Dire Straits - Dire Straits (1978)

Label: Vertigo

1. Down to the Waterline (3:55)
  2. Water of Love (5:23)
  3. Setting Me Up (3:18)
  4. Six Blade Knife (4:10)
  5. Southbound Again (2:58)
  6. Sultans of Swing (5:47)
  7. In the Gallery (6:16)
  8. Wild West End (4:42)
  9. Lions (5:05)
frankvankesteren schreef:
Waarom is de EP ExtendedancePlay waar dat nummer Twisting by the Pool opstaat eigenlijk niet hier toegevoegd op Musicmeter?

heel eenvoudig , omdat het alleen op 45 toeren en op maxi is uitgebracht , staat ook nog het leuke IF I HAD YOU op

Hans Brouwer schreef:

Het is een grof schandaal dat "Dire Straits (1978)" niet in de MusicMeter top 250 albumlijst is te vinden .

dat is duidelijke taal hans
ik denk dat het mede komt doordat de jeugd op mm in aantal meer vertegenwoordigd is dan de wat oudere garde
en die weten niet veel van de goede bands uit de 60 en 70 er jaren

DevendraBan

en die weten niet veel van de goede bands uit de 60 en 70 er jaren

Dat weten ze wel. Ze kijken alleen niet verder dan Dire Straits.

avatar van Shangri-la
DevendraBan schreef:

Dat weten ze wel. Ze kijken alleen niet verder dan Dire Straits.

Ze kijken juist wél verder dan de Dire Straits.

DevendraBan
Ja, dat bedoelde ik. Een slechte formulering. Eigenlijk had er moeten staan.
"Dat weten ze niet omdat ze niet verder kijken dan Dire Straits."
of
"Dat weten ze wel, alleen kijken sommige niet verder dan Dire Straits."

Of ze vinden Dire Straits wel aardig, maar ook weer niet zo bijzonder... Het is wel knappe muziek, maar ook een beetje 'middle of the road'.

Dit album staat overigens wel heel dicht op de top 250. Komt maar een paar puntjes tekort...

herman schreef:

beste herman kan ik nog een paar keer op dit album stemmen , ha ha

Misschien kan je George zover krijgen dit album in zijn top 10 te zetten. Hij heeft nog geen top 10 ingevuld en wel dit album op 5* staan.

Maar goed, verder over de muziek...

avatar van freitzen
Hans Brouwer schreef:
Beste Rudiger, vriend, jij, als erkend grootste Dire Straits fan, zou toch eigenlijk alles in het werk moeten stellen om dit album "Dire Straits (1978)" op die lijst te krijgen

Hans, is die vijfde plek blijvend? Ik dacht dat daar eerst Rush te vinden was. Waar hebben zij dat aan verdiend

Als ik dit album in mijn lijst zou zetten zou dat alleen maar zijn om hem de top 250 in te krijgen... maar dat doe ik niet, want er zijn genoeg albums die me over de lengte meer doen en bovendien doe ik niet twee keer dezelfde artiest in mijn top 10... Maar ik gun het ze wel.

Leuk dat hij er nu in staat. Eindelijk een écht Dire Straits-album in de top 250 (en eigenlijk mag ik dat niet zeggen, maar ik doe het toch )

avatar van BlueVelvet
Tja, Dire Straits. Ik kan er helemaal niets mee.
Gladde, saaie, veilige en daardoor mij irriterende nummers. Ik kan er best inkomen dat mensen dit mooi vinden, maar het is totaal niet aan mij besteed.
2* omdat ik het vroeger, toen mijn moeder het vaak draaide, wel aardig vond als jongetje

avatar van Hans Brouwer
BlueVelvet schreef:
Tja, Dire Straits. Ik kan er helemaal niets mee.
BlueVelvet, ik ben het gedeeltelijk me je eens. Op een gegeven moment vond ik de muziek van Dire Straits ook te glad, te steriel en zonder enige bezieling . Echter, als ik jou was BlueVelvet zou ik het debuutalbum "Dire Straits (1978)" nog maar eens heel aandachtig beluisteren. Het album is ècht beestachtig goed . Zo goed zelfs dat ik gisteren besloten heb om dit album in mijn top 10 te plaatsen. Het Dire Straits debuut album moet namelijk gewoon in de MusicMeter album top 250!!!!

Hans Brouwer schreef:
[ Het Dire Straits debuut album moet namelijk gewoon in de MusicMeter album top 250!!!!

hans , we worden op onze wenken bediend , want het album staat op 248
en terecht

Sheplays
BlueVelvet schreef:
Tja, Dire Straits. Ik kan er helemaal niets mee.

Mensen, waaronder ikzelf, vinden dit waarschijnlijk mooi omdat het album uitkwam in een tijd die overheerst werd door een soort discohype (denk Abba: Voulez-Vous, Bee Gees: Saturday night fever).
Ik vond Sultans of Swing een verfrissende douche tussen al die narigheid.

Het is wel ietwat te ongenuanceerd om dit in 2007 glad, saai en veilig te noemen.

avatar van bawimeko
De eerste en de beste van de Dire Straits. Lekker droog opgenomen toen ze nog klonken als een pubrock-bandje.

avatar van rudiger
toch kennen de meeste de bekende nummers zoals sultans , waterline en water of love , gezien de stemmen per nummer
persoonlijk vind ik lions de beste
lions heeft maar 1 stem gekregen ( wie zou die hebben gegeven ) .

avatar van Hans Brouwer
rudiger schreef:
Persoonlijk vind ik "Lions" de beste
"Lions" heeft maar 1 stem gekregen ( wie zou die hebben gegeven ) .
Inmiddels heeft "Lions" twee stemmen. Wie de eerste stemmer is weet ik niet maar ik ben in ieder geval de tweede persoon die op "Lions" heeft gestemd .

Hans Brouwer schreef:

die eerste stem had ik natuurlijk gegeven , wat een dijk van een nummer , hoort gewoon in de top 100 allertijden thuis

avatar van Genesis
He Rudiger, wat betekent Dire Straits eigenlijk? Toch iets als armoedzaaiers ofzo?

EVANSHEWSON
Ik dacht dat Dire Straits zoveel betekent als : PLATZAK, geen rooie duit meer, toch ???

EVANSHEWSON schreef:

inderdaad ; letterlijk betekent het OP ZWART ZAAD ZITTEN .
eigenlijk hetzelfde als PLATZAK .
in hun begin periode hadden ze weinig geld om een album op te nemen , vandaar de naam Dire Straits .
met hun laatste duit hadden ze `n demo opgenomen , die kwam terecht bij een engelse dj ( Charlie Gillet ) , die draaide het nummer Sultans of swing grijs op de radio .
toen is het allemaal gaan lopen voor de band.

Sheplays
rudiger schreef:

Dat is nu weer de beperking van het maar 2 nummers mogen aanvinken , mijn nummer twee na de Sultans is Water of Love!
Daana komt zeker Lions.

EVANSHEWSON
Sheplays schreef:

Daana komt zeker Lions.

Ja, en Water of Love vonden ze blijkbaar nooit de moeite om op een compilatie mee te nemen, terwijl dat inderdaad één van de pareltjes is op deze overigens prima elpee.

Hadden The Judds er trouwens geen leuke cover van gemaakt ?

EVANSHEWSON schreef:

Hadden The Judds er trouwens geen leuke cover van gemaakt ?

ja de Judds hadden er inderdaad een cover van gemaakt , en heeft ook de top 40 gehaald .
mijn favo Water Of love staat overigens op de cd Live in Vaison, magistraal gewoon en heel anders dan op dit regulaire album.

avatar van musicboy
Het album moet hoger en dus stem ik ook maar eens.

avatar van Koerok
De eerste de beste, zullen we maar zeggen. Nog steeds de beste plaats van Dire Straits naar mijn mening. Lekkere groovy sound. Setting Me Up, Down To The Waterline, Southbound Again, ik krijg er energie van. En natuurlijk Sultans Of Swing.
4 sterren!

WernerGSF
yeah RÜdiger ik heb 'm
hoeveel punten heeft ie nog nodig voor de top 250?

WernerGSF schreef:
yeah RÜdiger ik heb 'm
hoeveel punten heeft ie nog nodig voor de top 250?

hij heeft al in de top 250 gestaan , alleen de dire straits en mark knopfler fans zijn dun gezaaid hier op Musicmeter .
en om het verhaal compleet te maken , `n schande is het dat dit meesterwerk niet in de top 250 staat , en dan bedoel ik bij de eerste 10 .

WernerGSF
Maar niet zo een grote schande als Crime of the Century, die er niet instaat

EVANSHEWSON schreef:

voor Dire Straits heette de groep The Cafe Racers en weer daarvoor heette de band The Duolian String Pickers , waarvan Steve Phillips lid was . bijkomstigheid is dat Mark samen met Steve in 1990 The Notting Hillbillies oprichtte
De benaming is goed Patrick , PLATZAK , al gaat dit al jaren niet meer op .

avatar van the viking
Samen met Making Movies het beste van Dire Straits een welverdiende 5* voor deze klassieker. Water of Love , Six Blade Knife en natuurlijk Sultans Of Swing zijn de absolute"luistervangers''.