Talk Talk - It's My Life (1984)

Label: EMI

1. Dum Dum Girl (3:50)
  2. Such a Shame (5:35)
  3. Renée (6:22)
  4. It's My Life (3:53)
  5. Tomorrow Started (6:00)
  6. The Last Time (4:23)
  7. Call in the Night Boy (3:47)
  8. Does Caroline Know? (4:30)
  9. It's You (4:42)
avatar van Jan Wessels
Grappig dat ze vijf reguliere albums hebben en maar liefst elf verzamelaars. Dit is een prima album waar Talk Talk nog zeer toegankelijk bezig was. It's my Life blijft een wereldnummer. 3,5

avatar van dvdschaaf
Fan vanaf het begin (al is the party's over niet super)
Heeeelp ik wordt oud!!!
Tomorrow started en Does Caroline know? zijn trouwens mijn favo tracks, daar hoor ik jullie dan weer niet over. Gelukkig heeft Gwen deze nummers nog niet verkracht.

deric raven schreef:
Gisteren nog met iemand over muziek gepraat, over veel van die nieuwe bandjes die nu helemaal geweldig waren. Kom ik met mijn commentaar aanzetten dat er 20 jaar geleden veel spannende muziek werd gemaakt. Toen ik een voorbeeld moest noemen; kwam ik al snel bij Talk Talk.

Wat is dit nog steeds een heerlijk album. "Dum Dum Girl", "Such A Shame" en "It's my life". Altijd lekker om naar te luisteren. Spannende muziek; experimenteel, maar uiterst dansbaar; wat een geluk dat ik een groot gedeelte van mijn tienerjaren in de 80's heb mogen beleven.

ik sluit me aan bij de woorden van deric,ook is dit album van talk talk voor mij jeugdsentiment

fredpit
prachtplaatje, en meer als jeugdsentiment of jaren 80 popbandje....potjandorie!!

5 platen en een ongelooflijke ontwikkeling

een band die net als de Beatles comercieel/luisterbaar wisten te combineren met vernieuwing/creativiteit
Tot en met de Colour of spring kon het publiek ze nog volgen.....daarna ging de band verder.

avatar van Sgt. Revolver
Ik heb het album beluisterd, maar omdat ik "Het Eiland In De Verte" van Boudewijn de Groot zag liggen, heb ik dit album niet aangeschaft. Toch durf ik alvast een positief oordeel over dit album te vellen. Het stemgeluid van Mark Hollis, de typische sound. Prachtig. Dit album gaat zeker aan mijn collectie toegevoegd worden. "It's My Life" vind ik persoonlijk één van de mindere nummers van het album. "Such A Shame", een andere hit, juist weer één van de beste.

De 80's hebben mij genoeg te bieden, ben ik nu wel achter.

Zeker 4*.

avatar van Sgt. Revolver
Maar geen zorgen, mensen. Ik ga dit album zeker aanschaffen.

avatar van PUbu
Ik was er toen bij, een van hun eerste optredens in Nederland.
In Hilversum had je een kroeg vanwaaruit Veronica, Countdown Cafe iedere vrijdagavond op de radio uitzond (met Alfred Lagarde).
Ik ging daar vaak heen, in die kroeg stond een kleine podium, de bands kwamen dus bij Lagarde op bezoek voor een praatje en tussen 11.30 en 12.00 uur treden ze nog even voor de radio op.

Die avond werd Talk Talk voorgesteld, ze werden in Engeland met hun 1e album bekend met de kleine hit talk talk.
Die avond kwamen ze hun 2e album voorstellen It's my life dus.

Daarna gaven ze een optreden op dat podium op 1m1 afstand vanwaar ik stond,
WOW wat een ambience en wat een concert. De radio hield om 1200 uur ermee op maar ze gingen nog even door.
Een van mijn vrienden had zijn moeder thuis geïnstrueerd om dat concert met een cassetterecorder optenemen. Bij de begin klanken van het Such a Shame je weet wel met die mooie lange intro, schreeuwde mijn vriend keihard: "mama zet de cassetterecorder aan" (hij had zijn moeder dus niet zo goed geïnstrueerd)

Een week later werd Such a Shame de alarmschijf en ze draaiden toen de live versie, en één keer raden wat je door de intro kon horen, juist.......
Such a Shame was ook hun doorbraak in Nederland
Later gaven ze nog een schitterende concert op Countdown TV,

Tsja, dat was een tijdje geleden......

Held!!

avatar van Sgt. Revolver
Maar dit is mooi! Na de eerste luisterbeurt was ik nog niet super enthousiast, maar na meerdere luisterbeurten kan ik zeggen, dat mijn enthousiasme groeit. Het album "It's My Life" is spannend, interessant, dansbaar, warm en intens. Ik kende tot gisteren alleen "Such A Shame" en "It's My Life" van Talk Talk. "Such A Shame" vond en vind ik geweldig, "It's My Life" vond ik maar een matig nummer. Nu ik dat nummer wat vaker heb gehoord, ben ik het wel meer gaan waarderen, alleen zal het nooit een favoriet van mij worden.

Ik heb mensen horen zeggen, dat het album erg jaren '80 en ingeblikt klinkt. Wat moet ik me daar bij voorstellen? Het album ademt misschien wel een tijdssfeer, maar komt op mij helemaal niet over als een tijdsgebonden album. Ik kan er in ieder geval met volle teugen van genieten (volgens mij begin ik een fan van de jaren '80-sound te worden).

Ik verhoog naar 4.5*, en als ik "It's My Life" in de toekomst meer ga waarderen, kan dit album best nog wel eens 5* door mij krijgen toebedeeld.

avatar van Casartelli
Het album ís tijdsgebonden in de zin dat het allemaal erg 1984 ademt: de donkere composities, de elektronische drums, de ruime dosis synthesizers, en wat dies meer zij.

Niettemin staan de meeste songs 23 jaar na dato wel nog steeds als een huis en dat maakt dat 'gedateerd' in dit geval een louter positieve constatering is. Jammer dat Such a shame op de radio zo grijsgedraaid is, dat leidt wat af van de buitengewone intrinsieke kwaliteiten die dit nummer nog steeds heeft (het is ook een van de meer vooruit wijzende nummers op de plaat). Ik heb de plaat momenteel op 4½* staan, maar heb de indruk dat de lastige onderscheidbaarheid van enkele nummers op de tweede helft 4* tot een rechtvaardiger score maakt. Dat is evenwel nog steeds hoog natuurlijk... afijn ik slaap er nog een nachtje over.

avatar van Sgt. Revolver
Ik probeerde eigenlijk hetzelfde te zeggen als jou, Casartelli. Het album ademt inderdaad 1984 door die elementen die jij noemt. Het album kan daardoor als gedateerd worden aangeduid, maar dat is bij dit album ook mijns inziens louter positief.

Jouw laatste opmerking over het mogelijk verlagen van de score is naar mijn mening dan weer wat minder leuk, uiteraard .

Offtopic: zijn er nog meer albums die eenzelfde tijdssfeer uitademen als "It's My Life"? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar .

Sgt. Revolver schreef:

Enkele luistersuggesties uit de periode 1983-1985

Thematisch enigszins vergelijkbaar, muzikaal wat uiteenlopend

(i) de wat killere gevallen

Depeche mode - Some great reward
Eloy - Metromania
Rush - Grace under pressure / Power windows

(ii) de wat warmere gevallen

Camel - Stationary traveller
Nena - Nena / ?
R.E.M. - Murmur / Reckoning

De vroege neoprog ademt muzikaal wel een beetje hetzelfde (hoort eigenlijk in het eerste rijtje, maar is toch wel een categorie apart)

IQ - Tales from the lush attic / The wake
Marillion - Script for a jester's tear / Fugazi
Twelfth night - Fact & fiction

avatar van Sgt. Revolver
Bedankt Casartelli! Dat ziet eruit als een zeer interessant lijstje. Met name naar Rush, dat Depeche Mode-album en Camel ben ik erg benieuwd.

avatar van Casartelli
Mooi zo, ben uiteraard benieuwd wat je ervan vindt.

avatar van MartinoBasso
Zonet nog eens gedraaid, schitterend album, de singles blijven toch de beste nummers vind ik.
Mooie baslijnen ook!

avatar van bryan ferry
Mijn eerste bericht op musicmeter en als ik Talk Talk denk dan verkeer ik in 80' er jaren sferen. In 1984 kreeg ik als verjaardagscadeau de lp "It's My Life" en een concert van Talk Talk in Vredenburg Utrecht (m'n 1e concert ooit) en dat maakte een verpletterende indruk. Wij stonden pal bij het podium vlakbij de bassist Paul Webb met z'n typische gitaarstijl wat ik na zo'n 23 jaar nog op m'n netvlies heb staan. M'n favoriete nummer ooit is "Tomorrow Started" dat live onwijs goed klinkt. Het album is voor mij een 4 waard.

bryan ferry schreef:

Ik denk dat iedereen dat bijna wel heeft met Talk Talk, in de 80´s sferen komen en een goed gevoel hebben bij deze muziek.
Ik heb deze band nog nooit live meegemaakt, alleen vroeger een paar keer live gezien op t.v.
Het moet ongetwijfeld geweldig zijn geweest om ze live aan het werk te zien.
P.s. leuke username trouwens: Bryan Ferry, een artiest die ik ook erg goed vind, zowel solo als met Roxy Music.
Ik had dan ook wel verwacht dat je eerste bericht over Bryan Ferry zou gaan, maar dit kunnen we waarschijnlijk in de toekomst van je verwachten.

avatar van Rinus
Mooi jaren 80 popalbum, met een paar behoorlijke hits erop. "Tomorrow started" is voor mij nog steeds het hoogtepunt van de plaat.
Mooie productie en een mooie hoes maken het album af. Op vinyl.

EVANSHEWSON
Mooie plaat is dit, met nog een prachtige hoes ook; Dum Dum Girl, It's My Life en vooral Such a Shame springen er echt uit, maar heel dit album is van topniveau. Niet alles in de eighties werd verdronken in overproductie en klonk zo gekunsteld door die vreselijke syndrums...

De eighties zullen nooit mijn favoriete decennium worden, want dat blijven de fifties, sixties en seventies, maar dit plaatje uit de eighties is toch biezonder!

4 sterren ****

idd een prachtig hoesje

zoals bijna al hun cd's

een 5

Hé Kevin ontslagen???

Beetje dubbel stemmen, flauw...

avatar van musicfriek
Nighrider 1,5*?

Kevin-Raphaëll
nee hoor hier ben ik terug

had ik al gezegd dat dit een waar pareltje is

avatar van LeRoi
Mooi, toegankelijk album van een bijzondere band. Een 'must-have' voor de ware muziekliefhebber wat mij betreft....
Mijn favoriete nrs: Tomorrow started & its'my life...

avatar van marco straaten
Such a shame springt hier absoluut boven uit; wat een geweldig nummer vind ik dat.

basketballerke
Wat een ongelooflijke band, en wat een verschil in stijlen, zelfs in hun post-rock periode ze nog totaal anders op verschillende albums. Spirit of Eden vind ik zelf een fijne, rustgevende plaat, met een scherp randje. Laughing Stock is dan weer een en al rust. Dit is dan weer een pop plaat, maar dan niet zo'n standaard eentje, nee dit gaat veel verder. Naast dat dit gewoon erg lekker is, weet dit me emotioneel ook erg te raken, Such a Shame, Renée en It's My Life doen dat bijvoorbeeld. Ik vind het erg moeilijk kiezen, maar moet zeggen dat dit toch nu nipt mijn favoriete Talk Talk plaat is. Of toch nipt niet... Alweer een dilemma..

avatar van rudiger
dvdschaaf schreef:
Fan vanaf het begin (al is the party's over niet super)
Heeeelp ik wordt oud!!!

Dit is een lekkere cd van Talk Talk , niks mis mee , ik vind ook niet dat Gwen het nummer It`s My LIfe verkracht heeft , integendeel zo slecht vind ik het niet .

tomorrow started: wat een parel van een nummer ...