Sigur Rós - Takk... (2005)

4,06

11. Heysátan (4:09)
481 BERICHTEN 11 MENINGEN
avatar van Cannabooze
Timo-otje schreef:
Ik vind dat er zeker wel wat gelijkenissen zijn te vinden tussen beide. Maar over het algemeen vind ik de vergelijking toch niet helemaal op gaan. Ik zie Radiohead als een unieke band die je met geen andere kan vergelijken(kijk maar eens naar de verschillen tussen de albums, ik zou dan ook niet kunnen typeren wat voor soort band Radiohead is). Dat heb ik ook met Sigur Ros, ik zou me geen band voor de geest kunnen halen die muziek maakt die hierop lijkt, deze muziek is uniek wat mij betreft. De instrumentatie heeft hier een daar wel gelijkenissen maar wordt wat mij betreft door beiden anders gebruikt.

Dit slaat voor mij de spijker op zijn kop. Inderdaad is Sigur Rós, net als Radiohead, niet te vergelijken met een andere band. Wil het niet eens proberen, en is ook niet nodig. Ze staan beide garant voor ongekende kwaliteit! Dat is zeker, en veel sterren waard. Want ook hier spreken we wederom van een geweldig album!
Ook al haalt het niet het niveau van de vorige albums.

Cannabooze schreef:

Ook al haalt het niet het niveau van de vorige albums.

Dat is uw mening. Ik denk er helemaal anders over!!

avatar van shimahero
Ik kom echt niet door het volledige album. Ik luister tot saeglopur en dan zakt de plaat in voor mij of heb ik genoeg van de sfeer die gecreërd wordt. Dat heb ik bij de vorige platen nochtans niet.

shimahero schreef:

Spijtig. Milano is nochtans ook héél sterk. Misschien de volgende luisterbeurten maar meteen starten met Milano. Wie weet spreekt het je toch nog volledig aan.

Hunter
Ik hoor niet veel goeds over deze plaat.. Waarom is dit een 'mindere' Sigur? Tenminste, dat hoor ik altijd. Iemand een idee?

avatar van niels94
Een mindere Sigur Rós? Met dit gemiddelde bij zoveel stemmen?

De magie van ( ) is hier niet te vinden, maar dat geldt voor elk ander Sigur Rósalbum wat mij betreft. Deze is wat toegankelijker dan enkele andere albums van de bands, maar wat mij betreft gewoon erg goed. Hoppípolla blijft het mooiste nummer

Hunter schreef:

Lees eens wat posts door, zou ik zeggen. Ze staan er niet voor niets. Ik heb er al een keer een recensie aan gewijd in ieder geval, ga het niet nog eens overdoen.

avatar van Ynoskire
Omdat hij inderdaad de magie van AB en () mist.

avatar van Booyo
Ok, ik kan me er in vinden dat deze Sigur Ros net iets minder magie heeft. In mijn eigen luisterervaring wil dit zeggen dat ik net iets minder een andere wereld wordt in gesleurd. Toch verdient het wel degelijk een zeer hoge beoordeling, wederom. Kun je nagaan hoe goed deze band wel niet is. Mijn favoriet is Sé Lest, werkelijk briljant hoe dat ineens over gaat in een soort vrolijke fanfare (overigens erg cool in beeld gebracht in de documentaire Heima..).

avatar van Broem
Kan me de discussie omtrent 'beste' album over Sigur Ros zeker voorstellen. Heb de afgelopen weken het hele oeuvre van de band doorgespit. Aanleiding was Inni en Valtari. Hebben me echt beetgepakt en de interesse in de band opnieuw gewekt. Ik had een soort haat - liefde verhouding met Sigur Ros tot aan jet beluisteren van Inni. ( ) lag enkele jaren ongeluisterd in de kast. Wat een inschattingsfout was dat. Misschien was ik er nog niet aan toe. Had een hekel aan het feit dat ik de teksten niet kon verstaan. Inmiddels is deze ergernis omgeslagen in bewondering voor het mystieke karakter wat de taal toevoegt aan de albums. Ik vind Takk een prima album. Het heeft voor mij niet de zeggingskracht van ( ) maar zit zeker in mijn top 5 van SR albums.

avatar van Cor
Het vrolijke zusje van ( ). Belletjes, glockenspiel en beduidend minder ijskoude, kille tracks. Kunnen ze dus ook. Maar het rijkt mij minder dan die koele voorganger of de warme variatie van Ágætis Byrjun. Maar een fijne plaat van onze IJslandse vrienden.

avatar van sjoerd148
Vanmiddag de eerste luisterbeurt van dit album; de eerste zes nummers zijn weergaloos .
Daarna wordt het wat wisselvallig (bijvoorbeeld Milano).
Maar het gaat zeker goedkomen na een aantal luisterbeurten.

avatar van sjoerd148
sjoerd148 schreef:
Maar het gaat zeker goedkomen na een aantal luisterbeurten.

Inmiddels vaak beluisterd en wat is dit een prachtig album.
De (rustige) opbouw van de nummers, de prachtige gitaarmuren en de hemelse zang.
Echter met Milano en Andvari wil het nog niet zo vlotten.

De teksten zijn simpel (Springen in plassen (3), Ik zie een trein (5), Mijn neus bloedt (4), etc) maar de muziek is prachtig.
Sigor Ros wil met Takk... een positief, gelukkig gevoel creeren en danken (Takk...) dat we leven en gelukkig zijn.

Sigur Ros is voor mij mysterieus, maar als je eenmaal de code gekraakt hebt dan blijf je luisteren.
Bij de eerste tonen van dit album word je als het ware het album binnengetrokken om na ruim een uur weer uit te stappen.

Als eerder al beschreven wordt de link met Radiohead (voor mij één van de allerbeste bands ooit) snel gelegd. Op zich wel te begrijpen.
Beide bands zijn exclusief en niet te labellen aan een muziekstroming.
Wanneer ik Gong beluister had dit best een nummer van Radiohead kunnen zijn.

De muziek van Sigur Ros wordt vaak in het Post-Rock hokje gestopt.
Waarschijnlijk door de lange instrumentale stukken en de korte zang.

Takk...is voor mij een zeer aangename kennismaking met Sigur Ros.
Momenteel zit het album tussen 4* en 4,5*.
Binnenkort Ágætis byrjun en Inni gaan beluisteren en uitkijken naar het nieuwe album.

avatar van The Eraser
Ik ga een halfje omlaag. Jammer dat het album opent met de twee zwakste nummers Glossoli en Hoppipolla. De betere nummers bij een eerste luisterbeurt, maar na een tijdje heb je het wel gehoord. Het raakt mij niet zo hard als het materiaal op AB en ().
Andvari is hier mijn grote favoriet met zijn hemelsmooie outro, die voor mij nog een paar minuten langer had mogen duren.
Takk is een leuk snoepje maar zakt helaas in mijn waardering doordat het na een tijdje allemaal iets te glad en zoet begint te smaken. Desalniettemin blijft de kwaliteit van het songmateriaal hoog, daarom toch nog een 4.

Et komt niet vaak voor dat een band mij met 3(!) albums op rij zó kan fascineren als Sigur Rós. Deze band heeft een sfeer om zich heen die je betoverd en je zowat in IJsland zelf laat wanen. Ágaetis Byrjun, ( ) en deze plaat zijn meesterwerken. Werkelijk meesterwerken.

Takk... is dan ook geen uitzondering hierop.

avatar van Ronald5150
”Takk…” is mijn eerste kennismaking met Sigur Rós. Ik moet zeggen dat ik dit geen gemakkelijke muziek vind. Nu hoeft dat niet direct een probleem te zijn, want ik vind dat de luisteraar best wat moeite mag doen. Wat dat betreft stelt Sigur Rós mij als luisteraar danig op de proef. De muziek vind ik dromerig en erg sfeervol. Het is een interessant palet aan muzikale kleuren die erg rustgevend werken. De vocalen vind ik daarentegen gewoon niet zo mooi. Ze passen prima bij de muziek, maar dat ijle, daar houd ik gewoon niet zo van. Dat er daarnaast in het IJslands, of in hun eigen fictieve taal gezongen wordt, maakt het er niet makkelijker op. Maar hoe vaker ik ernaar luister, gebeurt er toch iets in mijn beleving. De term rustgevend die ik eerder aanhaalde raakt meer en meer van toepassing. Het is dan vooral de muziek waar ik heerlijk op kan wegdromen. Dus ondanks dat deze muziek nogal een ver van mijn bed show is, is het er wel eentje die ik op momenten goed kan waarderen.

avatar van popstranger
Dit album heeft bij mij ook lang in de kast gestaan omdat de verf niet goed pakte, maar na hem jaren later nog eens op te duikelen vond ik hem ineens wel goed. Het getuigt vooral van het feit dat dit muziek is die je tijd moet geven. Eenmaal ik gebeten was en de muziek in mijn systeem zat was deze muziek niet meer weg te denken uit mijn leven.
Het einde van Glossoli is een van de mooiste apotheose's die ik ooit gehoord heb. Muziek waarbij je ogen vochtig worden of waarbij je moet glimlachen afhankelijk van je stemming en het bewijs dat sommige muziek emoties los kan maken die je niet kan verklaren.

avatar van tbouwh
Schitterende cd. Na het luisteren van Kveikur en het sterke AB ben ik nu toch wel definitief om. Takk vind ik verbazend genoeg nog mooier dan AB. Misschien komt dat omdat Takk nog meer de muziek het werk laat doen, en de muziek nog van een verstillender en rustgevender niveau is.
Het begint al goed, met Glossoli, maar Hoppipolla is voor mij het absolute hoogtepunt, vanwege de schitterende piano-melodie. Verderop in de plaat zakt de muziek soms wat in, maar dan ten goede van het rustgevende aura dat Takk dan uitstraalt. Heysatan en Andvari zijn in die zin erg mooi. Ook het lange Milano heeft een zeer mooi middenstuk. tot slot, Se Lest
Deze muziek is zonder meer schitterend, en alhoewel het nog steeds niet op ieder moment 100 % binnenkomt, ga ik steeds meer genieten van het fenomeen SR.

avatar van popstranger
Blijven volhouden en er opent zich een heel nieuwe wereld bij deze muziek!

avatar van tbouwh
zojuist aangeschaft, daar ga ik ongetwijfeld geen spijt van krijgen

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
Dit is eigenlijk de enige SR die me over de gehele lijn weet te boeien en veel emoties oproept. Het is allemaal net wat sprookjesachtiger dan de rest van hun oeuvre. Echt de soundtrack voor het einde van de winter en het begin van de lente.

avatar van Fortunato
Ik wil even zeggen dat Andvari misschien wel het beste outro ooit heeft. Heerlijk weemoedig wegdromen. Sowieso een subliem nummer!

avatar van Broem
Blind uit de cd kast getrokken (niet eerlijk eigenlijk ivm de afwijkende cd hoes ) Te lang niet geluisterd want wat een fantastisch album is dit toch. Ooit vond ik dramatiek wat over the top maar kan er meer en meer intens van genieten. Overweeg een 0,5* erbij. Eerst ( ) nog maar 'n keer luisteren als referentie. Voel een Sigur Ros weekend aankomen

Broem schreef:
Voel een Sigur Ros weekend aankomen

Dat terwijl ik me juist verheug op de komst van de zon dit weekend. Eenieder die Heima heeft gezien, snapt wat ik bedoel

Mjuman schreef:

Snap het helemaal. Zal hier de bbq blussen met water...krijg dan vanzelf een 'geiser' effect. Sigur Ros zal nooit meer hetzelfde klinken

Inmiddels weer verkrijgbaar op vinyl. Nog steeds niet goedkoop, maar beter dan de prijzen die ze er overal voor vroegen. Net als de cd een afwijkend formaat wat best lastig is.

Blijft een prachtalbum!

aERodynamIC schreef:

Blijft een prachtalbum!

Inderdaad. De prijzen voor de eerste druk swingen de pan uit. Ook de 2de druk is niet goedkoop. Ik kocht mijn eerste druk voor maar 30 euro toen ze uitkwam. Zonder maar iets te doen en zonder het besef is mijn album plots 7 keer meer waard. Je kan het zo gek niet bedenken.

Ik heb de recente herdruk gekocht, nog steeds te duur (maar dat had ik er voor een keer wel voor over) en veel beter betaalbaar dan wat er werd aangeboden overal.

avatar van Rufus
Ik zie net op musicmeter fotobook aERodynamIC de vinyl versie in zijn hand heeft.
Volgens bovenstaande nu 324,99.
Goede belegging hoop ik.

Rufus schreef:
Volgens bovenstaande nu 324,99.

Ze zijn goedkoper nog wel te verkrijgen hoor, dit bedrag slaat nergens op.

Muziek koop je ook niet als belegging - hoogstens als balsem voor a troubled mind

Takk sagði Jonsi!