Yes - 90125 (1983)

Label: ATCO

1. Owner of a Lonely Heart (4:29)
  2. Hold On (5:17)
  3. It Can Happen (5:28)
  4. Changes (6:19)
  5. Cinema (2:06)
  6. Leave It (4:12)
  7. Our Song (4:18)
  8. City of Love (4:51)
  9. Hearts (7:35)
  10. Leave It [Single Remix] * (3:56)
  11. Make It Easy * (6:12)
  12. It Can Happen [Cinema Version] * (6:05)
  13. It's Over * (5:41)
  14. Owner of a Lonely Heart [Extended Remix] * (7:05)
  15. Leave It ["A Capella" Version] * (3:18)
Misterfool
een minder goed album van YES nee dan vind ik drama beter. te lichtvoetig voor de stem van anderson. dit is dus niet het jaren tachtig geluid dat ik wil horen,

avatar van rkdev
Heerlijk Poppy en typisch Eighties album van YES. Natuurlijk heel anders als The Yes Album, Fragile etc, maar wel lekker !

avatar van James Douglas
De lekkerheid zit voor mij dan nog vooral in de songs Changes, Hearts en in mindere mate It Can Happen. Songs die nog het meest doen denken aan hun vroegere periode. Met de meest poppy songs heb ik wat minder hoewel Owner.. natuurlijk een goed liedje is en blijft.

Vol punt er bij.

Heb nog eens goed geluisterd en ik zou eigenlijk niet weten, wat er tegen deze bombastische symfo zou moeten zijn. De melodiën zijn pakkend, de nummers/songs allemaal prima. Alleen Leave it zit tegen een kleine onvoldoende aan, maar o.k.

Soms hunker ik nog wel eens terug naar het uitkomen van dergelijke cd's.................

avatar van dirkje25
Niet zo slecht als ik dacht, maar toch niet "up to par" in vergelijking met hun eerdere werk...het zit er af&toe nogwel in, maar toch teveel pop-werk voormij. Een 2.5 van mij

turbothijs
Het grootste succes van Yes, maar andere albums zijn beter

avatar van kaztor
Een wat lauwe plaat. Owner is natuurlijk een klassieker, maar het gros op deze plaat gaat voor mijn gevoel te recht vooruit. Ik vind het wat te simpel voor deze band. Het latere jaren '70-werk vind ik dan toch beter dan dit.

Owner Of A Lonely Heart en Changes zijn wat mij betreft de lekkerste nummers van deze plaat. De rest van de songs bevatten gewoon erg lekkere melodieën en goede instrumentatie maar ik vind ze niet van hetzelfde niveau als eerdergenoemde.

Al bij al wel een hele lekkere cd!

avatar van royh
Ik heb 90125 al vanaf 1988 op cd en vandaag las ik op de site van Steve Hoffman dat 90125 op 29 september op Audio Fidelity gold disc gaat uitkomen. Ik vind dit geweldig nieuws, want is een uitstekend album, met een voortreffelijke productie van Trevor Horn. Favorieten van dit album: Owner of a lonely heart, Leave it & City of Love.

90125 met zíjn jaren 80 sound klinkt uiteraard heel anders dan de Yes uit de jaren 70, maar die heb ik een aantal jaren geleden ook ontdekt en inmiddels heb ik ook Yes album, Fragile, Close to the Edge, Tales from Topographic oceans, Relayer en Going to the one op cd.

royh schreef:
(...)Ik heb 90125 al vanaf 1988 op cd en vandaag las ik op de site van Steve Hoffman dat 90125 op 29 september op Audio Fidelity gold disc gaat uitkomen.

Ik zet het in mijn agenda, dat lijkt me nu eens een aardige vervanging. Mijn cd is ook al oud, ik heb niet eens een versie met extra tracks!

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)

Ik bedoel...

Casartelli schreef:
Ha, ik heb een versie met remixen van Owner of a Lonely Heart en........... Journey to the Centre of the Earth.(...)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)

Bovendien, wie weet wat die nieuwe versie allemaal aan extra's heeft te bieden!

Ik vind Journey to... een van de grootste miskleunen die de jaren '70 prog voortgebracht heeft (een mooi leerstukje voor de liefhebber die zich afvraagt waarom veel mensen vanaf halverwege dat decennium wat scheef naar de prog gingen kijken), maar mijn drie sterren zijn, zoals eigenlijk bij al mijn stemmen, louter op het originele materiaal gebaseerd.

Casartelli schreef:
(...) Ik vind Journey to... een van de grootste miskleunen die de jaren '70 prog voortgebracht heeft (een mooi leerstukje voor de liefhebber die zich afvraagt waarom veel mensen vanaf halverwege dat decennium wat scheef naar de prog gingen kijken) (...)

Ik moet ooit nog aan het solowerk van Rick Wakeman beginnen, maar hij had, ook al was hij dan vleeseter, natuurlijk nooit weg moeten gaan bij de vegetariërs van Yes.

Hoewel Tony Kaye hem op zich redelijk vervangt op 90125, moet ik zeggen. Kaye was natuurlijk de eerste (en dus oorspronkelijke) toetsenist van Yes. Hij is er alleen niet in geslaagd het orgel een dusdanige plaats binnen Yes te geven, zoals Wakeman dat later wel is gelukt.

Dat is echt een persoonlijkheidskwestie.

musician schreef:
Hij (Tony Kay) is er alleen niet in geslaagd het orgel een dusdanige plaats binnen Yes te geven, zoals Wakeman dat later wel is gelukt.
Persoonlijk vind ik "90125 (1983)" één van de beste Yes albums. Na een tijdje stilte maakte Yes in 1983 een geslaagde comeback met dit album. Aan het concert van Yes in Rotterdam Ahoy in 1984, dat in het teken stond van dit album, bewaar ik goede herinneringen. Had toen net mijn vrouw leren kennen en samen gingen wij naar dit Yes concert . Als verliefden immers heb je alles voor elkaar over . Nu zou ik haar met geen stok meer meekrijgen naar een willekeurig popconcert .
Mis ik Wakeman op "90125 (1983)" Eerlijk gezegd niet. Tony Kaye, Yes toetsenist uit het prille Yes begin, is m.i een meer dan goede vervanger.
Het overbekende "Owner of a Lonely Heart" blijft een weergaloos goed nummer.

ook niet naar Andre Rieux in Maasstricht ?

avatar van Hans Brouwer
Nee, want mijn vrouw houdt niet van "namaak" klassiek . Dan zou ze zich nog liever met een stok naar een willekeurig Yes concert laten slaan ."90125 (1983)" schijnt bij mijn geliefde overigens ook mooie herinneringen op te roepen. Daarom mag ik dit Yes album zo nu en dan draaien. In de huiskamer wel te verstaan .

avatar van royh

Bovendien, wie weet wat die nieuwe versie allemaal aan extra's heeft te bieden!

Musician, het is niet bekend of er bonustracks bijgevoegd worden. Bij de meeste Audio Fidelity uitgaven zijn er geen bonustracks bijgevoegd. De kans is wel heel groot, dat deze uitgave van 90125 de definitieve versie wordt in de zin van geluidskwaliteit, want Steve Hoffman staat erom bekend dat er hij nagenoeg iedere keer in slaagt een warm en natuurlijk geluid uit de mastertapes te halen.

Hans Brouwer schreef:
Het overbekende "Owner of a Lonely Heart" blijft een weergaloos goed nummer.

Het ironische is dat Trevor Rabin de meeste toetsenpartijen speelt op deze plaat .

avatar van ChrisX
bikkel2 schreef:

En er live achter dan wel onder het podium een toetsenist zat genaamd Casey Young die de gaten moest vullen die Tony Kaye live moest laten / liet vallen.

stuart
Owner Of A Lonely Heart.....Yes !

avatar van avdj
Pff...dit album valt me niet mee. Het klinkt allemaal behoorlijk jaren '80. Nu is dat op zich gen probleem maar mijns inziens heeft het de tand des tijds stukken minder goed doorstaan dan de vroege '70 albums van Yes. Het openingsnummer gaat me nooit vervelen en Changes mag er ook wel zijn, verder: rauwe middelmaat. 3*

avatar van musician
Eindelijk dan de digitaal geremasterde versie als bovenstaand in huis.

Ik begrijp nog steeds niets van negatieve kritiek op dit album, ik wil er niets van horen.

Alleen Leave it komt, ondanks een prima opening, niet goed mee met de rest van de plaat. En helaas wordt dat nummer nu juist drie keer herhaald, op de één of andere manier.

Wat ook opvalt, is dat de extra toegevoegde nummers (10,11 en 12), opgenomen vóórdat Jon Anderson zich weer had gemeld, toch niet de klasse weten te halen die de latere nummers mét Jon Anderson wel kregen.

Waarmee de noodzaak van de aanwezigheid van Anderson voldoende is aangetoond.

Ook de extra lange versie (wáárdeloze uitvoering) van Owner of a lonely heart had van mij achterwege mogen blijven.

En zo zie je dat extra nummers nog geen extra vertier hoeven te betekenen. Wél een prima geluidskwaliteit.

Stijn_Slayer
Ik ken natuurlijk 'Owner of a Lonely Heart', maar dat vind ik nou niet echt een geslaagd uitstapje. Als de rest van het album ook meer pop/rock is als dat nummer hoef ik hier geen tijd aan te verspillen.

Roept u maar.

musician schreef:

Het is mooie symfonische bombast, waarbij je elk vergelijk met de oude Yes niet moet willen maken. (...) prima geluidskwaliteit.

Méér kan ik er niet van maken!!

avatar van kaztor
Hans Brouwer schreef:
Nu zou ik haar met geen stok meer meekrijgen naar een willekeurig popconcert .

Is dat even gigantisch sneu...

Stijn_Slayer schreef:
Roept u maar.
Wat kan ik anders roepen dan: "laat je verrassen door "90125 (1983)" .

Het is een album die Yes kennelijk moest maken om te overleven in de strakke jaren 80 . Voor kosmische zweverigheid was in ieder geval geen plaats meer geweest .

Composorisch heeft de band echt wel betere dingen gefabriceert , maar dit is gewoon een lekker gelikt rock album , eigenlijk helemaal niet zo veel mis mee .
Eens ook met musician . Niet gaan vergelijken met de Yes uit de 70er jaren .
Een nieuwe tijd , een andere insteek . Ik heb veel ergere albums gehoord uit de 80er jaren , wat sowieso niet mijn favoriete tijdperk is .

avatar van ricardo
Ik ken dit album niet volledig, maar wat ik ken van dit album vind ik dik in orde en bevalt mij beter dan wat de volgens velen hun magnum opus is nl Close To The Edge. Volgens mij staat dit album bij Yes qua status net zo aangeschreven als Invisible Touch van Genesis in hun discografie.

Muzikaal vind ik Close To The Edge zeker interessanter , maar dat is niet echt ter zaker doende .
Trevor Rabin had geen geschiedenis met de Yes van welleer .
De Zuid-Afrikaan had stevig de touwtjes in handen , vooral omdat Jon Anderson pas later gevraagd werd . De meeste songs waren al geschreven voor het project Cinema , waar buiten Rabin , Squire en White bij betrokken waren .
Echte Yesliefhebbers van de beginperiode zullen dit niet omarmt hebben , evenals dat met Invisible Touch van Genesis gebeurde .
Maar nogmaals , het was een logische ontwikkeling .
De wetten waren anders . Compacter , simpeler en liefst hitgerichter .
Ik denk dat 90125 daar aardig in slaagt . En het rockt wel erg lekker .