Jeff Wayne - The War of the Worlds (1978)

Alternatieve titel: Jeff Wayne's Musical Version of The War of the Worlds

Label: Columbia

1. The Eve of the War (9:06)

met Justin Hayward

2. Horsell Common and the Heat Ray (11:36)
  3. The Artilleryman and the Fighting Machine (10:36)

met David Essex

4. Forever Autumn (7:43)

5. Thunder Child (6:10)

met Chris Thompson

6. The Red Weed (Part 1) (5:55)
  7. The Spirit of Man (11:41)

met Phil Lynott en Julie Covington

8. The Red Weed (Part 2) (6:51)
  9. Brave New World (12:13)

met David Essex

10. Dead London (8:37)
  11. Epilogue (Part 1) (2:42)
  12. Epilogue (Part 2) (NASA) (2:02)
  13. The Spirit of Man (Dubulladub) * (4:15)

met Phil Lynott en Julie Covington

14. Dark Autumn Dub * (8:51)

met Justin Hayward

15. Forever Autumn [Remix '95] * (4:21)

met Justin Hayward

16. Epilogue (Part 2) (NASA) / The Eve of the War [Remix] * (5:33)
totale tijdsduur: 1:35:12 (1:58:12)
Vond 'm als klein kind al geweldig! Was destijds nog lastig om de plaat helemaal te beluisteren, want zodra de poem-poem-poeeeem klonk, begon mijn broertje te huilen. Zo eng vond 'ie 't!

avatar van Jester
Prachtige CD, met goede geluidseffecten.

avatar van c-moon
Ik heb net met de post mijn bestelde remaster van dit prachtalbum ontvangen!

Had totnogtoe (destijds me miskocht!!) een CD "highlights from...".. dus tja... en nu dus deze 2CD remaster SACD. Er was natuurlijk ook "The Definitive Collection" met 5 CD's, maar dat hoefde nou ook weer niet.

Ik ben zo blij als een kind, dit legendarische werkstuk terug en vollediger in huis te hebben )

Een must eigenlijk voor elke platenkast!!

avatar van HammerHead
Ik heb die remaster vorige week ook gekocht bij de Media Markt. Mooi uitgebreid boekwerkje erbij ook, alleen jammer dat dat vast zit aan het doosje.

En die 4 bonusnummers staan er ook niet op, hoewel ik me niet kan voorstellen dat dat een gemis is.

avatar van Jester
Radio Veronica zendt vrijdag 18 november vanaf de 21:00 uur voor het eerst sinds 27 jaar de Nederlandse versie van Jeff Waynes War Of The Worlds uit. Dit naar aanleiding van de release van de dvd van de film War Of The Worlds.

De Nederlandse versie is in 1978 vertaald en geproduceerd door Bart van Leeuwen. Jan van Veen is de verteller van het verhaal, Patricia Paay, Willem Duyn en Peter Koelewijn zijn de stemmen.
Jeff Wayne schreef in 1978 de muziek bij het originele verhaal van auteur H.G. Wells en gaf toestemming aan Bart van Leeuwen en producer Ad Bouman om zijn muziek te gebruiken voor de Nederlandstalige versie.
Bron: Medialog.blogspot.com

luisteraart
Fantastisch!

Heb ik 27 jaar geleden gehoord, en kan ik me nu nog herinneren. Liggend op de grond voor de luidspreker van de radio, want het mocht niet te hard. Pa en ma wilden tv kijken.

Toen was ik een klein luisteraartje van een jaar of tien. Ben benieuwd wat ik er nu van vind.

Marcel²
Ook ik heb deze dubbel cd bij mediamarkt gekocht. Volgens mij voor 14 euro of zo. De lp heb ik hier ook nog liggen. De bonustracks die hier staan aangegeven, staan ook niet op mijn versie. Schitterende plaat toen, en nu nog steeds. Als het slecht weer is buiten, gordijnen dicht en deze cd in je speler, en genieten.

avatar van nuf
nuf
wat een heerlijke muziek, als kind al op vinyl geluisterd en nu nog steeds een lust voor het oor

luisteraart schreef:
Fantastisch!

Pure jeugdsentiment die nog niets aan kracht verloren heeft. Net op SAD gekocht, een unieke luiterervaring

avatar van Droid
Zeker jeugdsentiment.

Prachtig hoorspel met geweldige muziek en zang. De rillingen lopen over je lijf als je het creepy "The Red Weed" hoort.
Het verhaal komt vrijwel overeen met het boek van H.G. Wells (vergeet die Spielberg film!).

Ik ken (gelukkig?) de nederlandse versie niet, kan me niet voorstellen dat Richard Burton's stem te overtreffen valt.

Jester schreef:

Gelukkig ken ik deze versie ook niet. Alleen al de stem van Jan van Veen te moeten horen, , denk je de hele tijd dat je naar Candlelight zit te luisteren. Het is eerder een belediging naar het adres van Jeff Wayne.

pink floyd x
In mijn ogen 1 van de beste albums ooit gemaakt. Vroeger zette ik deze wel 5 keer per week op, geweldig!!!

avatar van Jan Wessels
Beter dan de film 4,0

avatar van Flipper
Als je de film met Tom Cruise bedoeld ben ik het helemaal met je eens. Maar de originele film is een 'classic'.

Super, lijkt wel of ie steeds beter wordt. Vroeger was het eng, nu gewoon mooi. Mijn nummer 2 aller tijden op dit moment

Staat deze film soms niet op Moviemeter??? K zie hem daar helemaal niet..

avatar van ChrisX
Euh... dit album heeft helemaal NIKS met de film te maken behalve dat beide op hetzelfde boek zijn gebaseerd.

avatar van Jan Wessels
Ondertussen de film van Spielberg gezien. Viel me absoluut niet tegen maar de muziek blijft beter

De film begint ook met de tekst: No one could have believed.... Alleen klinkt de gesproken tekst van Richard Burton een stuk indringender. Zijn bijdrage aan dit album is niet te onderschatten!

avatar van Spliffy McGreen

De Show must go on

Het gebeurt weer. Jeff Waynes versie van war of the worlds is weer op het podium. en dit is een must see show.
ik heb het normaal gesproken niets met musicals.
maar voor deze maak ik een uitzondering.
ik hoop dat ze ook door europa gaan touren en niet een slap nederlands talig aftreksel er van maken. want dit is gewoon geniaal

Op 25 januari komt de DVD van het live optreden in Nederland uit. Als je hem wilt hebben zou ik hem nu bestellen, want volgens mij wordt op de meeste sites een te lage prijs voor de DVD aangegeven. Op Nlstore.nl nog geen 12 Euro.

avatar van Gerards Dream
Alles, maar dan ook alles klopt op dit album. De sfeer, het gevoel en de emoties vallen als puzzelstukken ineen. Steeds meer komt de gedachte op: hoe heeft Jeff Wayne dit voor elkaar gekregen? Niet langer nadenken, maar genieten is mijn advies.

Inmiddels heb ik de DVD van het live spektakel in huis. De DVD is fantastisch. Een muzikaal en visueel spektakel van bijna twee uur, dat zijn weerga niet kent. Wat vind ik het jammer dat ik geen van de shows live heb gezien. Ook Justin Hayward en Chris Thompson doen mee, en Richard Burton is zelfs tot leven gewekt. Fans van de muziek zullen ERG blij zijn met deze DVD. En dat voor nog geen 12 Euro.

Kid A(cid)
Heel vet. Een *4,5

avatar van Gert P
Nou moet de sacd ook maar gaan halen dan, ligt nu afgeprijsd in de mm.

avatar van Gerards Dream
Het vreemde bij dit album is toch wel het matige aantal berichten wat erbij is geschreven in vergelijking met hoe veel mensen er op hebben gestemd. Aan de ene kant wil dit misschien zeggen dat vele het eens zijn met hetgeen wat geschreven is. Aan de andere kant zou het kunnen zijn dat men wel wil schrijven over dit album maar niet weet waar te beginnen.

Hoe je het ook bekijkt zijn 27 berichten voor dit album veel te weinig. Laat ik daarom maar vertellen hoe ik in aanraking kwam met dit album. Toen ik op de LTS zat moest ik eerst twee brugjaren doorlopen. In het eerste jaar kreeg ik les van een oude man en doorliepen we de klassieke muziek. te beginnen met de plaat Peter en de Wolf.

Het tweede lesjaar kreeg ik les van iemand die net van de PABO kwam. Hij kon erg verdienstelijk gitaar spelen en goed vertellen over wat er plaats vond in de popmuziek. Tijdens de eerste lessen die ik van hem kreeg werd dit album van Jeff Wayne behandeld. Omdat er nogal veel vreemde geluiden op dit album zijn te horen maakte dit een wezenlijk onderdeel uit van de lessen. Zo waren we het er over eens dat het geluid wat je hoorde als de ufo open ging twee stoeptegels waren die over elkaar heen werden geschoven. Gaande weg de lessen van meester Van Seventer begon dit album voor mij echt te leven en deed het tijdens beluistering ervan bijna in mijn broek van de angst.

Wat ik nu nog weet van zijn lessen was dat het buiten de muziek om akkelig stil was tijdens zijn lessen. Je kom als er geen muziek klonk een speld horen vallen. Want naast goed gitaar spelen kon dhr. Van Seventer goed vertellen over de muziek die je aan het luisteren was. Door die verhalen kon ik mijn ouders, die beide de Tweede Wereldoorlog bewust hadden meegemaakt, overtuigen dat dit een goed album is met een zekere bedoeling. Samen met hen luisterde ik naar dit album. Mijn moeder herkende gelijk de stem van Richard Burton omdat zij veel films had gezien waarin hij meespeelde. Zij vond het zeer aangenaam dat hij zijn stem voor dit project had uitgeleend. Door zijn stem kwam dit album bij haar geloofwaardig over. Door haar uitleg van dit album begon het verhaal nog meer te leven. Natuurlijk zijn er geen marsmannetjes, maar door het voorafgaande keek ik destijds stevast onder mijn bed of daar één of meerdere waren te ontwarren.

Dit album kon al na eerste beluistering niet meer stuk hoe vreemd dit ook moge klinken over iets wat met vernietiging te maken heeft. Het jammere is nu wel dat het sterren aantal van de MusicMeter maar tot vijf gaat, want dit album verdient zoveel meer dan dit aantal. Gelukkig hoef ik daar niet lang mee te zitten en kijk op een heldere avond naar boven en iedere ster die ik zie is in gedachte voor The War of the Worlds.

avatar van Gert P
Heb vandaag de sacd versie gekocht en wat is het een mooie plaat en ook het boekwerk is goed verzorgd.
Het klonk al goed maar met 5.1 nog mooier en hoor je de effecten en de stemmen ook uit verschillende boxen komen.
Gelukkig was hij afgeprijsd dus lekker goedkoop voor een sacd.

Pim
Het tweede nummer: Horsell Common and the heat ray is echt geweldig. Dit duurt 11 minuten maar had zomaar 20 minuten mogen duren. Meeslepende muziek vol dreiging van wat er komen gaat.
Hele album is trouwens van een zeldzame kwaliteit. Waarom heeft Jeff Wayne nooit meer zoiets gemaakt?

avatar van Gerards Dream
Goede vraag. Ik denk dat dit te maken heeft met het verhaal. Jeff Wayne kon hiermee goed uit de voeten en had daarbij het juiste gevoel om dit uit te werken. Het is inderdaad jammer te noemen dat hij geen ander verhaal op muziek heeft gezet, want hoe zou dit geklonken hebben blijft nu een grote vraag zonder antwoord.....

avatar van 999Grey
na een uren zwoegen heeft een verzamelde kracht van mij en mijn vader de kasten versleept die de nog overgebleven LP's blokeerden, en het was de moeite waard, tussen de stapels vinyl zat dit geweldigge album (met het lekker grote LP-sized artwork+verhaal boekje ). de eerste LP is afgelopen en een 4,5 tot nu toe.....

en onthoud: '''The Chancesof anything coming from Mars are a million to one - but stil they come!''

avatar van Bluebird
Jeugdsentiment en een monumentaal tijdloos album.