Talk Talk - It's My Life (1984)

Label: EMI

1. Dum Dum Girl (3:50)
  2. Such a Shame (5:35)
  3. Renée (6:22)
  4. It's My Life (3:53)
  5. Tomorrow Started (6:00)
  6. The Last Time (4:23)
  7. Call in the Night Boy (3:47)
  8. Does Caroline Know? (4:30)
  9. It's You (4:42)
avatar van JohnnyVergerFan
Ken de band al bewust sinds het allereerste begin. Weet nog goed hoe raar ik die zanger vond op tv bij TopPop, achter z'n piano in een dierentuin... Maar de muziek, daar was geen twijfel over. Die vond ik goed! Opvolger TCOS met Life's What You Make It was echt een favoriet. Toch heb ik de band weer snel naast me neergelegd, ik begreep geen snars van TSOE en m'n puberjaren brachten me tot andere muziek. Toch heb ik altijd iets met de band gehouden.

Maar de laatste tijd is het kwartje wel echt gevallen en raak ik steeds weer bedwelmd door de klanken van Talk Talk. Dit album is natuurlijk veel meer poppy dan de opvolgers, maar ook hier tekenen zich de experimentele driften al af.
Inmiddels is ook TSOE volledig ingedaald en krijg ik er geen genoeg van. Heb de 1e 3 studioalbums in hele mooie staat gevonden op vinyl en is Laughing Stock besteld.... ik kan niet wachten.

Zoals wellicht bekend, adoreer ik vooral de Talk Talk vanaf The Colour Of Spring.
Daar hoor ik een ontwikkeling die mij nogal aanspreekt.
Britse nuchtere anti-sterren die uiteindelijk iets gingen doen wat zij werkelijk wilden met hun muziek.
Aanvankelijk was ik ook wat sceptisch tegenover It's My Life.
Het kan alleen maar tegenvallen na de magische drie.
Een trilogie? Ik vind eigenlijk van wel.
Toch uiteindelijk een heel aardig album deze.
Je hoort de potentie wel heel duidelijk terug.
Mark Hollis is zo'n vocalist die zich natuurlijk onsterfelijk heeft gemaakt.
Toendertijd kon ik het waarderen, maar viel het mij nog niet zo op.
Een wereldvreemde snuiter, met dat maffe mutsje en dat gekke bekkie.
Dit album luisterend ben ik niet omver geblazen, maar heb ik wel bewondering voor veel van de composities.
De titelsong is geweldig. Zo'n sterk refein, wat maakt de rest van het nummer dan nog uit, maar zelfs dat is uitstekend.
Such A Shame is kwetsbaar en heeft een goede drive.
Dum Dum Girl vond en vind ik nog altijd te niemendallerig. Misschien ook te puberaal.
Renee is daarintegen een compositie van jewelste en Tommorow Started heeft al iets wat mij op The Colour Of Spring al zo aansprak.
Produktioneel is het niet altijd even indrukwekkend helaas.
Het klinkt wat te machinaal. Terwijl je soms net even wat meer power wilt horen.
Sommige passages vragen daar om, en dan komt het gewoon niet door.
Iets wat op de volgende albums veel beter voor elkaar is.
Je hoort Talk Talk hard werken en emotie tonen, maar er is nog wat te verbeteren in het totaalplaatje.
Ik zie dit It's My Life dan ook als een examen.
Net aan geslaagd.
Maar voor de vervolgopleiding een tandje bijzetten en de zaken gaan perfectioneren.

De geschiedenis leerde ons al het vervolg.
Een geweldig klasje uiteindelijk.

avatar van dazzler
Die piano in Dum Dum Girl vind ik gewoon te gek.
Dat binnensluipen van akoestische instrumenten... van bij de eerste noot al.
Hoe Talk Talk via de synthipop van haar debuut op It's My Life uitpakt met klasse popsongs.

Om dan vanaf de derde zijn stinkende eigen zin te doen.

avatar van luigifort
Topalbum! Uiteraard vind ik de volgende ook beter dan deze.
Dit was hun kaskraker, daardoor meer geld in het laatje en daardoor konden ze de goedkope synths meer uit de deur doen en geld spenderen aan echte instrumenten en instrumentalisten.

Vandaag draaide Rob Stenders een prachtige live versie van Tomorrow Started. Eerder die dag kwam er ook al een niet single van de band voorbij op radio 2. Ze zijn daar goed bezig.

Daarom trok ik het album weer eens uit de kast. En kan niet anders concluderen dat Mark Hollis een tovenaar is. Wat een magische stem blijft dat toch om te horen. Wat houdt me eigenlijk nog tegen om dit geen 5 sterren te geven? Ik ga er eens over nadenken...denk dat ik geen goede reden kan bedenken.

lennon schreef:

Dat antwoord is snel gegeven: na deze zouden nog enkele betere albums volgen en die zou je dan een 5,5 of 6* moeten geven - en dat zit niet in 't potje

Live versie: vermoedelijk van Montreux (dvd) of Londen - Talk Talk - London 1986 (1999) - alhoewel er ook andere releases circuleren, maar die ...

avatar van Chameleon Day
Zeker. Ook een hele mooie van Veronica's Rock Night. Op single uitgebracht, ergens in 1984/85.

Mjuman schreef:

Ik vind de laatste 2 ook prachtig, maar deze en de opvolger spreken mij persoonlijk net iets meer aan. Dus Spirit en Stock zijn ondanks hun schoonheid iets lager qua waardering voor mij. Ook vind ik eigenlijk dat je die 2 laatste niet kan vergelijken met de 1e drie albums. Dat is een heel ander slag muziek.
Ik probeer ook niet te kijken wat er nog meer in een oevre van een band zit bij een beoordeling. Als ik een plaat erg goed vind, dan zou het jammer zijn er geen machtige waardering voor te geven omdat er ooit een nog beter album is uitgekomen.

Call in the Night Boy is misschien een reden om er niet de volle mep voor te geven. Geen slechte track, maar vergeleken met de rest van het songmateriaal is deze wel iets minder.

avatar van johan de witt
De laatste 4 nummers vind ik hier toch duidelijk minder.
Op basis van de eerste vijf nummers vind ik dit wel - samen met de opvolger - de beste TT.

johan de witt schreef:
De laatste 4 nummers vind ik hier toch duidelijk minder.

Voor een groot deel mee eens, maar vergeet niet deze uitvoering te checken! TALK TALK - LIVE AT MONTREAUX - 1986 - Does Caroline Know - YouTube nb: spelfout is niet van mij

avatar van TEQUILA SUNRISE
Live in montreux is weergaloos !

avatar van Alicia
Chameleon Day schreef:

Klopt. Tomorrow Started LIVE. De single is opgenomen tijdens Veronica's Rock Night Rotterdam, 21 september 1984). Met My Foolish Friend als b-kant. Heb ik hier ook nog ergens liggen!

avatar van Blu-ray
01/11/2017: re-issue van de LP uit '84: Link.