Kendrick Lamar - good kid, m.A.A.d city (2012)

Label: Aftermath (II)

1. Sherane a.k.a. Master Splinter's Daughter (4:33)
  2. Bitch, Don't Kill My Vibe (5:10)
  3. Backseat Freestyle (3:32)
  4. The Art of Peer Pressure (5:24)
  5. Money Trees (6:26)

met Jay Rock

6. Poetic Justice (5:00)

met Drake

7. good kid (3:34)
  8. m.A.A.d city (5:50)

met MC Eiht

9. Swimming Pools (Drank) [Extended Version] (5:13)
  10. Sing About Me, I'm Dying of Thirst (12:03)
  11. Real (7:23)

met Anna Wise

12. Compton (4:08)

met Dr. Dre

13. The Recipe * (5:52)

met Dr. Dre

14. Black Boy Fly * (4:38)
  15. Now or Never * (4:17)

met Mary J. Blige

16. Collect Calls * (3:57)
  17. Swimming Pools (Drank) * (4:07)
  18. County Building Blues * (4:18)
  19. Swimming Pools [Black Hippy Remix] * (5:14)

met Black Hippy

20. The Recipe [Black Hippy Remix] * (4:23)

met Black Hippy

totale tijdsduur: 1:08:16 (1:45:02)
avatar van Maartenn
Deze plaat is schitterend puur document van het leven in een lastige wijk in L.A.. Kendrick Lamar weet door het toevoegen van voicemailberichten van zijn ouders en fragmenten die op straat zijn opgenomen, een sfeer neer te zetten waarbij je jezelf onderdeel van Compton waant.

De geanonimiseerde hoes van een jonge Kendrick op schoot bij zijn oom als inleiding, nog voor een noot heeft geklonken. 'Een korte film door Kendrick Lamar' waar wij alleen de soundtrack van te horen krijgen. Onderwerp: het opgroeien in Compton. De hoofdstukken: de strijd van ouders om hun kinderen ervan te weerhouden onderdeel te worden van bendegeweld. De invloed van hormonen op de onverschrokken (domme) keuzes die tieners maken. De onvermijdelijke terugval die leidt tot inkeer. De trots. Saamhorigheid.

Zijn unieke stijl maakt dat je als luisteraar geboeid bent; een uur lang volg je het levensverhaal van Kendrick. Als blanke Hollander mag je meekijken in het leven op straat. Compton, ik ben er wel geweest, heb er nachtje in een motel gezeten. Je weet niet wat er zich achter de deur van de buren afspeelt; Kendrick licht een tipje van de sluier.

De ode aan Compton, het gelijknamig nummer, is eigenlijk een vreemde eend in de bijt. Alsof je als luisteraar nog bevestigd moet krijgen waar je naar hebt zitten luisteren. Het bezoekje van Dr. Dre bijna ongepast. Alsof hij moet benadrukken hoe belangrijk hij wel niet was bij de totstandkoming van deze plaat. Bescheidenheid siert de mens. Andre zou dat moeten weten. Een inbreuk op Kendrick zijn verhaal. Maar wat een ijzersterk verhaal.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
Trollbericht + reacties verwijderd.

avatar van Nr.4
Blijft een fantastische plaat waarbij ik het geheel echt veel sterker vind dan de losse tracks. Weinig nummers die ik apart vaak draai, daarvoor is het net niet helemaal mn stijl ofzo. Maar geniaal album. En ik vind MC Eiht stiekem keihard hierop.

avatar van Johnny Marr
Nr.4 schreef:
En ik vind MC Eiht stiekem keihard hierop.

Hoef je niet stiekem te vinden hoor. MC Eiht is met grote afstand de eindbaas der gastartiesten hier, al doen de anderen het natuurlijk ook uitstekend.