Tom Waits - Swordfishtrombones (1983)

4,15

Label: Island

1. Underground (1:58)
  2. Shore Leave (4:12)
  3. Dave the Butcher (2:15)
  4. Johnsburg, Illinois (1:30)
  5. 16 Shells from a Thirty-Ought Six (4:30)
  6. Town with No Cheer (4:22)
  7. In the Neighborhood (3:04)
  8. Just Another Sucker on the Vine (1:42)
  9. Frank's Wild Years (1:50)
  10. Swordfishtrombone (3:00)
  11. Down, Down, Down (2:10)
  12. Soldier's Things (3:15)
  13. Gin Soaked Boy (2:20)
  14. Trouble's Braids (1:18)
  15. Rainbirds (3:05)
135 BERICHTEN 5 MENINGEN
avatar van Kronos
lennon schreef:
Conclusie : Tom Waits is net een spruitje, eerst vind je het niet te vreten, maar als je ouder wordt is het toch lekkerder dan je altijd hebt gedacht

Ik zou eerder zeggen als snoep. Lekker van de eerste keer (The Black Rider) en meteen verslaafd (in een mum van tijd zijn hele discografie in huis gehaald).

Na het goedgekeurd hebben van Swordfishtrombones kan je met een gerust hart aan Rain Dogs en Franks Wild Years beginnen. Die liggen er muzikaal het dichtst bij. Een mooie live 'best of' van deze drie albums vind je op Big Time.

avatar van kiriyama
Kronos schreef:
Een mooie live 'best of' van deze drie albums vind je op Big Time.

En probeer dan meteen de dvd te vinden, die is echt geweldig! Het album zelf luister ik niet zoveel.

avatar van shimahero
Ik wist niet dat er een DVD van BIg Time bestond. Daar moet ik dan ook eens achteraan gaan. Vermoedelijk niet gemakkelijk te vinden

avatar van kiriyama
Helaas niet nee. Heb zelf ooit een exemplaar via marktplaats gekocht. Weet alleen niet of dat een officiële release is. Anders kan je hem altijd nog via andere kanalen krijgen.

avatar van rkdev
Ooit deze en Rain Dogs gewonnen bij een prijsvraag, maar heel snel weer weggedaan.
Kon er echt helemaal niks mee. Die stem ....

avatar van frolunda
Erg mooi en sfeervol album dat vooral in het holst van de nacht (zoals nu) volledig tot zijn recht komt.Misschien was het aanvankelijk een voordeel dat ik zijn eerder werk destijds niet kon.Geen zwakke plekken op te ontdekken,zelfs de instrumentaaltjes hebben een duidelijke meerwaarde.Favoriete nummers; In the neighborhood,Shore leave en het erg grappige Frank's wild years.Tijdloos.

avatar van deef.
Majestueus.

avatar van shimahero
prachtig creatief album. Het eigen muziekgenre " Tom Waits". Aangeduide favorieten shore leave, 16 shells en soldier's things

avatar van Snakeskin
Prachtige plaat, een plaat die blijft hangen bij de eerste beluistering en almaar beter wordt.

Mijn favoriet Waits-album en ook mijn favoriet album van de jaren '80. Dat decennium bracht de meest afgrijselijke muziek - synthipop en andere gruwelen - die de mensheid ooit heeft voortgebracht maar puur dankzij dit geniale album van Tom Waits bleef ik in de jaren '80 enig vertrouwen in de mensheid houden. Tom Waits gaat met dit album niet alleen buiten zijn eigen gebaande paden maar ook buiten de gebaande paden van de pop/rock überhaupt. Het album is een fantastische mix van stijlen en instrumenten zoals we die sinds de hoogtijdagen van Captain Beefheart en Roxy Music niet meer hebben gehoord. Een muzikaal juweel om te koesteren.

avatar van EttaJamesBrown
En natuurlijk ' And a new deck of cards with girls on the back' voor de filosofen die het aardse niet vergeten zijn.

EttaJamesBrown schreef:

Zekers! Bij het aankruisen van mijn drie favoriete tracks twijfelde ik of ik ook 'Shore Leave' zou nemen maar ik heb uiteindelijk gekozen voor 'Dave the Butcher', 'Soldier's Things' en 'Rainbirds'.

Unieke plaat.
Tom goes extreme en daar Beefheart het jaar er voor zijn laatste plaat had gemaakt, was er kennelijk toch iemand die in die geest kon opereren.
Nu zat Tom met wat hij maakte toch al redelijk aan zijn plafond, dus Swordfishttombones was de perfecte move.
Het is allemaal bijzonder weird.
Achterbuurt Avent-Garde vind ik wel een typerende beschrijving wat we hier horen.
Zat Tom eerst nog rustig aan de vleugel in een verlopen nachtcafe, hier maakt hij de boel onveilig in nachtelijke sferen.
Hij komt 1x overdag zijn bed uit voor het kapel te leiden tijdens In The Neighborhood
Voor de rest gaat hij down,down, down in de grimmigheid van natte rokerige nachten.
Een schimmige nachtclub met daar achter, buiten een gevaarlijk steegje, waar junks je voor weinig mollen.
Dat is voor mij Swordfishtrombones.
Achterbuurt Avant -Garde.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
Paar berichten verplaatst naar Muziek > Algemeen > Hoe spectaculair zijn de '80s?. Gelieve daar verder te discussiëren.

avatar van brandos
Heel goed dit, niet te gepolijst, verbeeldend, afwisselend en ook redelijk tijdloos. Ik vind dit nog steeds wel 1 van de betere referentiepunten van de jaren tachtig (waar men dan natuurlijk niet aan denkt, want de 80-ties zenders en verzamelaars zijn nu eenmaal volgepropt met commerciële synthetische confectiepop). Toch heb ik de plaat al lang niet meer gedraaid, zonder dat dit nu als zo'n gemis voelt. Swordfishtrombones bevat een aantal nummers die mij gevoelsmatig behoorlijk raken zoals: Shore Leave, Town with No Cheer, Swordfishtrombone, Rainbirds. De andere nummers vermaken meer door hun verhalende en/of visualiserende kwaliteiten. En dan is het net als met een boek; als je hem gelezen hebt pak je hem niet zo snel meer opnieuw. En dat is het verschil tussen 4,5 en 5 sterren.