Yes - 90125 (1983)

Label: ATCO

1. Owner of a Lonely Heart (4:29)
  2. Hold On (5:17)
  3. It Can Happen (5:28)
  4. Changes (6:19)
  5. Cinema (2:06)
  6. Leave It (4:12)
  7. Our Song (4:18)
  8. City of Love (4:51)
  9. Hearts (7:35)
  10. Leave It [Single Remix] * (3:56)
  11. Make It Easy * (6:12)
  12. It Can Happen [Cinema Version] * (6:05)
  13. It's Over * (5:41)
  14. Owner of a Lonely Heart [Extended Remix] * (7:05)
  15. Leave It ["A Capella" Version] * (3:18)
yeh, ik ben de eerste die mag zeggen dat het het beste album is uit de jaren 80

avatar van BlauweVla
Veel echte Yes fans vinden 90125 maar niks geloof ik. Ik vind het een zeer goed album, maar ik houd wel van dat typisch jaren '80 geluid (of is het een tijdloos geluid?) dat op de meeste stukken te horen is, zodoende is dit het enige Yes album dat ik heb. Het was mischien beter geweest als 90125 onder een andere naam uitgebracht was.

avatar van Jester
Het is natuurlijk niet te vergelijken met de "oude" Yes (ik bedoel hier qua stijl, ik heb het niet over kwaliteit), maar zeker geen slecht album. Wel typisch jaren 80, trouwens.

avatar van Rodenrijck
Aan het eind van de jaren 80 was dit absoluut mijn favoriet, ook mijn eerste plaat die ik toen op CD gekocht heb. Later pas de oude Yes ontdekt, en dan ga je hier toch heel anders naar luisteren. Toch, (mede) uit nostalgie een dikke 5 sterren. Uniek in zijn genre!

avatar van Jord
Dat xylofoontje in Changes is onvergetelijk.

ElMeroMero
De eerste keer dat ik de clip zag van 'Owner of a Lonely Heart' lag ik tussen de poten van de zitbank waar ik van schrik onder was gekropen. Brrr,slangen en spinnen ! Laten we het erop houden dat de introductie nogal een indruk op me heeft achtergelaten. Hoewel het achteraf gezien de muziek eigenlijk niet mijn 'cup of tea' is vind ik deze plaat meer dan de moeite waard. 3*

avatar van Sammy
Wij hebben dit album thuis op elpee en van vroeger uit heb ik deze plaat veel gehoord. Zelf speelde ik 'm meestal versneld af op de platenspeler, zelfs dan is deze muziek nog erg goed. Vertraagd is en blijft echter het mooist. 4*

avatar van dynamo d
Dit vind ik het beste Yes-album. Goede nummers zijn 'Hold On", 'Hearts', 'Leave It' en het bekendste nummer 'Owner of a Lonely Heart'. Meeste andere Yes-platen ben ik niet zo'n fan van. Die vind ik te saai, maar 90125 mag er zijn.

avatar van ChrisX
Over die video van Owner Of A Lonely Heart gesproken: dat is zo'n beetje het enige materiaal wat voor handen is waar op, heel kort, te zien is dat Eddie Jobson (ex-Roxy Music, ex-UK) heel even nog lid was van Yes. Er bestaat ook nog een promotie-foto daarvan maar meer is er niet. Ze hebben ook alle moeite genomen om hem uit de video te knippen maar er zijn 1 of 2 shots waarbij dat niet kon.

avatar van HiLL
Begrijp het wel dat dit voor de echte Yes fans minder is..dat is het natuurlijk ook als je het vergelijkst met hun echte symfo/progrock periode..dan is dit mosterd, bedorven moster na de maaltijd.

avatar van ChrisX
Mwah.. voor mij was dit juist het begin. Vond Owner wel een leuk nummer dus mijn broer tapete dat album voor mij (alleen kant 1 en dan ook nog niet helemaal) en ik vond die andere nummers en met name Changes nog veel en veel beter. Zat toen in een fase dat ik voor zo'n beetje alles de Popencyclopedie van OOR raadpleegde en dat ik met name veel naar live-albums luisterde (zijn vaak een soort veredelde greatest-hits dus je krijgt snel een indruk van een band) en dus maar eens Yessongs (3 dubbele live-LP) geleend. Heel andere koek, maar o jee wat een wonderlijke muziek had ik nu toch ontdekt. Eigenlijk was vanaf dat moment het hek van de dam

Hetzelfde hier, Chris. Zonder ooit achter producers iets gezocht te hebben viel ik als een baksteen voor Lenny (Buggles, 1982). Pas bij Propaganda zag ik dat daar telkens dezelfde persoon achter zat, en als je mijn fav lijstje bekijkt heeft Trevor Horn daar zijdeling altijd mee te maken. De oude tijd van Yes heb ik niet meegemaakt, dus deze 90125 blijft mijn enige Yes-ervaring tot dusver. Maar het heeft wel een zodanige indruk achter gelaten dat ik op zoek ga naar wat oudere opnamen!

ronald schreef:

Die oudere zijn heel anders....veel ontoegankelijker.

De eerste keer dat een van mij favoriete bands bij de Top 40 kwam en zelfs een hit had met Owner... Was toch wel leuk. Nu is dat nummer weer als vreemde mix te horen op de radio. Stukken minder vind ik dan. Maar wel leuk die aandacht voor Yes. Mijn favoriete band met een cool logo dat op deze plaat dan weer niet gebruikt werd. Yessongs bracht mij ook in een geheel nieuwe wereld wat muziek betreft. Queen had me daar met Bohemian Rhapsody een beetje op voorbereid. Deze plaat is toch wel heel anders dan het oude werk en zet een duidelijk meer song gerichte lijn neer. Minder complex maar zeker niet slecht. Krijgt van mij een 5, net als zijn opvolger Big Generator.

avatar van Hans Brouwer
Dit album in de jaren tachtig op lp gekocht en later vervangen door een CD. Vond deze plaat destijds helemaal geweldig. Nu na lange tijd de cd weer eens gedraaid. Blijft dus gewoon een wereldplaat. Hoogtepunten: Owner of a ..., It can happen en Changes!

Marcel²
Even bij mijn vader in de kast gekeken voor een aantal albums om even te lenen, en zie ik ineens The Yes Album. Eerlijk gezegt kon ik alleen maar het nummer Owner Of A Lonely Heart van Yes. Vaak gehoort op de radio toen ik 10 jaar was. Dit album is dan natuurlijk voor mijn tijd, maar naar de eerste luisterbeurt wist ik niet wat ik hoorde. Erg goed album met prachtige muziek er bij. Later ga ik een stem uitbrengen en die zou zomaar eens 4* kunnen zijn. Beetje dromerige stem heeft die Anderson trouwens erg mooi

Ik heb ooit eens een aantal cd's van Yes gehuurd bij de platen bibliotheek. Het klonk allemaal wel bijzonder, dat is me nog bijgebleven. De reden waarom ik destijds wat cd's van Yes heb geprobeerd was omdat ik altijd groot liefhebber was, en nog steeds is van het nummer 'Owner of a lonely heart' ( één van mijn all-time favorieten ). Maar geen één nummer van deze band heeft het voor mij meer gehaald dit wereldnummer te overtreffen.

SoundWave schreef:

Looking Around?, Roundabout?, Close to the edge?, The Gates of delirium?, I've seen all good people?, Heart of the sunrise?..........Ik noem er zo maar een paar!

avatar van HiLL
Inderdaad Hans dat zijn nummers die wat mij betreft de Eigenaar van een eenzaam hart zwaar overklassen. Een leuk nummertje maar ook enigszins ja hoe zeg je dat: 'Fout'/'simpel' voor Yes termen.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
HiLL schreef:

Enigszins eighties zeg maar

Anyway: OOALH werd en wordt ook flink grijs gedraaid op de radio en het wil bij mij maar niet gaan vervelen. Daarin herken je de echte kwaliteitsnummers. In die zin is het denk ik het beste nummer dat op de plaat staat (buiten Hearts eventueel), maar verder ga ik toch nog maar wel voor de rest van de plaat.

Daarbij vind ik enerzijds de Yes van Yes album / Close to the edge nog wel een tandje beter, maar hebben ze dit ook nooit meer overtroffen.

avatar van ChrisX
Even een klein stukje geschiedenis:

Deze plaat vind zijn oorsprong in een band genaamd Cinema met aan boord bassist Chris Squire, drummer Alan White en gitarist / toetsenist Trevor Rabin. Het was absoluut niet de bedoeling om de naam YES weer te laten herrijzen. Maar het project groeide een beetje uit de klauwen toen zanger Jon Anderson zich bereid verklaarde om het nodige in te zingen en toen was het hek van de dam. Maar het merendeel van het materiaal kwam toch van de hand van Rabin waardoor het helemaal niet zo gek is dat het on-YES klinkt want dat was helemaal de bedoeling.

Vervolgens had men nog een toetsenist nodig en nou laat m'n geheugen me ff in de steek maar ik meen dat men voor de plaat dus eerst oud Yes-lid Tony Kaye had weten te strikken (hoewel hij naar het schijnt er weinig op speelt) waarna hij geen zin had om live mee te gaan doen. Hier voor werd vervolgens ex-Zappa, ex-Roxy Music ex-UK toetsenist Eddie Jobson gevraagd. Promo-foto's gemaakt en de video voor Owner Of A Lonely Heart opgenomen met hem waarna het bleek dat die Jobson wel een heel erg vreemde vogel was en het helemaal niet klikte met de rest. Vervolgens nog voor dat de video uit was hem er weer zo veel mogelijk uitgeknipt (hij schijnt nog in een 1 shot te zien te zijn) en uiteindelijk Tony Kaye toch nog bereid gevonden om mee te gaan op tournee.

[Oeps, zie net dat ik soortgelijks al een keer maar dan korter had geschreven hier]

shappy1010
Zo inmiddels ook weer heel wat luisterbeurten verder moet ik zeggen dat ik dit een vette album vind. OOALH kon ik al, maar de rest was nieuw, evenals de "oude" yes die ik inmiddels ook grondig heb beluisterd. Deze album klinkt me nog steeds het lekkerst in de oren. Net als "Duke" van Genesis is dit een beetje de brug tussen tegenkelijke kwaliteitspop en progresive 70s rock, waardoor het geheel mij echt super in de oren ligt. De tweede helft van de album (na cinema) is opvallend veel minder dan de eerste helft, en klinkt jammergenoeg een beetje "te 80s". Maar de ijzersterke "changes" en de overbekende doch grijsgedraaide single maken veel goed.

Marcel Jongeneel schreef:

Volgens mij was ik dronken of zo
Ik heb het hier over The Yes Album, dit album ken ik niet in zijn geheel. Dit bericht staat bij het verkeerde album.

avatar van Hans Brouwer
Marcel, 90125 is een prima Yes album waar Yes een nieuwe periode insloeg. Wat daarna kwam is eigenlijk niet "des Yes" maar 90125 kan ik je zeer zeker van harte aanbevelen. Ik heb hier al eens wat over geschreven maar uitschieters (wat mij betreft): Owner of a lonely heart, It can happen, changes en hearts. Ten tijde dat dit album in de hitlijsten stond heb Yes nog live mogen aanschouwen in Rotterdam Ahoy, een weergaloos concert. Groeten Hans

Hans Brouwer schreef:
90125 kan ik je zeer zeker van harte aanbevelen.

Ga ik zeker ook aanschaffen dit album, moet je wel zeggen Hans, dat ik dit album erg vaak in mijn handen heb gehad. Zelf voor 5 Euro geloof ik, toch twijfelde ik altijd aan dit album. Het nummer Owner Of A Lonely Heart is erg goed, dat weet ik. Kan de videoclip ook nog goed herinneren. Binnenkort kopen dus!

Marcel Jongeneel schreef:

Marcel, daar krijg je zeer zeker geen spijt van!

Marcel²
Na een aantal luisterbeurten is dit album mij toch goed bevallen. Een klein minpuntje vind ik de track Leave It. Verder de overige songs zijn erg mooi. Natuurlijk de klapper Owner Of A Lonely Heart, maar tracks als Hold On, It Can Happen, Changes mogen er zeker ook zijn. Ik had altijd een verkeert beeld van dit album, maar als je deze cd een aantal keer luisterd, denk je daar zeker anders over. Dit is ook een aanrader voor echte jaren 80 liefhebbers.

avatar van Flipper
Yes is op sterven na dood. Door een uit de hand gelopen project van Squire/White/Rabin (zie commentaar ChrisX), komt er toch een nieuw album onder de naam Yes. Onder leiding van de innovatieve Trevor Horn, wordt 90125 uitgebracht en een nieuw Yes tijdperk is geboren. Alle vergelijkingen met 70-er jaren doen niet ter zake, we hebben hier gewoon een heel goed album. Cruciaal, omdat zonder dit album, Yes niet herrezen zou zijn.
Geen zwakke broeder op dit album, maar ook geen nummer waar mijn mond van open valt.

Wel een leuk album, dat zeker, samen met nog een aantal albums uit die tijd (o.a. big generator), een typische jaren 80 sound heeft. Dit is ook wel kenmerkend voor Yes, elke periode uit de geschiedenis van de band heeft kenmerkende nummers. Jaren 70, Roundabout, Yours is no disgrace, South side of the sky. Jaren 80, Owner of a lonley heart, Big generator. Jaren 90, The Caling, Endless Dream enz. Zo zijn er voor alle tijden mooie nummers te noemen zonder dat je echt alleen van 'deze' Yes moet houden, al heeft iedreen zijn voorkeur. ...oeioei een echt pleidooi

Flipper schreef:
Ik vind dit één van de beste Yes albums. Vandaag viel mijn bestelling bij bol.com in de bus. "90125" in de geremasterde versie. Oorstrelend mooi. Absolute aanrader voor iedere Yes liefhebber deze remaster