Queens of the Stone Age - Songs for the Deaf (2002)

4,05

Label: Interscope

1. You Think I Ain't Worth a Dollar, But I Feel Like a Millionaire (3:12)
    met Mario Lalli
  2. No One Knows (4:38)
  3. First It Giveth (3:18)
  4. A Song for the Dead (5:52)
  5. The Sky Is Fallin' (6:15)
  6. Six Shooter (1:19)
  7. Hangin' Tree (3:06)
    met Alain Johannes
  8. Go with the Flow (3:07)
  9. Gonna Leave You (2:50)
  10. Do It Again (4:04)
  11. God Is in the Radio (6:04)
  12. Another Love Song (3:15)
  13. A Song for the Deaf (6:42)
  14. Mosquito Song (5:37)
    met Michael Melchiondo
  15. Everybody's Gonna Be Happy * (2:35)
  16. Gonna Leave You [Spanish Version] * (2:50)
490 BERICHTEN 6 MENINGEN
avatar van Ernie
geplaatst: 29 augustus 2012, 17:24 uur [permalink]
Ik denk dat de teleurstelling bij sommigen hier vooral ligt in het feit dat dit geen Kyuss. 2 is geworden. Was ook nooit de bedoeling volgens Homme en dan gaf ie maar de term Robot-Rock op 😅 Het helpt wss ook dat ik QOTSA heb leren kennen voor Kyuss. Ik kan echt het perfecte onderscheid maken tussen de Homme van Kyuss en de Homme van QOTSA. Kyuss was een groep, QOTSA was zijn project achter die legendarische Stonergroep! Een schitteren uit de hand gelopen project 😄 ik zou het pas wat zielig gevonden hebben als ie gwn met een nieuwe groep verder bleef gaan op de Stoner-rock toer. Er zitten uiteraard elementen in van dat genre maar om het Stoner te noemen? Nee, QOTSA gaat dieper, experimenteert ook meer. Die radiostukjes dragen alleen maar bij tot het totaalconcept van dit album (voet op het gas en headbangen maar) en skip ik daarom nooit (hoelang duren ze ook maar..) Een Mosquito song zie ik op geen enkel album van Kyuss verschijnen (heel mss And the circus leaves town...) dus ik vind het wat spijtig dat er constant vergeleken wordt met die, toegeven, ook voor mij geniale eerste groep van Homme. Het is ook jeugdsentiment want in het 3de middelbaar kocht Ernie deze plaat toen ie uitkwam voor de machtige single No One Knows. Een keuze die de volgende jaren van mijn muzikale reis bepaald heeft 👍 dankzij deze heb ik Mark Lanegan ontdekt, Door ML kwam ik bij Greg Dulli/Afghan Whigs terecht en zijn breekbaarder werk met Isobell Campbell 🙂 Om maar te zeggen QOTSA was tussen mijn 16-17 jaar meer dan een groep die een motherfucking monster van een goede plaat uitbracht voor mij. Ook de tijdsgeest speelt mee. Hoe dankbaar kan ik zijn dat ik deze schijf juist op die leeftijd ontdekte? Josh Homme en zijn Robot-rockende groepsgenoten heb ik altijd zeer goed kunnen pruimen met Rated R, Lullabies to Paralyze en deze als favoriet. De eerste plaat ken ik nog niet en Era Vulgaris is mij te wisselvallig maar met deze zaten ze er knal op. Geen favorieten, gwn een geniale, nietsontziende stoffige trip door de mojave-woestijn (lees de Belgische wegen) op het hoogst mogelijke volume in de wagen is wat deze moderne klassiekr verdient.

En vooruit van 4* naar 4,5* ook maar 😎

avatar van Demon.

geplaatst: 16 mei 2013, 18:23 uur [permalink]
Beste rockalbum voor tijdens het rijden. Punt.

avatar van jellecomicgek72
geplaatst: 16 mei 2013, 18:24 uur [permalink]
Moet je wel stemmen hé? 😉

Weird Fish
geplaatst: 2 juni 2013, 21:10 uur [permalink]
Eveningguard schreef:

En de 'woestijnsfeer' kan alleen gemaakt worden doormiddel van veels te lang geouwehoer?

Valt ook allemaal wel mee hoor. Ik vind het juist wel iets toevoegen aan het geheel en de sfeer, maar goed, meningen verschillen.

avatar van Ronald5150
geplaatst: 22 december 2013, 18:53 uur [permalink]
”Songs of the Deaf” is een album vol zware stuwende rock songs. De gitaren ronken, de riffs zijn af en toe behoorlijk monumentaal en Dave Grohl gaat tekeer op de drums alsof zijn leven ervan afhangt. Niet alle liedjes kunnen me even goed bekoren, maar anderen dan weer wel. ”No One Knows” is en blijft een geweldig nummer. Ook ”God is on the Radio” en de titeltrack reken ik tot mijn favorieten van ”Songs of the Deaf”. Ook zijn er dingen waar ik me aan erger. Ik vind het concept van een steeds veranderend radiostation tijdens een lange autorit best aardig bedacht, maar het wekt toch ook vooral irritatie op. Maar wat ik nog erger vind is dat deze radio intermezzo’s onderdeel zijn van het liedje. Kies er dan voor om dit als aparte tracks op het album te plaatsen. Nu worden in mijn beleving best aardige nummers wreed verstoord door het in mijn ogen irritante geneuzel. Zonder deze zaken zou ik ”Songs of the Deaf” waarschijnlijk iets hoger beoordelen. Nu blijft het voor mij een aardige rockplaat met enkele uitschieters en helaas ook wat irritatiefactortjes.

avatar van BoyOnHeavenHill
geplaatst: 24 mei 2014, 10:32 uur [permalink]
Een bijna perfecte verzameling briljante nummers, zeer gevarieerd gearrangeerd en uitgevoerd en met fantastisch drumwerk (na de kopstem van Jack Bruce horen we hier nu ook de power van Ginger Baker), inderdaad een ultiem album - en toch kan ik hier net geen vijf sterren voor geven, want (daar is ie weer) die stomvervelende DJ die veel te vaak de flow tussen de nummers komt verstoren vergalt regelmatig mijn plezier. Toen ik deze CD voor het eerst van iemand had geleend maakte ik er een compilatie van met al die radiofragmenten eruitgefilterd, en ik verlang nog steeds wel eens naar de flitsende overgang tussen No one knows en First it giveth. Eeuwig zonde.

avatar van adri1982
geplaatst: 16 juni 2014, 22:31 uur [permalink]
Ook dit album heb ik thuis op cd, maar ik heb hem maar eens opgezet op youtube, omdat dat mij wat tijd bespaard (heb de cd bijna af beluisterd (nog een nummer maar), en vroeger veel vaker beluisterd). Het blijft gewoon een steengoed rockalbum. Ondanks dat 'God is on the radio' is gesampled van en geïnspireerd is door 'Spirit in the sky' van Norman Greenbaum, zit ook dat nummer heel goed in elkaar. 'No one knows' en 'A Song for the dead' blijven echter mijn favorieten van dit album.

avatar van adri1982
geplaatst: 16 juni 2014, 22:34 uur [permalink]
Demon. schreef:
Beste rockalbum voor tijdens het rijden. Punt.
Weet ik niet. Ik heb zelf nooit auto gereden. Maar het zit zeker kort in de buurt wat mij betreft 'het beste album om in de auto aan te zitten'. Die 4,5 geef ik niet voor niets.

avatar van RebelINS

geplaatst: 21 juni 2014, 23:32 uur [permalink]
Ik dacht vandaag ik zet hem eens op in de auto op weg naar werk. Helaas was ik vergeten dat veel nummers veel gebruik maken van het feit dat de boel in stereo is opgenomen. En als 1 boxje van je auto het niet doet... Enfin toch heb ik ervan kunnen genieten al die radio skits er tussendoor maken het wel een perfect 'auto' album.

avatar van james_cameron
geplaatst: 14 december 2016, 23:07 uur [permalink]
Beste album van de band tot nu toe, al zijn lang niet alle songs even sterk. Losjes opgezet als concept-album, opgebouwd rond het thema van een radiostation, maar laat je daar niet door afschrikken. De tomeloze energie en de voortdurende afwisseling maken veel goed; tevens is de aanwezigheid van drummer Dave Grohl een groot pluspunt. Het album kent weliswaar een paar mindere momenten, maar de flow van de plaat, gekoppeld aan een band op de top van zijn kunnen, zorgen toch wel voor een heel bijzondere luisterervaring.