Led Zeppelin - How the West Was Won (2003)

Label: Atlantic

1. LA Drone (0:14)
  2. Immigrant Song (3:42)
  3. Heartbreaker (7:25)
  4. Black Dog (5:41)
  5. Over the Hills and Far Away (5:08)
  6. Since I've Been Loving You (8:02)
  7. Stairway to Heaven (9:38)
  8. Going to California (5:37)
  9. That's the Way (5:54)
  10. Bron-Yr-Aur Stomp (4:55)
  11. Dazed and Confused (25:25)
  12. What Is and What Should Never Be (4:41)
  13. Dancing Days (3:42)
  14. Moby Dick (19:20)
  15. Whole Lotta Love (23:08)
  16. Rock and Roll (3:56)
  17. The Ocean (4:21)
  18. Bring It on Home (9:30)
avatar van Hans Brouwer
Planefreak schreef:
Hoewel ze wel een groot aantal nummers niet helemaal zelf hebben bedacht.
Oh..... Wie heeft ze dan wel bedacht?

avatar van gemaster
Blues artiesten.

nicolas
Wel, mag er niet verder gebouwd worden? Dan kan je zeggen dat ALLES is uitgevonden door BB King en anderen uit nog vroegere tijden hé! En is Led Zeppelin niet blues-geïnspireerd? Laat staan blues...

Planefreak
Led Zeppelin doet het goed hoor. Geweldige rock. Maar aan de andere kant, het is ook wel wat oninspiratieloos en onbeschoft. Soms grotendeels muziek overnemen van andere mensen en wel je eigen naam eronder zetten. Vind ik.

Planefreak

bwau, heb hier niet echt last van, ze updaten eerder een riff en geven er een eigen draai aan. Mss moeten jullie maar die originele nummers die ze "gestolen" hebben eens beluisteren om je hierover te kunnen uitspreken...

Planefreak
Maar een gitaar riff is toch meestal de essensie van een goede rock song. En als je die dan soms gewoon van iemand anders gebruikt is niet zo netjes denk ik.

Het is allemaal bullshit, ze hebben live medleys gemaakt met bestaande nummers en whole lotta love en bring it on home waren van een oude blues artiest waarvan ik de naam ben vergeten die er ook de credit voor heeft gekregen. Andere artiesten maken hele albums waarop hun muziek gebaseerd is op werk van anderen, Zep niet. Dit is de meest creatieve band die ik ooit gehoord heb, het heeft lang voor mij geduurt voordat ik de muziek kon waarderen, eerst vond ik er niets aan. Maar meestal zijn dat de bands die je na een tijd echt super vind. Het is ongeloofelijk hoe 4 zo,n goede muzikanten elkaar kunnen treffen, en ook moet de naam John Paul Jones hier even genoemt worden, want dit is ook een van de beste bassisten. Daarom mis ik The Lemon Song ook op deze CD, maar de CD is in een woord geweldig!

nicolas
De riff in Bring It On Home is dé basisriff van de blues. Die is van niemand gestolen en niemand "steelt" die ook. Het is gewoon één van de oudste riffs in de blues die er zijn. Page gebruikt er dat ene stukje uit (intro) maar het gaat nog verder. Iedereen steelt van iedereen, want er zijn maar 7 noten. Of ga ik nu te ver?

avatar van Flipper
nicolas schreef:

Iedereen steelt van iedereen, want er zijn maar 7 noten. Of ga ik nu te ver?

....of breng het wat positiever, iedereen maakt gebruik van de 7 noten waardoor enige gelijkenis onvermijdelijk is.

Planefreak
Maar het gaat ook niet speciaal om de riff van bring it on home..het gaat ook om de tekst. De tekst is(op een paar woordjes na of geeneens) het zelfde als je het met origineel vergelijkt. samen met de riff is het helemaal hetzelfde als het origineel. Maarja, wat page in de 2e helft van bring it on home doet is natuurlijk super en samen klinkt het als een gaaf nummer.

Davez
Dit is eigenlijk het beste led zeppelin album, maar persoonlijk tel ik geen live of compilatiealbums.

avatar van Hans Brouwer
Davez schreef:
Dat dit het beste album van Led Zeppelin zou zijn ben ik niet met je eens . Het beste album van LZ m.i. is Led Zeppelin IV met als absoluut hoogtepunt "Misty Mountain Hop" .
Dit album "How the West Was Won" is wel verreweg het beste live album van Led Zeppelin. Zelfs het album "The song remains the same" staat in de schaduw van deze fantastische drie dubbelaar .

Planefreak
The Song Remains The Same is geeneens een live album. Het zijn verschillende opname's bijelkaar geplakt. Als ik op die site lees.

avatar van Joy4ever
Hans Brouwer schreef:

Misty Mountain Hop het absolute hoogtepunt?

avatar van Arno
Wat een prachtig live-album! Vooral deze versie van Heartbreaker is wonderbaarlijk mooi. Maar ook Dazed and Confused, én de afsluiter Bring It on Home zijn hier heerlijk gespeeld. Duidelijke 5* dit

nicolas
Dit album is anders ook geen doorlopend concert, hoor. Er staat op de cover bij de nummers ofwel * ofwel **. De ene op LA Forum, de andere weet ik niet meer.

EVANSHEWSON
Hé Joy4ever; ik heb ook een enorm zwak voor MISTY MOUNTAN HOP, misschien omdat het de b-kant was van de eerste single (45-toerenplaatje, op vinyl, als uitleg eventjes voor de moderne kijkbuiskindertjes) waarvan ik me kan herinneren dat ik hem kocht ; BACK DOG, waarop Jimmy Page stond afgebeeld met een dubbleneckguitar, formidabel jawel !
Ik denk dat mijn tweede single het geweldige Witch Queen of New Orleans was van Redbone (die jongens van We Were all Wounded at Wounded Knee, weetjewel ?)
Vind LED ZEPPELIN de beste hardrockband allertijden, gevolgd door Dee Purple Mk. 2, daarna was Purple Purple niet meer !

EVANSHEWSON
1980 was een ROTJAAR ! Led Zeppelin's geweldige drummer John Bonham stierf en een gek maaide John Lennon weg !
De beste Hardrockband allertijden rustte in vrede, amen !

Het is één van de weinige bands waarvan je blindelings alle platen kunt kopen, zelfs de zwakkere broertjes CODA of PRESENCE kunnen er nog mee door ! De rest is pure klassieke rock, verplicht in elke collectie van een rechtgeaarde rockfanaat !

Dit album is 1 van die albums die gewoonweg te goed is voor woorden. Een van de allerbeste livebands op hun absolute top. Ik ben werkelijk compleet weg van dat album.Ik vind het beter met de keer dat ik er naar luister. Plant is ongelooflijk tijdens deze tour(en tijdens de jaren ervoor ook trouwens)Vanaf '73 was zijn stem minder helaas. Maar zoals gezegd klinkt hij hier geweldig.ik hou heel erg van de medley's zoals whole lotta love and dazed and confused. Ik zou tegen iedereen zeggen:niet twijfelen maar kopen:legendarisch album van een legendarische groep.

Planefreak schreef:
Het is inderdaad oninspiratieloos. dubbele ontkenning dus veel inspiratie

nicolas
Welke nummers worden overgenomen misschien? Dat stukje Beethoven in 'Heartbreaker'?

Davez
Dan zijn er veel inspiratieloze muzikanten. Wacht ongeveer allemaal dan!

WoetR
Na het grijs draaien van deze plaat ben ik gewoon gedwongen 5 sterren te geven.
Wat een opname! Wat een sfeer! Wat een kracht!
Mijn 4 favorieten:

1. Moby Dick (1 woord: legendarisch)
2. Dazed and Confused (met als hoogtepunt de overgang van Bonham naar The Grudge)
3. Bring It On Home/ Bring It On Back (vooral het middenstuk geeft me keer op keer kippenvel)
4. Whole Lotta Love Medley (23 min muziek, van hoogtepunt naar hoogtepunt zonder ook maar een moment te vervelen)

Jammer genoeg mocht ik er geen 5 kiezen want dan was het toch echt The Ocean geworden.

Kortom gewoon een geweldige plaat en sowieso de beste live plaat die ik ooit gehoord heb (en jah ik heb Made In Japen ook hier liggen, maar dat komt nog niet eens in de buurt van dit kunstwerk).

WoetR schreef:
Na het grijs draaien van deze plaat ben ik gewoon gedwongen 5 sterren te geven.
Wat een opname! Wat een sfeer! Wat een kracht!
Mijn 4 favorieten:

1. Moby Dick (1 woord: legendarisch)

Ik ben het met je eens al blijf ik toch ook nog steeds een enorm zwak hebben voor made in japan,zijn allebei gewoonweg schitterende live-albums.

Ik vind het ook belangrijk te benadrukken dat dit een vrij eerlijke live-cd is zoals als er maar weinige zijn. Ongelooflijk maar waar maar in de periode 69-73 was zeppelin echt in staat zo een prestatie neer te zetten. Iedere rockliefhebber MOET dit album in zijn collectie hebben.

nicolas schreef:

Op I: You shook me, I can't quit you baby en vlak voor het einde van How many more times (komt van The Free, het nummer The hunter).
Op II: The Lemon song en volgens sommigen ook Bring it on home.

Maar. Dit verschijnsel is zo oud als de muziek zelf. Mozart deed het al, vooral in zijn jeugdjaren. Romantische componisten namen volksmuziek over en bewerkten dit; de Ouverture 1812 van Tsjajkovsky bevat oa een Russisch orthodox gezang, de Marseillaise en een Oekraiens volksliedje.
Kortom, ik heb er weinig bezwaar tegen. Het was wel netjes geweest van de heren, als ze met name op I even de naam Willie Dixon hadden genoemd. Als ik me goed herinner, zijn ze nog voor de rechter geweest en hebben ze hem moeten afkopen.

Als ik deze pagina's lees, moet ik terug naar Nederland om deze plaat te beluisteren. Hier in Suriname is hij niet te krijgen.

avatar van Oldfart
De Zep boys zijn vanaf plaat 1 terecht beschuldigd geweest van plagiaat;
het is een muzikale traditie om muziek van anderen te spelen, en ook deze te bewerken; so far so good.

Waar ze de fout in gingen was het niet vermelden van de credits voor de oorspronkelijke artiesten. componisten, en ,
en dat is het ergste,
deden of ze het zelf hadden geschreven door hun eigen namen er onder te vermelden; dan wordt het plagiaat.

Was dit alleen maar om royalties uit te sparen?
Zoals gezegd vanaf de debuurplaat is er altijd forse kritiek op geweest; en hebben ze inderdaad door middel van rechtzaken moeten toegeven zich aan plagiaat te hebben schuldig gemaakt.

En dat werpt toch een smetje op ze.
Dat siert een Page toch niet.

Gewoon verplichte kost.

Verscheen wel rijkelijk laat.

Het betreft 2 concerten uit het begin van de seventies en

ze werden dus pas in 2003 op de markt gebracht!

Jimmy Page heeft er dus een goeie dertig (30) jaar zitten aan mixen!

Dààr moeten vele weekends ingekropen zijn !

xx

Om maar te zeggen dat je dat superslecht gemixte en ronduit slechte The Song Remains the Same kunt weggooien nu er een
ECHTE liveplaat uit is van 's werelds beste hardrockband allertijden!

Bericht voor de consument : af te spelen op maximaal volume!

EVANSHEWSON schreef:
Gewoon verplichte kost.

Verscheen wel rijkelijk laat.

Het betreft 2 concerten uit het begin van de seventies en

ze werden dus pas in 2003 op de markt gebracht!

Jimmy Page heeft er dus een goeie dertig (30) jaar zitten aan mixen!

Dààr moeten vele weekends ingekropen zijn !

xx

ECHTE liveplaat uit is van 's werelds beste hardrockband allertijden!

Bericht voor de consument : af te spelen op maximaal volume!
Inderdaad verplichte kost. Het beste live-album dat ik in mijn bezit heb!

Compilatie van 2 avonden met wel wat correcties hier en daar maar dat gebeurt op ieder live album. Led Zeppelin op hun toppunt was zeker zo goed als dit album ons duidelijk maakt. Geweldig!! Qua improvisatie de beste live band? Ik denk het wel. Maar met zulke uitspraken moet je oppassen