Suede - Coming Up (1996)

4. By the Sea (4:15)
  5. She (3:38)
  6. Beautiful Ones (3:50)
  7. Starcrazy (3:33)
  8. Picnic by the Motorway (4:45)
  9. The Chemistry Between Us (7:04)
  10. Saturday Night (4:32)
  11. She [Live] * (4:28)
  12. By the Sea [Live] * (4:41)
  13. Europe Is Our Playground [Live] * (5:08)
  14. Saturday Night [Live] * (5:02)
  15. Killing of a Flash Boy [Live] * (4:57)
  16. Lazy [Live] * (3:32)
  17. She [Greenhouse Demo] * (2:49)
  18. Lazy [Greenhouse Demo] * (3:15)
  19. Dead Leg [Beautiful Ones) (Four Track Demo] * (3:16)
  20. Filmstar [Church Demo] * (2:38)
  21. Pisspot [Trash) (Four Track Demo] * (5:02)
  22. Ballad Idea [Saturday Night) (Church Demo] * (3:49)
  23. Tiswas [Starcrazy) (Four Track Demo] * (3:20)
  24. Asda Town * (3:08)
  25. Together * (4:34)
  26. Bentswood Boys * (3:14)
  27. Europe Is Our Playground [Original Version] * (4:39)
  28. Have You Ever Been This Low? * (3:56)
  29. Another No One * (3:52)
  30. Every Monday Morning Comes * (4:29)
  31. Sound of the Streets * (5:02)
  32. Young Men * (4:37)
  33. Sam * (3:38)
  34. Money * (4:06)
  35. This Time * (5:47)
  36. WSD * (4:41)
  37. Jumble Sale Mums * (4:17)
  38. These Are the Sad Songs * (6:22)
  39. Feel * (5:05)
  40. Sadie * (5:26)
  41. Graffiti Women * (4:51)
  42. Duchess * (3:52)
  43. Motown [Previously Unreleased Rehearsal Room Recording] * (4:42)
avatar van Joy4ever
Ik heb de cd weer in mijn bezit! Heerlijke muziek. Een stuk vrolijker dan hun briljante twee eerste cds. Je kan deze cd elk moment van de dag opzetten. Trash blijft een onwaarschijnlijk hoog meezing gehalte hebben.
Ik heb de cd gelijk mijn Top 10 ingeknald. Krijgt wel een hoog Suede gehalte zo.

avatar van FunkStar
Heerlijk album met de hits Saturday Night, Trash, Lazy en Beautiful Ones!

avatar van c-moon
Ik sluit me gaarne aan bij de lofbetuigingen aan het adres van dit plaatje !

Heel erg goed is dit... ben er nog eens naar aan het luisteren, was lang geleden, en nu ik het nog eens opzet, klinkt het nog steeds okselfris

Een album met vele toppers: "Trash", "Lazy", "By the Sea", "Beautiful Ones", "The Chemistry Between Us"... "Saturday Night" ....

Heb dit album destijds veel 'geplugd' in mijn radioprogramma dat ik toen nog presenteerde ...

Dog Man Star, de voorganger van Coming Up, maakte indertijd een verpletterende indruk op me. Orkestraal, donker en vooral steen- en steengoed.
In zulke gevallen kunnen opvolgers alleen nog maar tegenvallen, zeker als je vooraf te horen kreeg dat Suede op een wat luchtiger toer zou gaan.

Opener Trash laat dit gelijk al horen. Het is een veel luchtiger popnummer zonder pretenties. Enigszins een terugkeer naar het debuut waar ook meer van dit soort tracks staan. Maar wat een binnenkomer is dit Trash toch. Niks trash: dit is een popbriljantje!
En dan mijn favoriet, het lekkere noisy Filmstar. Noisy in de zin van lekkere glamrock, een heerlijk decadent sfeertje en pop van de bovenste plank. De donkere tijden van Dog Man Star lijken inderdaad ver voorbij, maar als dit het luchtige tegenwicht is dan lik ik hier net zo goed mijn vingers bij af.
Lazy ademt helemaal de sfeer van het titelloze debuut en doet zeker niet onder voor de beste nummers van dat album. Het heeft veel minder diepgang misschien, maar daartegenover straalt het enorm veel plezier uit en word ik er zelf ook heel opgewekt van. Eigenlijk is het gewoon een fantastische meezinger (en goed luisterend naar Brett Anderson kunnen we zelfs wel van meegalmer spreken).
By The Sea is voor mij persoonlijk een ander hoogtepunt op een album met eigenlijk alleen maar hoogtepunten. De heren nemen glam-gas terug en komen op de proppen met een juweel dat op Dog Man Star als zijnde één van de wat luchtiger songs zeker ook niet had misstaan.
She grijpt weer terug op de glamrock van de eerste nummers op dit album. Het is een ietwat zwaarder nummer misschien, maar de lalalala's en oehoes maken het dan toch weer vooral een uitstekend popnummer. Als je de gitaarpartijen hier hoort mis je Bernard Butler niet eens ( o ja, die was opgestapt....).
Beautiful Ones is ook weer een ijzersterk en vooral catchy nummer. Niet voor niks is dit op single verschenen. Het is duidelijk dat dit de zonnige kanten van de band laat horen zonder dat het irritant gaat worden. Dit nummer swingt anno nu nog steeds meer dan goed.
Starcrazy bevat prima gitaarpartijen en klinkt lekker fris als een regenbui op een mooie lentedag. Anderson jengelt vrolijk voort en het nummer steekt wederom sterk in elkaar. Het begint saai te worden: maar zo hoor ik (Brit-)pop graag.
Picnic By The Motorway gaat een tandje lager in de versnelling en krijgt daardoor wat meeslepends alsof Anderson je ten dans vraagt en je meesleurt door de balzaal. Lichtelijk aangeschoten besef je dat je niet kunt dansen maar dat het verder niet meer uitmaakt, want vermaken doe je je toch de hele avond al en het is jouw avond dus waarom ook niet.
Het ruim 7 minuten durende The Chemistry Between Us is wat minder compact en waaiert wat meer uit. Je zou denken dat 7 minuten wel heel erg aan de lange kant is (zo avontuurlijk is dit nummer nu ook weer niet), maar voor je er erg in hebt is het nummer al weer voorbij en heb je kunnen genieten van formidabel werk.
Saturday Night is een prachtige afsluiter waar het donkere van Dog Man Star zich weet te verenigen met het lichte en ietwat frivole van Coming Up.
De vraag dient zich gelijk aan of Suede dit niveau wel vol kan gaan houden. Ik bedoel maar: een waanzinnig goed debuut dat alle concurenten inderdaad wegvaagde, een opvolger die door mij als klassieker beschouwd kan worden en een derde album dat laat horen dat pop niet een vies woord hoeft te zijn........... je ging het ergste al vermoeden. Maar toen maakte dat zeker niet uit, want Coming Up bleek gewoon een geweldig album te zijn die tot de besten uit dat jaar behoorde en anno nu nog steeds in mijn rijtje 5* cd's staat.
Goed gedaan jochies!

avatar van SirNoodle
zie hierboven voor een zowat perfecte recensie... wat kan een mens dan nog schrijven buiten dat hij het album ook heel goed vindt.

EVANSHEWSON
Dog Man Star vind ik veel minder toegankelijk dan dit album hier.

Saturday Night lijkt wel een beetje Bowie in zijn Hunky Dory periode, waarmee ik niets negatiefs bedoel, beschouw dit maar als een compliment. (ja, voor Suede en ook voor Bowie).

Lazy en By The Sea springen er verder ook voor mij uit.

Mooie plaat, die je na jààren terug met evenveel plezier kunt beluisteren, hetgeen ik na deze bergrit in de Tour meteen ga doen.

4 sterren

****

Kevin-Raphaëll
ik vind deze toch minder

2 sterren

Davez
Lekkere popmuziek. Ik herken nog een aantal nummers van MTV vroeger.

Saturday night verdient het om in allertijdenlijstjes te staan.

avatar van thetinderstick
Wat een fantastische popplaat is dit. Hij klinkt totaal anders als voorganger Dog Man Star (veel meer pop), maar wat een geweldige nummers. Met name de singles bleven wekenlang in mn hoofd weerklinken. Trash blijft een van Suede's beste nummers, en ook Saturday Night, Beautiful Ones, Filmstar en Lazy zijn perfecte popdeuntjes. Dit had ik niet verwacht na het vertrek van Bernard Butler. Net geen 5,0 omdat de albumtracks toch van een iets minder (maar nog steeds erg goed) niveau zijn. Hierna zou helaas het verval inzetten.

avatar van Robert1981
Heeeeel erg onderschatte band. Alle singles van dit album zijn gewoon brillijant. Jammer dat ze uit elkaar zijn.

avatar van starsailor
Denk niet dat Suede ooit onderschat is. Ik heb hun hoogtij dagen van dichtbij mee mogen maken maar ze waren grote jongens in de UK en trokken ook in heel Europe volle zalen. Ze waren fan van Bowie en in zekere mate ook andersom.

Echter nooit de status van headliners bereikt in de rest van Europa.
En verder weinig airplay op de radio/tv. Misschien is dat waar je meer op doelt?

Wat een dijk van een album, jongens toch! Dog man star was me al langer bekend, maar deze heeft de potentie om zeker zo goed te worden. We zullen zien....
Ik begin voorzichtig met een 4

Lost Highway
Ik meen eens vernomen te hebben dat Bowie Suede maar een flutband en een stel na-apers vond.
Zwaar onderschat naar mijn mening, Suede staat bij mij ver boven Oasis/Blur.
Waarschijnlijk zijn hun nummers iets te goed om airplay te krijgen, en was hun status destijds niet hetero genoeg voor al die Britse zuipschuiten.

avatar van starsailor
Er heeft ooit een 3 pagina lang duo interview in de NME gestaan met Bowie en Brett Anderson. Kan me dus niet voorstellen dat Bowie daar toen in heeft zitten slijmen en liegen.
Nogmaal weet ik zeker dat ze niet 'zwaar' onderschat zijn omdat hun populariteit in landen als Frankrijk, Spanje en zeker in Nederland toendertijd echt behoorlijk was. Ook in de UK traden ze op in uitverkochte venues met capaciteiten van minimaal 5000 bezoekers.
Echter de status van Oasis en Blur hebben ze nooit gehaald. Mijns inziens ook onterecht, maar heeft dat te maken met dat er te weinig homofiele fans in Engeland zijn????
Nummers TE goed om airplay te krijgen?Vreemde constateringen....

avatar van starbright boy
Ze waren net geen Oasis en Blur inderdaad, maar deden daar in de UK ten tijde van dit album nauwelijks voor onder. Kwamen qua populariteit meteen onder die twee bands. Dit album was er een enorm succes en zeker drie van de singles waren top 10 hits (Trash was een nummer 1 hit in Engeland als ik me niet vergis). Dit album werd ook in Nederland juichend ontvangen.

Zelfs met die airplay viel het wel mee. De singles van dit album waren erg vaak op MTV.

Met Head Music kwamen er barsten in populariteit van Suede.

avatar van titan
titan (crew)
starbright boy schreef:

Op de Nederlandse radio hoorde je echter bijna nooit een liedje van Suede (in tegenstelling tot Blur en Oasis).

Ik heb ze ook ontdekt via MTV (met name door Hitlist UK, dat elke maandagavond de Britse top 40 uitzond). Eerste twee singles Trash en Beautiful Ones vond ik echt fantastisch, waarna mijn ouders me dit album cadeau deden. Later heb ik pas de rest van Suede ontdekt...

avatar van Omsk
starbright boy schreef:
Ze waren net geen Oasis en Blur inderdaad

Wat mij betreft geldt dat bands als Oasis en Blur me nooit echt raken, terwijl een album als deze elke keer als een mokerslag wegluistert. Oasis en Blur hebben goede albums gemaakt, buiten kijf, maar wat mij betreft geen nummer dat in de buurt komt van By The Sea, Beautiful Ones en New Generation. Ondanks dat ik Suede (en Pulp en The Smiths en daarachter ook Mansun en The Stone Roses) astronomisch hoog heb zitten, zou ik mezelf dan ook nooit de Britpopman noemen, er zijn teveel bands binnen dat genre die me relatief weinig doen.

avatar van IntoMusic
Liefhebber van Suede's muziek geworden, nadat ik 'By the sea" hoorde tijdens 2 meter sessies van Jan Douwe Kroeske. Geweldig en ik dacht: "dat kan toch niet zo mooi zijn als in de studio".
Dit album bracht mij over de streep om meer van Suede te kopen en nu heb ik alles...
Naast genoemde nummer is ook She, Beautiful ones en The chemistry between us echt ontzettend mooi.

avatar van coldwarkids
Ik zie hem in de winkel 2e hands liggen €4,99 en dan nog korting, dus ik denk dat ik hem toch maar mee neem.

IntoMusic schreef:

Ik ben al een tijdje op zoek naar deze Twee Meter Sessies uitzending. Heeft iemand enig idee waar ik deze kan vinden?

fastpulseboy
ik heb nog een oude videoband hiervan!
keertje omzetten dan maar.......

fastpulseboy schreef:
ik heb nog een oude videoband hiervan!
keertje omzetten dan maar.......

Oooh, zou dat kunnen? Ik wil hem, om persoonlijke redenen, echt heel heel heel erg graag hebben!

fastpulseboy
keer met een dvd recorder aan de slag!
kan ik wel eens regelen

Thanks!

avatar van IntoMusic
SelmaDuim schreef:
Ik ben al een tijdje op zoek naar deze Twee Meter Sesies uitzending. Heeft iemand enig idee waar ik deze kan vinden?

Je kunt ook net als ik dit album aanschaffen. Zie track 33 . Oke je hebt er dan geen beeld bij, maar wel de prachtige muziek...

SelmaDuim
Ik ken het album, maar ik ben echt op zoek naar die specifieke tv uitzending.

avatar van coldwarkids
Echt een mooi album, ik heb nooit echt een heel album van Suede geluisterd en eigenlijk wel jammer dat ik dat niet eerder had gedaan.
Leuke catchy nummers afgewisseld met wat relaxte songs.

avatar van Wickerman
Heerlijk sleazy!

stuart
Prachtig mooi album van Suede, één van mijn favoriete 10 van de 90's. (ik zou zeggen; lees het stuk van AERO bovenin op deze pagina)