Jacco Gardner - Cabinet of Curiosities (2013)

Label: Excelsior

1. Clear the Air (3:39)
  2. The One Eyed King (2:24)
  3. Puppets Dangling (3:41)
  4. Where Will You Go (3:23)
  5. Watching the Moon (3:51)
  6. Cabinet of Curiosities (2:46)
  7. The Riddle (4:24)
  8. Lullaby (3:01)
  9. Help Me Out (2:55)
  10. Summer's Game (3:15)
  11. Chameleon (4:09)
  12. The Ballad of Little Jane (4:06)
avatar van Kaaasgaaf
Jacco Gardner, bekend van garagerockduo The Skywalkers en daarnaast los-vast lid van Lola Kite, debuteert in februari met zijn solo-debuut. Behalve de drums heeft hij alle instrumenten op deze plaat zelf ingespeeld. Live voert hij deze nummers wel uit met een band. Het album verschijnt internationaal op het Amerikaanse label Trouble in Mind, gespecialiseerd in bands met een sixties-sound, en in Nederland wordt het door het vertrouwde Excelsior uitgebracht. Vier van de twaalf tracks zijn reeds bekend en laten een bijzonder fijn licht-psychedelische barokpopsound horen, in de geest van Syd Barrett, The Zombies en The Left Banke. Ondanks de duidelijke verwijzingen naar de hoogtijdagen van de popmuziek, gaan de liedjes nooit ook maar een klein beetje oubollig klinken. Daarvoor zijn deze liedjes toch te eigenzinnig en het geluid (stiekem) best modern. Jacco's songs horen gewoon bij onze tijd, ze zijn fris en verslavend en staan op zichzelf. Jacco wordt nu al geprezen in ondermeer NME, The Guardian en Pitchfork en dat is toch best bijzonder te noemen voor een jongen van vierentwintig uit Hoorn, maar alle lof is geheel terecht. Ik krijg ieder geval maar geen genoeg van zijn muziek en kan niet wachten om dit album in z'n geheel te horen. Natuurlijk moet je dit op vinyl in huis halen, die hoes is er toch ook wel een om uren naar te turen terwijl je wegdroomt bij de muziek.

avatar van gukker
Hier kijk ik al een tijd naar uit, ken the Skywalkers en Lola Kite niet, maar naar aanleiding van de voorproefjes van dit album ga ik daar zeker naar luisteren, want wat er tot nu toe van dit album uit is klinkt echt geweldig. Dit album ga ik zo snel mogelijk pre orderen, inderdaad op vinyl zoals Kaaasgaaf al zei. Dit zou zomaar eens mijn favoriete plaat van 2013 kunnen worden, mits de wereld niet vergaat volgende week vrijdag natuurlijk...

avatar van Don Cappuccino
Dit is een plaat waar ik erg benieuwd naar ben, de 4 vrijgegeven nummers zijn namelijk super! Het zijn psychedelische popliedjes die je ook van iemand als Syd Barrett zou horen. De nummers zijn heel dromerig maar nergens wordt het oubollig of met te veel effecten, iets wat ik bij een band als Tame Impala wel heb.

avatar van midnight boom
Dé belofte voor 2013 idd

avatar van heartofsoul
Op grond van wat ik al van Jacco Gardner heb gehoord denk ik dat dit album best wel eens hoge ogen zou kunnen gooien in 2013. Ik kijk er in ieder geval al naar uit!

avatar van hogweed
Ik was gistermiddag in een platenzaak en de muziek die op dat moment werd afgespeeld, klonk mij zeer aangenaam in de oren. De verkoper deelde mij desgevraagd mee dat dit een de promo-uitgave was van van de cd van ene Jacco Gardner, en liet mij het provisorische hoesje zien. Ik denk dat ik zo'n 8 nummers heb gehoord. Ik waande mij al snel in de heerlijke sfeer van Barrett/beginjaren van Pink Floyd. Nog een dikke maand wachten op het album, maar de verwachtingen zijn ook bij mij hooggespannen...

avatar van Linius
Ik zag de naam al vaker voorbij komen en het kwam er nu eindelijk van eens wat liedjes te luisteren van deze meneer. En dat klinkt dan meteen heel vertrouwd met zo'n sixties sound, ik kijk hier naar uit.

avatar van Booyo
Clear the Air is werkelijk te gek. Ga deze man morgen aanschouwen in Oosterpoort, ken verder helemaal niks van hem dus ben erg benieuwd.

avatar van Booyo
Ontzettend goed, dit album wordt eentje om naar uit te kijken!

avatar van Linius
Ik heb het gevolgd op de stream. Jammer genoeg viel de kwaliteit van het geluid van de stream wat tegen maar het was alsnog tof om even te volgen

Lange tijd terug dat ik zo uitkeek naar de release van een album.

avatar van Ducoz
Verdikkie, moois hoesje!

avatar van willymeuf
De voortekenen voor dit album zijn natuurlijk geweldig! Een paar heerlijke nummertjes en ook nog een geweldige hoes! Ik ga hem direct halen als hij uit is

avatar van Ducoz
Erg mooi album.

Folk met een flinke touch of Syd Barret.
Licht psychedelisch, zoals de hoes al deed vermoeden. (welke ik overigens geweldig vind, ik hoop dat ze er een poster bij leveren als hij daadwerkelijk naar de winkel wordt verscheept.. )

Het komt weinig voor dat ik echt uit kijk naar een nieuwe release, maar deze klinkt toch wel erg fijn. Niets wijst er op, buiten de productie om, dat dit uit 2013 komt.

Die +/- 40- minutjes zijn zo om. Indrukwekkend debuut.
Ik denk dat we hier zeker meer van gaan horen. 4*

avatar van Gloeilamp
Clear the Air is erg mooi ja. Vandaag is Jacco Gardner bevestigd voor Rock Werchter en had nog nooit van deze gast gehoord. Ben erg benieuwd!

avatar van Mctijn
Erg benieuwd naar dit album! Goed dat RW na Gers Pardoel nog Nederlanders durft te boeken

avatar van Chronos85
A.s. woensdag pre-album release in de OT301 in Amsterdam. Komt dat zien, want meneer gaat binnenkort Amerika onveilig maken!

avatar van Appels123
Benieuwd naar het album. Hoes ziet er goed uit! Toch wel een beetje rare muziek...

avatar van Chronos85
The Zombies - Odessey & Oracle (1968)
Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn (1967)
The Kinks - Something Else (1967)

Als je een beetje bekend met bovenstaande klassiekers, klinkt het niet zo raar meer hoor.

Ik hoor hier ook Damon Albarn in terug.

avatar van Don Cappuccino
Zo te zien heeft Excelsior het album al gestuurd naar de abonnees. Ik moet nog even wachten, ik denk dat hij volgende week op de Luisterpaal staat.

avatar van spoiler
Don Cappuccino schreef:

Klopt als een bus en klinkt werkelijk fantastisch. Meteen twee keer achter elkaar gedraaid.

Twee keer? Toe maar.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Don Cappuccino schreef:

Klopt

avatar van Zwammer
Ben het album nu aan het luisteren en het bevalt tot nu toe (nummer 8 ) erg goed, heerlijke plaat!

avatar van Linius
Wat een fijn album. Deze gaat nog vaak gedraaid worden.

Fijne luisterplaat. Cabinet of Curiosities valt niet tegen!

avatar van Don Cappuccino
Mooi! Dadelijk maar eens gaan beluisteren.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Ik ga hem zaterdag live meemaken samen met Traumahelicopter in Merleyn Nijmegen, ben benieuwd.