Queensrÿche - Empire (1990)

Rock / Metal
Label: EMI

1. Best I Can (5:34)
  2. The Thin Line (5:43)
  3. Jet City Woman (5:22)
  4. Della Brown (7:04)
  5. Another Rainy Night (Without You) (4:29)
  6. Empire (5:24)
  7. Resistance (4:51)
  8. Silent Lucidity (5:48)
  9. Hand on Heart (5:33)
  10. One and Only (5:54)
  11. Anybody Listening? (7:59)
  12. Last Time in Paris * (3:57)
  13. Scarborough Fair * (3:50)
  14. Dirty Lil' Secret * (4:06)
  15. Resistance [Live at the Hammersmith Odeon November 15, 1990] * (4:33)
  16. Walk in the Shadows [Live at the Hammersmith Odeon November 15, 1990] * (3:57)
  17. Best I Can [Live at the Hammersmith Odeon November 15, 1990] * (5:16)
  18. Empire [Live at the Hammersmith Odeon November 15, 1990] * (5:12)
  19. The Thin Line [Live at the Hammersmith Odeon November 15, 1990] * (5:44)
  20. Jet City Woman [Live at the Hammersmith Odeon November 15, 1990] * (5:31)
  21. Roads to Madness [Live at the Hammersmith Odeon November 15, 1990] * (9:32)
  22. Silent Lucidity [Live at the Hammersmith Odeon November 15, 1990] * (5:43)
  23. Hand on Heart [Live at the Hammersmith Odeon November 15, 1990] * (5:18)
  24. Take Hold of the Flame [Live at the Hammersmith Odeon November 15, 1990] * (5:11)
totale tijdsduur: 1:03:41 (2:11:31)
avatar van James Douglas
Je hoort aan ´Empire´ dat men enigzins blij is om van het concept verlost te zijn. Het is gewoon een tegenreactie op OM, net zoals opvolger ´Promised Land´ weer een reactie is op de successen van ´Empire´. Die staan allemaal in elkaars licht.

Joy
is wel wat voor te zeggen dat men iig, zoals altijd, niet dezelfde koers bleef varen

avatar van ricardo
Velen vinden dit een goed Queensryche album, maar ik vind het eigenlijk maar gewoon popmuziek met soms een wat hardere sound erin, de hit hierop Silent Lucidity kan m.i niet tippen aan wat voor nummer ook van OM wat ik gewoon een 10 keer beter album vind dan dit saaie gekabbel, ik vind dit eigenlijk maar weinig van doen hebben met de 2 topplaten die ze in de jaren 80 afgeleverd hebben. voor gewoon wat hardere popachtergrond muziek is hij nog wel te verteren, maar als opvolger van OM voor MIJ DAN duidelijk onder de maat. Gewoon een doorsnee poplaat met een hard randje vind ik het, jammer want ze kunnen gewoon beter dan dit.

avatar van James Douglas
Een doorsnee plaat heeft geen tracks zoals Della Brown en Anybody Listening?, me dunkt. Ja, ik blijf deze plaat een beetje verdedigen. Het is de plaat die Queensrÿche moest maken om zich los te maken van het 'Mindcrime' concept. Deze band koos altijd voor de onverwachte richting en 'Empire' staat met haar goede songs haaks op het complexe O:M.

Kingsnake
Poppy metal op zn best, zonder de cliché's van hairmetal.

EVANSHEWSON schreef:

Maar de stijl van deze band is gewoon de mijne niet, dit is van die typische AOR (Adult Oriented Rock, wat op zich een totaal nietszeggende belachelijke benaming is voor een genre wat niet eens bestaat ; Op Volwassenen gerichte rockmuziek, pfffft, alle muziek is toch, tenzij het uitsluitend kindermuziek is die duidelijk voor die doelgroep gemaakt is, toch muziek voor volwassenen ,)

Cruciale en veelvuldig gemaakte fout.

AOR betekent van oorsprong Album Oriented Rock.
En later is de term verkracht door hippe dj's die Journey tot en met Deep Purple af te doen als oude lullenmuziek.

Maar AOR staat haaks op MOR (Mob oriented rock) welke meer single gericht is, terwijl AOR meer album gericht is.

amen.

Geniaal album.

Voor de echte fijnproevers.

Queensrÿche had zich op Operation: Mindcrime een graad van muzikale
perfectie eigen gemaakt en die aangehouden tot en met Promised Land.

Kingsnake
Om deze echt te kunnen beoordelen, moet je er even voor gaan zitten, met de hoofdtelefoon op.

Luister dan naar de sublieme schoonheid van Silent Lucidity of de progrock van Della Brown (geweldig eindstuk met een kippenvel-gitaarsolo).
De heavy rock (met synths) van Best I Can en Another Rainy Night.

Een plaat die ook groeit per lusiterbeurt.

avatar van ricardo
Ik heb deze in de auto beluisterd vandaag. De eerste 2 nummers vind ik vrij goed, maar daarna vind ik het eigenlijk slaapverwekkend worden. Silent Lucidity vind ik ook een erg goed nummer nog. Ik kan van deze een stuk of 3 nummers beluisteren, maar dan gaat hij toch echt weer uit de speler weg. Ik vind het allemaal ronduit saai en zeker niet spannend genoeg klinken. Ik vind hem nog net voldoende voor op de achtergrond tijdens de afwas of zo, maar een topper is het voor mij zeker niet.

Joy
en toch vind ik de minder complexe maar wel cathy soms poppy nummers erg aangenaam

favorieten:

1 - had zo op OM kunnen staan
3 - lekkere meezinger
6 - titeltrack, gewon een erg lekker nummer
8 - prachtige ballad
11 - idem afsluiter

de overige nummers doen me minder maar zitten gewoon goed in elkaar, ten alle tijde herken je het typische queensrychegeluid, mede dankzij het gitaarspel

het is wel wat vlakker en milder dan OM,ik weet nog niet exaxt wat ik mis, maar hoe kon dat ook na die wereldplaat

wellicht dat deze plaat is voortgekomen uit nummers die Om niet gehaald hebben

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Della Brown mag er ook wel wezen wat mij betreft, heeft een lekker ritme... is mijn derde vinkje, naast Best I Can en Anybody Listening

Tja, bij mij scoort O:M toch ook een vol punt hoger.

avatar van Kronos
Delta Brown is een schitterend nummer. Zalige baslijn, waar de gitaren, spaarzaam gedoseerd en bijna etherisch, boven zweven.

Zoals ik reeds schreef, een plaat voor de echte fijnproevers.

Empire is Queensrÿche's meest volwassen album tot dan. Met Promised Land gingen ze nog een stapje verder.

avatar van ricardo
Het eerste nummer doet mij ook wel erg aan de jaren 80 Kiss denken, zelfde soort stijl, lekker nummer. Nummer 2 vind ik ook een lekker ritme hebben. Nummer 3 vind ik een slaapverwekkend zeiknummer. Della Brown doet mij ook niet echt veel. De titeltrack vind ik wel weer lekker klinken. idem voor track nummer 10. Het laatste nummer doet mij ook niet echt veel. Conclusie voor mij is dat op dit album maar 3 tot 4 nummers staan die mij raken, de rest vind ik gewoon te saai en te doorsnee klinken. Gewoon een zoutloze slappe hap is het eigenlijk, zeker na een topplaat als OM. De heren van Queensryche weten dat zelf ook maar al te goed.

avatar van James Douglas
Daar dachten Tate en DeGarmo toch heel anders over. Die waren behoorlijk opgelucht 'verlost' te zijn van het concept Nikki.

avatar van ricardo
Kan zijn, maar live spelen ze van dit album nog nauwlijks wat. Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen.

avatar van James Douglas
Hierbij kunnen we concluderen dat Queensrÿche een onvoorspelbare band is

avatar van ricardo
En daardoor ook onvoorstelbaar goed. Live zeker, want dan gaat het ze echt om de kwaliteit en niet om zo hard en luid mogelijk te spelen.

ricardo schreef:

Onzin. Empire, Silent Lucidity, Jet City Woman en soms zelfs Della Brown worden live gespeeld. Niet tijdens de tour Operation Livecrime uiteraard.

Verder is dit album toegankelijk zoals Queensrÿche dat altijd al was. Maar aangezien het nummer Silent Lucidity op dit album staat en ze daarmee een grote hit hadden, heet het nu opeens 'poppy' in sommige hoofden.

Operation: Mindcrime is daarentegen een 'conceptalbum'. Waaaw, dat woord alleen al klinkt complex en sjiek. Dat moet dan het meesterwerk zijn dat je 'org' in huis moet hebben. Het popalbum Empire klonk saai in de auto. Dat moet je niet 'org' in huis hebben.

Snobisme, elitair gezwam. Luisteren naar overtuigingen in plaats van naar de muziek zelf.

avatar van ricardo
Ik lig wel in een deuk om jouw reacties altijd hoor, altijd dat vijandige en altijd er negatief op in hakend. Geeft niets hoor ook dat heeft wel weer wat. Van dit album raken 4 nummers mij, de rest doet mij verder niets. Ik heb hem gisteren tot 3 keer toe in zijn geheel afgespeeld. Laat mij dan maar een snobist zijn en elitair zwammen, maakt mij niet uit verder. Dit is mijn mening en niets anders.

avatar van Kronos
Vijandig? Dat niet. Daar ben ik te lui voor. Maar ik sla wel graag de nagel op de kop als iemand uit z'n nek kletst. Zoals dat de heren van Queensrÿche zelf ook wel weten dat het album Empire eigenlijk gewoon een zoutloze slappe hap is en jezelf wijsmaken dat men van dit album live nauwelijks nog wat speelt. Op die manier helemaal in een eigen wereldje van overtuigingen gaan leven, dat vind ik erg lachwekkend.

avatar van vigil
ricardo schreef:

Als (heden ten dage) ook de zanger nog eens goed bij stem is kan er eigenlijk niks meer fout gaan.

avatar van Sir Spamalot
Het mooiste compliment wat je ieder album en Queensrÿche kunt geven, is gewoon zeggen dat ieder album anders klinkt, want je kunt je niet tot in den treuren hetzelfde album blijven maken: soms lukt een koerswijziging, dan weer niet. Ik vind deze Empire een zeer geslaagde stijlbreuk met het verleden (in het bijzonder dan de voorganger O.M.), want hadden ze dit onmiddellijk opgevolgd met een O.M. deel 2 of zoiets, dan ging dat de groep veel schade hebben toegebracht, zo van: "ze spelen op veilig", "ze spelen meer van hetzelfde". Een iets moet je Queensrÿche toegeven: ze zijn niet bang van stijlbreuken. Deze Empire is een commercieel succes, maar nog meer een belangrijk album van een belangrijke fase in hun artistiek leven.

avatar van James Douglas
In navolging van deze plaat hebben de heren zich ook een Unplugged optreden gewaagd. Erg de moeite waard met uitvoeringen van I Will Remember en The Killing Words waar je tranen van in je ogen krijgt. Youtube bied uitkomst of anders de mirakele wereld van internet anderzijds.

Kronos schreef:

we zullen er voortaan van uit gaan dat jij immer gelijk hebt en alleen jouw mening er toe doet en er verder geen discussie mogelijk is

heb je je inmiddels al een keer afgevraagd hoe het toch komt dat er steevast een discussie onstaat op persoonlijk vlak nadat jij iets hebt geschreven , 8 van de 10 keer een sneer naar iemand die er een andere mening op na houd?

enfin, het is een goede plaat, het is typisch queensryche, het doet wat poppy aan na OM, het geheel is luchtiger maar nog steeds stevig, weinig op aan te merken, de plaat verdient een 3,5
en dat is een mening, meer niet

avatar van vigil
Kronos schreef:
Zoals dat de heren van Queensrÿche zelf ook wel weten dat het album Empire eigenlijk gewoon een zoutloze slappe hap is .

ach wat de heren er zelf van vinden (mocht dat al waar zijn...) vind ik zelf dan weer niet zo interessant. Als ik het zelf maar goed vind en dat is in dit geval behoorlijk aan de hand!

avatar van Sir Spamalot

En dat is de essentie van deze website en je eigen mening.

Joy schreef:

Wie zijn eigenlijk 'we'? Jij en ricardo? Peppi en Kokki?

Als iemand iets niet goed vindt valt daar niks over te discussiëren.
Als iemand daar allerlei verzonnen "feiten" bijhaalt dan zeg ik wat.

Joy
we, ik , mijn imaginary tweelingbroer, mun demente buurvrouw met gevoel voor humor en mijn familie dwerghamsters

je kan je ook gewoon beperken tot de muziek alleen , lijkt mij iig zinvoller

have fun!

avatar van ricardo
Het eerste nummer van dit album blijft voor mij toch echt het hoogtepunt samen met Silent Licidity, want dat nummer is ook super.

avatar van Kronos
Moest dit nu humor voorstellen ricardo, je weggehaalde stukje over 'Kronos'? Ik vond het maar een zielige vertoning. Smaken verschillen uiteraard.

Maar goed, feiten zijn feiten. Op Live Evolution (2001) en The Art of Live (2004) is te zien dat Queensrÿche heel wat van dit album live speelt en dat ook in 2008 (Rocklahoma) nog steeds doet, met Jet City Woman, Empire en Silent Lucidity op de setlist.