Supertramp - Crisis? What Crisis? (1975)

Rock / Pop
Label: A&M

1. Easy Does It (2:18)
  2. Sister Moonshine (5:15)
  3. Ain't Nobody But Me (5:14)
  4. A Soapbox Opera (4:54)
  5. Another Man's Woman (6:16)
  6. Lady (5:24)
  7. Poor Boy (5:07)
  8. Just a Normal Day (4:02)
  9. The Meaning (5:23)
  10. Two of Us (3:27)
avatar van zaaf
ja, ik vind deze ook een pak beter dan Crime. minder pretentieus en nog niet op weg om hapslikweg te worden. deze plaat flowt voor mij op een fijne manier.
supertramp heeft voor mij een forse bijsmaak, maar bij deze erken ik zonder problemen dat ik m (niet te vaak!) graag blijf horen.

A Soapbox Opera is een juweeltje.

avatar van zaaf
ja maar jij bent dan ook een classic rocker

Fedde
Binnenkort bestaat dit album 40 jaar. Waarschijnlijk geen reden tot feest, herdenking of ronkende remaster in Superdeluxe box. Want, dit album wordt vrij algemeen gerekend tot de ‘non-essentials’. Een album dat gerust gemist mag worden en wat je er ‘gratis’ bij krijgt als je Crime of the Century bestelt.

Uitgebracht in november ’75, is een feestje in mei te vroeg, maar we mogen gerust aannemen dat de songs in het voorjaar al helemaal in kannen en kruiken waren. Alleen de opname in de A&M Studios in Los Angeles ontbrak er nog maar aan. Dat was een stap van formaat die aangaf hoe ver de band het al geschopt had.

CotC bewees de waarde van de band voluit en A&M zag er brood genoeg in ze naar de VS te halen om hier hun vervolgplaat op te nemen. Crime had alle ingrediënten van een rockopera: bombast, kinderleed, een aanklacht tegen de verdrukking van de grote-mensenwereld. Dramatiek genoeg. Een Teenage Opera, zonder happy end, want dat zou maar oppervlakkig zijn. Fantastisch is hier het hoesontwerp: a prisoner in space. Een perfect concept, ontwerp van Fabio Nocoli. De geketende ziel, waaraan zelfs in de ruimte geen vrijheid wordt gegund.

En dan: Crisis? What Crisis? Hier wordt het al een stuk moeilijker zo’n rode draad te pakken te krijgen. Het zijn de losse ideeën, de verzamelde creatieve invallen die opvallen. En dat is niet zo vreemd. Het grootste deel van de nummers werd al vóór of tijdens de opnames voor Crime geschreven. Het zijn de overgebleven brokken, oneerbiedig gezegd. Toch doet de hoes iets anders vermoeden. Het lijkt een concept, een boodschap te bevatten. Ook hier een ontwerp van Nicoli, naar een idee van Richard Davies. De wereld gaat naar de gallemiezen en intussen doen alsof er niets aan de hand is. Opnieuw een gewilde voorstelling van zaken onder de protestgeneratie.

Maar als je het album opzet merk je dat het hier niet gaat over milieubederf of wereldverbetering. Niet dat het er vrolijk aan toe gaat natuurlijk, maar toch … voor Supertramp begrippen: lichtvoetigheid troef op dit album. En voor het filosofische zwaartepunt worden we verwezen naar de laatste twee nummers. Diepzinnige vragen, maar geen antwoorden. Do know what the meaning is? Nee, dus. Of toch wel:
When is man gonna find out
What the universe is just waiting to hear,
Just as long as there’s two of us
We’ll carry on.

Da’s makkelijk zeg. Zolang er nog twee overblijven, gaat het leven verder. Hmm. Beetje dunnetjes misschien.

Tot zover de thématique de la musique. Want, zoals eerder opgemerkt: dit is een heel aardig album. De productie door engineer Ken Scott en Supertramp is werkelijk een genot. Subtiel, dynamisch (volumeverschillen die vooruit lopen op het CD-tijdperk) en pakkend songmateriaal. A Soapbox Opera preludeert op Fool’s Overture, Another Man’s Woman loopt uit op een geweldig intrumentaal slotstuk en Lady is de perfecte popsong. Dan hebben we nog het fijn rockende Sister Moonshine en het bijna swingende Ain’t Nobody But Me.

De B-kant, ja dat is echt een b-kant. Minder sterk en wat onopvallend, daar luister je wat vlugger aan voorbij. Met Two of Us als een wat te magere afsluiter. Daar had het topstuk moeten staan. Dat leerden de jongens dan ook bij op de volgende albums. Een goede uitsmijter maakt indruk en dreunt na in de geest van smachtende tieners - die we toen nog waren - die Supertramp draaiden alsof hun leven ervan af hing. Want zo lag het wel een beetje. Je was toen into Supertramp - of niet. En dan had je er niks van begrepen. Beetje eigenwijs volk toch wel.

Voor nu nog steeds 4 sterren waard.

avatar van bikkel2
Mooi stukkie Fedde !

avatar van EttaJamesBrown
Mooiste albumtitel ever!

avatar van Zwaagje
Boomschors schreef:
Als je het mij vraagt is dit toch wel Supertramps beste album. Okee, een gedeelde eerste plaats wellicht met Even in the Quietest Moments. A Soapbox Opera is het absolute hoogtepunt.

Hier sluit ik me bij aan. Dit album is mijn favoriet. Een prachtig geheel zonder echte uitschieters. Als geheel een pareltje. Beetje onderschat album als je het mij vraagt.

bas1966
mooiste albumtitel + hoes en wat mij betreft ook de beste van Supertramp. De start vind ik al de beste start van alle albums met de heerlijke intro van 'easy does it', naadloos gevolgd door 'sister moonshine' waar ik altijd zo vrolijk van word. Dan komt het hoogtepunt van het album met de nummers 3 en 4, die qua creativiteit op andere albums niet zijn geëvenaard.. Naar mijn mening blijft het album daarna zéér op niveau. De afsluiter 'two of us' is anders dan bij andere albums een 'breekbare' afsluiter. Erg mooi.

Daarna komt voor mij 'brother where you bound' (4,5*); een zwaar ondergewaardeerd album.
Dan pas komen voor mij de andere grote albums (4*). Iedereen weet welke 3 ik dan bedoel.

Maar toegegeven: het ligt wel héél dicht bij elkaar

avatar van bikkel2
Brother Were You Bound is heel onderschat.
Absoluut een prima plaat, al zal de typerende 80's sound niet iedereen bevallen.
Crisis heeft een geweldige 1e helft, maar ik vind nog altijd dat de 2e helft een stuk minder boeiend is.
Crime Of The Century is voor mij veel coherenter.

avatar van teus
bikkel2 schreef:

Crime Of The Century is voor mij veel coherenter.

Dat is nou precies waarom ik van de zgn 4 SupertrampToppers ('74-'79) dit album de mindere vind, en ik niet hoger kan gaan dan het schoolcijfer 7
En smaken verschillen en daarom ook weer leuk om te lezen dat bas1966 er weer helemaal anders over denkt,
Verder ben ik het eens met bikkel over Crime Of The Century en dit blijft ook voor mij het meest sterke album , en Breakfast In America, zeker ook mooi maar,... anders ,meer het populaire hitalbum,
Blijft over Even In The Quietest Moments ,totaal gezien,mss iets minder dan 2 laatst genoemde, maar daar staat wel mijn upperfavoriete STtrack op ..Fool's Overture !
Mooiste op Crises?...A Soapbox Opera

avatar van Wandelaar
Draai ik nog steeds regelmatig en veer even op bij :
Sister Moonshine, A Soapbox Opera, Another Man's Woman en Lady.
Beetje luchtiger dan de zwaarmoedige voorganger en fraai gezongen door Rick en Roger.

avatar van kapiteingilo
Kan Supertramp echt wel smaken maar dit vind ik toch een van de mindere albums; soort eenheidsworst

avatar van DeWP
Volgens mij is dit toch een ondergewaardeerd album van Supertramp. Prima nummers, klinkt echt goed!

Ik zag ze 3x live in de jaren 70/80 en altijd stond die ligstoel van deze hoes op het podium. Gewoon een top album, maar wel minder dan Crime!

avatar van Heer Hendrik
Die ligstoel stond er ook tijdens het concert ergens tussen 2002 en 2005 in Ahoy....Maakte toen op mij erg weinig indruk

avatar van little lion man
Deze is wat wisselvalliger dan Crime, maar de hoogtepunten zijn geweldig: vooral A Soapbox Opera en Another Man's Woman. Het album klinkt wat meer ontspannen dan zijn voorganger en tegelijk wat minder af. Ze hebben hier ook minder tijd in gestoken dan in Crime.
Omdat de pieken hoger liggen dan die van het debuut, komt deze nu op de tweede plaats.

1. Crime Of The Century (1974) 5,0
2. Crisis? What Crisis? (1975) 4,0
3. Supertramp (1970) 4,0
4. Indelibly Stamped (1971) 3,5

avatar van lennert
De kritieken van veel mensen dat de eerste helft beduidend sterker is dan de tweede onderschrijf ik ook. Ik moet wel toegeven dat ik Ain't Nobody But Me altijd wel een vervelende single heb gevonden, dan is Lady toch beduidend beter. Hoogtepunten zijn overduidelijk dan toch A Soapbox Opera en Another Man's Woman. Verder nog steeds een fijn album, al klonk Crime Of The Century wat serieuzer, duisterder, cynischer. Dit album lijkt wat meer... opgewekt?

1. Crime Of The Century
2. Crisis? What Crisis?
3. Supertramp
4. Indelibly Stamped

lennert schreef:

Heb ook een zwak voor Just A Normal Day, maar de ** horen bij A Soapbox Opera en Another Man's Woman.

Gewoon een top album. Staat bij mij op 3 ( Crime en Even gaan hem voor)

avatar van gaucho
Bij mij ook in die volgorde: Crime krijgt 5 sterren, Moments 4,5 en deze 4. Breakfast trouwens ook, maar die heb ik gewoon wat teveel gehoord, denk ik.

avatar van RuudC
Het mag wel duidelijk zijn dat dit album in de schaduw staat van Crime Of The Century. Het is helemaal geen slecht album, maar het is lang niet zo pakkend en sfeervol als de voorganger. Het heeft even nodig om op gang te komen en kent alleen met The Soapbox Opera en Another Man's Woman een evenaring de kwaliteit van Crime Of The Century. Als vervolg is dit album vrij teleurstellend, maar op zichzelf luistert het prima weg en doet het weinig verkeerd. De progpopstijl van Supertramp is en blijft vrij leuk. Een krappe 4*

1. Crime Of The Century
2. Crisis? What Crisis?
3. Supertramp
4. Indelibly Stamped

Vreemd dat jouw nummer 3 en 4 boven de albums: Even in the Q. M. en Breakfest staan.....

avatar van Rudi S
Neal Peart schreef:

Hoe weet jij dat nu al, die moeten nog aan de beurt komen

avatar van GrafGantz
Rudi S schreef:

Hoe weet jij dat nu al, die moeten nog aan de beurt komen

Het principe is hem een week of zo geleden ook al uitgelegd bij een ander Supertramp-album, maar het kwartje is blijkbaar nog altijd niet gevallen. Het zal de leeftijd zijn...

Neal Peart schreef:

Vreemd dat ik de albums die jij noemt niet in zijn tussenstand zie staan

hhahahahahahaha

Dit is Roger Hodgson's favoriete Supertramp-plaat. Persoonlijk vind ik deze net iets beter dan Crime Of The Century.

Dat is puur persoonlijk, inderdaad. Crime vind ik één van de beste albums ever.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Soms zijn beslissingen ondoorgrondelijk.
Al tientallen jaren Crime Of The Century, Even In The Quietest Moments, Breakfast In America & Paris in de kast staan en dit album structureel genegeerd.
Ken diverse nummers vanwege de live plaat Paris maar nooit de moeite genomen om het album in huis te halen.
Tot enkele weken geleden.
Dit blijkt dus gewoon een heerlijk album te zijn die wat lichtvoetiger klinkt dan bijvoorbeeld het wat donkere Crime Of The Century, hun magnum opus wat mij betreft.
Topper vind ik A Soapbox Opera.

TEQUILA SUNRISE schreef:
Soms zijn beslissingen ondoorgrondelijk.
Tot enkele weken geleden.
Topper vind ik A Soapbox Opera.

Ooit een herkenningsmelodie van de een VPRO programma