Iron Maiden - Live After Death (1985)

Label: EMI

1. Intro: Churchill's Speech (1:09)
  2. Aces High (4:07)
  3. 2 Minutes to Midnight (5:52)
  4. The Trooper (3:59)
  5. Revelations (5:58)
  6. Flight of Icarus (3:21)
  7. Rime of the Ancient Mariner (13:03)
  8. Powerslave (7:06)
  9. The Number of the Beast (4:48)
  10. Hallowed Be Thy Name (7:17)
  11. Iron Maiden (4:11)
  12. Run to the Hills (3:52)
  13. Running Free (8:16)
  14. Wrathchild * (2:54)
  15. 22 Acacia Avenue * (6:04)
  16. Children of the Damned * (4:19)
  17. Die with Your Boots On * (4:51)
  18. Phantom of the Opera * (7:01)
  19. Losfer Words (Big 'Orra) * (4:17)
  20. Sanctuary * (4:40)
  21. Murders in the Rue Morgue * (4:33)
totale tijdsduur: 1:12:59 (1:51:38)
avatar van uffing
Ik kan er niet langer omheen. Recent heb ik deze fenomenale plaat weer eens opgezet en er komt zoveel jeugdsentiment los hierbij. Het is zo'n heerlijke kolossale plaat dat ik hem gewoon op 1 heb gezet in mijn top 10. Hét schoolvoorbeeld voor alle wannabe bandje die een live plaat willen opnemen. Zo moet het!

Rinus schreef:

Inderdaad, soms worden de nummers in een iets hoger tempo gespeeld, en ik heb op de een of andere manier ook Clive Burr ook altijd de betere drummer gevonden, al staat Nicko McBrain ook z'n mannetje. Alleen hij drumt niet zo strak, en zelfs wel eens net uit de maat.

Daarnaast heeft Brucwe inderdaad soms moeite om sommige passages te halen (later heeft hij dat nog veel meer).

Daarnaast heefty dit album toch ook nog een paar kleine studio overdubs meegekregen, namelijk vooral in de koortjes.

Harris en Dickinson ontkennen dat Live After Death overdubs bevat. En waarom zou je een lullig koortje overdubben terwijl er elders gewoon uit de maat wordt gespeeld of Dickinson zijn nootjes niet haalt?
Op Rock In Rio werd er wat gecopy/paste dat had hier ook gekund, maar daar kan ik nog geen bronnen van vinden.

avatar van matthijs
Ken de oude cd-versie 25 jaar, pas deze week 'kant 4' ontdekt, tjonge, dat is echt wel een meerwaarde!
22 Acacia Avenue
Children of the Damned
Phantom of the Opera (kende ik alleen als live versie met Paul Diánno)

Jeugdsentiment (123) EN een nieuwe ontdekking (4)!

avatar van matthijs
Nu pas 'kant' 123 gedraaid, super die na jaar of 15 weer eens te horen. Mooi ook hoe de gitaristen elkaar aanvullen (en afwisselen). Stem van Bruce maakt bij sommige nrs dat ik liever de studioversie hoor (Trooper bv, waar hij zich niet eens aan de hoge uithalen waagt die hij 2 jaar eerder in de studio wel haalde. Maar bij nummers als Hallowed by the Name en Powerslave (die uithaal op het eind!) klinkt ie geweldig, en Rime o/t A M is niet alleen qua zang indrukwekkend.

avatar van Edwynn
Als ik Powerslave hoor, denk ik eigenlijk altijd aan het beeld van een Dickinson die pas vanaf het eerste refrein door middel van knallen en vuur op het podium te zien is met zo'n raar incamasker op. Sommigen zouden dat infantiel noemen. Ik vind dat dat het gevoel voor show wat Maiden heeft perfect illustreert.

avatar van Fleppie
Niet alleen muzikaal, maar ook visueel (hoes, boekje, etc., en dan natuurlijk vooral de originele dubbel-lp) een van de hoogtepunten uit de rockgeschiedenis.

Samen met 'Master of puppets' en 'Reign in blood' het meest gedraaide album uit mijn collectie. Alledrie gelijktijdig (eind '86) gekregen, zonder destijds te weten dat ze uit zouden groeien tot mijlpalen in de metal. Nadeel is dat het daarna eigenlijk nooit meer echt beter is geworden.

Top(!) live album waar de sfeer tijdens het draaien echt overslaat en de volume knop alleen maar naar rechts draait

avatar van Tony
Had vroeger een poster van deze hoes op mijn kamer, die zo groot was dat ie net onder het plafond al tegen de muur geplakt moest worden, anders kon ik 'm niet helemaal zien. Ik kan ieder detail van de hoes dromen. Die G.O.T....

avatar van Edwynn
Ik maak bezwaar tegen het als bonustrack markeren van de nummers 13 tot en met 17. Die vijf nummers vormden samen kant 4 van de oorspronkelijke LP. Ook Churchill's Speech is officieel nummer 1 van kant 1.

avatar van glenn53
Ik schaar mij achter Edwynn

Mooi. Correctie ingediend.

woordenaar
glenn53 schreef:
Ik schaar mij achter Edwynn
+1.

Zo jammer dat deze plaat op dvd misvormd is, had meteen als 2cd uitgebracht moeten worden met als bonusnummers Sanctuary, Murder in the Rue Morgue en Losfer Words (Big 'Orra).

avatar van Edwynn
Niet mee eens. De dvd bevat opnamen van de andere show(s). Derhalve een aardige toevoeging op de LP.

woordenaar
Hmm, ja. Ik bedoel ook cd in plaats van dvd. De dvd ken ik niet maar zal niet veel verschillen van de vhs? Die was geweldig vroeger

woordenaar schreef:
(...) maar zal niet veel verschillen van de vhs?

vhs, wat is dat?!
nee, weet ik wel hoor, maar er zijn ook aardig wat tieners op deze site, waarvan een flink deel nog nooit van vhs gehoord zal hebben (maargoed, ze zijn ook van de 'dat googlen we ff' generatie)
ik heb ook nog wel een stapeltje muziek-vhs liggen. (hoewel, bij vhs heb je het--anders dan bij dvd--niet over een stapeltje maar een stapel)
Nu weer ff on topic: wat een geweldige plaat is dit!!!

avatar van Edwynn
Oh, zo woordenaar Dan ben ik het wel met je eens. De eerste cd versie was behoorlijk verminkt. Vooral door de verkorte Running Free versie. En het duurde best lang voordat we kant 4 ook in de auto konden draaien.

Dvd is dezelfde als de vhs inderdaad. Officieel kwam hij pas een paar jaar geleden voor het eerst op dvd uit. Vandaar dat VHS.

avatar van riesj68
De CD draait nu weer eens zijn rondje, opnieuw genieten en meeschreeuwen en -bangen tijdens het eten voorbereiden! Schitterende weergave van een evenzo schitterende tour van Maiden. De eerste keer dat ik ze als 16-jarige live zag in de IJsselhallen, wat een geweldig concert. De bas sneed door m'n maag en het spektakel mocht er ook zijn. Maar bovenal, een band in topvorm met een schitterende setlist. De VHS hebben we met hetzelfde groepje dat naar het concert ging later nog letterlijk stukgedraaid!

avatar van Lau1986
Geweldige live plaat met prachtige nummers als Rime of the Ancient Mariner en Hallowed Be Thy Name. De plaat pakt perfect het live gevoel van Iron Maiden. genieten!

trouwens de tracklisting is nog steeds niet goed?

avatar van uffing
Lau1986 schreef:

trouwens de tracklisting is nog steeds niet goed?

Wat is er niet goed dan?

avatar van Lau1986
Als ik de lp erbij pak dan is dit de tracklisting:

A1 Churchill's Speech
D3 Children Of The Damned
D4 Die With Your Boots On
D5 Phantom Of The Opera

avatar van Sir Spamalot
Klopt als een bus, wat Lau 1986 zegt. Ik heb deze al bijna dertig jaar op lp (599 Belgische Frankskes).

avatar van crosskip
Die nummers staan hier toch ook gewoon in de tracklist?

avatar van Kronos
Ik heb hiervan de dubbel-lp, de oude cd en de heruitgave.

De tracklist die er nu staat is die van de oorspronkelijke cd-uitgave, '85. In plaats van er een dubbel-cd van te maken heeft men daar gewoon wat nummers weggelaten. De heruitgave van '98 is wel een dubbel-cd en bevat dezelfde nummers als de oorspronkelijke dubbel-lp.

Correctie doorsturen dus.

crosskip schreef:
Die nummers staan hier toch ook gewoon in de tracklist?

Nee, de hele D-kant van de dubbel lp ontbreekt momenteel. Die nummers staan hier nu verkeerdelijk als bonus.

Kronos schreef:

De bonustracks zoals hier aangegeven zijn dus inderdaad 'niet op elke versie van dit album aanwezig'. Om ze dan vervolgens bonustracks te noemen klopt dan natuurlijk ook niet helemaal, maar dat lijkt me een heel ander verhaal.

avatar van Sir Spamalot
Dan klopt het eigenlijk zoals het nu staat maar is het voor potentiële kopers handig om te weten dat ze zeker die cd uit 1985 moeten laten liggen, vermits er nummers ontbreken. Eén van die twee andere versies, zoals genoemd door Kronos, is ideaal. Ik heb van dit album hier ergens nog een vlag liggen.

crosskip schreef:

Volgens mij is het toch de bedoeling dat de originele tracklist er staat. In 1985 waren lp's nog geen bijproduct maar gebruikelijker dan cd's. Dat er voor de cd destijds gekozen werd de tracklist in te korten betekent in mijn ogen dus niet dat dit dan de originele tracklist zou zijn. Ook op cassette was de tracklist volledig (18 nummers).

De wiki brengt uitkomst:
Er zijn verschillende versies uitgegeven van het betreffende album. In dit geval moet elk nummer, dat niet op de oorspronkelijke versie van het album staat, worden aangevinkt.

Originele versie lijkt mij dan ook de versie van 18 nummers; corrigeren die hap

avatar van Kronos
Zojuist een correctie doorgestuurd, crosskip.

avatar van Kronos
... en inmiddels goedgekeurd door een ijverig crewlid.