Yes - 90125 (1983)

Label: ATCO

1. Owner of a Lonely Heart (4:29)
  2. Hold On (5:17)
  3. It Can Happen (5:28)
  4. Changes (6:19)
  5. Cinema (2:06)
  6. Leave It (4:12)
  7. Our Song (4:18)
  8. City of Love (4:51)
  9. Hearts (7:35)
  10. Leave It [Single Remix] * (3:56)
  11. Make It Easy * (6:12)
  12. It Can Happen [Cinema Version] * (6:05)
  13. It's Over * (5:41)
  14. Owner of a Lonely Heart [Extended Remix] * (7:05)
  15. Leave It ["A Capella" Version] * (3:18)
avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
ik heb een of andere (hoogstwaarschijnlijk zeer illegale) versie met een remix van Owner of a lonely heart en eveneens een remix van Rick Wakemans solo (wat doet die eigenlijk juist hier? ) Journey to the centre of the earth: 30 minuten onbenulligheid. Maar voor 90125 zelf 4*: Yes' beste album sinds Close to the edge.

Casartelli schreef:
Maar voor 90125 zelf 4*: Yes' beste album sinds Close to the edge.
Inderdaad, "Close to the Edge" staat op nummer 1 van de Yeslijst gevolgd door dit wonderschone "90125" op nummertje 2

Marcel²

En The Yes Album dan

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Hans Brouwer schreef:

ik ben geneigd The Yes Album op 2 te plaatsen, maar dan heeft deze nog altijd een eervolle 3e plaats...

Casartelli schreef:

De mooiste albums van Yes beginnen bij "The Yes Album" en eindigen bij "90125" Alleen het album "Tales...Oceans" valt wat mij betreft buiten de boot. Een ieder kan deze albums natuurlijk naar eigen voorkeur in rangorde schikken

Hans Brouwer schreef:
De mooiste albums van Yes beginnen bij "The Yes Album" en eindigen bij "90125"

deze opmerking is dan geheel voor jou rekening.

p.s. Talk weleens geluisterd?

vigil schreef:
p.s. Talk weleens geluisterd?
Ik beschouw "Talk" als een niet interessant Yes album. Een stuiptrekking zal ik maar zeggen

avatar van monique
ik kwam toevallig aan dit yes album via een kennis en ik moet je zeggen dit valt me zeker niet tegen,vooral it can happen en our song zijn sterke nummers

Hans Brouwer schreef:

wat jij wil, ik zal je niet proberen te overtuigen zoals jij dat altijd doet bij één van je favo albums......

vigil schreef:

Ach Vigil, ik heb "Talk" ook in mijn collectie en toen die cd uitkwam heb ik 'm een eerlijke kans gegeven door 'm veel te draaien. "Talk" kan mij echter helaas niet boeien maar jou kennelijk wel. Nou prima toch??

uiteraard

shappy1010
0.5* puntje erbij, draai deze plaat nog regelmatig, vind hem lekker.

avatar van Grafmat
De produktie van deze plaat - van Trevor Horne - is werkelijk fenomenaal te noemen!
Wat mij betreft, zeker in het tijdsbeeld geplaatst, is dit de best klinkende cd ooit.
Qua totaalwaardering gaat 'ie bij mij nét onder Close to the Edge door. 4,5 *

ok zal deze eens opsnorren (weet nog geens eens of ih hem heb, maar 1 nummer gaat zeker overgeslagen worden,..... juist ja die ....

marcello schreef:
.......maar 1 nummer gaat zeker overgeslagen worden,..... juist ja die ....
'k Heb eigenlijk geen idee welk nummer dat zou kunnen zijn

'k Heb eigenlijk geen idee welk nummer dat zou kunnen zijn

Zal de hit wel zijn, denk je niet......

uiteraard owner of a lonely heart, met die overdreven trevor horn produktie (vooral dat bruggetje)

video killed(gelukkig niet) the yes album ...

oftewel ik ben niet zo'n trevor horn fan ... hoewel ik het album drama WEL goed vind en zelfs vind klinken als een echt yes album en dat nog wel zonder anderson ...

avatar van Jan Wessels
Grappig, ik vond Yes nooit veel aan en was helemaal verrast toen ze met Owner of a Lonely Heart kwamen. Prima dansnummer en een uitstekende productie. Dat verbaast me trouwens niet nu ik lees dat Trevor Horn de productie deed.

je was waarachtig niet de enige die het mooi vond, behalve de oude YES aanhang ... en er is niks mis met een YES hit hoor; roundabout is toch ook een behoorlijke hit geweest ... -- uitzonderingen daar gelaten ....

Dit is een mooi album van yes, en totaal anders dan hun eerdere albums..... maar toch echt wel een heel mooi album . Wat ik echter niet begrijp, is dat de tracklist hier stopt bij 9, hoewel ik het album met 9 tracks ken, heb ik gisteren het album gekocht met 6 bonus tracks. Namelijk:

10. Leave it (single remix)
11. Make it easy
12. It can happen (cinema version)
13. It's over *
14. Owner of a lonley heart (extended remix)*
15. Leave it ("a capella" version)

* previously unissued
Het is wel een extended en remastered album, maar moet dit dan niet bij de track list? Natuurlijk aangegeven dat deze nummers niet op elk album aanwezig zijn?

jakob88 schreef:

10. Leave it (single remix)
11. Make it easy
12. It can happen (cinema version)
13. It's over *
14. Owner of a lonley heart (extended remix)*
15. Leave it ("a capella" version)

* previously unissued

Dat is de zogenaamde Rhino Remaster, klinkt beter dan vele andere remasters naar mijn mening.

avatar van Benjammin'
ik hoor vaak veel kritiek, en meteen de vergelijking met andere albums van Yes. Maar los is dit ook gewoon een ontzettend goede plaat. Het staat als een dijk.

avatar van ChrisX
Heb de video van Owner Of A Lonely Heart toegevoegd. Het is de lange, meer vreemde, versie van de video.

Saillant detail: ergens in de video moet nog Eddie Jobson zitten (ex-Roxy Music, ex-UK, ex-Jethro Tull) die in de periode tussen het verschijnen van het album en deze video heel eventjes lid is geweest van Yes. Hij heeft meegedaan met het opnemen van de video maar uiteindelijk was hij al kort daarna vertrokken en hebben ze hem er bijna helemaal uitgeknipt. Het was dus de bedoeling dat hij de fulltime toetsenist werd nadat Tony Kaye was opgestapt na het maken van dit album (hij speelt er nauwelijks op overigens) maar dat liep helemaal mis, waarna Kaye als nog weer terug kwam met dien verstande dat er onder het podium tijdens de 90125 toer ook nog een toetsenist zat.

ChrisX schreef:
waarna Kaye als nog weer terug kwam met dien verstande dat er onder het podium tijdens de 90125 tour ook nog een toetsenist zat.
In de zomer van 1984 trad Yes in het kader van de 90125 tour op in Rotterdam Ahoy. Zij speelden toen op een metaalachtig rond podium als ik het mij allemaal goed herinner. Een extra toetsenist onder het podium heb ik toendertijd niet kunnen bespeuren. En...ik zat er toch echt met mijn neus bovenop .

avatar van ChrisX
[quote]Hans Brouwer schreef:

Nou ja of hij er nou onder zat of achter dat maakt op zich niet uit maar ik weet haast wel zeker dat er iemand zat en ook Wikipedia geeft deze info:

On the 9012Live album, an extra credit is found for keyboardist Casey Young. It was revealed that while Kaye played keyboards on stage for the tour, Young played additional keyboards backstage, while remaining unseen from the audience. (This is not surprising given the technology of the time and the demands placed on the keyboards by the intricate 90125 songs. Kaye has said in an interview that he did not use MIDI until the Big Generator tour.)

Overigens, Queen had ook zo'n figuur toch en Rush heeft ook jaren iemand backstage gehad die op gezette tijden op de nodige knopjes drukte.

avatar van notsub
Dit is de enige Yes CD die ik heb, ooit eens voor een schijntje gekocht. Ik moet hem nog steeds vervangen want hij slaat over in Hold On. Hoogtepunten zijn de single Owner Of A Lonely Heart en vooral Changes. De overige nummers zijn ook best aardig maar Changes beschouw ik als een erg gaaf en inspirerend nummer. De band heb ik nooit gevolgd of zo en ik ben ook niet van plan me erin te verdiepen. Dit blijft wel een leuke plaat, mede door de heerlijke productie.

avatar van Thunderrock
Yes????...No

avatar van ArthurDZ
owner of a lonely heart is een meesterwerk, de rest varieerd.

bikkel
Na een periode vol onzekerheden en min of meer de flop van het album Drama, waar het duo The Buggles op mee deden, kwamen Chris Squire en Allan White in contact met het Zuid-Afrikaanse multitalent Trevor Rabin. Er was helemaal geen sprake meer van een hereniging van Yes, maar een groep die Cinema zou gaan heten. Oudgediende Tony Kaye werd er bijgehaald en de nummers(voornamelijk van Rabin) door diezelfde Rabin ingezongen.
Uiteindelijk kwam de groep tot de conclussie dat de zang wel wat extra's kon gebruiken, en werd Jon Anderson uitgenodigd om er eens naar te luisteren.
Anderson vind het goed wat ie hoort en zingt de stukken in. Yes is dan opnieuw een feit.
Uiteindelijk is 90125 een sterk geproduceerde gelikte plaat met zowaar een grote singlehit als sterkste troef.
Owner Of A Lonely Heart heeft geen bal te maken met het oorspronkelijke geluid, maar is radiovriendelijk en bezit een sterk herkenbare melodielijn.
Yes klinkt hier Amerikaans, A.O.R achtig en bouwend op het heavygitaarwerk van Trevor Rabin.
Ondanks de drastische stijlverandering is 90125 een album die in het tijdsbeeld van 1983 uitstekend past.
De nummers zijn bondiger, het kosmische is nagenoeg verdwenen
en met Hold On,It Can Happen. Changes, de uitstekende single(owner) en de prachtige, enigzins naar het oudere Yes neigende Hearts, heeft de band een aantal uitstekende songs afgelevert.
Leave It is een Bugglesachtig werkje en is wat vreemd, maar met City Of Love slaan ze nogal de plank mis. Een logge rocker ontheven van alle subtiliteit. Ook Our Song is geen hoogvlieger. Een nogal obligate meedeiner met een irritante kitserigheid.
90125 is duidelijk een Trevor Rabinalbum. Zeker geen meesterwerk, maar wel met de nodige allure en frisheid gemaakt.
Een heropstanding die beroerder uit had kunnen pakken. Voor fans die een Yes uit de 70er jaren verwacht kwa geluid, zal dit misschien anders uitpakken.

avatar van musician
Ja. Hm. Ik ben geneigd je te volgen Bikkel. Mijn stelling is heel simpel, waarom zou een groep, al dan niet door het toetreden van andere mensen, niet eens wat anders mogen proberen dan de bekende, geeikte paden? Vooropgesteld dat de composities en de uitvoeringen goed zijn. Daar schort het nog aan op 90125, hoewel het in totaliteit wel te pruimen is. It can happen, Changes en Hearts zijn de beste nummers. Ik ben bang dat ik voor de opvolger, die nogal laag wordt beoordeeld door de MuMe collega's, een afwijkende mening ga verkondigen.