Nick Cave & The Bad Seeds - Push the Sky Away (2013)

Australiƫ
Label: Bad Seed

1. We No Who U R (4:04)
  2. Wide Lovely Eyes (3:40)
  3. Water's Edge (3:49)
  4. Jubilee Street (6:35)
  5. Mermaids (3:49)
  6. We Real Cool (4:18)
  7. Finishing Jubilee Street (4:28)
  8. Higgs Boson Blues (7:50)
  9. Push the Sky Away (4:07)
  10. Needle Boy * (4:04)
  11. Lightning Bolts * (3:42)
Deze plaat gaat weer een beetje terug naar het geweldige From Her To Eternity, niet qua muziek maar weer met wat tegentonen, misschien niet zo belangrijk wat zijn beste lp is, vond No More Shall... en Boatman.s Call "theekransjes"", deze laatste zit veel meer venijn in, dat vind ik bij Nick altijd zo mooi, daarom viel Good Son zo tegen met draken als Foi Na Cruz, schaamde ik me bijna voor dat mijn held dit deed. Inderdaad zo dat Jubilee Street zeldzaam goed was in de HMH, maar dat is met live nummers wel vaker zo, die intensiteit vang je nooit op een lp want daar ben je niet bij in de studio.

avatar van bertus99
Grootfaas schreef:

Geen venijn op no more shal we part?? En God is in the house dan, of fifteen feet of pure white snow?.
De teksten op Push the sky away vind ik veel cryptischer. Wel mooi, maar minder scherp en soms weet ik ook niet waarover ze gaan.
The Good Son is een eigenaardige plaat ja. Over Foi na Cruz kun je een mening hebben. Maar erstaat toch ook The Weeping Song op, en The Ship Song en The Hammer came down. bepaald geen draken vind ik

avatar van Lura
Volgens Oor het album van 2013. Voor mij niet, gewoon een redelijk album.

avatar van Tony
Mooie erkenning van een goed album, wat mij betreft een verdedigbare nummer 1 over 2013.

@Bertus: 15 ft is wel mooi idd, no more shall we part kabbelt voor mij teveel. OP the good son staan we een paar hele mooie met lament en de ship song als mooiste maar ik bedoelde foi na cruz, dramatisch, Cave was toen niet op z'n best.
ALbum vh jaar dus bij OOR, kan slechter, zit wel in mijn top 3 of ik moet de plaat vh jaar nog niet gehoord hebben natuurlijk

Het verslag over Nick Cave in de OOR vond ik ook de moeite om te lezen.
Voor mij hoort dit album van Nick Cave zeker niet bij de Top 5 van zijn beste albums, nog steeds zie ik dit als een zeer veilig geheel.
De Nick Cave die juist de rand op zoekt, bevalt mij een stuk meer.
Maar natuurlijk geweldig dat deze held eindelijk de erkenning krijgt waar hij recht op heeft.

avatar van Lura
Dat ben ik met je eens, jammer genoeg voor het verkeerde album. Het is wat je zegt nogal veilig binnen de lijntjes.

avatar van nico1616
Nogal veilig binnen de lijntjes?
Welke hedendaagse singer/songwriter maakt teksten zoals Cave? Pure poëzie.

Het is een contemplatief album, maar om het daarom af te doen als veilig... Een nummer zoals Water's Edge, waarin hij als oudere heer kijkt naar de energie van de jeugd, heeft een ongemakkelijke spanning die perfect past bij het spel van verleiding dat hij gade slaat. Het thema van ouder worden en de confrontatie met de jeugd komt nog terug: zo verwijst We Real Cool naar het gelijknamige gedicht van Gwendolyn Brooks met hetzelfde thema.
De muziek klinkt op het eerste gehoor bijna gezapig kalm, maar de gelaagdheid die Cave hier gecreëerd heeft, is geniaal en niet zo makkelijk te doorgronden. Ik breek me nog altijd het hoofd over de betekenis van Higgs Boson Blues.

Het album is bijzonder homogeen en ik het is voor mij (voorlopig) de enige Cave waar geen enkel zwak nummer opstaat. Binnen enkele jaren zou het wel eens beschouwd kunnen worden als zijn meesterwerk...

avatar van gukker
Ook ik zou dit album absoluut niet als veilig beschouwen. Teringherrie is toch niet de enige mogelijkheid die een muzikant heeft om de grenzen op te zoeken? Cave zoekt hier de grens op door middel van subtiliteit. Veel vrienden van mij vinden dit album te eentonig, dus als hij echt op safe had gespeeld had hij wel voor meer standaard songstructuren gekozen met duidelijkere contrasten, zodat het allemaal wat lekkerder weg luistert.

In plaats daarvan creëert Nick Cave gelaagde templates, met veel gebruik van loopers (vandaar de eentonigheid), maar de subtiele versieringen, de briljante teksten en de spaarzame momenten waarop de songs openbreken, slepen je door het album heen. Het geeft het hele album een broeierig gevoel, een bepaalde spanning. Nee, veilig is dit album niet.

Ik ben al jaren bekend met Nick Cave, maar mis hier toch echt wel de spanning.
Voor mij klinkt dit teveel als een truukje, voor iemand die veel meer in zijn mars heeft.

avatar van Mastroianni
nico1616 schreef:

Hier wordt mooi verwoord waarom dit ook voor mij de plaat van het jaar is.

avatar van thetinderstick
En een prachtige clip voor 'Higgs Boson Blues':
YouTube - Nick Cave & The Bad Seeds - Higgs Boson Blues (Official Video)

Overigens zou dit ook best wel eens mijn plaat van het jaar kunnen worden..

Heel vreemd. Dit is zo'n album waarvan ik constant denk dat het me eigenlijk toch niet zo aanspreekt, om - nadat ik 'm dan toch nog maar een keer opzet - deze conclusie meteen weer te verwerpen. Denk dat ik bij geen enkele andere plaat zo vaak mijn waardering heb aangepast. Heeft iemand anders dit toevallig ook?

Dat heb ik eigenlijk bij elke Nick Cave plaat, heel moeilijk te beoordelen. Vooral omdat het live zo'n beetje me beste ervaring ooit is, maar de albums me eigenlijk nooit écht kunnen bekoren, al vind ik ze stuk voor stuk erg goed.

avatar van Tony
'Niet kunnen bekoren' en 'erg goed vinden' passen niet in 1 zin, lijkt mij.

Blijkbaar wel, je laat ook het woord écht weg.

avatar van Tony
Blijkbaar wel? Omdat jij het hebt opgeschreven? Ik zal je quoten zodat ik echt geen woordjes vergeet....

Joerii schreef:
...maar de albums [hebben] me eigenlijk nooit écht kunnen bekoren, al vind ik ze stuk voor stuk erg goed.

Vertel mij maar eens hoe je dit bedoelt dan.

Ik bedoel precies wat er staat, ik vind alle albums albums van Nick erg goed maar ze kunnen me nooit écht bekoren.

Whatever.

avatar van Robertoooooh
Bovenstaand valt een beetje in de categorie " ik moet de albums goed vinden omdat iedereen vind dat ze goed zijn, maar eigenlijk is het helemaal mijn ding niet" , vermoed ik zo.

En ik? Ik ben met elke draaibeurt meer verslingerd aan deze schijf. Prachtig!
Het concert in de Hmh was ook van grootse proporties. Wel een beetje tegen de verwachting suizende oortjes na afloop.

avatar van Gloeilamp
Joerii schreef:

Dus je vind het wel goede albums maar ze kunnen je nooit heel erg bekoren? Is het heel erg raar als ik dat niet helemaal begrijp?

avatar van IllumSphere
Hij vindt het kwalitatieve platen, maar het zijn niet echt zijn favorieten. Dat bedoelt hij.

avatar van little lion man
IllumSphere schreef:

Zo heb ik het ook opgevat.

avatar van Gloeilamp
little lion man schreef:

Zo heb ik het ook opgevat.

Dat blijkt niet uit zijn score. Ik vind 4 sterrenalbums toch heel erg sterk, maar dat is een andere discussie natuurlijk.

Ik vind het dan ook een heel sterk album waar ik zeker van kan genieten, de sfeer, emoties, zang, instrumentengebruik maar toch zit er iets in de weg waardoor ik het album niet écht helemaal kan waarderen. Ik weet alleen niet precies wat het is, ik heb het eigenlijk bij elk Nick Cave album.

Tony schreef:
'Niet kunnen bekoren' en 'erg goed vinden' passen niet in 1 zin, lijkt mij.

Gek genoeg (of niet?) drukt hij daarmee juist precies mijn dubbelslachtige gevoel uit.

avatar van thetinderstick
Halfje omhoog. Wat mij betreft de beste plaat van het afgelopen jaar (en een groeibriljant gebleken!)

avatar van istipe
cd begint prachtig met We No Who U R, echt vintage Nick Cave, maar rest kan mij nog niet zo bekoren .... Of waren mijn verwachtingen te hoog ? Misschien verandert mijn mening nog na enkele luisterbeurten. Hoes is natuurlijk ook wel een voltreffer, maar dit mag niet meetellen in mijn beoordeling zeker ?