Riverside - Shrine of New Generation Slaves (2013)

Polen
Rock / Metal
Label: Inside Out

1. New Generation Slave (4:17)
  2. The Depth of Self – Delusion (7:39)
  3. Celebrity Touch (6:48)
  4. We Got Used to Us (4:12)
  5. Feel Like Falling (5:17)
  6. Deprived (Irretrievably Lost Imagination) (8:26)
  7. Escalator Shrine (12:41)
  8. Coda (1:39)
  9. Night Session - Part One * (10:45)
  10. Night Session - Part Two * (11:32)
avatar van legian
Dat de beste nummers voor het laatst worden bewaard is inderdaad zo, Deprived en Escalator Shrine zijn werkelijk fenomenaal (Coda is trouwens ook een heerlijke outro) . maar toch wil ik nog even het begin benoemen,New Generation Slave en The Depth of Self – Delusion zijn 2 heerlijke openers, die goed de sfeer en stijl van het album weergeven.
De single Celebrity Touch word op den duur steeds beter, hoewel het voor mij toch het minste nummer blijft van het album.

Waar ze bij ADHD nog lekker stevig er tegenaan gingen kiezen ze hier voor een rustigere aanpak, en die pakt verdomd goed uit. op momenten weten ze nog stevig uit te pakken maar het is toch een stuk rustiger en veel meer op sfeer gericht.
Dit blijkt dan ook uit de bonus nummers, Night Session is 20 minuten compleet verloren raken in muziek.

Ik heb lang zitten wikken en wegen wat het zou worden maar uiteindelijk heeft de Night Session het gemaakt dat hier toch een 5* komt te staan.

avatar van marathonman
Grandioos! Toelichting volgt, ga ze zien in Hengelo...

avatar van notsub
Deze nieuwe Riverside is voor mij de eerste interessante nieuwe release in 2013, maar ik heb er nog weinig lol aan beleefd. De passie en energie van de vorige CD hebben plaats gemaakt voor een erg behoudende koers, die soms lijkt te vervallen tot gezapigheid. De sferen van Pink Floyd herleven hier, alsof we weer in de jaren zeventig zijn. Meerdere bands pakten deze koers al op en ik ben er niet kapot van.

avatar van Broem
notsub schreef:

I love Music from THE 70's.... Ik heb deze nieuwe Riverside de afgelopen weken met regelmaat geluisterd en vind juist dat de band met dit album meer en meer een koers heeft gevonden die mij in ieder geval goed bevalt. Deze koers is denk ook wel beïnvloed door het solowerk van Mariusz. In het hoofd van deze man zit toch een redelijke ambientachtige (soms naar postrock) neigende behoefte. Dat hoor je toch wel terug. Knap van Riverside vind ik toch wel de kenmerkende sound. Bij de eerste tonen hoor je al dat het gaat om een Riverside album. Dat de band is geïnspireerd door grootheden uit het verleden hoor je zeker terug. De mooie keyboard solo in Escalator Shrine zou zo een Jon Lord bijdrage kunnen zijn geweest.

avatar van jellecomicgek72
Verhoogt naar een 5*. Kan hier geen genoeg van krijgen. Album van 2013 voor mij so far. D'r moet wel een hele goeie plaat komen voor mij om deze te overtreffen. Jesus wat een prachtige plaat dit.

avatar van El Stepperiño
Weekje niet geluisterd, nu weer opstaan. Wordt per luisterbeurt beter en beter deze jongen

Telamon
PRACHTIG!!!! The Depth of Self – Delusion

avatar van Bravejester
Wat een hoog niveau haalt deze band ook nu weer!

In het begin miste ik toch wel het duidelijk herkenbare gitaargeluid van Piotr Grudzinski maar na 4 luisterbeurten bevalt hij mij beter en beter en dan vooral vanaf Feel Like Falling en Escalator Shrine kan zo hun top 10 in!

avatar van Bush Beast
Gaan we eens lekker voor zitten. Kaartjes voor concert in Hengelo liggen al klaar.

avatar van jellecomicgek72
Heb een recensie over dit album geschreven op mijn Blog. Het is de eerste keer dat ik zoiets heb gedaan dus ik sta open voor kritieken etc. Mijn recensie

Misterfool
Erg fraai album: Progmetal met veel ruimte voor Pink floyd-achtige sferische keyboardpartijen. Riverside bouwt de nummers erg natuurlijk op; niet te sentimenteel en ook niet te veel gefocust op technisch geschred.

Jav-
Er is inderdaad een prachtige balans aanwezig op dit album; niet alleen tussen hard en zacht, maar ook tussen rauwheid en helderheid in de productie. Of ik ze ook live ga zien moet ik nog beslissen, maar ik heb wel meteen de dubbel CD versie van het album aangeschaft voorafgaand aan Gavin Harrisons optreden in Zoetermeer van afgelopen vrijdagavond. Prachtig album!

avatar van Lau1986
Prachtige plaat van deze Polen. goede combinatie van rustige sfeervolle stukken met harde stukken. De hele plaat zorgt de band ervoor dat je aandacht er bij blijft en dat doen ze knap.

avatar van Bravejester
Stem verhoogd tot een 5; ik kan gewoon niet stoppen met luisteren naar dit album.

Mooie warme productie en sound plus de geweldige stem van Marius hebben hier aan bijgedragen.

avatar van GastHeer
Plaat die weet te pakken als een goede Pink Floyd plaat en vindt naar mijn mening een erg goede balans tussen PF en Dream Theater. Hij groeit met de luisterbeurten die je de plaat geeft.
Mij heeft het in ieder geval overtuigd, ik ga zondag in Weert naar het concert .

avatar van Harrymans
Hoewel ook een liefhebber van het stevigere werk vind ik dit album beter dan hun vorige, wat heftigere, ADHD. Het zijn stuk voor stuk sterke 'songs' met 'Depth' en 'Escalator Shrine' als favoriete nummers en die nieuwe nummers werden met verve live uitgevoerd gisteravond in Haarlem ......weergaloos goed optreden, met idd de nieuwe "Jon Lord' op toetsen

Jav-
Het was inderdaad echt hartstikke gaaf gister! Heel leuk optreden met een zeer spontane frontman en goed geluid. De toetsen waren om van te smullen; deed soms nogal denken aan het geluid van de jaren '70. Heerlijk, echt een sterk punt van de band!

avatar van crosskip
Gister de band in Hengelo gezien, was weer genieten inderdaad.
Opmerkelijkste was nog wel dat de nummers van SONGS allemaal netjes uitgeschreven zijn, maar dat live het jam-gevoel van ADHD weer flink terug komt. Vooral bij The Depth of Self – Delusion was dit goed te werken . Deze werd nog eens een ruime 4 minuten uitgebreid met oa een geweldige bassolo.

avatar van Sound
Oei ik ontdek deze band ook nu pas! Maar wat een heerlijk album zeg. Ik ga zeker snel de rest checken. Porcupine Tree was ik ook al zo laat mee pffff, te lang in de instrumentale prog/postrock gehangen en deze bands jarenlang niets van meegekregen. Overigens zijn er erg veel Rush-achtige rifjes. Die vergelijking kwam ik nog niet tegen bij dit album.

avatar van AOVV
Ik ben niet bepaald mee met de lovende kritieken over dit album. Het kan eraan liggen dat ik het nog maar twee keer tot mij heb genomen (de andere albums gingen ook wat moeizaam in het begin), maar ik vind weinig zaken die me echt verheugen. 'Deprived' is voorlopig dan nog de beste song, single 'Celebrity Touch' het dieptepunt.

Ik ga hier nog geen score aan verbinden, zo eerlijk ben ik wel; de tijd kan raad brengen. En hopelijk ook inzicht, want straks ga ik nog denken dat er wat scheelt aan m'n inschatting..

Ach, men mag ook wel 'ns tegen de stroom inzwemmen..

avatar van Alexepex
Ik begin wat voorzichtig met mijn punten.
Na de, ietwat overdreven, positieve begin heeft de cd iets aan kracht ingeboet.
Ik kon de cd in de eerste week bijna iedere dag wel een of twee keer draaien, nu is hij al een tijdje niet in mijn cd-speler te vinden.
Toegegeven, dit heeft ook met de uitstekende cd van Kingcrow (In Crescendo) te maken, maar toch...

Wel grappig dat iedere stevige nummer wordt afgewisseld met een wat rustiger nummer, terwijl alles in Escalator Shrine weer samenkomt.

Hoogtpunten tot dusver zijn The Depth of Self-Delusion, Celebrity Touch (toch wel!), We Got Used to Us en Deprived (..etc..).

Wellicht kom ik hier later op terug.

avatar van nightfriend
Harrymans schreef:

Inderdaad een hoofdrol voor de toetsenist in Haarlem, viel me op dat de klanken van het toetsenwerk nogal hard zijn net zoals op ADHD, waar ze veel van speelden. Ook mooie hoofdrol voor de bassist (zanger) met prachtige bassolo's.

Dit album vond ik ook niet meteen heel goed eigenlijk, eerder teleurstellend maar inmiddels is die mening bijgesteld. Ook hier nog steeds wel het hoogtepunt Deprived. Van Celebrity Touch vind ik de rustige, atmosferische gedeelten het mooist. Zonder die stukken zou ik dat nummer wel een stuk minder vinden.

avatar van Few89
Mijn verwachtingen liggen altijd zeer hoog bij een nieuwe riversideplaat en ik moet zeggen: ze hebben me nog nooit teleurgesteld. Elk album is weer een pareltje, zo ook SONGS.
Ik had wel even tijd nodig om hem te laten beklijven, maar na een paar luisterbeurten ben ik 't album steeds meer gaan waarderen. Deprived (dit nummer pakte me meteen bij de eerste noot, lekker donker sferisch nummer) en Escalator Shrine (prachtig gevarieerd nummer, beetje 'jazzy', en hele mooie dissonanten van het orgel aan het einde van het lied) zijn mijn favorieten.

single Celebrity touch is by far het minste nummer. Vind het een riverside onwaardig simpel nummer. Alleen het rustige intermezoo-gedeelte kan me een beetje bekoren.
Voor de rest niks op dit album aan te merken, weer een mooi staaltje muziek!

avatar van Ayreonfreak
Grappig. Iedereen vindt dit na een tijdje een top album. Ik kan er toch niet zo heel veel mee. Het is mij allemaal net even iets te soft, net niet te uitdagend. Ik moet mij er toe zetten om het te luisteren, dat is echt geen goed teken. Het eerste album van Riverside wat nu toch echt wat tegenvalt. Kan een keer gebeuren. Laagste cijfer voor een Riverside album van mij kant ooit. 3.0

avatar van Kill_illuminati
Zo zo een nieuw album. Ik moet mijn zaken echt op orde krijgen betreft nieuwe releases.

avatar van larco
Mijn eerste kennismaking met RS. Kan er geen genoeg van krijgen, grote afwisseling, gebruik hammond orgel, opstuwende melodien met hier en daar DT.Misschien geheel anders dan vorige maar die ken ik dan ook niet

avatar van Mindscapes
larco schreef:

Niet zó geheel anders dan hun eerdere platen, maar toch anders genoeg om boeiend te blijven. Mijns inziens het best vergelijkbaar met de "EP" (edoch 3 songs ~ 33 minuten) Memories in my Head uit 2011. Prachtig hebbedingetje, wat mij betreft. En anders hun 2 eerste platen OOM en SLS, daar staan enkele heel mooie ballads op in de lijn van We Got Used To Us en epics à la Escalator Shrine, misschien zelfs nog beter (ik denk aan The Same River, Second Life Syndrome,...). Voorlaatste plaat ADHD heeft een rauwer metalkantje en is ook niet 100% aan mij besteed, hoewel ik niet vies ben van metal; wel een favoriet bij vele andere fans Veel plezier!

avatar van AOVV
Wat voor Steven Wilson geldt, gaat nog veel meer op voor de nieuwe plaat van Riverside; te glad. Het zit technisch en compositorisch onweerlegbaar goed ineen, maar daar houdt het ook echt op. Ik lees hier en daar wel hoopgevende berichten over eerdere albums, en de EP die ze een paar jaar geleden uitbrachten, ken ik ook wel, en die vind ik heel wat beter; deed me erg denken aan 'The Dark Side of the Moon', dat wel.

Riverside is band die progrock placht te vermengen met metal, maar dat hoor ik hier niet in terug. De ballads vind ik erg ondermaats en cliché klinken. De wat epischere nummers herbergen wel enkele goeie passages, maar steeds weer duikt er voor elke mooie riff een melig akkoord op. Ik begrijp de hoge waardering voor het album niet, maar dat zal bij bepaalde albums ongetwijfeld vice versa zijn. 'Shrine of New Generation Slaves' zou zomaar al het goede wat erover gezegd en geschreven wordt kunnen waarmaken, maar ik hoor het er niet in terug. Zonde.

2 sterren

avatar van Them
Prachtige mengelmoes van zeer, zeer veel verschillende stijlen en bands. Ik dacht zelfs in 'Celebrity Touch' een Jethro Tull intro te horen..

avatar van Ayreonfreak
AOVV schreef:

2 sterren

Is dit het eerste album wat je hebt gehoord van Riverside? Want op eerdere albums vermengen ze prog wel degelijk met metal. Op dit album wat mij betreft ook niet meer en ik ben het ook grotendeels eens met je conclusie. Voor mij persoonlijk is het hoge cijfer ook onbegrijpelijk, want dit album kan mij in geen enkele mogelijkheid boeien. Het eerste album van Riverside wat ik niet heb aangeschaft, en ook niet zal doen waarschijnlijk.