Buzzcocks - A Different Kind of Tension (1979)

Punk
Label: United Artists

1. Paradise (2:26)
  2. Sitting Round at Home (2:40)
  3. You Say You Don't Love Me (2:54)
  4. You Know You Can't Help It (2:22)
  5. Mad Mad Judy (3:35)
  6. Raison D'etre (3:33)
  7. I Don't Know What to Do with My Life (2:43)
  8. Money (2:45)
  9. Hollow Inside (4:47)
  10. A Different Kind of Tension (4:39)
  11. I Believe (7:08)
  12. Radio Nine (0:41)
avatar van waltzinblack
Geen enkel bericht bij deze semi-klassieker van the Buzzcocks....opmerkelijk!!!

Misschien wel omdat dit derde album wat meer verschilt van zijn twee voorgangers die meer aansloten op de onvolprezen singles van ze, en daardoor wat minder bekend of bemind.

Buzzcocks zijn hier m.i duidelijk in de groei, het geluid gaat wat meer de new wave kant op en de teksten worden over het algemeen iets diepgravender, introspectiever.
Zoals in het diep ontroerende "I Believe", het slotstuk waarin Pete Shelley zijn hele ziel en zaligheid legt: zijn twijfels, zijn depressies, maar toch ook zijn relativeringsvermogen en zijn hoop.

naar mijn mening toch de beste plaat van hun eerste incarnatie, hij kan natuurlijk niet op tegen "Singles Going Steady"' (het meest gedraaide album in mijn leven) en hits staan hier ook niet echt op, maar als je de bonustracks van `going steady `weet te waarderen zul je je aan dit album zeker geen buil vallen.

avatar van waltzinblack
Je hebt gelijk retrobok: "Singles going steady "is zondermeer onovertroffen......en (met bonustracks) in de betere platenzaak voor enkele euro's te verkrijgen.

Ja, nu de huidige generatie "punks" er nog enthousiast over zien te krijgen.
Mijn ervaring is dat een gemiddelde Green Day, NOFX, Pennywise liefhebber er niet aan wil.
Generatieconflict? Nee, het lijkt hem meer in de produktie te zitten, niet spetterend genoeg in hun oren.Jammer.
Begrijp het wel, hoorde zojuist het origineel van "Do You Wanna Dance" van Bobby Freeman, fraai maar ik hoor toch liever de Ramonescover

avatar van wibro
Dit derde album van de Buzzcocks doet niet onder voor "Singles Going Steady" maar is minder dan de twee voorgaande albums uit 1978. Uitschieters op dit album zijn voor mij "Hollow Inside" en het titelnummer "A Different Kind of Tension". De Buzzcocks blijven voor mij een van de betere punkbands.

avatar van captain scarlet
Alleen al door nummers als Hollow inside, A different kind of tension, en I Believe verdient dit album 4 sterren wat mij betreft.

avatar van BoyOnHeavenHill
De eerste helft van dit album lijkt nog een beetje op twee gedachten te hinken, met van Pete Shelley vier klassieke Buzzcocks-liedjes (pakkende melodietjes, lekker tempo, licht melancholische inslag) en van Steve Diggle drie wat experimentelere nummers. Maar dan volgt er vanuit Shelley opeens een ommezwaai, met eerst twee sombere overdenkingen, daarna een dwingend psychedelisch amalgaam van Big Brother-achtige voorschriften, en tenslotte een lange en al dan niet openhartige bekentenis die uitloopt op een steeds intensere hartekreet. Natuurlijk stonden er op de eerste twee platen al nummers die duidelijk het punk/powerpop-idioom overstegen (Sixteen, Moving away from the pulsebeat, E.S.P., Late for the train), maar zo ambitieus en zo indringend als hier klonken de Buzzcocks nog niet eerder. Hoe ver deze band had kunnen komen als ze niet een pauze van 14 jaar hadden ingelast is anybody's guess, maar A different kind of tension is in ieder geval een waardig afscheid dat helaas doet verlangen naar meer