AC/DC - Highway to Hell (1979)

Australiƫ
Label: Atlantic

1. Highway to Hell (3:26)
  2. Girls Got Rhythm (3:23)
  3. Walk All over You (5:08)
  4. Touch Too Much (4:24)
  5. Beating Around the Bush (3:55)
  6. Shot Down in Flames (3:21)
  7. Get It Hot (2:24)
  8. If You Want Blood (You've Got It) (4:32)
  9. Love Hungry Man (4:14)
  10. Night Prowler (6:13)
avatar van De buurman
't Is dezelfde riff inderdaad! Geef mij deze echter maar...

avatar van Zagato
Voor mij het ultieme AC/DC album. Ter ere van Malcom maar weer een opgezet. Bon Scott had iets onnavolgbaars, geen slechte nummers. Top.

avatar van Rinus
Dit is misschien wel het beste Bon Scott album. Ook hier doet de remaster zijn werk. Het klankbeeld is zoveel beter dan op de oude cd versies, die ik wel gehoord heb maar nooit gekocht. Het in al die jaren altijd met de originele vinyl uitvoering gedaan.

Mijn eerste lp ooit. Heb deze gewoon grijsgedraaid. Top!

avatar van AOVV
Na Let There Be Rock en Powerage met een derde schot in de roos komen, zou dat niet ongelooflijk straf zijn? Als je dit album hoort aftrappen met die loeiende opener annex titelsong, zou je het haast opschrijven, maar toch is dit Highway to Hell net wat minder. De rock 'n roll en blues zijn nog steeds aanwezig, al hoor ik wat meer soul-invloeden in de nummers terug, maar dat aura van onverwoestbare spanning ontbreekt. De nadruk lijkt ook iets meer te liggen op de aanstekelijkheid van de songs.

Desalniettemin is dit nog steeds een zeer sterke plaat, vooral omdat ie de pan uitswingt. Girls Got Rhythm is kort maar krachtig, Touch Too Much en If You Want Blood (You've Got It) twee heerlijk soulvolle meezingers. Night Prowler is een knappe afsluiter, die midden jaren '80 helaas negatief in de pers kwam door de zaak rond seriemoordenaar Richard Ramirez, wiens meest befaamde bijnaam The Night Stalker was, en die naar verluidt groot fan van AC/DC was. Hier kan je daar meer over lezen.

In de hitlijsten scoorde het album erg goed, wat niet mag verwonderen. Helaas was dit meteen de zwanenzang van zanger Bon Scott, die het daaropvolgende jaar het leven liet, hoogstwaarschijnlijk door een overdosis heroïne, al staat in het autopsierapport als officiële doodsoorzaak een overdosis alcohol. We zullen er het fijne wellicht nooit van weten, zeker?

4 sterren

avatar van spinout
Is Scott niet laveloos in een auto achtergelaten en doodgevroren? Zoiets meen ik me te herinneren.

avatar van Edwynn
Hij is in elk geval wel dood.

avatar van Metal-D78
dood door een sterfgeval... too bad. iets met een draaiende motor en koolmonoxide. geen gelukkige combi. een mooie zwanenzang deze plaat... en de opvolger was een mooi eerbetoon. En daarmee het einde van de echt sterke AC/DC-platen.

avatar van Boenga
spinout schreef:

Alcohol - zie
AC/DC - Wikipedia - nl.m.wikipedia.org
En ik las in meerdere artikels ooit dat hij in zijn braaksel zou gestikt zijn...

avatar van AOVV
spinout schreef:

Dat heb ik ook ergens gelezen, maar ik had nog ergens anders gelezen dat het om een overdosis heroïne ging. Dit artikel heb ik er over teruggevonden.

Nu ja, wat het ook was, het is zeer tragisch. Back in Black was wel een geweldig eerbetoon.

avatar van spinout
Ik lees net een oude MOJO uit juni 2010 met een groot stuk over AC/DC, waarin staat dat Bon Scott aan alcoholvergiftiging is overleden . Het zou geestelijk niet zo goed met hem gegaan zijn en hij zou meer dan gewoonlijk gedronken hebben. Hij was alleen , toen ie stierf in een auto.