Supertramp - Breakfast in America (1979)

Rock / Pop
Label: A&M

1. Gone Hollywood (5:19)
  2. The Logical Song (4:10)
  3. Goodbye Stranger (5:50)
  4. Breakfast in America (2:39)
  5. Oh Darling (4:02)
  6. Take the Long Way Home (5:08)
  7. Lord Is It Mine (4:09)
  8. Just Another Nervous Wreck (4:25)
  9. Casual Conversations (2:58)
  10. Child of Vision (7:28)
  11. The Logical Song [Live at Pavillon de Paris 1979] * (4:06)
  12. Goodbye Stranger [Live at Pavillon de Paris 1979] * (6:11)
  13. Breakfast in America [Live at Wembley 1979] * (3:05)
  14. Oh Darling [Live in Miami 1979] * (4:21)
  15. Take the Long Way Home [Live at Wembley 1979] * (4:48)
  16. Another Man's Woman [Live at Pavillon de Paris 1979] * (7:32)
  17. Even in the Quietest Moments [Live at Pavillon de Paris 1979] * (5:36)
  18. Rudy [Live at Wembley 1979] * (7:29)
  19. Downstream [Live at Pavillon de Paris 1979] * (3:29)
  20. Give a Little Bit [Live at Pavillon de Paris 1979] * (4:03)
  21. From Now On [Live at Wembley 1979] * (6:53)
  22. Child of Vision [Live at Pavillon de Paris 1979] * (7:32)
avatar van FisherKing
Ik vind dit absoluut het hoogtepunt van Supertramp 5 Sterren.
Volgens mij de eerste LP die ik zelf kocht.

Oei oei..dit is gewoon perfecte muziek:) Wel oud maar in mijn ogen verveelt het nooit. Breakfast in America vind ik echt een geweldig nummer..alles is gewoon goed van ze! Wel inderdaad het hoogtepunt van supertramp!
Van mij ook 5 sterren

FisherKing schreef:
Volgens mij de eerste LP die ik zelf kocht.

Dan heeft het nostalgische waarde....Mijn mening:
Crime of the century is het beste album. Daarna wordt het moeilijk....Koop gewoon Paris !

Beste nummers van Breakfast vind ik Child of Vision en Take the Long way home...

De goede oude tijden dit hoor.................

Dit album geef ik 3*

De laatste uit de Gouden Eeuw van Supertramp, daarna werd het almaar minder. Goodbye Stranger met die solo op het eind....:D

Supertramp doet het woord "super" wel eer aan. Want het is een supergroep. Ben het wel met Mingus eens dat het na dit album alsmaar minder werd. Helaas, maar het is ook wel moeilijk om hoogtepunten te blijven maken.

avatar van SemdeJong
zit het album weer eens te luisteren. Wat een top plaat. Dit album verveelt nooit. Child of Vision is echt meesterlijk. Gelukkig nog van voor het cd tijdperk. Kon maar 45 minuten op een plaatje zodat het verlangen naar meer blijft!

avatar van Hans Brouwer
Bas666 schreef:

Bas666, met alle respect, het beste Supertramp album is "Crisis? What Crisis?". "Crime" en "Breakfast" volgen, wat mij betreft, op eerbiedwaardige afstand .

Hoogtepunten van dit album wat mij betreft: "The logical song" en "Child of vision" .

avatar van Pinsnider
Sowieso een heerlijke plaat!! Heerlijke nummers!! Ik blijf het titelnummer geniaal vinden...

avatar van Jan Wessels
Supertramp zat halverwege de jaren 70 op hun artistieke top. Dit album verkocht als een trein maar eigenlijk vond ik dit album (achteraf gezien) al een stap achteruit in vergelijking met bijvoorbeeld Crime of the Century. Toch staan er een aantal prima nummers en zouden veel bands willen dat ze zelfs dit niveau konden halen. Take the Long Way Home is mijn favoriet. 3,5

avatar van Janz
Het meest succesvolle album van Supertramp. Bevat 10 uitstekende songs.

avatar van monique
wat is child of vision toch een juweel van een plaat,maar de rest is ook prachtig

Breakfast en Crime zijn voor mij de beste albums die ST ooit hebben gemaakt.
Favoriete nummers: The Logical Song, Goodbye Stranger (met die mooie solo aan het eind), natuurlijk het titelnummer en de absolute uitsmijter: Child of Vision.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Child of vision is echt geweldig inderdaad... doet je weer zowat vergeten dat er eigenlijk best wat matig spul tussendoor kwam. De hits blijken toch wel sterk, als je nagaat hoezeer nummers als Goodbye stranger, het titelnummer en in het bijzonder The logical song ondanks hun doodgedraaidheid toch nog overeind staan.

Dat is wel garppig ik heb in tegenstelling tot de single hits, juist wat met de andere nummers/albumtracks, Gone Hollywood, Oh Darling (prachtig nummer), Just another nervous wreck, dat zijn toch wel min 3 favorieten van dit album. Child of vision natuurlijk ook.

avatar van FunkStar
Breakfast in America is de bestverkochte en bekendste plaat van Supertramp. Het album laat voor het eerst meer de popkant van de band horen en laat de progressieve rock links liggen. "Breakfast in America" is dus een stuk toegankelijker dan de voorgangers. Bekendst is de hitsingle "The Logical Song", wat nog steeds een prachtige tijdloze klassieker is. Daarnaast vinden we ook het bekende titelnummer en "Take The Long Way Home". Zwakke momenten kent dit album niet al blijf ik een voorkeur houden voor de door Roger Hodgson gezongen nummers! Hoogtepunt is Goodbye Stranger wat ook een single was..

EVANSHEWSON
Funkstar heeft het mooi gezegd !

Mijn favoriete nummer komt helemaal aan het eind van dit prachtig album (waar inderdaad geen zwakke songs tussenstaan, wàt zéér uitzonderlijk is !) en heet dus
CHILD OF VISION !

Superplaat van Supergroep Supertramp ! Super !
4.5 sterren ! **** 1/2

avatar van glenn53
Inderdaad geweldige plaat maar vergeet ook de opener niet. En Child in vision is inderdaad geweldig.

avatar van Peter88
Top album. Supertramp op hun best.

avatar van Flipman
Leuke achtergrond muziek. Voorlopig een drie, maar ik denk niet dat ik deze LP supervaak zal draaien. Maar zeker niet slecht. Een drie.

avatar van Djarune
Mijn vader heeft deze op LP. Nooit verder geluisterd dan Gone Hollywood. Vond dat nummer verschrikkelijk. Aantal jaren later verder geluisterd. Werkelijk prachtig. Voor mij 4,0* vanaf track 2.

Snap nog steeds niet dat Supertramp niet in de hall of fame staat en namen als Prince en Madonna wel. Vind het een schande!

avatar van kort0235
Vroeger was ik al fan van Supertramp. Onlangs weer de LP gekocht bij Switch ( kringloopwinkel) voor 1 euro.
Wat een koopje voor zo' n prachtige plaat!
Voor mij is het hoogtepunt: Child of vision.
Maar ook het ingetogen Casual conversations is zo prachtig!
Allemaal hoogtepunten op deze plaat, behalve Gone Hollywood.
Een 5.0*

Father McKenzie
Take a look at my girlfriend, she's the only one I got. Blijft een superleuk Supertramp album, bijna, ik zeg BIJNA zo goed als Crime Of The Century.

Tijdloos materiaal is dit, toch?

avatar van wouter8
Wat heb ik me toch vergist in deze band. Ik heb hier nooit wat in gezien en vondt het allemaal maar saaie muziek. Laatst toch maar deze lp gekocht, ik kwam hem tegen en hij koste maar 2 euro. Wat een plaat
Echt ieder nummer is mooi, en het verveeld totaal niet!
Ik vraag me af waar ik al die tijd naar heb geluisterd dan.....

avatar van ChrisX
Nou, dan zul je helemaal gaan smullen van Crime Of The Century

avatar van Hans Brouwer
wouter8 schreef:
Ik vraag me af waar ik al die tijd naar heb geluisterd dan.....

Je lijkt wel een beetje op de echte George W. Bush . Als ik je een tip mag geven Wouter: probeer "Crisis? What Crisis?". Ook van dat album zul je zeker smullen .

bikkel
Geweldig album.Samen met Crime of the century het hoogtepunt van de groep.De songs zitten goed inelkaar en de groep weet als geen ander verschillende stijlen te smeden tot toegankelijke muziek.
Zeer vernuft uitgedacht en doordat Roger Hodgson en Rick Davies elkaar muzikaal composorisch uitdagen,zijn de liedjes van een ongekend hoog niveau.Lastig ook om dit in een hokje te duwen.Het is een soort artpop met rock maar ook symfonische invloeden.Echter,Supertramp draaft nooit te ver door met ellenlange solo's of andere vormen van langdradigheid.En als er een lang instrumentaal stuk in wordt gepast is dit functioneel(Child of vision)
het liedje is het belangrijkste en ondanks dat alle leden muzikaal goed onderlegd zijn,wordt er nooit te veel gespeeld(de kunst van het weg laten)
Nogmaals,mooi album en de laatste goede in de reeks.
Nadat Hodgson vertrok maakte de groep nog 1 aardige plaat,het erg onderschatte Brother were you bound.

avatar van Urbanoetang
Hoes

stuart
Inderdaad Urbanoetang! EEn van mijn favoriete albumhoezen. Mooi hoe het ontbijt (titel) is afebeeld als Manhattan.

avatar van LucM
Uitstekend album van Supertramp, symfonisch getint maar vrij toegankelijk, sfeervol en nooit bombastisch. Alle songs zijn van hoog niveau en de arrangementen staan duidelijk in functie van de song, waar dat sommige symfobands de neiging hebben tot ellenlange solo's waardoor de verveling toeslaat.
Tevens het meest succesvolle album van Supertramp, mede dankzij de hits "The Logical Song" en de titelsong. Daarnaast vind ik "Goodbye Stranger" en afsluiter "Child of Vision" de mooiste nummers.

stuart
Het album heb je mooi omschreven LucM; zodenk ik er ook over. Ik speel hem niet vaak af, maar als ik het doe heeft het ook mijn volle aandacht. Persoonlik vind ik het ook het mooiste studio-album van de heren.