Kendrick Lamar - good kid, m.A.A.d city (2012)

Label: Aftermath (II)

1. Sherane a.k.a. Master Splinter's Daughter (4:33)
  2. Bitch, Don't Kill My Vibe (5:10)
  3. Backseat Freestyle (3:32)
  4. The Art of Peer Pressure (5:24)
  5. Money Trees (6:26)

met Jay Rock

6. Poetic Justice (5:00)

met Drake

7. good kid (3:34)
  8. m.A.A.d city (5:50)

met MC Eiht

9. Swimming Pools (Drank) [Extended Version] (5:13)
  10. Sing About Me, I'm Dying of Thirst (12:03)
  11. Real (7:23)

met Anna Wise

12. Compton (4:08)

met Dr. Dre

13. The Recipe * (5:52)

met Dr. Dre

14. Black Boy Fly * (4:38)
  15. Now or Never * (4:17)

met Mary J. Blige

16. Collect Calls * (3:57)
  17. Swimming Pools (Drank) * (4:07)
  18. County Building Blues * (4:18)
  19. Swimming Pools [Black Hippy Remix] * (5:14)

met Black Hippy

20. The Recipe [Black Hippy Remix] * (4:23)

met Black Hippy

totale tijdsduur: 1:08:16 (1:45:02)
avatar van -SprayIt-
Ik ben me bewust van het feit dat Kendrick geen Nas is en al helemaal niet vice versa. Het is voor de moderne rap een verademing dat iemand weer een verhaal brengt en geen hype, ik zeg ook niet dat het slecht is.

Wat ik probeer te zeggen is dat ik het lastig vind dit te beoordelen, binnen en buiten het genre. Ik vind de Nas van nu ook minder dan een The Left bijvoorbeeld. Ik probeer al helemaal niemand aan te vallen of te beledigen, maar een 5* is een 10, een perfect album. Terwijl het nog niet officieel uit is en er nog veel onbekend is. Ik heb het album dan ook 2 keer geluisterd en ik was echt enkele keren oprecht in verbazing over het hoge gemiddelde. Ik ben heel benieuwd hoe dit album er over een jaar voor staat.

avatar van Gloeilamp
Dan zal het gemiddelde wel een stuk lager liggen. Want dan zijn de haters en neutralen al lang gearriveerd

avatar van -SprayIt-
Rhythm & Poetry, bij P.O.S. en dit album de uitspraak mogelijk album van het jaar al gevallen, ben benieuwd wat het wordt!

avatar van Rhythm & Poetry
Ja. En El-P heeft ook het album van het jaar gemaakt. Ik zou die plaat ook checken.

avatar van Gloeilamp
Maandag zei hij nog El-P. Rob heeft het lastig

avatar van -SprayIt-
Ja, al gecheckt, is iets meer mijn ding. Maar ook bij dat album, de beats hebben zo'n goedkope sound. Zo 100% studio, 100% commercieel. Wel hard, wel dik, maar had ook de beat kunnen zijn voor een Gaga of Minaj. Niet onderdeel van de flow of ziel van de tracks. Na El-P bijvoorbeeld Deltron 3030 geluisterd en dan komt El-P vervolgens zeker een half jaar weinig in de tracklist voor.

avatar van Rhythm & Poetry
Als je serieus de beats van El-P vergelijkt met de beats die Nick Minaj gebruikt, dan mag je toch best even naar Hans Anders gaan. Een bril kopen en in de spiegel kijken of je wel oren hebt.

avatar van -SprayIt-
Dat van Minaj neem ik terug, maar puur omdat ik Tasmanian Pain Coaster net luisterde.

avatar van Glaciers of Ice
-SprayIt- schreef:

Ik had dus zo'n beetje hetzelfde en ben het ook met de voorbeelden die je gebruikt eens
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het album de score lang zal vasthouden, dat zal na een tijdje wel dalen. Opzich kan het me niks uitmaken of de album nou hoog scoort of laag scoort, maar het geeft een indicatie van wat mensen ervan vinden en daarom was ik juist verbaasd over de bizar hoge score voor een in mijn ogen best slecht album.

Voordat mensen gaan roepen dat ik een backpacker ben; er zijn meer dan genoeg underground hiphop albums die ik matig vind.

avatar van UmindC
Sing About Me, I'm Dying of Thirst

avatar van Delars
Op Section80 staat een track genaamd "Keisha's song".
De tweede verse van Sing About Me gaat over Keisha haar zus die een reactie geeft op die track van Kendrick. Tof uitgewerkt.

avatar van deagleking
Heel dat nummer is een erg tof concept. Ook de manier waarop de broer van zijn overleden vriend midden in zijn verhaal wordt neergeschoten. Mijn favoriet op dit album

avatar van j.b.b.l
deagleking schreef:
Same here, samen met M.A.A.D City en Backseat Freestyle

avatar van WeztSide
Het is meer dat ik van de bandwagon spring dan op de hatertrein, maar ik ga hier ook lekker tegendraads doen. Door de hele hype ben ik vergeten dan ik eigenlijk niet zo graag luister naar Kendrick: hij wisselt mooi van intonatie, heeft over het algemeen een fijne flow en tekstueel is het allemaal puik, maar ik vind zijn stem gewoon vervelend. Daarnaast kan hij ongenadig corny uit de hoek komen, met als beste voorbeeld het refrein van Backseat Freestyle (de Eiffel Toren vergelijking die nergens op slaat). Als je het een goed album vindt kan je daar overheen kijken, maar mij lukt het niet. Op Section.80 deed Kendrick hetzelfde op Hol' Up, die vond ook gelijk zijn weg naar de prullenbak.

De beats vind ik afwisselend. m.A.A.d city (waar staat die interpunctie voor, trouwens?) is hier een goed voorbeeld van: de eerste beat klinkt als een Lex Luger beat, wat prima is als je dat leuk vindt, maar ik ben daar niet zo van, maar ik doorsta het allemaal om de tweede beat te luisteren, die weer fantastisch is.

De nummers, en het album bij elkaar, zijn te langdradig, 3 minuten in Poetic Justice heb ik het wel gezien, die derde vers is absoluut onnodig. Van tevoren loop ik wel over van anticipatie bij de lengte van Sing About Me, I'm Dying of Thirst, maar dat is niet de epos wat ik er verwacht van had. Ja, het concept is tof, maar ik had gehoopt op een soort dramatische emotionele opbouw: er is eigenlijk geen enkel moment, niet alleen in dit nummer maar over het algemeen, waarop ik denk: 'wauw. Wat een gave vers of line of beat die echt heel mooi opbouwt. Het gevoel wat ik bij dit album krijg is dat alles maar een beetje doorkakt. Ik erken dat Kendrick een begaafde rapper is, maar voor mij is dit echt muzikale middelmaat.

m.A.A.d staat voor me an Angel on Angel dust

I live inside the belly of the rough
Compton, U.S.A. made Me an Angel on Angel Dust, what

Waarom deze interpunctie? Geen idee.

Ondanks dat ik over dit album als geheel niet zo positief ben als de meeste mensen hoor ik wel dat Kendrick talent heeft, net zoals de andere rappers van Black Hippy. Zou wel eens een leuk groepje kunnen worden als ze hun draai hebben gevonden.

@Glaciers of Ice: De vergelijking met Lupe gaat inderdaad redelijk scheef. Het was ook meer door meerdere verhalen op het internet dat ik een beetje die vergelijking ging maken. Op sommige nummers laat Kendrick wel merken tekstueel sterk te zijn, maar over het algemeen toch op een andere manier dan Lupe en in mijn ogen ook nog op een ander level.

avatar van TheLegacy
m.A.A.d. staat volgens Kendrick voor 'my Angels on Angels Dust' en 'my Angry Adolecent divide'

Dennisami
Ik heb nog niet elk nummer gehoord maar Swimming pools The recipe en The art of peer pressure zijn echt te gek!

avatar van equalsthree
Vind het eigenlijk maar niks tot nu toe, zal hem afluisteren

avatar van UmindC
Hier kan je verhaal van dit album rustig even nalezen.

avatar van Flipm0de
Wat een verassend, enorm, goed album is dit geworden zeg. Om een of andere reden had ik hier niet al te hoge verwachtingen van, al kan het bij Kendrick bijna nooit mis gaan. Maar dit album heeft me volledig omver geblazen. De sfeer, de beats, de verhalen, de diversiteit, de flow, alles lijkt op dit album te kloppen. Kendrick is misschien niet de meest complexe rapper, maar heb hij heeft duidelijk genoeg interessants te vertellen.

avatar van Ralph.
Ik ben verliefd op Kendrick. Alleen zijn stem en flow al.

Ik vond section 80 niet vet, keek totaal niet uit naar dit album,en was ook geen fan. En ik ben heel blij om te zeggen dat ik super erg ben verrast.. Wat een dope album is dit.

avatar van woutorrmusic
WeztSide schreef:

Mooi gezegd Ben erg benieuwd naar dit album, ik houd wel van Lamar's stijl.

avatar van He$$el_01
Ik ben toch bang dat een verhoging qua sterren er in mijn geval niet meer in zit, eerder nog een verlaging. Er staan best wel een aantal nummers met kwaliteit op het album, maar ik merk dat ik eigenlijk steeds meer ga switchen tussen Money Trees en m.A.A.d City en af en toe zet ik the Art of Peer Pressure, Good Kid of Swimming Pools op. De rest kan mijn interesse er niet bij houden of vind ik gewoon zwakke nummers. Sing About Me, I'm Dying of Thirst bijvoorbeeld, tekstueel en productioneel helemaal niet slecht, maar veel te lang om echt boeiend te blijven. Vooral het eerste gedeelte duurt veel te lang terwijl er, zoals al eerder gezegd hier, eigenlijk amper spanning wordt opgebouwd. Zo staan er meer nummers op die leuk in elkaar steken maar onder andere door te veel of te lange refreintjes snel oninteressant worden. Zelfs bij de sterke nummers zijn er delen die te weinig toevoegen en de snelheid uit het nummer en dus ook het album halen.

Money Trees en m.A.A.d City zijn dus zoals ik al zei echt topnummers. Vooral de verse van Jay Rock en de laatste verse van m.A.A.d City:

If I told you I killed a nigga at 16, would you believe me?
Or see me to be innocent Kendrick that you seen in the street
With a basketball and some Now & Laters to eat
If I'm mashing all of my skeletons, would you jump in the seat?
Would you say my intelligence now is great relief?
And it's safe to say that our next generation maybe can sleep
With dreams of being a lawyer or doctor
Instead of boy with a chopper that hold the corners like hostage
Kill them all if they gossip, the Children of the Corn
They realizing the option of living a lie, drive they body with toxins
Constantly drinking and drive, hit the power then watch this flame
That arrive in his eye; this a coward, the concept is aim and
They bang it and slide out that bitch with the pies
And the price on his head, the tots probably go to the projects
I live inside the belly of the rough
Compton, U.S.A. made Me an Angel on Angel Dust, what

avatar van 'State Of Mind'
Tekstueel vind ik Kendrick af en toe erg moeilijk te volgen, komt mede door zijn stemgeluid. Maar van wat ik hoor, (heb ook de lyrics erbij gepakt) vind ik het (inhoudelijk) niet zo denderend als het hier door sommige mensen wordt voorgedaan. Los daarvan is de vibe en energy op de plaat fenomenaal, gecreëerd door de producties en Kendrick zijn gevarieerde flow en delivery skills. Daarnaast heeft hij volgens mij ook wel fraaie rijmskills, als het op rijmtechniek aankomt. Samengevat verfrissende, creatieve, authentieke plaat, bevat zelfs hitgevoelige tracks zonder overdreven commercieel of radiofriendly te klinken.

Maar als ik mezelf dan de vraag stel zijn er tracks die je skipt of slecht vindt? Nee. Heb ik altijd zin in die skits? Nee, maar die knip er gewoon af, net als Drake en Mary J

Ook wel lastig dat het het verhaal niet chronologisch verloopt, het springt hier en daar terug, vooruit en opzij.

3.5 of 4.0...even laten bezinken.

edit:

Bezonken, mijn gevoel zegt 4.0 op dit moment.

#Vibeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

avatar van Gniuz
Het lijkt erop dat ik dit ook even moet gaan checken. Dat Drake op dit album te horen is spreekt me niet heel erg aan overigens.

avatar van Amicus
Het acroniem in de titel van dit album snap ik niet echt

Amicus schreef:
Het acroniem in de titel van dit album snap ik niet echt

The title of the album mainly refers to Lamar's innocence while growing up in Compton. Lamar revealed the deeper meaning of the album title, stating that m.A.A.d is an acronym with two meanings: "my.Angry.Adolescence.divided" which represents his rough childhood within Compton and "my.Angel's.on.Angel.dust", saying: "That was me. I got laced. The reason why I don't smoke, and it's in the album. It's in the story. It was just me getting my hands on the wrong thing at the wrong time, being oblivious to it." [3]

avatar van He$$el_01
De reden dat de m en de d klein zijn en de A's beiden in hoofdletters is me nog steeds niet helemaal duidelijk om eerlijk te zijn. Misschien heb ik niet genoeg swag om dat te begrijpen.

avatar van Ralph.
Probeer gewoon niet alles te snappen.