Riverside - Shrine of New Generation Slaves (2013)

Polen
Rock / Metal
Label: Inside Out

1. New Generation Slave (4:17)
  2. The Depth of Self – Delusion (7:39)
  3. Celebrity Touch (6:48)
  4. We Got Used to Us (4:12)
  5. Feel Like Falling (5:17)
  6. Deprived (Irretrievably Lost Imagination) (8:26)
  7. Escalator Shrine (12:41)
  8. Coda (1:39)
  9. Night Session - Part One * (10:45)
  10. Night Session - Part Two * (11:32)
Jav-
Puur een kwestie van smaak. Dat snappen jullie ook wel, dat weet ik, maar voor mij geldt juist dat dit het eerste album is van Riverside dat ik van begin tot eind prachtig vind. De productie is er inderdaad op vooruit gegaan (maar niet volledig gladgestreken, daar ben ik het totaal niet mee eens) en de metal-kant van Riverside vind ik niet geweldig, daarvoor luister ik wel naar Opeth. Al met al ben ik daarom heel tevreden dat het "gewoon" prog rock is geworden voor dit album. Bovendien vind ik het sentiment helemaal niet nep overkomen. Kan ik voor de nieuwe Steven Wilson nog wel een beetje inkomen, maar niet voor deze prachtplaat.

avatar van AOVV
Ayreonfreak schreef:
Is dit het eerste album wat je hebt gehoord van Riverside? Want op eerdere albums vermengen ze prog wel degelijk met metal. Op dit album wat mij betreft ook niet meer en ik ben het ook grotendeels eens met je conclusie. Voor mij persoonlijk is het hoge cijfer ook onbegrijpelijk, want dit album kan mij in geen enkele mogelijkheid boeien. Het eerste album van Riverside wat ik niet heb aangeschaft, en ook niet zal doen waarschijnlijk.

De vroegere albums zouden me dan wat meer moeten liggen, ik ga ze zeker proberen.

avatar van Don Cappuccino
Ik denk dat vooral Anno Domini High Definition je zal bevallen, AOVV. Daar zitten de meeste metalinvloeden in.

avatar van Brunniepoo
Hoewel de voorganger me ook prima wist te boeien bevalt deze rustige sound me net even wat beter. Het bonusschijfje vind ik trouwens voor de verandering eens echt de moeite waard, lekkere laidback-prog.

Overigens zijn alle nummers live een pak steviger lijkt het. Riverside blijft nog lekker knallen op het podium en vind de nummers ook een stuk sterker op het podium dan hun eerdere nummers!

Op de Zwarte Cross zijn ze een keer in een festival sessie te bewonderen! Ik ga ze zeker zien daar, ook omdat er dan eens een publiek zal zijn die Riverside niet meteen kennen. Ben erg nieuwschierig!

Ozric Spacefolk
Ik ben voorlopig wel te spreken over de productie, het ingetogen spel, de coherentie van de composities, het retrogeluid (xylofoontje, akoestische gitaar, hammond orgel, mellotron), het betere drumspel.

Toch rammelt ook hier weer de hele zooi. De band is gewoonweg niet erg goed. Ook al is het samenspel er beter op geworden, soms lijkt het nog steeds of er niet naar elkaar geluisterd wordt, en de leden hun 'eigen ding' doen.

Daarbij komt ook, dat de band nog steeds erg collage-matige te werk gaat. Teveel ideeën die misschien best leuk zijn, worden gewoon aan elkaar geplakt, zonder goede overgangen.

Misschien kunnen mensen met een metal-achtergrond gewoon geen goede rock maken. Want waarom staat die bassist continu met een plectrum op zn bas te raggen? Nodeloos, als je het mij vraagt.

Opeth pakte het beter aan. Maar dat zijn ook veel betere muzikanten.

Wellicht zou Riverside een leukere band zijn, als ze het prog-idee zouden loslaten en standaard metal zouden maken. Dan kan de drummer lekker raggen, de bassist lekker met plectrum spelen en de gitarist alles vol-riffen.
Ook kan de zanger dan lekker grunten, wat hij zij ook graag wilt.

Weet je hoe deze plaat klinkt? Als een leuke demo van een beginnend bandje, die hoopt progrock te kunnen maken.

Pluspuntje is wel het orgelgeluidje.

avatar van Metal-D78
Oei, Ozric. Vaak zitten wij op 1 lijn, maar wat je hier neerpent slaat als een tang op een varken. Laat ik het er bij houden dat Riverside uit prima muzikanten bestaat die ook nog eens prima samenspelen. Heb dat al een aantal keren live mogen aanschouwen.

Ozric Spacefolk
Ik haat het feit, dat ik niet hetzelfde kan voelen of ervaren met Riverside als mijn MuMe-maatjes. Deze band irriteert me mateloos. En normaliter, zou ik me er niet druk om maken.

Maar omdat iedereen zo idolaat is over deze band, blijf ik naar teruggrijpen. En het doet pijn. Pijn aan muzikale hart.

avatar van Don Cappuccino
Misschien is Anno Domini High Definition meer wat voor jou, Ozric Spacefolk. Die leunt meer richting metal dan prog.

avatar van Broem
Dat heb ik met Sigur Ros gehad. Jarenlang stonden de albums in de kast en was het niet mijn 'ding'. Tot ik Inni hoorde, gegrepen werd en opnieuw alle cd's met een andere mindset ging luisteren. Ik was om. Who knows.

Don Cappuccino schreef:

Ik heb juist meer met rock dan metal. Maar ik heb gewoon niet het gevoel dat Riverside er zo in slaagt rock te spelen.

Sigur Ros ken ik niet.

avatar van Metal-D78
Ozric Spacefolk schreef:
Sigur Ros ken ik niet.

Daar mis je niet veel aan

Metal-D78 schreef:

Daar mis je niet veel aan

Ik heb het weleens gehoord, en ik vind het niet leuk. Net als bijvoordbeeld GYBE!. Niet muziek die voor mij bedoeld is.
Maar dat soort opbiechtingen hoeven niet bij Riverside :-p

avatar van andnino
Hij is wel wat in aanzien gedaald bij mij inmiddels. Ik luister de plaat ook amper meer. Toch, bij herbeluistering, vind ik het nog steeds een album van hoog niveau. Ik vermeld hem dan ook zeker in mijn top 10 van dit jaar.

avatar van Tha)Sven
Hoogtepunt vind ik de Night session, die twee delen zijn puur genot.

Voor mij is er de laatste twee jaar geen betere plaat uitgekomen dan deze. Iedere keer wordt ik geraakt door de prachtige melodien, de sterke teksten ( zeker nummer twee gaat ergens over). In hun oeuvre de meest uitgebalanceerde plaat. En de grunts? Die mis ik zeker niet, dan zet ik morbid angel wel op?

avatar van BoyOnHeavenHill
Sterk en bijzonder consistent album waarbij mijzelf vooral de jaren-70-rock-invloeden opvallen (met name op Celebrity touch en Escalator shrine), terwijl toch ook de rustiger nummers (We got used to us en vooral Deprived) veel indruk maken. Als ik hier niet het maximum aantal sterren aan geef komt dat doordat ik hiervóór het briljante Second life syndrome heb gedraaid, maar Shrine zit daar niet ver achter.

avatar van Alicia
Zo heel geniepig dringt ook dit album van deze uitstekende Poolse formatie de hersenpan binnen en dat terwijl ik vroeger de meeste progressieve rock niet eens mooi vond. Echter... deze band heeft iets. Mariusz Duda misschien? Wie zal het zeggen.
Bovendien steekt de muziek op alle albums - metal of progrock, whatever - goed in elkaar. De melodieën zijn veelal prachtig. Ook op dit album!
Het orgeltje doet inderdaad af en toe aan de "zeventiger jaren fröbelrock" denken. Sommige progressieve rock bandjes hadden in die periode de eigenschap ellenlange nummers vol te priegelen met zulke orgeltjes, maar op dit album stoort het geluid ervan amper. Het zou daarom zomaar kunnen dat ik New Generation Slave, Celebrity Touch (de rustige momenten blijven mooi, dat dan weer wel) en ook wel een beetje Escalator Shrine vooralsnog de 'minste' nummers op deze plaat vind. Het zijn voor mij in elk geval de 'minder mooie melodieën'. Maar dan nog blijven het aardige nummers en de rest is gewoon super!
Kortom... hoewel Second Life Syndrome en het debuut tot op heden de beste albums voor mij blijven, kan ik met deze Riverside, al heeft het wel wat langer geduurd, nu toch ook weer wat beter uit de voeten!

avatar van Leptop
Mooi album van Riverside. Ingetogener dan de voorgangers, maar dat bevalt mij uitstekend. Solide album, mooie melodieën, goede productie en toch een eigen stijl. Natuurlijk hoor je inspiratie terug van eerder genoemde bands, maar Riverside maakt hier een eigen autenthieke coctail van. Niks mis mee.

avatar van Prog66
Thuiswerken geeft je de kans om het oeuvre van een band eens rustig opnieuw te beoordelen.
Conclusie van vandaag? Ik heb dit album van Riverside destijds ondergewaardeerd! De eerste platen van onze Poolse vrienden waren al zeer de moeite waard, maar hier vallen alle puzzelstukjes in elkaar. Wat een geweldige plaat is dit!! Ook CD2 is, hoewel een vreemde eend in de bijt, van begin tot eind boeiend.

Alsnog de 5* toegekend!

Riverside - Shrine of New Generation Slaves

Uitstekend album van de Poolse band Riverside. Op dit album zijn de meeste songs wat rustiger dan op voorgaande albums, maar dat mag de pret niet drukken. Er staan een heleboel gave nummers op, zoals The Depth of Self-Delusion, Deprived en Escalator Shrine. Vooral die laatste is een bijzondere. De eerste 4 minuten krijg ik nog niet echt het idee naar een epic track te luisteren, maar daarna wordt het een compleet ander nummer met heerlijke solo's, prachtige vocals en natuurlijk de outro.
Ook de ballad We Got Used to Us vind ik erg geslaagd. Vervolgens komt daar Feel Like Falling achteraan, die dan weer een slag harder inschakelt.
New Generation Slave en Celebrity Touch vind ik wel wat minder. Niet slecht, maar toch van een wat lager niveau dan de andere nummers.

avatar van milesdavisjr
Een album dat ik destijds redelijk veel heb gedraaid. Op de een of andere manier kon ik mij prima concentreren als de plaat zijn rondjes draaide op de achtergrond. En dat is vaak niet het geval met veel bands die zich begeven in hetzelfde genre. An sich ben ik maar matig geïnteresseerd in progressieve rockmuziek, echter Riverside vormt daar een bekende uitzondering op. Dat heeft te maken met een aantal zaken; ten eerste heeft zanger/bassist en boegbeeld Mariusz Duda een prima stem, bij vlagen emotioneel en intens, maar vol van karakter. Daarnaast weten de heren de spanning erin te houden door goed geplaatste overgangen en creatieve solo's in de songs te verwerken. Tot slot worden veel songs op toegankelijke wijze voor het voetstuk gebracht en vervallen de mannen niet (altijd) in oeverloos gepiel. Hoewel een paar nummers worden uitgesmeerd (toch vaak inherent aan dit genre) over de volle lengte weten de heren mij bij met name de wat kortere songs te boeien. Hoewel Night Session part I en II, waarin wordt gestoeid met jazzy ritmes en wat ambient achtige geluiden, zeker niet slecht zijn hebben deze tracks inmiddels bij mij aan kracht ingeboet. Het duurt echt te lang, terwijl er eigenlijk relatief weinig gebeurt. En dat is jammer want met name de eerste helft van de schijf is spannend en gevarieerd. Beste nummers; het gevarieerde en dwingende ritme van Celebrity Touch en het wonderschone We Got Used To Us.

avatar van Clownvis
Prachtig album wat een beetje een jaren sfeer van de jaren 70 heeft. Weer een totaal ander album dan de vorige (en ook totaal anders dan het album wat hierna komt) hetgeen ik wel kan waarderen. Ik geef hier de maximale score, 5 sterren.