Whitesnake - Slip of the Tongue (1989)

Label: EMI

1. Slip of the Tongue (5:23)
  2. Cheap An' Nasty (5:11)
  3. Fool for Your Loving (4:08)
  4. Now You're Gone (4:06)
  5. Kittens Got Claws (5:03)
  6. Wings of the Storm (3:31)
  7. The Deeper the Love (4:20)
  8. Judgment Day (3:59)
  9. Slow Poke Music (5:06)
  10. Sailing Ships (6:06)
  11. Sweet Lady Luck [Single B Side] * (4:37)
  12. Now You're Gone [US Single Remix] * (4:07)
  13. Fool for Your Loving [Vai Voltage Mix] * (4:17)
  14. Slip of the Tongue [Live at Donnington 1990] * (5:41)
  15. Kittens Got Claws [Live at Donnington 1990] * (4:58)
avatar van Edwynn
Je bedoelt Vai denk ik? Sykes doet hier niet mee. Voor wat betreft Slip Of The Tongue vind ik Steve Vai juist helemaal niet zo strooierig met de nootjes. Hij is juist heel netjes binnen de vooraf ingekaderde lijntjes aan het kleuren als je het mij vraagt. John Sykes was op 'zijn' album veel eigenzinniger en dominanter.

Je bedoelt Vai denk ik?

Oh ja, voor dit album wel natuurlijk. Ik zat even teveel in de 1987-modus, waar Sykes wel op meespeelt. Je hebt op zich gelijk: Vai - die we op zijn soloplaten ook kennen van vreselijk veel gepiel - houdt zich hier inderdaad redelijk in en soleert hier niet elk gaatje dicht. Dat kon een stuk gekker, zijn reputatie in aanmerking genomen...

Dann Huff!

Dan Huff inderdaad. En op de singlehoes zien wij Vivian Campbell. Verwarrend beeldmateriaal is verwarrend.

avatar van gigage
Op de deluxe is weer flink met de trackvolgorde geknoeid. Wie doet nou zoiets. Maar voor de rest klinkt die wel weer prima zoals die prachtige solo in Wings of the Storm bijvoorbeeld.
Het album scoort hier op de site niet zo geweldig maar ik kan er maar weinig op aanmerken. Prima composities en uitvoeringen wat mij betreft. Je kunt het ontgroeid zijn, maar wat is daar nou de lol van.

avatar van vielip
Helemaal mee eens! Gewoon een prima hardrock plaat.

Faalhaas schreef:

Afgaande op de demo's die we nu kunnen beluisteren ben ik er wel van overtuigd dat ik veel meer had kunnen genieten van deze plaat. Die demoversie van Wings of The Storm scheurt er over. Je hoort eindelijk de riffs goed. En dat geldt voor alle nummers. Het was absoluut niet de bedoeling alles zo dicht te smeren.

Ik zit die demo's nu te luisteren en je hebt volkomen gelijk! Dat klink wel even iets anders dan de uiteindelijke versie. Die ik ook prima vind voor alle duidelijkheid. Met name het gitaarwerk klinkt echt heel anders en wat mij betreft toch wel beter. Jammer dat de versies er alleen maar opstaan met een hoop geouwehoer en gepiel ervoor, erna en ertussen. Knip dat weg, dan hou je de pure nummers over. En dat is behoorlijk genieten wat mij betreft!

Wrathchild1
Tegenvallend album na de voorganger 1987. Minder pakkende nummers en ik hoor liever John Sykes en mis hem hierop ook qua inbreng.

Jammer is ook dat Sweet Lady Luck er niet op staat en alleen als B/kant van een single is gebruikt.

avatar van Dirkrocker
Heerlijke plaat. Kwa nummers vind ik hem eigenlijk net zo goed als zijn voorganger. Gewoon heerlijke hardrock. Geef hem alleen en half sterretje minder omdat ik de productie iets minder uit de verf vind komen als zijn voorganger

avatar van MetalMike
Verdomd lekker plaatje inderdaad, gaf toentertijd hier dan ook de voorkeur aan, doelende op ipv de voorganger. Paar dingen spraken me echter minder aan, de bluesy kant was wel aan de kant gezet en Vai zijn gepriegel krijg de bovenhand als je het vergelijkt met de voorgangers. Daarbij, ik vind zijn gitaargeluid gewoon niet mooi. En een paar nummers die me echt weinig deden, alsof de plaat niet helemaal af was ofzo: Cheap an' Nasty, Kittens Got Claws. Wel jammer, want met name de 2e heeft veel potentie. Plus je had een irritante cover van "Fool for Your Loving" en een afrek aftreksel genaamd "Now You're Gone" van eerdere hits waar de tienermeisjes op moesten geilen denk ik. En een ander aftreksel "The Deeper the Love" wat overduidelijk de nieuwe "Is This Love" moest worden.
Maar er zitten ook vier beulen, fantastische nummers op zoals het pompende titelnummer, het weergaloze "Wings of the Storm", een dreigend "Judgment Day" en een klassieker in wording (vond ik toen en qua gevoel nog steeds) "Sailing Ships". Muzikaal gezien en uitvoerend, 4 van de allerbeste 'Snake nummers ooit. Ook het geluid bevalt me op één of andere manier best wel in de nieuwe sound.
Dans tussen twee gedachtes met deze plaat... aan de ene kant een duidelijke knieval voor de commercie, tegelijkertijd is er artistiek gezien wel het één en ander te beleven.

Lekkere hardrockplaat waarop the Snake voor het laatst echt bijt. Opnieuw flitsend gitaarwerk van oa Vai en enkele puike songs , Judgement day Wings of the storm, sailing ships , Fool for your loving, klasse bluesy hardrock. De productie en mix is inderdaad niet groots , Coverdale zei in een interview later dat er daarbij veel van de magie van de originele demos met Adje verloren ging, maar ik vind het overall toch een behoorlijk sterke plaat van op dat moment meest succesvolle hardrock outfit ter wereld. 4 sterren

avatar van vielip
Die laatste opmerking vind ik gewaagd. Denk eerlijk gezegd dat er in die tijd wel succesvollere bands waren. Maar misschien vergis ik me en heb je gelijk.

avatar van gaucho
Ik zeg het even uit mijn herinnering, maar ik sluit zeker niet uit dat Whitesnake rond 1987/1988 voor korte tijd de populairste hardrock-act ter wereld was. Het 1987-album (titelloos in de VS) had de groep gekatapulteerd naar wereldsucces, met nummer 1-noteringen in zowel de singles- als de albumlijsten. Dat was vrij ongekend voor een hardrockband. De 'troon' was bovendien onbezet, omdat AC/DC toen niet bepaald zijn beste periode had en Metallica, hoewel al succesvol, nog op wereldwijde schaal moest doorbreken. Aerosmith was weliswaar net teruggekeerd uit de goot, maar hun meest succesvolle periode brak pas aan met Pump, die later in 1989 werd uitgebracht. Misschien dat Bon Jovi en Europe nog populairder waren, maar dat waren toch meer 'poppy' hardrockbands.

Dus op basis van wat ik me ervan herinner, zou het best eens kunnen kloppen dat Whitesnake op dat moment de grootste hardrockband ter wereld was. Ik weet nog wel dat er overal reikhalzend naar dit nieuwe album werd uitgezien, inclusief de bijbehorende publicitaire heisa.

Zelf vind ik dat dit album die belofte net niet waarmaakt. Commercieel genoeg om in de smaak te vallen bij het nieuwe publiek dat de groep in 1987/1988 voor zich gewonnen had, maar naast een aantal 'winners' bevat het album ook enkele missers. En inderdaad, met een lead-single (Fool for your loving) die opnieuw een cover van eigen werk was, en een opvolger (The deeper the love) die een kopie van de tweede single van het 1989-album bleek, is het ook wel een wat al te opzichtige herhalingsoefening, vooral bedoeld om het succes te bestendigen. Niettemin hebben ze met de afsluiter Sailing ships wel een alltime classic aan hun repertoire toegevoegd.

gaucho schreef:

Daar herinner ik mij helemaal niks van. Ik kan me zelfs niet voorstellen Whitesnake in die tijd op tv gezien te hebben. Guns 'N Roses, Def Leppard, Van Halen, Bon Jovi en Europe natuurlijk wel. En uiteraard ook AC/DC met Thunderstruck en Aerosmith met Love in an Elevator.

Misschien had jij toen geen kabeltelevisie nog. De sexy clips van Whitesnake's hits waren in die tijd niet weg te slaan van MTV, Sky Channel etc etc

avatar van Edwynn
Ja dat klopt. Maar ik heb wel de indruk dat die populariteit vooral onstond rondom het album uit 1987 (vooral hoge noteringen in de VS) en dat het succes met Slip Of The Tongue al weer afnam. Fool For Your Lovin was nog een redelijke hit hier. Deeper The Love daarentegen brak nauwelijks een pot.

Edwynn schreef:

Dat is zeker waar. Het gaat dan vooral om de jaren '87/'88: de nasleep van het 1987-album en de aanloop tot deze plaat. Slip of the tongue wist de verwachtingen niet waar te maken en in 1989 verschoven de panelen dankzij hernieuwd succes voor AC/DC en Aerosmith en de doorbraak van Guns 'n' Roses. Ik schreef het al: de enorme populariteit van Whitesnake was maar voor een korte periode.

En het hing er waarschijnlijk ook sterk vanaf hoe je keek en luisterde: de clips van Whitesnake waren een tijdje niet van MTV weg te slaan. En het succes gold vooral in de VS, wat natuurlijk wel de grootste muziekmarkt ter wereld is. In Europa, en zeker ook in Nederland, was hun populariteit niet zo enorm. Wij genoten meer van Bon Jovi en Europe.

Kronos noemt trouwens Def Leppard nog, die had ik vergeten in mijn afwegingen. Die waren rond die tijd ook mega in de VS. Hysteria leverde wel zes of zeven grote hits op, met alle MTV-aandacht vandien. Misschien waren ze daar nog wel groter dan Whitesnake. Maar ook in hun geval was die mega-populariteit van betrekkelijk korte duur.

gaucho schreef:
[dankzij hernieuwd succes voor AC/DC en Aerosmith en de doorbraak van Guns 'n' Roses.

Ik vraag me echt af of je dat aan één of een paar specifieke acts kunt toeschrijven. Hardrock was in de 2e helft van de jaren 80 superpopulair in de VS. Pak een willekeurige billboardlijst uit die jaren erbij en je ziet bijna niets anders dan Bon Jovi, Great White, Poison, Def Leppard, Dokken Vinnie Vincent en Whitesnake. DAt er maar een paar van die acts doorsijpelden naar Europa cq. Nederland kan ik niet echt verklaren. Maar zitten hem vermoedelijk in de betere distributiedeals of dat het gewoon om Europese acts gaat. Verder was Europa er niet zo gek op. We gingen we hier liever kapot aan Stock, Aitken & Waterman.

AC/DC hoort daar verder niet tussen. Dat is een band met meer eeuwigheidswaarde die zo nu en dan eens een hitje scoorde.

Whitesnake sprong overdruidelijk op de hairtrein en mag daarom ook tot die rage gerekend worden.

Leonidas55 schreef:

Dat geldt dan net zo goed voor hits van andere bands uit die tijd. Het onderbouwt de stelling dat Whitesnake op dat moment de meest succesvolle hardrock outfit ter wereld was niet.

Edwynn schreef:

Dit is ook exact hoe ik het me herinner. In de tweede helft van de jaren 80 was hardrock echt mega populair in de States. In de slipstream kwamen alle sub stromen ook meer dan gemiddeld in the picture overigens. En Whitesnake was daar gewoon één van de grote bands van. Dat het in Europe (pun intended) wat achter bleef was duidelijk. Maar ook hier viel er meer dan genoeg te genieten. Sterker nog; het is nooit meer zo fijn geweest na die periode in mijn ogen en oren.

avatar van Kronos
Dat van het vorige album Here I Go Again veel te vaak op de radio kwam herinner ik me nog wel. Hun succes in Nederland zal ook te maken hebben gehad met gitarist Ad Vandenberg. Maar in de VS. was Whitesnake in 1987 het openingsbandje van Mötley Crue.

avatar van Edwynn
Om het maar eens in perspectief te plaatsen. Motley Crue was in eigen land natuurlijk nog veel groter. Dat hadden we kunnen en moeten weten.

Maar de billboard lijst stond in 1989 vol met leuke platen. De glam was echt in de pan geslagen. Hier moesten we het doen met Patty & Shift enzo

avatar van Kronos
Nog nooit van gehoord. Zal wel iets Hollands zijn. In dit jaaroverzicht van 1987 als enige hardrockbands twee keer Europe en een keer Scorpions.

avatar van Edwynn
Dat stond hier ook allemaal in de top 40. Mel & Kim en al die andere SAW-achtige dingetjes. Formuleliedjes die op een zolderkamertje met een drummachine en een synthesizer gemaakt werden.

En Piet Veerman ook nog eens.

avatar van Faalhaas
Acts als Bon Jovi en Def Leppard verkochten destijds toch wel een stukje meer dan Whitesnake met het 1987 album. Dat valt niet te ontkennen maar Whitesnake was ook wel wat harder en meer pure hardrock. Dus de stelling dat ze op dat moment (dus de 1987 periode) de meest succesvolle hardrock outfit ter wereld waren daar wil ik best in meegaan. Daarna kregen we natuurlijk de doorbraak van bijv. Guns n' Roses die nog een stukje harder waren maar dan zijn we al weer 2 jaar verder.

Het 1987 album was toch echt het hardste wat er destijds in de mainstream te horen was denk ik. En ja ik was er zelf bij als 10 jarig knulletje. Mooie tijden, cassettedeck in de aanslag en tapen maar

avatar van Kronos
Minder pure hardrock zou ik zeggen want meer op bluesrock geënt dan Def Leppard, Mötley Crue en Bon Jovi. Voor de rest wel een even groot hair-gehalte en met een succesnummer als Here I Go Again niet bepaald hard te noemen.

avatar van Faalhaas
Hardrock komt oorspronkelijk dan ook van de blues. Bands als Def Leppard en Bon Jovi waren meer veel meer pop georiënteerde acts. Ook niks mis mee maar zij maakten geen hardrockkrakers als Crying In The Rain en Still Of The Night. De overeenkomsten waren vooral de getoupeerde kapsels ja, daarin heb je wel gelijk.

Faalhaas schreef:
Hardrock komt oorspronkelijk dan ook van de blues.

Ja, maar dat geldt voor alle rockmuziek. Als er duidelijk blues in blijft zitten zou ik het geen pure hardrock noemen.

avatar van Edwynn
En zo zit er nogal een verschil tussen deze Whitesnake en die van pak hem beet Trouble ofzo.

avatar van gaucho
Zo, jullie zijn nogal aan het scherpslijpen geweest gisteravond. Als je even niet bij de les bent, duikelen er zo tien posts over je laatste bericht heen.

For the record: Wikipedia meldt dat er in dat eerste jaar alleen al in de VS vier miljoen exemplaren (4x platina) werden verkocht van '1987', plus een nummer 1-hit en een nummer 2-hit in de single-lijsten, plus 'tremendous airplay on MTV'. Voor een hardrockband die niet al te poppy klonk, lijkt me dat een fenomenale prestatie. En zo op het oog - alleen blockbusters als die van Michael Jackson en Whitney Houston verkochten beter - waren er weinig tot geen metal-acts die daar in 1987/1988 bij in de buurt kwamen. 1989 was een heel ander verhaal, maar dat is hierboven al aangestipt.

Ik moet wel zeggen dat die affiche die Kronos toont van dat concert in het voorprogramma van Motley Crüe wel een eye-opener is. Ik wist dat die band groot was in de VS, maar niet dat ze zó groot waren... Al kan het er ook mee te maken hebben dat Whitesnake uiteindelijk een Britse band is. Buitenlandse bands staan bij een Amerikaanse toernee eigenlijk met 1-0 achter, want Amerikaanse promotors zetten je in eerste instantie vaak in het voorprogramma van een bekende Amerikaanse band. Ik neem aan dat ze later wel degelijk als headliner op Amerikaanse podia hebben gestaan.

Nou ja, ook dat zet alles weer in het juiste perspectief. Aan de andere kant: Motley Crüe stelde qua verkoopcijfers in Europa en Azië niet zo heel veel voor, dus op wereldwijde schaal deed Whitesnake het misschien wel beter. Ze waren ook heel populair in Japan, weet ik nog wel.

Ach, wat maakt het uit of Whitesnake in die dagen de best verkopende hardrockband was of niet. Het is geen wedstrijd. Geniet ervan!

Nou dit is toch een overtuigend verhaal anders. Waarvan akte!