Suede - Coming Up (1996)

4. By the Sea (4:15)
  5. She (3:38)
  6. Beautiful Ones (3:50)
  7. Starcrazy (3:33)
  8. Picnic by the Motorway (4:45)
  9. The Chemistry Between Us (7:04)
  10. Saturday Night (4:32)
  11. She [Live] * (4:28)
  12. By the Sea [Live] * (4:41)
  13. Europe Is Our Playground [Live] * (5:08)
  14. Saturday Night [Live] * (5:02)
  15. Killing of a Flash Boy [Live] * (4:57)
  16. Lazy [Live] * (3:32)
  17. She [Greenhouse Demo] * (2:49)
  18. Lazy [Greenhouse Demo] * (3:15)
  19. Dead Leg [Beautiful Ones) (Four Track Demo] * (3:16)
  20. Filmstar [Church Demo] * (2:38)
  21. Pisspot [Trash) (Four Track Demo] * (5:02)
  22. Ballad Idea [Saturday Night) (Church Demo] * (3:49)
  23. Tiswas [Starcrazy) (Four Track Demo] * (3:20)
  24. Asda Town * (3:08)
  25. Together * (4:34)
  26. Bentswood Boys * (3:14)
  27. Europe Is Our Playground [Original Version] * (4:39)
  28. Have You Ever Been This Low? * (3:56)
  29. Another No One * (3:52)
  30. Every Monday Morning Comes * (4:29)
  31. Sound of the Streets * (5:02)
  32. Young Men * (4:37)
  33. Sam * (3:38)
  34. Money * (4:06)
  35. This Time * (5:47)
  36. WSD * (4:41)
  37. Jumble Sale Mums * (4:17)
  38. These Are the Sad Songs * (6:22)
  39. Feel * (5:05)
  40. Sadie * (5:26)
  41. Graffiti Women * (4:51)
  42. Duchess * (3:52)
  43. Motown [Previously Unreleased Rehearsal Room Recording] * (4:42)
stuart
Als ik dit album hoor moet ik alltijd een beetje denken aan Gene Pitney.... (positief bedoeld)

avatar van Omsk
Yup, dit is precies het album dat Suede had moeten maken toen Butler vertrok. Vanaf nummer 6 volgt enkel briljantie. Ook de andere (luchtigere) nummers zijn prima te verorberen.

Beste nummer: By The Sea
Minste nummer: She, hoewel dat niet eens een slecht nummer is.

avatar van Snakeskin

stuart
Veel gedraaid en dan ineens is het over

Dat kan....heeft iedereen wel eens.

Veel gedraaid en dan ineens is het over

Heb ik bij deze plaat ook.. destijds vond ik het een super plaat, nu doet het me weinig.. maar the beautiful ones blijft werelds!

Ik heb deze cd overigens met een bonus live cd erbij...

avatar van Wickerman
Ik ben het met jullie eens. Vorig jaar heb ik deze plaat en Head Music kapot gedraaid, maar nu kijk ik er niet meer naar om. Vanmiddag nog maar eens opzetten misschien.

Niet zo overdonderend als Dog Man Star, maar over de gehele linie een sterke plaat. Was natuurlijk moeilijk om de lijn van DMS door te trekken, dus waarschijnlijk wijzelijk gekozen voor een meer directe, poppy aanpak.

avatar van STaRS
Ergens in het begin van het jaar heb ik mijn eerste album van Suede ontdekt: Dog Man Star. Dat album vond ik meteen geweldig (en dat doe ik nog altijd). Ik heb toen ook dit album en het debuut geprobeerd van Suede, maar dit was voor mij slecht een 'gewoon goed' album en niets meer in tegenstelling tot Dog Man Star. Na enkele maanden heb ik dit dan nog eens beluisterd, en ik begrijp niet dat het zo lang geduurd heeft voor ik overtuigd was van de kwaliteiten van Coming Up. Dit album is bijna even geniaal als Dog Man Star, ondanks dat ze qua stijl heel wat van elkaar verschillen. Favorieten noemen op dit album is zeer moeilijk aangezien de meerderheid van de nummers hier het label: briljante popsong verdienen. De nummers die er voor mij toch nog iets boven uit steken zijn By The Sea, The Beautiful Ones en The Chemistry Between Us.
Conclusie is dat Suede hiermee zijn 2de 5-sterrenalbum gemaakt heeft.

avatar van Marty McFly

Gestop met shag roken?

avatar van PEN15
Suede is eigenlijk een onderdeel geweest van mijn leven, tien jaar lang deze regelmatig gedraaid en alles samen met deze muziek beleefd. Er kwam helaas na a new morning een einde aan, ik kan het niet aan om Brett Anderson''s solo carrière te volgen. Niet alleen is de magie een beetje weg, maar ook die heerlijk meeslepende, smekende stem die in coming up nog goed te horen is. Brett heeft voor mij de mooiste emotionele stem en dat was weg nadat Brett zuiverder wilde gaan zingen. Live is hij in zijn Suede tijd perk ook ontzettend goed geweest. Er zitten op dit album ups en downs, ik vind enkele nummers wat minder, maar de mooiste nummers zijn dan ook té mooi. trash, saturday night en the chemistry between us doen het hem voor mij. Ik zou graag willen dat ze die eens een keertje live/akoestisch hadden gezongen. Deze Youtube zangeres heeft dat geprobeerd en ze krijgt het goed voor elkaar om de smekende stem van Brett te benaderen.

avatar van cbokhove
Heel goede CD. Verzameling liedjes en daarom toch veel minder dan de twee eerste CD's.

avatar van bart1989
Ik kom juist terug van het fenomenale optreden in cirque royal. De nummers op deze cd hebben mij verbaast! Wat een power! Een halfje erbij, She!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Suede: een britpopband die me nog steeds niet geheel kan overtuigen.
Ooit hun debuutalbum in huis gehaald en deze later weggegeven omdat ik het album erg vond tegenvallen
Daar heb ik eerlijk gezegd toch wel een beetje spijt van, ik heb nog steeds een knagend gevoel dat ik te vroeg afscheid heb genomen van dat album
Pas later viel het kwartje wel bij deze plaat, vooral de opener Trash maar ook Beautiful Ones, She & By the Sea zijn ijzersterke nummers.
Toch heb ik en haat/liefde verhouding met de stem van Brett Anderson, op deze plaat kan ik zijn vocalen wel verdragen maar ik moet er echt voor in de stemming zijn.
De raakvlakken met de stem van Morrissey zijn er wel , maar zowel de stem van Morrissey als de muziek van zijn toenmalige band The Smiths vind ik beter, maar dat geheel terzijde.
Dit album heeft mij toch doen besluiten me eens verder in het Suede oeuvre te verdiepen.

Mijn 700ste stem, vandaar deze kleine recensie erbij

Na de erg sterke, maar donkere en commercieel tegenvallende voorganger Dog Man Star en het vertrek van gitarist Bernard Butler, wilde zanger Brett Anderson iets anders: gewoon een lekker, luchtig poprockplaatje maken: Coming Up. Een ironische titel, want ze waren natuurlijk al lang en breed opgekomen.

Staan hier sterke nummers op? Als vanouds weer wel. Kan de plaat de voorgangers ergens overtreffen? Nee, nergens. Hoogstens evenaren, in de vorm van Beautiful Ones, Saturday Night en By The Sea. Maar dat zijn maar drie van de tien nummers...

Dat is een beetje het probleem van dit album. Het is allemaal wel luchtig en catchy, maar Suede verkent nergens nieuwe horizonten, zoekt nergens grenzen op. Dat in scherp contrast met voorganger Dog Man Star. Daar komt nog bij dat hier voor het eerst op een Suede album mindere nummers opstaan. Lazy vind ik nogal zeurderig en ook The Chemistry Between Us kan me niet de volle 7 minuten boeien.

Hoewel Coming Up soms nog uitstekende momenten bevat, is de neerwaartse spiraal van Suede hier reeds ingezet. Toch is Coming Up een fijn werkstuk geworden, dat alleen de pech had om na twee ijzersterke voorgangers uit te komen.

avatar van djarend
tracklist re-release, boordevol extra's, luister naar de interviews en lees de liner notes en je gaat het album meer waarderen.
Disc: 1
19. Together
20. Bentswood Boys
Disc: 2
1. Europe Is Our Playground [original version]
2. Have You Ever Been This Low?
3. Another No One
21. Heroine
22. The Wild Ones
23. So Young
24. Metal Mickey

bonus: brett anderson, richard oakes and neil codling januari 2011 interview

avatar van Poeha
Het enige nummer dat nog geen stemmers heeft Starcrazy naast hun allermooiste track Trash natuurlijk...en Beautiful Ones...en Filmstar...en By the Sea ... en Saturday Night.
Simpelweg hun allermooiste album alhoewel Dog Man Star ook aardig in de buurt komt.

avatar van Ronald5150
"Coming Up" is het eerste album van Suede na het vertrek van gitarist Bernard Butler. Of er een directe relatie is weet ik niet, maar "Coming Up" klinkt opvallend toegankelijker dan de eerste twee Suede platen, die toch wat donkerder en moeilijker (niet minder mooi) klinken. "Coming Up" staat vol met zomerse frisse popliedjes waarop ook weer die kenmerkende stem van Brett Andersen is te horen. Hoogtepunt is wat mij betreft "Beautiful Ones". Een liedje dat voldoet aan bijna alle kenmerken van een perfecte popsong. "Coming Up" is een gewoon een sympathieke popplaat.

avatar van vigil
Deze plaat is voor mij nou echt jeugdsentiment. Rond deze tijd volgde ik de Engelse Top 40 intensief (via MTV die elke maandagavond de nieuwe uitzond en via Top of the Pops), aangezien de helft van het album op single uit kwam en ook nog in de charts kwam Suede dus erg vaak voorbij. Ik ben officieel meer van de Blur en Pulp maar ook Suede kon ik erg goed hebben.

Ik heb deze op een 4 sterren staan net zoals Dog Man Star. Als ik heel eerlijk ben vind ik die beter dan Coming Up. Maar wegens sentimentele waarde moet ik deze toch op het zelfde aantal sterren plaatsen.

Mijn gele sterren zijn voor Saturday Night (waarvan ik nog een zeer fraaie live versie heb met Neil Tennant van de Pet Shop Boys) en Beautiful Ones

avatar van rkdev
rzasa schreef:
In ieder geval weet ik Suede veel meer te waarderen dan 10 jaar terug, toen ik die Brett een geweldige kwezel vond met zijn jankstem. Nu jank ik net zo hard mee met deze top-plaat.
Deze quote vond ik bij het 'Singles'-album van Suede en omschrijft precies hoe het mij ook is vergaan. In de jaren 90 heb ik deze band compleet links laten liggen (samen met bijvoorbeeld Pulp) door met name de stem en -in mijn ogen- arrogante houding van frontman Brett Anderson.

Ondertussen kwam ik onlangs in aanraking met het nieuwe album van Suede, en dat bleek een aangename verrassing te zijn. Wat een goede plaat is dat. Als tip kreeg ik om dan maar eens dit album te gaan checken. En inderdaad, wederom een zeer sterk album.

Het stemgeluid van Brett Anderson bevalt me opeens veel beter dan 20 jaar geleden en het songmateriaal is gewoon sterk te noemen. Neem nou alleen de eerste drie nummers al, dat knalt er even lekker in zeg. Maar ook de rest is gewoon goed te noemen. Ik twijfel nog tussen 3,5 of 4* maar we beginnen maar eens even met het eerste.

Op naar 'Suede' en 'Dog Man Star' dan maar

rkdev schreef:
Op naar 'Suede' en 'Dog Man Star' dan maar

Die zijn een stuk beter. Dit was mijn eerste album van Suede, in 1996 gekregen voor mijn verjaardag. Zal het altijd wel een prachtplaat blijven vinden, maar als ik eerlijk ben vind ik dat alleen By The Sea het niveau van Dog Man Star (hun meesterwerk) haalt. Nu vind ik Dog Man Star na Different Class ook wel het beste album van de de 90s.

Cured
Ben weleens met Herman betreffende de status van Coming Up i.v.m. de 2 andere genoemde albums van Suede. Het is een heel toegankelijk , catchy pop- album en het is mogelijk dat je 'm sneller (even) zat bent met herhaalde consumptie hiervan. Ik heb deze werkelijk een hele tijd niet afgespeeld (vanwege eerder genoemde reden), dus is het tijd om dat maar weer eens te doen, want verkeerd is dit zeker niet.

avatar van ArthurDZ
Hadden ze Lazy, Picnic By The Motorway en The Chemistry Between Us gewoon vervangen door sterkere b-kantjes uit die periode als Another No One, Every Monday Morning Comes en natuurlijk Europe Is Our Playground, dan had ik hier op zijn minst een halve ster meer aan gegeven. Ook Together van de New Generation-single had hier best op gepast.

Suede had natuurlijk vaak b-kantmateriaal dat sommige albumtracks overklaste…

Together en Europe Is Our Playground hadden zeker in mijn top 3 van dit album gestaan.

Even visualiseren

9. Europe Is Our Playground
10. Saturday Night

Ja, die versie van Coming Up had ik zeker 4.5* of zelfs 5* gegeven

avatar van Man of Sorrows
Dit album doet verlangen naar Londen ergens midden jaren '90. Misschien een tikkeltje minder dan de eerste twee worpen, maar dan enkel omdat Suede en DMS van een torenhoog niveau zijn. Trash en Beautiful Ones zijn onverantwoord catchy en de wat langzamere nummers zijn Brett/Suede op z'n best. Ook wat lyrics betreft weinig nieuws onder de zon, La Dolce Vita/decadentie/sterrendom/drugs en alles wat erom heen draait zijn de gebruikelijke stokpaardjes van de band. En hoe zou je mooier kunnen afsluiten dan met Saturday Night?

avatar van sjoerd148
Ik moet zeggen dat dit album er bij mij nog steeds in gaat als de spreekwoordelijke zoete koek.
Heerlijke nummers stuk voor stuk.
De tracks waaraan ArthurDZ refereert zijn bonus tracks - weet niet of dat ook telt voor z'n beoordeling
Dog Man Star is inderdaad een klasse beter - een van de beste albums van de 90's overigens.

avatar van ArthurDZ
Ja, mijn punt was net dat als al die kwalitatief sterkere b-kanten op deze plaat hadden gestaan, ik hier meer sterretjes aan kwijt had gekund!

avatar van Poeha
Geweldige versie van Coming Up, Arthur. Nog steeds hun beste album. Alleen jammer dat je nu net pareltje Starcrazy hebt laten vallen.

Edit: Ah ik zie dat je uiteindelijk vier nummers hebt "vervangen".

avatar van ArthurDZ
Ja, nooit zo gek geweest op Starcrazy eerlijk gezegd.

avatar van BoyOnHeavenHill
Suede-light : vlotte composities met weinig verrassingen in hun melodische of emotionele opbouw – zo kunnen Anderson en Oakes er wel honderd op een dag schrijven, krijg ik het idee; muzikaal gezien stevige popsongs van 3 à 4 minuten met standaard coupletten en refreinen (en dus nergens een indrukwekkende musical left turn zoals bijvoorbeeld in Breakdown), tekstueel wederom een ode aan de glamour die Anderson aan de kansloze betonblokjeugd toedicht. Pluspunt is dat Oakes een redelijk inventief gitarist is die goed in het nieuwe geluid van Suede past, dat er een positief soort energie uit de plaat spreekt (alsof Anderson wil aangeven dat er life after Bernard Butler is, een opzet waar hij ook op bewonderenswaardige wijze in slaagt), dat de plaat nergens door een kwalitatieve ondergrens zakt (hoewel Starcrazy met Andersons flauwe Cockney-accent daar wel tegenaan schurkt) en dat er toch een paar prachtige nummers tussen de wegwerpsongs staan, met name By the sea en het aandoenlijke slotnummer: "Oh, whatever makes her happy on a Saturday night" – ontroerend. Zo scoort de plaat bij mij nog een goede voldoende, maar door het dertien-in-een-dozijn-gehalte van veel nummers kwam het einde van mijn interesse in Suede eigenlijk al in zicht.