MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Sex Pistols - Never Mind the Bollocks Here's the Sex Pistols (1977)

Alternatieve titel: Never Mind the Bollocks

mijn stem
3,74 (678)
678 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Punk
Label: Virgin

  1. Holidays in the Sun (3:22)
  2. Bodies (3:03)
  3. No Feelings (2:51)
  4. Liar (2:42)
  5. God Save the Queen (3:19)
  6. Problems (4:11)
  7. Seventeen (2:03)
  8. Anarchy in the UK (3:32)
  9. Submission * (4:13)
  10. Pretty Vacant (3:18)
  11. New York (3:06)
  12. EMI (3:09)
  13. No Feeling * (2:45)
  14. Did You No Wrong * (3:11)
  15. No Fun * (6:22)
  16. Satellite * (3:59)
  17. New York [Demo Version] * (3:21)
  18. Unlimited Edition [Demo Version of 'EMI'] * (3:17)
  19. Liar [Demo Version] * (3:10)
  20. Pretty Vacant [Demo Version] * (3:04)
  21. Problems [Demo Version] * (4:18)
  22. No Future [Demo Version of 'God Save the Queen'] * (3:52)
  23. Did You No Wrong [Alternative Vocal] * (3:16)
  24. Seventeen [Alternative Vocal] * (2:07)
  25. Satellite [Rough Mix] * (4:02)
  26. Submission [Rough Mix] * (4:11)
  27. Holidays in the Sun [Rough Mix] * (3:33)
  28. EMI [Rough Mix] * (3:20)
  29. Seventeen [Rough Mix] * (2:05)
  30. Holidays in the Sun [Alternative Mix] * (3:30)
  31. Body [Demo Version of 'Bodies'] * (3:54)
  32. Submission [Alternate Mix] * (4:12)
  33. Belsen Was a Gas [Demo] * (2:31)
  34. Anarchy in the UK [Live at Samfundet Club, Norway 1977] * (3:30)
  35. I Wanna Be Me [Live at Samfundet Club, Norway 1977] * (3:43)
  36. Seventeen [Live at Samfundet Club, Norway 1977] * (2:00)
  37. New York [Live at Samfundet Club, Norway 1977] * (3:20)
  38. EMI [Live at Samfundet Club, Norway 1977] * (3:27)
  39. No Fun [Live at Samfundet Club, Norway 1977] * (4:38)
  40. No Feelings [Live at Samfundet Club, Norway 1977] * (2:26)
  41. Problems [Live at Samfundet Club, Norway 1977] * (4:20)
  42. God Save the Queen [Live at Samfundet Club, Norway 1977] * (2:33)
  43. Anarchy in the UK [Live at Happy House, Stockholm 1977] * (3:50)
  44. I Wanna Be Me [Live at Happy House, Stockholm 1977] * (3:05)
  45. Seventeen [Live at Happy House, Stockholm 1977] * (2:22)
  46. New York [Live at Happy House, Stockholm 1977] * (3:25)
  47. EMI [Live at Happy House, Stockholm 1977] * (3:26)
  48. Submission [Live at Happy House, Stockholm 1977] * (4:05)
  49. No Feelings [Live at Happy House, Stockholm 1977] * (3:06)
  50. Problems [Live at Happy House, Stockholm 1977] * (4:34)
  51. God Save the Queen [Live at Happy House, Stockholm 1977] * (4:32)
  52. Pretty Vacant [Live at Happy House, Stockholm 1977] * (4:14)
  53. No Fun [Live at Happy House, Stockholm 1977] * (5:27)
toon 42 bonustracks
totale tijdsduur: 34:36 (3:04:52)
zoeken in:
avatar
Jornaquin
Berzerker schreef:
Wat Oldfart vertelde, had ik ook al is gehoord, ook dacht ik dat het grootste gedeelte van de punk hierop gebaseerd is(als dat niet zo is, ik heb me ook nog niet zo in punk verdiept dus... )

Omdat ik dit toch wel een interessant stukje geschiedenis vind, heb ik deze plaat zelf aangeschaft, ik had eigenlijk hem eerst moeten luisteren, want muzikaal vind ik het niet zoveel voorstellen eigenlijk.

Kwa historische waarde is dit dus zeker een 5* waard, daar ben ik het wel mee eens, maar muzikaal kan ik er niet meer dan 1,5 voor geven, gemiddeld word dat 3,25, ik geef dus 3,5*


Uh als je albums ook al sterren kunt geven voor hun historische waarde weet ik het ook niet meer.

avatar
4,5
[quote]Jornaquin schreef:
(quote)


Uh als je albums ook al sterren kunt geven voor hun historische waarde weet ik het ook niet meer.

==> Wel en niet mee eens ...

Dit album sloeg werkelijk in als een soort van atoombom in die tijd en werd jaren later nog gewaardeerd. Nu zoveel jaar later hoef ik niet meer zo vaak 'i am an antichrist' te horen etc. De plaat is nog altijd OK, maar als 48 jarige draai je deze nou eenmaal niet meer zo snel .. Op de een of andere manier gaat dat niet meer, terwijl ik overigens zat snoeiharde albums draai.

avatar van charlezzz
4,0
Oldfart schreef:

Het was het toen nog piepkleine label Virgin Records van Richard Branson wat het wel aandurfde de Pistols te contracteren. “God save the Queen” kwam uit in de week dat de brave britse burgers het jubileum vierden van de koningin . De rel was ongehoord.


Virgin was anno 1976 echt niet piepklein. De eerste Virgin LP, V2001, was Tubular Bells weet u nog wel . Echter, door het uitbrengen van onverkoopbare bands als Faust en Henry Cow was de pot met geld bijna leeg. Midden jaren zeventig waren de Virgin winkels dé aangewezen plek voor bootlegs zelfs,om de zaak draaiende te houden. Branson heeft met de Pistols gewoon goed gegokt.

Leuk detail is dat McLaren Branson alleen de Engelse rechten op de Pistols verkocht en via zijn eigen Glitterbest in Frankrijk een deal maakte met Barclay, om vervolgens bergen releases (vaak afwijkend van de Engelse) naar Engeland te importeren. McLaren had het prima voor mekaar, twee keer verdienen aan de zelfde band.

Overigens is Bollocks een meesterplaat. Jon Savage heeft in de jaren negentig een zeer boeiend boek geschreven over de beginjaren van de punk. Aanradert!

avatar
Kid A(cid)
Het artwork is slecht, het niveau van de muzikanten is niet bepaald hoog, het is nogal eentonig...
Maar ik geef een *5.

avatar
Jornaquin
marcello schreef:
(quote)


Uh als je albums ook al sterren kunt geven voor hun historische waarde weet ik het ook niet meer.

==> Wel en niet mee eens ...

Dit album sloeg werkelijk in als een soort van atoombom in die tijd en werd jaren later nog gewaardeerd. Nu zoveel jaar later hoef ik niet meer zo vaak 'i am an antichrist' te horen etc. De plaat is nog altijd OK, maar als 48 jarige draai je deze nou eenmaal niet meer zo snel .. Op de een of andere manier gaat dat niet meer, terwijl ik overigens zat snoeiharde albums draai.


Als je 48 jaar bent en die tijd zelf mee gemaakt hebt is de impact en het daar bij behorende sentiment van deze plaat een ander verhaal dan als je 16 bent.

avatar
Jornaquin
Kid A(cid) schreef:
Het artwork is slecht, het niveau van de muzikanten is niet bepaald hoog, het is nogal eentonig...
Maar ik geef een *5.



avatar
4,5
Tja Jornaquin waarom hebben de stones zo'n onaantastbaar aanzien ? Niet vanwege hun fantastische albums (hoewel ze rond 1970 een aantal hele goede albums hebben gemaakt en in die jaren zeer goede singles), maar vanwege het feit dat het grondleggers en pioniers waren, op zowel muzikaal gebied en qua entertainment. Dus telt dat mee in de beoordeling van albums ? Ja ..
Zie ook Pink Floyd: In veel opzichten grondleggers geweest zo eind jaren Zestig .. en dat geldt dus ook voor Beatles albums.
Sgt Peppers zou van mij een lagere waardering hebben gekregen indien het album 10 of 15 jaar later was uitgebracht. Voor die tijd was het ongekend om zo'n productie uit te brengen, niet in de laatste plaats door George Martin..

avatar van sq
4,0
sq
Berzerker schreef:
Wat Oldfart vertelde, had ik ook al is gehoord, ook dacht ik dat het grootste gedeelte van de punk hierop gebaseerd is(als dat niet zo is, ik heb me ook nog niet zo in punk verdiept dus... )


Het aardige is dat ontstaan, vormgeving en filosofie van de punk INDERDAAD niet los gezien kan worden van het ontstaan en ontwikkeling van de Sex Pistols. Weliswaar was er al punk vóór de Sex Pistols, maar dat punk als statement, reactie, levensfilosofie zo je wilt, wereldwijd ging, is pas echt in gang gezet met met dit album. Als zodanig is het inderdaad ook meer dan de muziek alleen. Malcolm Mclaren - nummer 1 in mijn top 10 - is niet voor niets een van mijn favoriete atiesten.

avatar
Nicci
marcello schreef:
Tja Jornaquin waarom hebben de stones zo'n onaantastbaar aanzien ? Niet vanwege hun fantastische albums (hoewel ze rond 1970 een aantal hele goede albums hebben gemaakt en in die jaren zeer goede singles), maar vanwege het feit dat het grondleggers en pioniers waren, op zowel muzikaal gebied en qua entertainment.


weet je zeker dat je het over de stones hebt?

avatar van Lennonlover
3,5
Niet bepaald mijn smaak maar ik kan het wel appreciëren. vind dit één der beste albums in z'n soort gemaakt

avatar
Kid A(cid)
Jornaquin schreef:
(quote)



Het geheel heeft de X-factor die Sharon Kips niet heeft (om maar iets te zeggen ). Bodies, EMI en vooral No Feelings schreeuw ik zo mee. Dat is gewoon tof.

Trouwens, apart om te horen dat er op dit album al een track staat die naar de post-punk neigt: Submission, waar het tempo naar onder gaat en de bas meer groovet.

avatar van ZERO
3,5
Ik heb Sex Pistols altijd zo'n beetje een overroepen groep gevonden. God save the queen en Anarchy in the UK zijn goede nummers, maar de rest wat ik van ze hoorde, vond ik nooit echt geweldig te noemen.

Omdat ze toch door sommigen aanschouwd worden als grondleggers van de punk, vond ik dat ik dit album toch eens moest luisteren.

De twee nummers die ik kende vind ik, zoals al gezegd, goed. De rest van het album haalt echter nooit dat niveau in mijn ogen/oren. Misschien komen de nummers nog wel tot hun recht als ik het wat vaker luister.

Ik blijf echter bij mijn mening dat er veel betere punkgroepen zijn dan deze Sex Pistols.

Voorlopige beoordeling: voldoende, 3*

avatar van Eddie
4,0
Nummers als 'Seventeen' en 'Pretty vacant' doen toch zeker niet onder voor God Save The Queen (wat ik in motorhead uitvoering leuker vind) of 'Anarchy in the UK'

Wat ik trouwens frapant vind aan Anarchy is dat ik het nummer al meerdere malen als cover versie heb gehoord en dat ik het bijn a altijd beter vind dan het orgineel, dat komt bij mij zelden voor (ik heb het niet zo op covers) maar bij dit nummer vind ik de covers vrijwel altijd beter dan het orgineel, dit komt denk ik vooral door de zeer beperkte vocale capaciteiten van de sex pistols.

avatar van charlezzz
4,0
Eddie schreef:

Wat ik trouwens frapant vind aan Anarchy is dat ik het nummer al meerdere malen als cover versie heb gehoord en dat ik het bijn a altijd beter vind dan het orgineel, dat komt bij mij zelden voor (ik heb het niet zo op covers) maar bij dit nummer vind ik de covers vrijwel altijd beter dan het orgineel, dit komt denk ik vooral door de zeer beperkte vocale capaciteiten van de sex pistols.


ooit al eens Anarchy In The USA van Motley Crue gehoord?

avatar van Eddie
4,0
Jaaaaaa op de (Bovengemiddeld goede) live dvd Carnival Of Sins, en uiteraard op Red White & Crue, die is echt geniaal!!!!!

avatar
fredpit
Een laag gemiddelde zou hier wel passend zijn.

Deze grondleggers en uitvinders, aartsvaders en helden, ja zelfs ongekroonde koningen van de punk hebben nooit mooie of goede muziek willen maken ( wat dat dan ook mag betekenen ?) Ze wilden enkel provoceren. Politiek, burgerij, gevestigde orde, een benauwd denkend systeem...maar ook, lekker spugen op de overbehaarde "intelligente" zichzelf iets te serieus nemende machorock zoals daar zijn : Pink Floyd, Queen, Yes, Genesis en vooral Daddy Abraham with his Smurfs.

De waarde van dit album zit hem naar mijn idee dan ook vooral in de energie en zijn non-conformisme. Maar discussie's over mooiste liedjes en het muzikale niveau bij dit punkalbum zijn zeker vermakelijk en ik zou zeggen, vooral doorgaan

En nee, ze zijn niet de grondleggers, ze hebben het idee gewoon gejat...So FFuCKingng WhaTT !? is hun muziek daardoor minder waard, of zijn ze dan niet serieus te nemen ?? "Beter goed gejat als slecht bedacht", zo dachten De Beatles en de Stones er ook over, dus waarom de Pistols niet.

Punk is punk. verder niets. Maar je zult altijd weer van die wijsneusen hebben die het belang van de punk voor de underground willen toelichten (hierbij ) Prima, maar begin nu niet iedere keer weer over de zangkwaliteiten van Johnny Rotten die naar mijn idee perfect zijn voor het doel.

Verder is dit een gigantische kutband

avatar van deric raven
4,0
Wie zijn volgens jou dan wel de grondleggers?
Ben daar dan wel benieuwd naar.

avatar van HammerHead
3,0
Tja, wanneer ben je de grondlegger van een genre, da's nogal lastig op 1 band of punt in de tijd vast te pinnen natuurlijk. Eigenlijk speelden de The Stooges en the Velvet Underground al de eerste proto-punk.

Verder The Ramones natuurlijk.

avatar van deric raven
4,0
Toch vind ik bovengenoemde bands weinig overeenkomsten met Sex Pistols hebben. Oke, Iggy Pop dan wel wat, maar toch klinkt de sound totaal anders. Voor mij was dit album wel belangrijk, al vind ik op muzikaal gebied een The Clash toch wel interresanter.

avatar
fredpit
deric raven schreef:
Wie zijn volgens jou dan wel de grondleggers?
Ben daar dan wel benieuwd naar.


Hokjesdenken, is iets waar punk tegen ageerde.

De vraag wie de grondlegers zijn kan niet beantwoord worden omdat punk een beweging is. Een manier van denken en handelen, waar halverwege de jaren 70 de naam punk aan gegeven is. Deze beweging is al zo oud als dat er (pop) muziek is en kenmerkt zich door tegendraads gedrag, ruwe energie en toegankelijkheid Een ander duidelijk kenmerk is nihilisme..hierin ligt de ware aard van punk.

De Sex Pistols zijn voor mensen die graag de boel veilig in een hokje stoppen de grondleggers van de punk. Als jij,of wie dit dan ook leest, zich daar prettig bij voelt dan moet je dat vooral zo blijven zien.

Met mijn definitie van punk geef ik je de volgende namen

Robert Johnson, Elvis (56), Jerry Lee Lewis, The Sonics, The Velvet Underground, Stooges, MC5, Ramones, etc

Maar ook : "Pubfolk", The Who, The Monks, The Kinks, Faces, Slade.. en andere zg "Lad's" Bands.

En tot slot : Punk is een schreeuw om vrijheid...


avatar van douwens
4,0
Volgens mij zijn the Stooges, the Ramones en the Sex pistols de voorlopers van al die blije bandjes die we de laatste jaren hebben. Zoals Fall out boy, Greenday en Blink182. Maar toch ook van de underground punkbands NOFX en Pennywise.

Maar wat mij betreft herbergt dit album ook wel degelijk klassiekers zoals God save the queen en Anarchy.

avatar van starsailor
4,5
Er heeft uberhaupt maar 1 punkband bestaan en dat waren Sex Pistols. De rest is allemaal slappe zooi. Zeker die Amerikaanse troep van tegenwoordig.
SEX PISTOLS = PUNK

Klaar!!!!

avatar van herman
3,0
Grappig, als er één punkband gruwelijk overschat wordt, is het Sex Pistols wel als je het mij vraagt. Althans, dat idee kreeg ik toen ik dit album een paar keer beluisterde. Veel geschreeuw, maar een fatsoenlijk liedje, ho maar.

Maar misschien moet ik het nog 's proberen. Luisterde laatst weer een paar keer naar Liam Howlett (van The Prodigy)'s Dirtchamber Sessions en daarin zit een stukje Sex Pistols wat wel weer erg lekker is.

avatar van starsailor
4,5
Overschat?? Dan begrijp jij nix van punk.
Muzikaal niet briljant deze pistooltjes, dat weet iedereen.
Punk is helaas een muziekstroming geworden terwijl het eigenlijk een band was, genaamd Sex Pistols.

avatar van herman
3,0
Ik begrijp meer van punk dan jij denkt, maar ik beoordeel dit album op zijn muzikale merites, niet op het cultuurhistorische belang oid. Anders had ik hier ook wel 5* aan gegeven...

avatar van Ward
3,0
Ach, The Sex Pistols waren een leuk bandje en hebben voor de doorbraak van punk gezorgd. Maar qua muziek waren er veel betere punkbands in die tijd (The Buzzcocks en The Clash bijvoorbeeld). Er staan maar een paar echt goede songs op dit album.
Heeft iemand trouwens laatst die documentaire gezien over punk op de bbc? Daar zaten een paar geweldige beelden van de Sex Pistols bij hahaha.

avatar van starsailor
4,5
Ik heb respect voor jouw oordeel. Voor mij gewoon een 5 sterrenplaat.

avatar van douwens
4,0
In feite is het ook mijn punt dat deze plaat vooral een historische waarde heeft met een paar punkklassiekertjes. Verder geen bijzondere muziek natuurlijk.

avatar van charlezzz
4,0
Iik heb respect voor jouw oordeel, voor mij gewoon een 4 sterrenplaat

avatar
Omayyad
fredpit schreef:
Een laag gemiddelde zou hier wel passend zijn.

Deze grondleggers en uitvinders, aartsvaders en helden, ja zelfs ongekroonde koningen van de punk hebben nooit mooie of goede muziek willen maken ( wat dat dan ook mag betekenen ?) Ze wilden enkel provoceren. Politiek, burgerij, gevestigde orde, een benauwd denkend systeem...maar ook, lekker spugen op de overbehaarde "intelligente" zichzelf iets te serieus nemende machorock zoals daar zijn : Pink Floyd, Queen, Yes, Genesis en vooral Daddy Abraham with his Smurfs.

Overbehaarde machorock?

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 17:14 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 17:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.