Jeff Wayne - The War of the Worlds (1978)

Alternatieve titel: Jeff Wayne's Musical Version of The War of the Worlds

Label: Columbia

1. The Eve of the War (9:06)

met Justin Hayward

2. Horsell Common and the Heat Ray (11:36)
  3. The Artilleryman and the Fighting Machine (10:36)

met David Essex

4. Forever Autumn (7:43)

5. Thunder Child (6:10)

met Chris Thompson

6. The Red Weed (Part 1) (5:55)
  7. The Spirit of Man (11:41)

met Phil Lynott en Julie Covington

8. The Red Weed (Part 2) (6:51)
  9. Brave New World (12:13)

met David Essex

10. Dead London (8:37)
  11. Epilogue (Part 1) (2:42)
  12. Epilogue (Part 2) (NASA) (2:02)
  13. The Spirit of Man (Dubulladub) * (4:15)

met Phil Lynott en Julie Covington

14. Dark Autumn Dub * (8:51)

met Justin Hayward

15. Forever Autumn [Remix '95] * (4:21)

met Justin Hayward

16. Epilogue (Part 2) (NASA) / The Eve of the War [Remix] * (5:33)
totale tijdsduur: 1:35:12 (1:58:12)
Gisteren The War of the Worlds gekregen van onze goedheiligman. En ik moet zeggen: Wat een heerlijke luistersensatie!
Het verhaal kent een schitterende spanningsopbouw en de geluiden die daarbij worden gebruikt zijn briljant.
En dan natuurlijk de open deur: Die stem van Richard Burton, hoe geweldig!

**** 1/2

crimsogenerator
inderdaad wavanbuuren. een leuke cd. al vind ik wel dat hij op momenten iets te langdradig kan worden.

avatar van kareltjemusic
Een tijdloos album, die je elke keer vanaf het begin moet opzetten.
Ergens middenin beginnen gaat hier dus niet
Misschien off-topic, maar er is ook een Nederlanse versie van.
Waarbij Jan van Veen de verteller is , en waarin Patricia Paay en Peter Koelewijn ook een rolletje hebben.
HIj is indertijd door Veronica een paar keer op de radio uitgezonden.
En is links en rechts ook nog wel ergens te downloaden.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
kareltjemusic schreef:

Misschien off-topic, maar er is ook een Nederlanse versie van.
HIj is indertijd door Veronica een paar keer op de radio uitgezonden.
En is links en rechts ook nog wel ergens te downloaden.

Een Nederlandse versie?? Wist ik niet eens....best grappig op zich.
Maar goed, of er überhaupt iemand op zit te wachten, lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.
Ik kan me ook gewoon niet voorstellen dat iemand anders, al dan niet in het Engels, het verhaal vertelt!! De stem van Richard Burton is wat dat betreft zeer doeltreffend gekozen en vormt een zeer belangrijk onderdeel van het album.

avatar van Gerards Dream
Hier een link, naar een site waar je stukjes uit die versie kunt horen.

avatar van kareltjemusic
ik moet zeggen dat de stem van Jan van Veen ( bekend van candlelight ) ook niet onverdienstelijk is

avatar van Gerards Dream
De stem van Jan van Veen is destijds goed gekozen volgens mij. Het is jammer dat hij Candlelight is gaan doen, want zijn stem zou perfect zijn voor het lezen van nieuws. Het vervangt hier mooi de stem van Richard Burton.

avatar van rkdev
Zag vanavond een reclame voor het optreden over bijna een jaar in de HMH. Kan iemand me vertellen of dat de moeite waard is ?

avatar van Ataloona
Dit heb ik net beluisterd en dit klinkt werkelijk fantastisch.
Ik het dit al meerdere keren voor een tientje bij de frs gezien en ik denk dat ik deze de volgende keer meeneem.

avatar van evil23
rkdev schreef:

Het War Of The Worlds spektakel moet je echt een keer gezien hebben. Het is bijzonder om op deze manier het legendarische album van Jeff Wayne te beleven.

avatar van Kasperbert
Het is een tijdje geleden dat ik zo in de war ben geweest of ik een plaat nou erg mooi of juist niet aan te horen vind, maar deze plaat kwalificeert zich behoorlijk hiervoor. Enerzijds heeft het iets heel catchies en zitten er sterke melodieen tussen, maar aan de andere kant is het ook een tijd geleden dat ik zoveel overbombast en kazige passages op een album heb gehoord. De stemmen maken het er niet heel veel beter op en hier en daar verdubbelen ze zelfs de kazigheid. Het beroemde thema van The Eve of the War is prachtig, maar wordt wel heel erg veel gebruikt op deze plaat.

Voorlopig maar de gulden middenweg met 3*, maar ik geef de plaat net zoveel kans om uiteindelijk op 2* uit te komen als op 4*.

avatar van lebowski
Kasperbert schreef:

Daarom heet het ook een thema.

avatar van Kasperbert
lebowski schreef:

Daarom heet het ook een thema.

Grapjas

Ik bedoelde meer dat het thema door de hele plaat er wel heel vet opgelegd wordt. Ruimte voor andere thema's lijkt er nauwelijks te zijn.

avatar van Gerards Dream
Als ik deze plaat luister heb ik het gevoel of ik na een muzikale versie van het Journaal zit te luisteren. Daar gaan ze ook niet halverwege het jingle pakket aanpassen. Het zou de uitzending er niet geloofwaardig op maken als er steeds andere muziek wordt gebruikt. Nu zit er eenheid in wat het verhaal ten goede komt.

avatar van Don Cappuccino
Ik heb de DVD van het concert en dat is echt geweldig! Daardoor waardeer ik het album ook meer. Ik heb hem een keer geleend en heb daarna Highlights gekocht, maar nu ik de DVD heb gezien denk ik dat ik het album zelf ook maar eens ga halen

avatar van thelion
Eerst was er het boek van Herbert George Wells uit 1898 toen het hoorspel van Orson Welles in 1938 en weer 40 jaar later in 1978 was er de dubbel LP van Jeff Wayne.

The War of the Worlds bevat Richard Burton als de verteller zeer herkenbaar zijn oa Justin Hayward (The Moody Blues) en Phil Lynott (Thin Lizzy) als gast vocalisten.

Het album is een mooie intrigeerende musicale reis door het landschap van Wells en Welles waar in het Jeff Wayne zeer goed gelukt is de beklemmende sfeer van het boek, maar ook van het hoorspel om te zetten in muziek.
Naast de composities van Wayne dragen ook de teksten van Gary Osborne toe aan dit onheilspellende geheel.

Op 24 deceber 1978 heeft Radio Veronica een Nederlandse versie van The War of the Worlds uitgezonden met Jan van Veen als de verteller en met verdere medewerking van Peter Koelewijn, Willem Duyn en Patricia Paay helaas is dit nooit op LP of CD uitgebracht.

avatar van musician
En Patricia Paay!

IJzersterke vervangers van Richard Burton, Justin Hayward, Julie Covington en Chris Thompson!

avatar van thelion
Die was ik nog even vergeten idd....... zal Miss Paay er nog even bij zetten

avatar van The Voice
thelion schreef:

OMG Jan 'de g**le gedichtenlezer' van Veen. Wel goeie stem overigens.

Dit album is echt een klassieker. Eentje die thuishoort in iedere platenverzameling van betekenis. Eh..waarom heb ik deze nog niet?

avatar van Darkzone
Een hoogtepunt uit onze 'hedendaagse' muziekgeschiedenis!
Dit album zou iedere muziekliefhebber, met nadruk op liefhebber, minimaal een keer gehoord en beleefd moeten hebben. Of het nu je muziekstijl is of niet.
Hoort eigenlijk in mijn persoonlijke top 10 te staan.

Ik hoop ooit nog een keer de uitgebreide 5-cd + dvd versie aan te kunnen schaffen.

avatar van ChrisX
Darkzone schreef:

Op dit moment bij Amazon.co.uk voor EUR 31.90 incl. verzending. Zo goedkoop is hij volgens mij nog niet geweest en zeker niet hier in de winkel waar ik hem nog regelmatig zie staan voor EUR 99.99

Misterfool
prima album. hier en daar iets te veel herhaling waardoor ik op momenten mijn aandacht verlies. Erg orgineel album. hoef dit niet elke dag te luisteren maar goed genoeg voor 3,5*.

Father McKenzie
thelion schreef:

Dàt vind ik ook. Ik heb dit album nèt gekocht op vakantie in Friesland. En in de auto was dit een erg leuke luisterervaring.
Niet om alle dagen op te zetten, maar zo een paar keer per jaar zal ik hier zeker van genieten.
Mij is het 3;5 waard, absoluut. Prachtige orchestraties.

avatar van battersea
Goed om eindelijk een keer te horen op spotify. Niet om te kopen, hoe klassiek ook. Dit draai ik niet vaak. De stijl is ook te lang wat veel van het goede, want goed is het wel.
Goed genoeg om hem bij de eeuwige top 1000, 2000, 3000 even flink luid mee te galmen

avatar van Jan Wessels
Ik heb de dubbelelpee al sinds 1979 in een speciale gelimiteerde box (dubbelelpee plus het boek van Wells in speciale uitgave) maar kwam op Amazon de SACD tegen voor 5 pond. Heel apart om de muziek nu in surround te horen. Jammer dat ze bepaalde geluiden soms hebben aangepast (harder/zachter/anders), dat "hoort" zo nu en dan wat vreemd.
Het blijft trouwens een mooi stuk muziek.

avatar van harm1985
Ooit gekocht voor een prikkie en omdat ik het fantastische nummer Eve of the War al kende, maar viel me toch een beetje tegen, verder dan 1 keer luisteren ben ik nooit gekomen. Toch maar een keer herbeluisteren.

avatar van ChrisX
harm1985 schreef:

Het helpt heel erg als je er niet naar luistert met de verwachting dat je allemaal mooie liedjes zult horen maar dat het een muzikale hoorspel is of film zonder beelden . Laatje meeslepen door het verhaal en die mooie stem van Richard Burton.

avatar van Darkzone
Een paar dagen geleden de SACD besteld bij Play. Schijnt een hele bijzondere luisterervaring te geven waarna je de gewone stereo versie niet snel meer op zult zetten. Ben benieuwd.

avatar van starbright boy
1,0
Wat veel fans heeft dit toch. Ik heb het nooit begrepen. Ik vind het me toch een partij gladde kitsch. Mocht ik ongevraagd op bezoek komen en je hebt geen zin in me: Zet The War Of The Worlds op en ik ben zo weer weg.

avatar van IntoMusic
Starbright, bedankt voor de tip .

Heb als collector's item de Nederlandse versie gedownload die destijds en laatst nog door Veronica werd uitgezonden (met toestemming van Jeff Wayne himself). Met stemmen van Jan van Veen, Willem Duyn, Peter Koelewijn en Patricia Paay. Erg grappig om de Nederlandse stemmen te horen met de originele muziek. Natuurlijk niet te tippen aan de Engelse versie, die veel donkerder en spannender klinkt.
De originele versie blijft mij dan ook boeien en begin dit jaar weer eens gedraaid in de mij vertrouwde setting: 's-avonds, licht uit, koptelefoon op, geluid op vol en genieten.