Suede - Coming Up (1996)

4. By the Sea (4:15)
  5. She (3:38)
  6. Beautiful Ones (3:50)
  7. Starcrazy (3:33)
  8. Picnic by the Motorway (4:45)
  9. The Chemistry Between Us (7:04)
  10. Saturday Night (4:32)
  11. She [Live] * (4:28)
  12. By the Sea [Live] * (4:41)
  13. Europe Is Our Playground [Live] * (5:08)
  14. Saturday Night [Live] * (5:02)
  15. Killing of a Flash Boy [Live] * (4:57)
  16. Lazy [Live] * (3:32)
  17. She [Greenhouse Demo] * (2:49)
  18. Lazy [Greenhouse Demo] * (3:15)
  19. Dead Leg [Beautiful Ones) (Four Track Demo] * (3:16)
  20. Filmstar [Church Demo] * (2:38)
  21. Pisspot [Trash) (Four Track Demo] * (5:02)
  22. Ballad Idea [Saturday Night) (Church Demo] * (3:49)
  23. Tiswas [Starcrazy) (Four Track Demo] * (3:20)
  24. Asda Town * (3:08)
  25. Together * (4:34)
  26. Bentswood Boys * (3:14)
  27. Europe Is Our Playground [Original Version] * (4:39)
  28. Have You Ever Been This Low? * (3:56)
  29. Another No One * (3:52)
  30. Every Monday Morning Comes * (4:29)
  31. Sound of the Streets * (5:02)
  32. Young Men * (4:37)
  33. Sam * (3:38)
  34. Money * (4:06)
  35. This Time * (5:47)
  36. WSD * (4:41)
  37. Jumble Sale Mums * (4:17)
  38. These Are the Sad Songs * (6:22)
  39. Feel * (5:05)
  40. Sadie * (5:26)
  41. Graffiti Women * (4:51)
  42. Duchess * (3:52)
  43. Motown [Previously Unreleased Rehearsal Room Recording] * (4:42)
titan (crew)
Wat een fantastische band is Suede toch. Na het glorieuze, maar commercieel weinig succesvolle Dog man star wist Suede terecht veel handen op elkaar te krijgen met dit album. De liedjes zijn toegankelijker en compacter dan voorheen, maar hebben niets aan charme en kracht ingeboet. 5*

avatar van Zachary Glass
100 % akkoord met titan - Suede is een fantastische groep - ze hebben me oneindig veel luisterplezier opgeleverd.

avatar van starbright boy
Laat ik me er dan ook maar bij aansluiten. Fantastische cd dit. Alle nummers zijn raak. En By the sea is op sommige dagen mijn favoriete liedje ooit.

avatar van Zavo
Erg leuke cd inderdaad, die wel gaat vervelen als je 'm te vaak achter elkaar luistert. Als je 'm dan echter na een lange tijd weer opzet is hij weer geweldig.

titan (crew)
Ik heb dat bij Picnic by the motorway. De plaat is trouwens ook fantastisch geproduceerd door Ed Buller.

SelmaDuim
starbright boy schreef:

Je haalt me de woorden uit mijn mond.....
Echt de allerbeste cd van Suede, en
'By the sea'
hoe mooi kan een liedje zijn, als ik er aan denk krijg ik al kippevel

Een herhaling, ik weet het, maar dit is inderdaad verreweg de beste van Suede. Met name the chemistry between us is eng mooi!

Velen vonden dit weer een fantastische terugkeer na het mindere Dog Man star. Wat nou mindere Dog man star ? Dit was gewoon een perfecte opvolger van het al even goede Dog Man star (die toch echt mijn favoriet blijft). Dit is gewoon een toegankelijker album na zijn loodzware voorganger.

avatar van NERD
Ik herinner me vooral Beautiful Ones als eigenlijk het eerste rock nummer dat ik echt goed vond.

Een beetje Suede - The party album als je het in de hele Suede collectie bekijkt. Door de bandleden altijd omschreven als het album waar je je haar op kan doen als je je klaar aan het maken bent om uit te gaan en het heeft inderdaad die heerlijk optimistische sfeer.. (trash... beautiful ones).
Niet m'n favoriet, want dat zal altijd wel DMS blijven, maar een heerlijk album..

Allmusic
Luchtige, relaxte cd met een aatal heerlijke nummers: The Chemistry Between Us, Saterday Night, Trash en Picnic By The Motorway. Later nog eens dunnetjes overgedaan met Head Music.

avatar van jeroen1904
Ga de plaat ook nog is opleggen want is ondertussen weeral enkele jaren geleden. Ik vind dit ook het beste suede album, moet toegeven dat ik ze niet allemaal heb. Vooral na deze plaat is het toch wat minder met hun geworden.

Ace
Hoewel Dog Man Star mijn favoriete Suede-album is, staat hier mijn favoriete Suede-nummer op: By The Sea! Wow, wat is dat prachtig! 4*

Ace
Sorry voor de quasi-spam, maar ik wil even meedelen dat By The Sea me op dit moment voor de 421e keer een kippenvelmoment bezorgt...

SelmaDuim
Ace schreef:

*begrijpt hoe jij je voelt*

Zojuist deze plaat uit de bib gehaald. Wat een goed idee van me

Toegankelijk, maar niet te makkelijk.
Avontuurlijk, maar toch niet veel draaibeurten nodig.
Mooie stem.

Iemand zei me dat ik als Bowie-fan deze band eens moest luisteren. Die link heb ik nog niet zo in de gaten, maar dat geeft niet.

Zijn de andere albums even goed?

avatar van johan de witt
Mouwman schreef:

Zijn de andere albums even goed?

Dit is hun 'britpop'-plaat. Zeker leuk en ook goed, maar als Bowie-fan moet je toch echt bij hun eerste twee cd's zijn: Suede en Dog Man Star uit 1993 en 1994.
Dat zijn hun meesterwerken en daarbij vergeleken valt deze plaat toch een beetje in het niet.

Deze plaat valt in het niet bij de vorige

Kan haast niet, maar dan zal ik die zeker ook gaan beluisteren!

Dit is zeker geen verkeerde plaat, maar het mist de bevlogenheid en grandeur van de eerste twee albums... Daar moet je dus zeker achteraan gaan!

avatar van jeroen1904
Ace schreef:

Inderdaad, wereldnummer gewoon. En dan zeggen dat ik nog meer kippevel krijg bij het horen van picknick by the motorway. Suede is echt altijd (vooral hier in België) een veel te onderschatte band geweest.

avatar van Splinter
ik ken bijna niks van Suede, al licht het wel een beetje in mijn straatje. Maar het nummer Beautiful Ones vind ik echt rampzalig, ik heb er echt naar proberen te luisteren maar ik vond het niet om aan te horen.

Geen stem natuurlijk

Die stem moet je van houden. Misschien moet je er wel aan wennen (had ik ook bij The Smiths). Ik zie dat je ook Morrissey en Sigur Ros in je top 10 hebt, dus je moet dit best kunnen waarderen.

avatar van Gyzzz
herman schreef:

Volgens mij bedoelt hij dat hij niet stemt

Ah, ik dacht inderdaad dat ie de stem van Brett vreselijk vond.

avatar van vanson
'by the sea' is het mooiste nummer ooit gemaakt door een Brits bandje met een zanger met redelijk vals Londens accent

titan (crew)
Ik kan me voorstellen dat de stem van Brett Anderson je niet aanstaat, maar vals is het toch echt niet.

avatar van vanson
ik zei dat zijn Londens accent vals klinkt, niet dat Brett Anderson vals zingt.

avatar van Joy4ever
Stom, stom, stom. Ik heb in de loop der tijd veel cds gekocht en weer verkocht. Ik hield alleen de cds die mijn inziens een stukje eeuwigheidswaarde hadden. Ik ben een groot fan van Suede. Hun debuut cd staat in mijn top 3. DogManStar is minstens zo briljant. En ja, toen ging Richard Butler weg. Een aderlating. Maar Coming Up bleek een heerlijk frisse cd. Zelfs naar aanleiding hiervan voor de tweede keer naar een concert van hen gegaan. Geweldige muziek. Maar waarom heb ik dan die cd verkocht? Onbegrijpelijk. Kijk, Head Music was het begin van het einde maar deze Coming Up is top. Ik ga Bol maar eens opdracht geven deze cd weer mijn kant op te sturen.

Joy4ever schreef:
En ja, toen ging Richard Butler weg.

[muggenziftmodus aan] Hij heet Bernard, niet Richard.[muggenziftmodus uit]

avatar van Joy4ever
titan schreef:

[muggenziftmodus aan] Hij heet Bernard, niet Richard.[muggenziftmodus uit]

Titan, kwestie van contamineren. Richard Oakes en Benard Butler. Sorry. Zal niet meer gebeuren.