Sigur Rós - Takk... (2005)

IJsland

8. Gong (5:33)
  9. Andvari (6:40)
  10. Svo Hljótt (7:24)
  11. Heysátan (4:09)
Muziek koop je ook niet als belegging - hoogstens als balsem voor a troubled mind

Takk sagði Jonsi!

avatar van Johnny Marr
Alle nummers zijn mooi op dit album (behalve Sé Lest, die vind ik wat langdradig), maar mijn absolute favoriet is toch wel Mílanó. Heb ik medestanders?

avatar van Pepino
Moet, denk ik, 'Takk...' nog wat meer beluisteren om er een favoriet nummer uit te halen. Wel kan ik alvast zeggen dat Mílanó echt subliem is met die belletjes, dat dromerig kerstsfeertje, ...
Maar dat is bij de rest van het album ook, dus dit wordt moeilijk

avatar van vinylbeleving
Ook ik ben he-le-maal verzot op Milanó, en verkeer weer helemaal in de Sigur Rós sferen de afgelopen dagen. Hoewel ik normaal toch het meeste naar funk, soul en hiphop luister, blijf ik de muziek van deze heren altijd waanzinnig mooi vinden!

avatar van Jord
Johnny Marr schreef:

Mílanó was ook een van mijn favorieten in het begin en ik vind het nu nog even mooi als toen. Op dit moment is Saeglopur mijn favoriet. Het nummer heeft een enorme amplitude: van het hele kleine pianogetokkel en xylofoongedruppel naar de scheurende gitaren en de ijselijke vocalen om vervolgens te eindigen in een apotheose van rust.

Glósóli moet ik ook noemen. Ik zat laatst met mijn zoontje op de bank. Allebei op een eigen iPad. Hij zat met oortjes in te Fortniten en ik zat de clip van Glósóli te kijken. Toen die was afgelopen, vroeg hij: "Pap, zit je te huilen?" Ik: "Nee hoor....toch?" "Nou," zegt hij, "je ogen zijn nat." Was ik me niet van bewust. Wonderschoon die clip en iets in die kinderlijke vrijheid die we zien, weet me inderdaad keer op keer te raken. Op een of andere manier. Ik kan het nog niet helemaal duiden. Hoeft ook niet. Maar een van de zeldzame gevallen dat ik een nummer dankzij de clip nóg mooier ben gaan vinden.

En Johnny Marr, geef Sé Lest nog wat tijd. Ik hoop dat jij straks net zo geniet als ik van dat nummer met zijn welhaast mythische sfeer en subtiele opbouw naar een wending met een onverwachte ontmoeting met blazers.

avatar van staralfur
Sé Lest is juist één van mijn favorieten van Takk! Maar dat komt (mede) door de fantastische live-ervaringen in 2008, toen Sigur Rós nog tourde met een voltallige blazers- en strijkerssectie...