Neil Young - Prairie Wind (2005)

Canada
Label: Warner Bros.

1. The Painter (4:37)
  2. No Wonder (5:46)
  3. Falling Off the Face of the Earth (3:35)
  4. Far from Home (3:48)
  5. It's a Dream (6:32)
  6. Prairie Wind (7:35)
  7. Here for You (4:32)
  8. This Old Guitar (5:33)
  9. He Was the King (6:09)
  10. When God Made Me (4:05)
gastheerg
Pas vandaag aan m'n young verzameling toegevoegd. Hier en daar iets te zoetjes maar gewoon toch wel lekkere luistermuziek, 3,5

avatar van Barrie
Prachtplaat, Harvest Moon vind ik tikkeltje beter maar mijn Neil Young menu voor de kerstdagen is alvast gemaakt: Harvest voorgerecht, Harvest Moon hoofdgerecht en deze Prairie Wind om af te sluiten, zalig toch

avatar van henk01
Idd zijn laatste echt goede cd

avatar van Fingertippie
Barrie schreef:

Daar kan geen uren in de keuken staan tegenop.....

avatar van Twinpeaks
En om de kerstvisite weg te krijgen na afloop van het diner Arc even opzetten

avatar van henk01
Hier kan ik me wel in vinden.

Neil Young grijpt met zijn nieuwe album terug op zijn eigen muzikale verleden. Het album wordt zelfs aangekondigd als derde deel van een trilogie die verder zou bestaan uit het legendarische Harvest (1972) en Harvest Moon (1992). Daar is wel het een en ander op af te dingen, maar het is wel een album vol herfstige, grotendeels akoestische, aan country verwante muziek, opgenomen in een sublieme geluidskwaliteit.

Een album verwachten dat na 33 jaar kan tippen aan de urgentie van Harvest is niet realistisch. Overeenkomst is dat Neil wederom geen gemakkelijke tijd achter de rug heeft. Waren het toen een hernia en overdoses van bandleden, nu zijn er overleden ouders en gezondheidsproblemen.

Ook de gevarieerde arrangementen, met stijkers, dameszang en de steelguitar van oudgediende en medeproducer Ben Keith, zijn bekende ingredienten naast de vertrouwde, hier prachtig met Emmylou Harris bezongen, oude rammelgitaar en de uit duizenden herkenbare stem.

Wel klinkt Prairie aanzienlijk meer bezadigd, en eigenlijk sluit het album meer aan bij bijvoorbeeld Comes a Time.

Er wordt prachtig en geïnspireerd gezongen en gespeeld, en er is veel aandacht besteed aan de arrangementen en vooral ook de opnamekwaliteit. Het standaard op HDCD uitgebrachte schijfje heeft een buitengewone, organische klankkwaliteit die perfect de huiselijke sfeer van de opnamen overbrengt. Dit alles kan niet verhullen dat lang niet alle composities sterk of bijzonder zijn. Een paar nummers zouden zo afkomstig zijn uit Young’s artistieke hoogtijdagen, begin jaren 70. Dat geldt vooral voor No wonder en It’s a Dream, waarbij de tekst in dat laatste nummer wel los van de muziek tot stand lijkt gekomen: het is soms flink wringen om de woorden in de maat te krijgen. Het refrein is echter pakkend en gedenkwaardig. The Painter, Falling off the Face of the Earth en Here For You zijn vrij belegen countrynummers, en He Was the King over Elvis en Far from Home nostalgische, nogal melig getoonzette nummers, bedoeld als lichtpuntjes. De blazers die Far from Home platslaan werken wel perfect in het titelnummer, dat aansluit op het recente Greendale. Geïnspireerd en vooral lang voortkabbelen, dat is altijd een belangrijk handelsmerk geweest. Het al genoemde Old Guitar is een hoogtepunt in pure en ontroerende eenvoud, het afsluitende gospelnummer When God Made Me het dieptepunt, wat mij betreft.

avatar van harm1985
Vandaag de 'Making Of' DVD bekeken, beelden vanuit de studio met de muziek eronder. Dit album heeft even moeten rijpen, maar weet het nu beter op waarde te schatten.

Neil's brush with mortality levert een zeer goed geproduceerd en gemusiceerd album op. In tegenstelling tot recente albums is er uitgebreid de tijd genomen om de nummers te fine tunen, met, onkarakteristiek, aardig wat overdubs, van strijkers tot blazers en een achtergrond koortje met onder andere Pegi Young en Emmylou Harris.

Het album klinkt rijk en warm, maar nergens te vol, dit omdat bovengenoemde elementen elkaar afwisselen, er wordt haast geschilderd met muziek. Enige echte minpunt is het afsluitende nummer waarvoor het album en beetje als een nachtkaars uitgaat. Ander klein puntje van kritiek is dat It's a Dream en het titelnummer net iets te lang duren. De 36 jarige ik kan dit alvast veel beter waarderen dan de 20 jarige ik.

Een verhoging naar 4* is op zijn plaats.

avatar van Robje1968
Geen verkeerde CD en bij vlagen kan het album zich meten met zijn beste periode.
Album kabbelt lekker voort maar mis de magie die Neil soms kan oproepen.

Geen uitschieters op dit album, maar ook geen slechte nummers. Een gemiddeld album voor mij!