morse

13. Entangled (6:35)

met Jakko Jakszyk

14. Eleventh Earl of Mar (7:51)

15. Ripples (8:14)

met Amanda Lehmann

16. Unquiet Slumbers for the Sleepers (2:12)
  17. In That Quiet Earth (4:47)
  18. Afterglow (4:09)

met John Wetton

19. A Tower Struck Down (4:45)
  20. Camino Royale (6:19)
  21. Shadow of the Hierophant (10:45)

met Amanda Lehmann

De spieker op d'n kop!

avatar van meneer
Commercieel gezien zijn er, met de erfenis van deze Genesis periode, weinig centen te verdienen.

Collins is doorgebroken en daarna in een soort Disney pretpark verdwaald geraakt. En hoe onderhoud je 4 exen ?
Daarbij is Collins nooit echt een liefhebber geweest van de eigen jaren 70 periode. Hij had het ook niet echt meer nodig. Daarbij liggen zijn roots blijkbaar in zijn " Going B(l)ack " periode.

Collins is wel met Genesis doorgegaan, jaaaaren erfenis gespeeld, ook met Genesis andere, nieuwe nummers gemaakt. En kan me voorstellen dat je die ook graag speelt na vele toernees met vaak dezelfde nummers.. En tsja, hoe hou je je publiek tevreden. Door steeds hetzelfde te herhalen...? Gaaap, dat weet je wel na zoveel jaren toeren.. Knap hoor, Groenoordhallen, Leiden 1982 ! Misschien niet geslaagd, maar zeker wel eens wat anders..

Gabriel... Kom op.. erfenis ? De man was al een solist. Zijn eigen empire opgebouwd en daar teert hij nu op.

Ik denk ook niet dat deze twee zangers (drummer(s) deze periode muzikaal kunnen bezitten, gewoon vanwege het feit dat bv een Hackett / Banks veel meer in de melodieen hebben gezeten, het accoordenwerk. Als je bv kijkt naar Collins zijn pianobeheersing, dan is het een jongen van de 'zwarte mineur' toetsen. Zijn eigen nummers zijn vaak op dezelfde accoordensoorten gebaseerd ( en die heeft Banks ooit opgezet ).

Hackett doet het zeker goed ( alhoewel ik persoonlijk de eerste Revisited niet echt sterk vind ) op dit tweede album. Het is zeker met Respect. Maar geef toe, die jongen heeft ook geld nodig ( scheiding Kim ) en de belangstelling zoals afgelopen woensdag zou toch minder groot zijn bij een nieuw album.

Maar wat ik ook zeker afgelopen woensdag zag was dat de man er heel veel plezier in had, en dat is ook zo belangrijk !!

Desalniettemin kunnen we hier een strijd gaan voeren om dat we denken te weten waarom ze bepaalde keuzes hebben gemaakt. Ik doe er ook ergens aan mee. Maar we kunnen alleen maar gissen en persoonlijke meingen ventileren. In hun gedachtenwereld kunnen we niet kijken, Misschien maar goed ook...

En natuurlijk mag dit bericht naar het Genesis forum worden verzet....

avatar van FrodoK
En wat maakt het ook uit: we hebben toch maar weer mooi van een heel fijn concert kunnen genieten, toch? Da's voor mij toch het belangrijkste...

avatar van Running On Empty
@meneer

Het is Leiden 1981, op 3 oktober om precies te zijn.

avatar van meesterdch
Ha Ha, leuk toch als je een berichtje plaatst, er meteen zo gereageerd wordt. Het ging mij er alleen om, dat ik zo moe wordt van al die puristen die, omdat deze muziek een stuk van hun leven is (net als voor mij overigens) denken dat ze een oordeel moeten hebben over wat de scheppers van deze muziek daar in de loop van hun leven mee gedaan hebben.

Ik vind dat wij blij mogen zijn dat ze dit talent al die jaren via Genesis (oud en nieuw) en al die solo projecten met ons gedeeld hebben. Bovendien is het dankzij hen dat ik elk jaar weer van nieuwe muziek mag genieten van artiesten die zonder Genesis niet hadden bestaan. Ik denk aan Spock's beard, the flower kings, IQ, Marillion, Steven Wilson etc..

Natuurlijk is het leuk dat Hackett deze nummers nu weer live neerzet. En goed. Maar dat doet ie natuurlijk al jaren. Alleen op die solo concerten staan beduidend minder mensen dan nu in paradiso.

Dat Hackett met zijn solo materiaal het meest verbonden is gebleven met de muziek van Genesis vind ik overigens maar zeer de vraag. Net als de eerste solo platen van Banks en Rutherford, waren de eerste solo platen van Hackkett een vervolg op het Genesis geluid. Maar zelfs op Please don't touch stond al veel dat niks met Genesis van doen had. (Randy Crawford!) Behalve dan die altijd herkenbare gitaarsound. En dat geldt voor zijn recentere werk net zo goed. Het is vooral herkenbaar als Steve Hackett.

Ook de suggestie dat Collins en Co als enigen de keuze voor de commercie hebben gemaakt, terwijl Steve zo trouw was aan de prog, is natuurlijk onzin. Ooit wel eens naar Cured geluisterd? Of naar GTR? Alleen zijn die pogingen tot commercialiteit bij Steve, net als bij Tony Banks, jammerlijk mislukt (op hernhutter met GTR na misschien). Het enige dat je Steve kan nageven, is dat hij daarna is doorgegaan met muziek maken zoals hij het wilde, i.p.v. zuur achter de geraniums duiken zoals Tony heeft gedaan, voordat hij er voor een orkest weer even achter vandaan kroop.

Ik heb woensdag net als de meeste aanwezigen enorm genoten en ook ik zou een reünie van (een deel) van de band leuk vinden. Maar dan toch vooral als ze weer iets nieuws zouden creëren om mij opnieuw te laten kennismaken met hun genialiteit op het gebied van melodie, arrangement en instrumentale klasse.

avatar van musician
Dat laatste, daar is natuurlijk helemaal niets op tegen, behalve dan dat ik het niet zie gebeuren.

Hackett is fysiek uit Genesis vertrokken in 1977, het overgebleven trio is muzikaal vertrokken in 1980, na Duke.

Steve Hackett heeft inderdaad met enige regelmaat albums gemaakt van het kaliber GTR (met Yes gitarist Steve Howe) of zelfs vorig jaar nog in Squackett, een samenwerkingsverband met Yes bassist Chris Squire (hij heeft iets met Yes, misschien een aardig album met zang van Jon Anderson, lijkt mij ook nog wel wat).

De constatering is, dat het altijd bij eenmalige projecten blijft waarbij het ene inderdaad commerciëler klinkt dan het andere. Maar er wordt geen bandnaam geëxploiteerd en uitgemolken. En vanwege het karakter is het nog maar de vraag of het commerciële bijbedoelingen had of dat het gewoon wat commerciëler klonk.

Hackett heeft, geheel ook in de oorspronkelijke tradities van Genesis, hoorbaar de dingen gemaakt die hij kon en wilde maken. Daar mislukte met enige regelmaat trouwens ook wat van, lang niet alles is rozengeur en maneschijn.

Maar per saldo, als je het tot commercie wil beperken, zijn nagenoeg geen albums van hem een commercieel succes geworden, vanwege het karakter van de albums (symforock, geen singles), waar Genesis vanaf Abacab zich beter als begeleidingsband van Phil Collins zou kunnen presenteren. Dan hadden ook gelijk heel wat discussies achterwege kunnen blijven.

Het is helemaal niet gek, dat Hackett zich breder oriënteerde dan alleen het Genesis werk tussen 1971 en 1977. De vraag was alleen: hoe is later iedereen met de Genesis erfenis uit genoemde periode omgegaan? Afgelopen woensdag en de Genesis Revisted albums van Hackett geven precies aan, waar hij in ieder geval staat.

Een dergelijk optreden is qua uitvoering en nummers niet meer vertoond sinds Seconds Out.

avatar van meneer
Ach, sloten ze niet vaak af met deze ? Gezongen door Ethel Merman ? Zegt genoeg, niet ?

There's no Business Like Sh...

Luister maar eens goed naar de tekst...

' Yesterday they told you you would not go far
That night you open and there you are
Next day on your dressing room they've hung a star
Let's go on with the show....'

Als die-hard Genesis adept vanaf de vroege jaren 70 met een grote voorliefde voor het werk uit de jaren 70, was het Paradiso concert een juweel om te koesteren.
Een (waarschijnlijk) allerlaatste kans om de muzikale grail nog eens mee te maken.
Hackett heeft me niet teleurgesteld en de rest van zijn crew verdiend ook veel respect.

De strot van Nad was zonder meer voldoende effectief en al met al... een avond die ik niet snel meer zal vergeten.

avatar van meneer
Ha, zit momenteel in Engeland. Veel luisteren naar dit album. Komt ie ook mooi tot zijn recht. Zit nu zo'n 50 Miles van The Farm Studio in Surrey. Ga ik deze week nog even langs op bedevaart..

avatar van Bluebird
Interesting. Hij is dus niet voor een original lineup reünie als het aan hem ligt?

Volgens mij wel, hoor!

avatar van meneer
Voor nieuw bloed uit oud Genesis bloed kijk eens op Sound of Contact. En ga hem eens beluisteren..

Je zal je verbazen...

Running On Empty schreef:

Leg die nieuwe versies nou nog eens een keertje naast de Genesis originelen en luister goed naar de mix. De boodschap van Hackett met deze schitterende 2CD is voor mij echt volkomen helder.

Tuurlijk geen Gabriel, Banks, Rutherford en Collins erbij, maar het klinkt toch net even anders .....

Absoluut niet te tippen aan het origineel: 'Pythagoras with the looking glass reflects the full moon, In blood, he's writing the lyrics of a brand new tune' De felheid waarmee gabriel dit zingt, laat juist het finale stuk veel meer tot zijn recht komen. Op dit album wordt het allemaal gladjes en netjes gezongen... het grote verschil ..

avatar van Running On Empty
marcello schreef:

Ik heb het vooral over de gitaar in de mix. Wel lezen wat ik schrijf !!

avatar van Jester
Grappig dat Nik Kershaw in dit project optreedt, in het verleden heeft Tony Banks wel eens laten weten dat hij zeer gecharmeerd was van deze zanger.

avatar van daniel1974nl
Ik denk dat met de eerste Genesis Revisited Hackett er definitief geen vraag meer over deed bestaan wie de echte erfgenaam van Genesis was. Hackett was een van de creatieve meesters van de band (ik weet dat vele dat niet met mij eens zijn en deze lof liever naar Gabriel of Banks zien gaan), maar ik blijf van mening dat Hackett het enige echte onvervanbare lid was. Ik schrok nogal van de verhalen over Hackett en Banks die met eklaar in de clinch zouden hebben gelegen. Ik meende toch echt dat Hackett en Banks aan dezelfde kant stonden in het tweekamp, met Collins en Rutherford aan de andere kant. Dit komt ook keer op keer naar voren in de interviews die zijn bijgeleverd met de remasters. Over tijd echter, heeft geen enkel Genesis lid heeft het oude werk van Genesis een warmer hart toegdragan dan Hackett en dat lijkt nu wederom met Revisited 2. Revisited 1 kwam een beetje uit het niets. In het begin was de CD extreem prijzig en alleen via Japan te krijgen (voor de prijs van ongeveer 60 gulden), maar wat hebben we hier allemaal van genoten. Meer dan op 2 ging Hackett op 1 gooide hij het hier vaak over een compleet andere boeg, waardoor nummers te herkennen waren, maar ook niet meer dan dat. Ik kan dus begrijpen dat velen dit album bij vlagen minder geslaagd vonden dan het gevolg. Ik weet tot op heden nog steeds niet goed wat ik moet denken van het invoegen van The Good Men / Fairground in Los Endos. Ook al vond ik Dejavu en Valley of the Kings ook heel erg mooi, de meeste aandacht ging uit naar een herinterpretatie van het oude werk. Ik vond de keuze van nummers destijds nogal onorthodox en begreep niet helemaal waarom hij voor die nummers had gekozen, dat idee had ik zeker voor The Waiting Room Only. Dit was toch altijd meer een jam sessie, en niet zozeer een nummer. Ook met de tour (ook alleen in Japan) met Wetton, McDonals en Chester, werden vele nummers en meer, nog even dunnetjes overgedaan en dat was zeker niet verkeerd.

Toen besloot Hackett om dit project nog even dunnetjes over te doen. Er waren destijds duidelijk nog wat nummers blijven liggen. Het gevolg is wederom indrukwekkend ook al blijft Hackett toch overwegend veel meer bij het orgineel en wijdt hij zeker niet zover af als op 1. Jammer, nou, ik denk ben van mening van niet. De nummers waren destijds al zo verschrikkelijk goed en hoefden dus niet zozeer een hercreatie. De nummers hier lijken eerder een opdate te hebben gehad in geluid, waardoor ze niet meer klinken alsof ze al die jaren geleden waren opgenomen (ook al deden ze dat ook al niet meer na de meeste recente remasters) en verder valt vooral op dat het toetsenwerk verschillende keren naar de voorgrond is geschoven en uiteraard zijn magistrale gitaarwerk. Zoals al eerder aagegeven, Hackett was destijds al op dreef, maar heeft duidelijk zijn streken nog niet verleerd. Of wellicht is het eerlijker om vast te stellen dat hij alleen maar beter is geworden. Dergelijke projecten kunnen we toch alleen maar een warm hart toedragen ?

Duidelijk verhaal daniel!!

avatar van daniel1974nl
Nog even over die Genesis legacy en hoe Hackett die heeft voortgezet. Dit is uiteraard vooral goed hoorbaar op zijn eerste solo album 'Voyage of the Acolyte', waarvan soms wel eens wordt beweerd dat het het beste Genesis album maar dat Genesis nooit gelukt is om te maken. Maar ook heel duidelijk is het bijvoorbeeld te horen op het nummer 'In Memorian' van Darktown wat wellicht het mooiste nummer is uit zijn hele solo repetoire.

avatar van vigil
Jester schreef:

Hij zingt ook op een album van Banks namelijk het ondergewaarde Still

avatar van Bluebird
En Strictly Inc. Die hier nog niet eens op de site staat ook.

Oh toch........ Strictly Inc. - Strictly Inc. (1995)

Bankstatement ook als ik me niet vergis?

Blijkbaar wel. En Kershaw had op Strictly Inc. aan een nummer meegeschreven en is verder niet te horen inderdaad.

avatar van Jester
vigil schreef:

Hij zingt ook op een album van Banks namelijk het ondergewaarde Still

Ik zie dat ik dezelfde opmerking bij dat album gemaakt heb.

Ik vind het trouwens één van de hoogtepunten van dit album, deze versie van The Lamia met Kershaw. Sowieso bevalt dit album me beter dan deel 1.

avatar van FrodoK
Zonder meer. Op deel 1 staan maar een paar nummers die ik echt graag luister, de meeste echter niet. Op deel2 is het precies andersom.

avatar van musician
Hier ook.
Verder geen bekende namen uit het roemruchte verleden die als gastmuzikant meedoen (Chris Squire van Yes even daargelaten)......

avatar van zoppo
Voor iedereen die denkt "de instrumentale kant zit wel snor, maar de zangers kunnen vast niet tippen aan Gabriel/Collins" (dit dacht ik tot vandaag ) is er goed nieuws. De zangers kunnen inderdaad niet tippen aan Gabriel/Collins, maar het stoort nergens. En de instrumentale kant zit wel heel ruim snor