Queensrÿche - Empire (1990)

Rock / Metal
Label: EMI

1. Best I Can (5:34)
  2. The Thin Line (5:43)
  3. Jet City Woman (5:22)
  4. Della Brown (7:04)
  5. Another Rainy Night (Without You) (4:29)
  6. Empire (5:24)
  7. Resistance (4:51)
  8. Silent Lucidity (5:48)
  9. Hand on Heart (5:33)
  10. One and Only (5:54)
  11. Anybody Listening? (7:59)
  12. Last Time in Paris * (3:57)
  13. Scarborough Fair * (3:50)
  14. Dirty Lil' Secret * (4:06)
  15. Resistance [Live at the Hammersmith Odeon November 15, 1990] * (4:33)
  16. Walk in the Shadows [Live at the Hammersmith Odeon November 15, 1990] * (3:57)
  17. Best I Can [Live at the Hammersmith Odeon November 15, 1990] * (5:16)
  18. Empire [Live at the Hammersmith Odeon November 15, 1990] * (5:12)
  19. The Thin Line [Live at the Hammersmith Odeon November 15, 1990] * (5:44)
  20. Jet City Woman [Live at the Hammersmith Odeon November 15, 1990] * (5:31)
  21. Roads to Madness [Live at the Hammersmith Odeon November 15, 1990] * (9:32)
  22. Silent Lucidity [Live at the Hammersmith Odeon November 15, 1990] * (5:43)
  23. Hand on Heart [Live at the Hammersmith Odeon November 15, 1990] * (5:18)
  24. Take Hold of the Flame [Live at the Hammersmith Odeon November 15, 1990] * (5:11)
totale tijdsduur: 1:03:41 (2:11:31)
avatar van vielip
Vandaag sinds een hele tijd deze lp weer eens opstaan. Levert een soort van 'wauw' gevoel op bij Della Brown. Vond ik vroeger een behoorlijk ruk nummer maar nu vind ik het lichtelijk briljant! Prachtige sfeer die opgeroepen wordt. Niet in de laatste plaatst door de instrumentale invulling. Erg mooi gedaan.

avatar van milesdavisjr
Meer mainstream dan zijn voorganger maar weer minder spannend dan zijn opvolger. Hoewel het album in mijn ogen wel een aantal heerlijke songs bevat. Dat eerste twee nummers zijn degelijk, bevatten enkele prima gitaarsolo's maar klinken op den duur ook wat langdradig. De plaat begint mij te boeien bij het kamerbrede en al reeds genoemde Jet City Woman, het fraai gearrangeerde Della Brown, het catchy karakter van Another Rainy Night. Stuk voor stuk uitstekende songs. Het titelnummer heeft mij nooit in zijn greep gekregen. Resistance ademt dan weer een bepaalde urgentie, Hand on Heart is ook weer degelijk.
Silent Lucidity blijf ik een prachtsong vinden, One and Only; wederom een nummer dat zich niet aan mij opdringt. Voor afsluiter, hoewel zeker geen slechte song, geldt eigenlijk hetzelfde. Kortom, een degelijke plaat waar de heren duidelijk mikken op een wat groter publiek, maar de scherpte bij tijd en wijle ook wat ontbreekt. Daarnaast duurt de plaat ook veel te lang, dit komt mede door het feit dat teveel songs boven de 5 minuten klokken maar de aandacht niet de volle lengte weten vast te houden. Dan toch liever het spannende Operation Mindcrime of het eigenwijze Promised Land.

avatar van vielip
Het euvel dat jij met dit album hebt (althans zo vat ik het op) heb ik met Promised land. Dat album wil maar niet 'vallen' bij mij. Enkele songs wel (I am I, Bridge, Lady Jane en Someone else schieten me zo te binnen) maar de rest amper tot totaal niet. Dan hoor ik deze Empire toch heel wat liever. Wat ik al zei; nu ik zelfs Della Brown een prima nummer blijk te vinden heb ik eigenlijk geen skip momenten meer op het album.

avatar van milesdavisjr
Dat snap ik ook wel, Promised Land is geen makkelijk album en zeker niet zo toegankelijk als Empire. Ik blijf Empire echter wel een fijne plaat vinden, alleen ik juich de evolutie toe die de heren op Promised Land ten toon spreiden. Die plaat is gedurfd, afwisselend en de sound klinkt vrij tijdloos. Het zijn echter geen makkelijk in het gehoor liggende songs die je krijgt voorgeschoteld, je moet er wat meer moeite voor doen. Als je echter het titelnummer, Disconnected of het bloedmooie Someone Else? aan je voorbij hoort trekken dan waardeer ik Promised Land nog wat meer dan zijn voorganger. En dat tel ik stiekem het zeer fraai gearrangeerde Real World (speciaal gecomponeerd voor die slappe Schwarzenegger film) nog niet eens mee.

avatar van Lau1986
Ik vind het een vermakelijk album dat vooral erg sterk begint en daarna wat inzakt en nergens echt heel spannend wordt. Leuk album verder.

avatar van Metal-D78
Queensryche doet stadionrock. Laat dat maar over aan de Bon Jovi's en de Def Leppard's. Geen slecht album, maar al best wel lang hopeloos gedateerd. Gelukkig inspireerde de grunge golf de stadionrock-bakens te verzetten naar een donkerder geluid (geen gunge), teksten vol vraagtekens bij 'het bestaan' en spannender songmateriaal. Queensryche deed dat met Promised Land; wel een tijdloze klassieker. Daarna was de muzikale koek wel op.

Gelukkig dat smaken verschillen, want vanaf Promised Land was het over + uit met Queensryche.

avatar van milesdavisjr

Dit is vergezocht. In 95' stonden de heren nog in Ahoy, dat is toch een vrij grote hal me dunkt. De verkoopcijfers in de VS zijn ook nog best redelijk te noemen met meer dan een miljoen verkochte exemplaren van Promised Land. Als je nagaat dat het verschil in score op deze site tussen Empire en zijn opvolger ook verwaarloosbaar is kun je stellen dat Promised Land door veel Queensryche liefhebbers op waarde wordt geschat. Maar wellicht doel je op je persoonlijke ervaringen t.a.v. deze worp.

avatar van Bravejester
In 2000 stonden de heren ook nog in Ahoy tijdens de Q2K tour ( een album dat ik goed kan hebben ) en toen was ik zeker niet alleen daar!

avatar van vielip
Daar was ik ook. En om eerlijk te zijn schrok ik van de leegte. De staanplaatsen waren wel uitverkocht maar de tribunes waren zo goed als leeg. Bovenste ring was sowieso afgesloten met een gordijn. En op de eerste ring (waar wij kaarten voor hadden) kon je uitzoeken waar je ging zitten. Plek zat. Buiten dat ik het een alleraardigst optreden vond zal me de troosteloze ambiance altijd als eerste te binnen schieten als ik er aan terug denk.

avatar van Germ
Germ (crew)
vielip schreef:

In mijn ogen was Queensryche nog altijd een grote band (dat inderdaad in zalen als Ahoy optrad), maar ik heb ze recent eens gezien op een festival en toen schrok ik wel. Uitgeblust en ongeïnspireerd optreden. Een vergane glorie gevoel kreeg ik er bij.
Soortgelijke ervaring had ik met Dream Theater.

avatar van Edwynn
vielip schreef:

toen was Queensrÿche pas uitgeblust. Dat was tijdens de Promised Land tour wel anders. (ook Ahoy)

De huidige incarnatie heb ik niet live gezien. Op de YT lijkt het wel een beetje een coverband geworden.

avatar van ozwald
Germ schreef:

Soortgelijke ervaring had ik met Dream Theater.

Was dat Into the Grave? Ze waren ook daar iig erg ongeïnspireerd en volstrekt vreugdeloos hun setje aan het afdraaien (muzikaal was het overigens wel gewoon dik voor mekaar)

avatar van Germ
Germ (crew)
ozwald schreef:

Yes, ik denk het wel. Vreugdeloos is inderdaad het juiste woord.

avatar van The_CrY
1,5
Queensryche is ook niet echt een festivalband. Augustus 2019 zag ik ze ook in de Effenaar en dat was toch een heel energiek gebeuren. Ook veel nieuw materiaal werd daar gespeeld ipv alleen hun oude tracks.

Tate treedt momenteel (of ja, vlak voor en vermoedelijk na de crisis) op met een set waar hij Rage for Order en Empire integraal brengt. Over vergane glorie gesproken. Al wil ik het wel graag zien, want ik vind hem live nog steeds erg goed.