Supertramp - Even in the Quietest Moments... (1977)

Rock / Pop
Label: A&M

1. Give a Little Bit (4:08)
  2. Lover Boy (6:49)
  3. Even in the Quietest Moments (6:28)
  4. Downstream (4:01)
  5. Babaji (4:51)
  6. From Now On (6:21)
  7. Fool's Overture (10:52)
Dustyfan
Naar mijn mening het hoogtepunt van Supertramp. Sommige platen blíjf je draaien, dit is er één van.

Absoluut het hoogtepunt van Supertramp, deze plaat heb ik echt
helemaal grijs gedraaid vanaf het moment dat ie uitkwam tot heden. De tracks zijn stuk voor stuk juweeltjes met als uitschieters
de titeltrack en Fool's Overture.
Zelfs de hoes is van grote klasse.

Niniane schreef:

Absoluut het hoogtepunt van Supertramp, deze plaat heb ik echt
de titeltrack en Fool's Overture.
Zelfs de hoes is van grote klasse.

Helemaal met je eens, al vind ik Crisis....nog ietsjes beter.

avatar van musicfriek
Fool's Overture

avatar van musicfriek
Absoluut hun beste album in de al zo imposante rij. Moeilijk om 2 favo tracks te vinken. Fool's Overture sowieso, blijft hun mooiste ooit. Over de 2e moet ik nog even nadenken.. 4,5*.

avatar van Hans Brouwer
musicfriek schreef:

Ik zou "From now on" kiezen als ik jou was.

Hun Beste? "Even in the quietest moments" is zeer zeker een goed album. Het beste Supertramp album voor blijft echter "Crisis? What Crisis!"

Fool's Overture en From Now On zijn mijn persoonlijke favorieten van EITQM.

avatar van lebowski
musicfriek schreef:
Over de 2e moet ik nog even nadenken.. 4,5*.

Het titelnummer dacht ik zo

avatar van FunkStar
Even in the quietest moments" verscheen in 1977 en bevat de grootste hit van Supertramp in Nederland, namelijk "Give A Little Bit". Dit is trouwens ook de enige hitsingle die op dit album staat want de rest is veel minder toegankelijk. De songs zijn avontuurlijk en bevatten enorm veel progressieve rock elementen. Afsluitende "Fool's Overture" is wat mij betreft het hoogtepunt al vind ik de live-versie op "Paris ('80)" nog net iets beter.

avatar van Reint
Wij hebben deze LP thuis. Ook al ben ik nu nog maar 14, ik durf het nu al een jeugdsentiment te noemen. Briljante plaat.

avatar van monique
wederom een goed album van supertramp,met als hoogtepunt ''fools overture''

EVANSHEWSON
Dit album, met de prachtige originele hoes, is muzikaal toch het mindere broertje van Crime of The Century en Breakfast in America, maar niettemin bevat het 2 van de beste songs van deze band;
From Now On en het magistraal mooie FOOL'S OVERTURE.

En de single Give a Little Bit ben ik destijds beu geweest wegens te veel airplay, maar als je dat jàààren niet meer hebt gehoord wordt het natuurlijk weer wel een prachtsong.

Daartussen vind ik toch wat zwakke songs zitten, bvb Babaji, dat gewoon niet past bij deze songs.
Voor mij is dit 3.5 stars waard *** 1/2

EVANSHEWSON schreef:
From Now On en het magistraal mooie FOOL'S OVERTURE.
....
Voor mij is dit 3.5 stars waard *** 1/2

Laten we vooral Even In The Quietest Moments niet vergeten: de titelsong is zoooo mooi. Normaal kan ik me redelijk in jouw stars vinden, maar deze keer sla je volgens mij de plank mis vanwege één song: Babaji. Verder is dit zo goed, zo ontzettend mooi: wat wil je nog meer? Voor mij de volle mep: 5,0*

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Babaji is een tikkeltje aan de melige kant inderdaad. Lover Boy pakt voor mij de essentie van Supertramp en dan voornamelijk in het moment waar de muziek terugkomt na de eerste fadeout: zó'n onderhuidse spanning, dat kan alleen dit vijftal maar zijn. Wellicht is dat ook wat Supertramp meer de reputatie van studioband dan van liveband opgeleverd heeft, maar dat zij maar zo dan.

Give A Little Bit heb ik ook wat te vaak gehoord. Voor de rest is dit een en al pracht en praal, met het titelnummer en Fool's Overture voorop. 4*

Casartelli schreef:

Ahum!!!! Heb je weleens naar Paris geluisterd: één van de beste, zo niet de beste live lp ooit gemaakt??!

Voor veel mensen begon Supertramp juist door de live lp Paris, heel lang heel hoog in de lp top zoveel genoteerd. Vervolgens kochten ze de studio albums. Of ze hadden er al één: Breakfast in America.

avatar van Come On
Heerlijke plaat, altijd weer een genot om naar te luisteren. Persoonlijk vind ik deze fijner dan Crime of the century en Breakfast in America. Crisis, what crises moet ik nog maar eens gaan aanschaffen. Het lazy Downstream maakt mijn dag helemaal goed. Helemaal top!

avatar van kort0235
Weer zo' n goede LP van Supertramp. Ja, inderdaad LP, want die koop ik tegenwoordig weer. En deze ook voor 1 euro bij Kringloopwinkel, onbeschadigd en zonder krasjes!
Fool' s overture is het hoogtepunt van deze plaat maar ook het prachtige Downstream.
Ik vind deze plaat het artistieke hoogtepunt van Supertramp, en daarna meteen Breakfast in America!
Een 5.0*

avatar van Gerards Dream
Dit album staat bij mij in de spreekwoordelijke schaduw van Crime Of The Century. Niet omdat dit een slecht album is of zo, maar de songs op dit album zijn in mijn oren minder creatief tot dat de laatste track komt, want daar zit alles in wat eigenlijk over het hele album aanwezig had kunnen zijn. Spanning, bombast, gevoel, en meer van zulke zaken. Give a Little Bit is best een leuik liedje, maar Dreamer is voor mij ondanks de eenvoud een klasse beter. En zo blijf ik de beide albums maar met elkaar vergelijken wat je wellicht niet moet doen, omdat dit het luistergenot aantast, maar toch doe ik het terwijl dit niet goed is voor dit album.

WernerGSF
Een briljante plaat, van een van de briljantste jaren 70 bands.

bikkel
Hele degelijke plaat met het vertrouwde geluid.Ik vind 'm wel minder dan ''Crime Of The Century en Breakfast In America.Het sprankelt naar mijn idee wat minder.Dit album kent geen echte zwakke plekken,alleen Babaji vind ik nogal drammerig.De 2 echte hoogtepunten zijn voor mij Give a Little Bit en het prachtige Fools Overture.2 Hodgson meesterwerken.
In grote lijnen ben ik het eens met Gerards Dream.De afsluiter is zo indrukwekkend,dat de tussenliggende songs er op 1 of andere manier minder goed uitkomen.
Hoe dan ook,wederom een aardige plaat.

avatar van Rinus
Goed album, maar niet alle songs zijn van even even hoog niveau, zodat het album een beetje inconsitent lijkt. Uitschieters: Give a little bit (nooit begrepen waarom de single ge-edit moest worden), Babaji en het meesterlijke Fool's overture. Dat nummer alleen al tilt het album naar grotere hoogten. Op vinyl.

stuart
Give A Little Bit

avatar van Gerards Dream
Voor mij is een song als Babaji van bedenkelijk niveau. Wat een behoorlijke invloed heeft op mijn waardering van dit album. Goed Fool's Overture is dan machtig mooi, maar door Babaji wordt dit dus behoorlijk naar beneden getrokken.

avatar van vin13
Dit is mijn favoriet, dat komt ook omdat ik als tiener de vinylplaat veel draaide en later de cd gekocht, jeugdsentiment speelt ook mee.
Fool's overture, From now on en Even in the quietiest moments stijgen boven de popmuziek uit en zijn bijna klassiek gecomponeerd.

avatar van Serpico
Gerards Dream schreef:
Babaji wordt echt zo vreselijk ondergewaardeerd, het is mijns inziens het mooiste Supertramp nummer ooit!

Echt zo'n schreeuw-het-uit nummer.

avatar van Gerards Dream
Het kan wel een schreeuw-nummer zijn dat Babaji, maar is nou net niet je van het. Bovendien woon ik op een flat en daar is het de bedoeling dat je je gedeisd houdt.

avatar van Serpico
Lullig voor je

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat Supertramps zanger(s ?) het uitschreeuwen, en dat ze me er echt mee ontroeren. BABAJI, won't you COME TO ME. Zelden zoveel emotie in een liedje gehoord/gevoeld. Dus zeker wel je van het!

Mijn mening natuurlijk. Een stuk interessanter dan Lover Boy bijvoorbeeld.

avatar van Gerards Dream
Voor mij zou het beter zijn geweest als ze Fool's Overture zo'n 5 minuten langer hadden gemaakt. Dat was beter geweest voor de opvoeding van de buren.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Serpico schreef:
Een stuk interessanter dan Lover Boy bijvoorbeeld.

Als toch één nummer de crescendo-ende-climax-essentie van Supertramp samen weet te vatten is het wel...

Lover Boy

avatar van Gerards Dream
Het eerste wat opvalt bij dit album is de briljante vormgeving van de hoes. Zo'n vleugel onder de sneeuw op een berg. Dat heeft wel de nodige centen gekost om dat ding daar te krijgen.

Het album start met het vrolijke Give a Little Bit. Een song waar hoop uitspreekt en waar een prima drive in zit die mij weldra vrolijk stemt. Het geeft een gevoel van op vakantie te zijn. Daarna worden we gewezen op de duistere praktijken van een lover boy. De typische Supertramp sound vult de ruimte en met de ogen dicht zweef ik. Toch zijn daar ineens van die kinderstemmetjes die mijn tenen doen krommen. Maar daarna gaat het de goede kant op met heerlijke wijdse muziek die de gedachten prima verzetten. Met het geluid van vogeltjes begint Even in the Quietest Moments. Als daar de gitaar bijkomt bekruipt mij het idee dat het heel vroeg in de morgen is waar de elementen me staan op te wachten. Jammer is wel dat stemmen wat afbreuk doen op iets wat qua instrumentatie prima in orde is. Downstream doet me denken met me lief bij de zee te zitten en elkaar lieve woorden vertellen. De mooi bespeelde piano versterkt dit beeld.

Babaji begint erg hoopvol en haast klassiek. Als daar later de zang bijkomt wordt het wat minder. Daarentegen is de instrumentatie wel goed, maar de zeurderige zang werkt op een gegeven moment op de zenuwen. Met klanken die aan in een bar zitten doen denken begint From Now On. Een heerlijke song in de traditie van deze band. Vooral van de verstlde gedeeltes kan ik erg genieten. Hiermee is het een goede opwarmer voor wat komen gaat. Het begin van Fool's Overture brengt me gelijk in hogere sferen. Dit valt toe te schrijven aan de meesterlijk piano die al voorzichtig laat horen dat er wat groots aankomt. Als die langzaam verdwijnt zijn daar fraaie stadsgeluiden te horen waarin een filosofisch tekst wordt uitgesproken. Als daar later een stuwende orkestratie uit voortvloeit ben ik even terug op de Veronica-vrijdag op Hilversum 3. In gedachte hoor ik Kees Baars de concertagenda oplezen. Na dit gedeelte volgt fijne zang die perfect bij de hoes past. Daarnaast doet het theatraal aan. Daarna zit ik al snel in een mooi stuk muziek wat bijzonder wegebt. In een flits komt mijn Rooms Katholieke opvoeding voorbij, waarna een boeiende orkestraite volgt om helemaal in op te gaan. Het is te mooi voor woorden.

Ondanks al het moois wat hier op te vinden is voor mij verre van een meesterwerk. Songs als Lover Boy en Babaji halen het niveau omlaag, wat jammer is, omdat het verdere album prima te pruimen is. Ondanks dit euvel wel een lekker album laat ik daarin duidelijk zijn.