The Irrepressibles - Nude (2012)

Label: Of Naked Design

1. Time Passing (2:58)
  2. Pale Sweet Healing (5:09)
  3. New World (5:24)
  4. Tears (Prelude) (3:05)
  5. Two Men in Love (6:26)
  6. To Be (5:22)
  7. Arrow (4:46)
  8. Tears (3:51)
  9. The Opening (1:55)
  10. Ship (2:13)
  11. Arrow II * (4:29)
  12. Arrow [Ghosting Season Remix] * (5:16)
  13. Arrow [Lukas Remix] * (7:13)
Welja en verder is liefde universeel, doen we bijna allemaal aan sex en zijn we gewoon mensen met al onze leuke dingen en gebreken
Er wordt soms te moeilijk over gedaan. Het zou jammer zijn als dat soort dingen iemand zou tegenhouden om naar muziek te luisteren, een boek te lezen of film te bekijken.

avatar van Mjuman
Ben er nu aan het luisteren en - ook al is het helemaal niet mijn usual friday afternoon thing - ik word er helemaal stil van. Kan mijn jaarlijst nog halen. Two Men in Love is prachtig.

Mjuman schreef:
Two Men in Love is prachtig.

Dat nummer hoorde ik vorig jaar live en toen kende niemand het nog (ze speelden alleen maar nieuwe nummers en slechts 1 van Mirror Mirror, het geweldige In This Shirt).
Mijn mond viel er van open. Ik hoorde net zo'n prachtsong als In This Shirt.

Ik heb het nummer genomineerd voor de MuMe-ladder 2013 en hoop dat er meer mensen zoals jij over denken

avatar van Slowgaze
Potverdorie, ik begin toch ook wel heel enthousiast te worden. Zojuist nog een vriendin deze band aangeraden, ze is een groot fan van Antony (die van die Johnsons) en dan kan Jamie wel mooi gaan janken dat-ie niet met Antony vergeleken wil worden, maar daar heb ik geen boodschap aan. 't is allemaal ontzettend dramatisch en relnichterig, maar toch ook wel ergens best integer. Dat plompe geflirt met dance tijdens de tweede helft van de cd heb ik wat minder mee, al heeft dat wel z'n charmes, maar verdorie, wat is dit best wel mooi eigenlijk. Kan best nog eens eindlijstmateriaal worden. Verdorie, dit wórdt eindlijstmateriaal.

Dank je, Eric, dank je!

Als je de electronica niet zo vindt kun je ook naar het vorige album Mirror Mirror luisteren ik denk dat je die nog veel beter zult gaan vinden.

avatar van Mjuman
Mede namens mijn lief stel ik er prijs op mede te delen dat dit album ons haagt

Waardering in sterren volgt voor 31/12

avatar van Slowgaze
Ondergetekende heeft zijn eerste muziekrecensie inmiddels online staan. Leest hier mijn mening over de nieuwe van The Irrepressibles.

Mooi stuk Slowgaze. Overigens is het geen tienkoppig orkest meer. Het wisselt met wie Jamie optreedt alhoewel hij wel een vaste kern om zich heen heeft maar dat is slechts een kleine kanttekening bij een mooi geschreven stuk

Slowgaze schreef:

Zet dat automatisch uitvullen van regels nou eens uit, dat leest gewoon erg vervelend; beneemt mij elke lust tot het lezen van een langere tekst - is niet natuurlijk. Tenzij je natuurlijk met Wordpress foefelt, want dat bezorgt een mensch een handicap van +8.

Heb lang zitten twijfelen of dit stuff good enough was voor mijn nr1-positie van 2012, uiteindelijk werd ik door de klok ingehaald en hoefde het niet meer.

avatar van Chameleon Day
Ik moet hier nog steeds aan beginnen. Het debuut was prachtig. Wellicht was het een 2012-jaarlijst werkje, maar dat muziekjaar ligt alweer achter ons. Ga hier zeker van genieten, denk ik.

Mjuman schreef:

Is niet mijn schuld hoor.

avatar van Pinsnider
Euw... Ik ben nieuw hier dus durf het bijna niet te zeggen, maarreh... Is dit de broer van Antony van de Johnsens..?? Ik vind dit in ieder geval stukken leuker! Vooral tegen het eind van de plaat als er wat elektronika achter gebouwd wordt. Mooi!!

Pinsnider schreef:

Ehm, zou je dat nooit hardop willen zeggen. Zanger Jamie is onderhand allergisch geworden van deze vergelijking en wond zich recentelijk nogal op hierover op zijn Facebook. Dat werd hem niet in dank afgenomen daar veel van zijn fans waardoor hij het uiteindelijk maar verwijderde.

Het toont de emoties van deze bijzondere artiest zullen we maar zeggen wat je daar verder ook van moge vinden.

Ik snap wel dat hij dat niet leuk vindt (zeker als het continue maar gebeurt). Aan de andere kant is het ook wel weer goede reclame denk ik dan maar en mensen horen uiteindelijk de verschillen dan toch wel weer

Ik heb in elk geval zin om ze weer live mee te gaan maken volgende maand want ook dat is wel een feestje. En er is al sprake van een kleine MuMe-delegatie van 3 users

avatar van Mjuman
De vergelijking is op zich niet helemaal onbegrijpelijk, als je uitgaat van de kwetsbare opstelling van de frontman. En qua emoties is het net zo intens.

Maar hier gebeurt tenminste wat: emotie, expressie, drama. Als je voor behapbare emoties en impressies gaat, tja kies dan voor Beach House of Alt-J. Dit is besmuikt de tranen bedwingen op de schouder van je lief - of andersom.

Ben ik met je eens. Jamie is ook een ongelooflijk emotioneel mens en blijkbaar komen daar mooie dingen uit voort.

avatar van keijzm73
Mjuman schreef:

Beide kan ook hoor! 'Best of both worlds' zeg maar. Heel de dag lopen grienen heb ik ook geen behoefte aan! En daarbij vind ik 'Alt-J' en 'Beach House' niet eens zo'n hapklare brok voor de gemiddelde muziekluisteraar. Een band als 'Alt-J' is volgens mij echt niet bezig met de emo-factor. Dan nog eerder spelend in de richting van de, uhh; iq-factor. Gewoon een stel studenten die denken dat ze iets intellectueels hebben bedacht. En dat pakt muzikaal dan ook nog eens zeer aardig uit. Vind ik dan. En dat staat uiteraard geheel los van een intiem verhaal verteld door een kwetsbare en meer doorleefde man. Daar is toch niets geks aan!?

avatar van Mjuman
Bewust noemde ik Beach House (Teen Dream en Bloom) en Alt-J: Beach House is ok (zeg 3,5 - 4 in MuMe-speak), na een aantal albums; Alt-J zit na één album daar een tikkie onder. Chromatics (bijv) zitten daar weer een tikkie boven.

Dit raakt me - vanaf de allereerste noot; en dan is het gewoon - imo, i.e. disclaimer!, - gewoon goed. Alles is heel persoonlijk en ik heb een set van - zeg 5-6 criteria - om een band te beoordelen.

Et bien, voor alle duidelijkheid - ik ben niet voor één gat (qua smaak) te vangen. Dit Shackleton - Fabric 55 (2010) en Four Tet - Fabriclive 59 (2011) of Pantha du Prince - Black Noise (2010) zouden bijv een paar tips van mij van de laatste paar jaar zijn.

Two Men in Love is wel erg mooi, ben heel benieuwd. Helaas dat een pak met nieuwe cd's waaronder deze al een paar dagen geleden bij de buren is afgeleverd en die sindsdien nog niet thuis geweest zijn.

Inbraak loont!

Slowgaze schreef:
Inbraak loont!

Diefstal is eigendom?

Two Men in Love zal op Valentijnsdag als derde en laatste single van dit album verschijnen. Een clip is in de maak.

avatar van venderkets
Begin is mooi, maar de elektronica aan het eind is mij wat teveel van het goede.

Meer een liefhebber van het debuut dus

aERodynamIC schreef:
Op 16 februari treedt de band op in Het Depot, Leuven.

The Irrepressibles ihkv ARTEFACT festival | Het Depot - hetdepot.be

Bedankt voor de heads up!
Ik hou deze band in de gaten sinds Mirror Mirror en na een geweldig concert op Motel Mozaique een paar jaar terug wil ik ze graag weer eens zien!
Ik heb direct 2 tickets geboekt dus ik ben er ook bij in Leuven (met vriendin die ook gek op ze is).

Prachtige cd overigens. Ik vind hem iets minder dan Mirror Mirror denk ik (The Tide is een van de prachtigste nummers ooit gemaakt, terwijl In This Shirt een van mn vriendin's favorieten is), maar desalniettemin een dikke 4,5.

avatar van coldwarkids
Doet me aan Wild Beasts denken. Ik luister hem net voor het eerst via 3voor12 luisterpaal.. en Pale Sweet Healing bezorgde me gelijk kippenvel. Vooral het einde!!!

coldwarkids schreef:

Afgezien van de vaudeville-sfeer die een beetje in Wild Beasts zit, past Wild Beasts veel meer binnen een traditioneel rock/pop-kader dan The Irrepressibles, ondanks de dubbele stem (normaal en kopstem) van lead vocal van Wild Beats. Zou ik iets vergelijkbaars moeten noemen, dacht ik eerder aan The Mummers of Guillemots, en dan met name qua sfeer, muzikaal slechts een deel.

Berichten die niet over dit album gaan maar even verplaatst naar The Irrepressibles

avatar van Slowgaze
Afijn, nu je er toch bent, Herman, wat vind jij ervan?

avatar van coldwarkids
Mjuman schreef:

Bedoel je de groep Guillemots? of bestaat er een band genaamd The Mummers Of Guillemots ?

coldwarkids schreef:

Wat denk je er zelf van?