Slayer - South of Heaven (1988)

Label: Def Jam

1. South of Heaven (4:58)
  2. Silent Scream (3:06)
  3. Live Undead (3:50)
  4. Behind the Crooked Cross (3:14)
  5. Mandatory Suicide (4:05)
  6. Ghosts of War (3:53)
  7. Read Between the Lies (3:20)
  8. Cleanse the Soul (3:02)
  9. Dissident Aggressor (2:35)
  10. Spill the Blood (4:49)
Joy
om dissident agressor nou een ballad te noemen?;)

wel grappig dat ik nooit dacht dat het een cover was,ik vond het typisch slayer , het origineel ook kende, maar niet als zodanig herkende in de 1st place

beide versies dik ok

cheeskorst
Ik vind het altijd moeilijk om te zeggen of ik dit nu beter of slechter vind dan RiB, ze gaan ongeveer gelijk op denk ik. Beide albums zijn briljant, elk op een ander punt. Hierna werd het allemaal nog beter met Seasons in the Abyss, mijn favoriete Slayer plaat.

Woutjinho
ach ik geef ze een 2,5 voor de moeite
één van de zwakkere platen. jammer, de intro van de cd is wel goed
het klinkt allemaal niet meer zo rauw en energiek

Empyrium
Mandatory Suicide is toch wel één hun betere nummers. Het hele album is trouwens sterk. Viel destijds een tikkie tegen na Reign In Blood maar deze heeft de tands des tijds prima doorstaan.

haveman
Geef mij maar Silent Scream en Ghosts Of War.

Stijn_Slayer
Heel anders dan Reign in Blood, maarja ze moeten wel natuurlijk. Wat mij opvalt is dat er minder agressie en tempo in zit. Ook lijken de vocals mij een beetje anders.. Vind het een beetje vreemd vergeleken met de rest van Slayer, maar dat heeft ook wel weer iets. Laat ik zeggen 3.5*

Mr Brown
Reign In Blood is natuurlijk het pronkstuk van Slayer maar de twee nakomende albums (South en Seasons) vind ik ook gruwelijke klassiekers. Het tempo gaat wat terug en de aandacht kan ik er helaas niet de gehele CD bij houden, maar ik vind het wel gewaagd na het ongelooflijk snelle RiB zo'n stap durven te zetten. Respect voor de heren en gelukkig werd het met Seasons weer een stuk beter.

avatar van notsub
Na de ultieme aggressie van Reign In Blood vond het Slayer het tijd om ook wat "rustpuntjes" in een liveshows te kunnen onderbrengen. Dat was de achtergrond van de tragere nummers op dit album. Het titelnummer is daar een voorbeeld van en wat voor één! Het is briljant hoeveel spanning in de opbouw van dit nummer is gestopt. Verderop wordt het gaspedaal weer voldoende ingetrapt. Qua productie is het wel een stap achteruit, het album klinkt wat lichtjes voor Slayer begrippen. De speelduur is altijd kort bij Slayer, maar mag toch ook als een minpunt aangemerkt worden. Maar het blijft een goed album met het titelnummer dus als echte Slayer klassieker.

avatar van Sir Spamalot
Ik verhoog naar 4,5, want het album heeft een voor Slayer zo typische dreigende sfeer, die hier geweldig uit de hoek komt. South of Heaven is voor mij een klassieker van het zuiverste water.

avatar van exodus
Alhoewel South of Heaven een heel album was/is dan het majestueuze Reign in Blood, vind ik 'm net zo goed! Toen ie destijd uitkwam vond ik South of Heaven aanvankelijk een schok! Slayer was "soft" geworden vond ik; Araya kon zingen! Ik verkocht de lp al weer snel; maar mijn Slayer collectie begon te huilen. M'n Slayer platen voelden zich een tikkie eenzaam, en uiteindelijk kreeg ik via een kennis South of Heaven weer in mijn beschimmelde klauwen. South of Heaven heb ik uiteraard ook 1000 maal gehoord en bestudeerd in mijn leven, en jawel; dit prachtige veelzijdige Thrashalbum openbaart zich, en gaat verslavend werken. De meesterlijke drums van Lombardo die op dit album DE verdiende plek krijgen in de eindmix, de geniale melodieën/riffs van King/Hanneman en gepassioneerde en geloofwaardige wijze waarop Araya de goede en wat doordachtere teksten aan elkaar praat/zingt/klaagt. Het resulteert allemaal in een totalitair machtige Slayer visie op de donkere boze wereld. South of Heaven is een prachtig supervolwassen, krachtig Thrashalbum waarbij alle verschillende facetten een essentiële rol spelen om een prachtig kleurrijk, helder, goed en hard Metalalbum te worden. Oók de Priest-cover: Dissident Aggressor is zeer gelaagd en past uitstekend tussen de andere diamantjes van het toen meesterlijke Slayer zelf!

avatar van Thomzic
exodus schreef:
.........

Kan het niet beter verwoorden. Kan er helemaal mee leven wat hier staat. Good Job!

avatar van kokkie
Exodus... mijn zegen heb je. Ik denk er niets anders over. Wat nou soft... dit is hooguit wat allesomvattender dan RiB.

Als uitspatting is RiB natuurlijk fantastisch, maar dit is toch het bewijs dat een uebermetal band ook veelzijdig kan zijn. Alom, creatief hoogtepunt van hun carriere.

Joy
dissident agressor past zo goed dat ik pas veel later besefte dat het een cover was

ook ik vind dit ene sterke plaat

gedurfd na de voorgaanden

ik houd wel van het trage dikke stroperige slayer

PriestMaiden
Topalbum van een TOPthrashmetalband
South of Heaven en Mandatory Suicide behoren tot mijn favoriete Slayer nummers en de rest van dit album klinkt ook top

Joy
mijn favo, the crooked cross

hoe dat nummer wordt ingezet, met de 2de gitaar derbij

heerlijk

haveman
Hier staat één van mijn favoriete Slayer nummers op: Ghosts Of War

avatar van muismat
Best een vet album alleen de solo's slaan op pis.

avatar van Psycho Holiday
Mijn favoriete album van Slayer.
Een plaat die wat meer ademt dan het hyperactieve Reign in Blood.

Silent Scream, Ghost of War en Read Between the Lies behoren tot mijn favoriete nummers van het album.

avatar van steven
mooi album van slayer , samen met reign in blood en seasons mn favorieten. kan moeilijk kiezen tussen deze drie albums , dat doe ik dus ook niet. gewoon klassiek thrash-spul.
favorieten: het titelnummer ,ghost of war , mandatory suicide en crooked cross

Kingsnake
Raar dat het stemgemiddeld zo lager is dan de voorganger.
Terwijl juist deze plaat een wat betere eindmix heeft en wat coherenter klinkt.

avatar van Sir Spamalot
Vanwege de Judas Priest cover doe ik er weer iets af, het is een glas verschaalde Stella tussen glazen sprankelende streekbieren. Toffe cover gelijk waar en wanneer maar niet op een regulier album.

Joy
vin de cover totaal niet misstaan en van dezelfde kwaliteit als de rest

wist eerst nie eens dat het ene cover was

volgens mij is dat gegeven geen reden om er ene halfje af te doen

avatar van Sir Spamalot
Toch wel als nummer negen een dip vormt in het voordien opgebouwde spanningsveld van dit album, begrijpt iemand deze zin? Ik word er zelf stil van.

Joy
ikke vinnut ginnen dip, verre van

volgens mijn was je ene andere mening toebedeeld als je niet wist dat het ene cover was

opvallend, draai um nu, totaal niet gedateerd wat mij betreft

avatar van Sir Spamalot
Hey, veertiger-plus en jaren tachtig metalhead, ik ken mijn materie . Album is verder absoluut niet gedateerd hoor, Slayer kan nog vele groepen van het erepodium blazen. Die Priest cover vind ik echt niet geslaagd, heeft te maken met mijn slecht karakter. Ik heb het niet zo voor covers op reguliere albums, op B-kant singles en/of EP's vind ik het soms wel de moeite. Wat ik van powerballads vind, gelukkig kent Slayer dat niet, is al bekend, beroemd en berucht. Voor de rest vind ik het nog altijd een heel goed Slayer album, een schijnbare tegenvaller na het "heilige" Reign In Blood maar puur op zijn kwaliteiten is dit een prima album. Opnieuw kroont Dave Lombardo zich als drumgod, gadverdamme, kan die vent op die vellen roffelen.

amen

slayers kracht zit hem wat mij betreft, getuige dit album, dat het per plaat totaal anders kan en toch blijft het 100 % slayer

de trage lome slayer, ik like !

avatar van Kronos
Sir Spamalot schreef:
Vanwege de Judas Priest cover doe ik er weer iets af,...

Maar die cover stond er toch altijd al op, waarom dan nu een half eraf?

avatar van Eddie
En het is ook best een leuke cover

Joy
wat mij betreft beoordeel je muziek op muziek, een cover is niet per definitie minder, wat deze betreft zelfs zeer geslaagd

avatar van Kronos
Als een cover het origineel maar niet verkracht en in het geheel van een album past zie ik het probleem niet. Gebrek aan inspiratie zou men kunnen roepen, maar voor de 2:35 die het toevoegt zullen ze het niet gedaan hebben. Wat me zonet wel opviel, nergens op de cd en lp zie ik de schrijvers van het nummers vermeld.