Bon Jovi - Keep the Faith (1992)

Label: Mercury

1. I Believe (5:50)
  2. Keep the Faith (5:45)
  3. I'll Sleep When I'm Dead (4:44)
  4. In These Arms (5:19)
  5. Bed of Roses (6:34)
  6. If I Was Your Mother (4:26)
  7. Dry County (9:53)
  8. Woman in Love (3:48)
  9. Fear (3:05)
  10. I Want You (5:36)
  11. Blame It on the Love of Rock & Roll (4:23)
  12. Little Bit of Soul (5:47)
  13. Save a Prayer * (5:57)
  14. Keep the Faith [Live] * (6:38)
  15. In These Arms [Live] * (5:58)
  16. Blaze of Glory [Live] * (5:50)
  17. I'll Be There for You [Live] * (6:30)
  18. Lay Your Hands on Me [Live] * (5:30)
  19. Bad Medicine [Live] * (8:26)
  20. Bed of Roses [Acoustic Live] * (4:20)
  21. Never Say Goodbye [Acoustic Live] * (5:30)
totale tijdsduur: 1:05:10 (1:59:49)
avatar van LucM
Ik moet toegeven dat ik enkele albums van Bon Jovi bezit en ze nog leuk vind ook. Toen was hun muziek nog best te doen, nu is een herhaling van henzelf, maar dan steeds gladder en vervelender. Maar hier staan heel wat amusante of sterke nummers op zoals "I'll Sleep When I'm Dead", "In These Arms" en "Dry Country". Muzikaal natuurlijk niet erg hoogstaand en pretentieloos, maar als pure ontspanning moet het kunnen.

avatar van lennert
EVANSHEWSON schreef:

Kijk, Rudiger, wijze woorden van jou, potdorie nog aan toe zeg!

Bon Jovi is ongelooflijk te mijden muzak.

Maar de tienertjes die daar naar luisteren zullen automatisch dit bandje ontgroeien als hun blikveld wat groter wordt, gelukkig maar.

Complete onzin. Ga me nu niet vertellen dat je een nummer als Dry County (een lied over de onderbetaalde arbeiders op de leeggetapte Amerikaanse olievelden die daar onder erbarmelijke omstandigheden leven) inhoudsloos, puberaal, uitgekauwd, mierzoet en bovendien slecht vindt. Ik begon met het luisteren naar Bon Jovi toen ik 12 was, stopte ermee toen ik 16 was en heb het afgelopen jaar met mijn 'volwassenheid' weer een hoop aangeschaft. Het kan te maken hebben met het feit dat ik de band toch beter vind dan ik dacht, maar misschien is het gewoon dom kuddegedrag van iemand die graag wil opgaan in de grote massa van domme muziekliefhebbers?

Keep The Faith is voor mij het absolute beste album wat de band heeft uitgebracht: van de stevige metal riff van If I Was Your Mother naar het prachtige basintro van Keep The Faith, van het opgewekte In These Arms naar het epische (en tevens beste Bon Jovi nummer ooit) Dry County is dit album de perfecte combinatie van de vroegere stadionrock en de nieuwere moderne rockkant die de band later zou opgaan. Jon zingt krachtig, Richie soleert er naar hartelust op los, David en Tico doen waar ze altijd goed in zijn, maar het is voornamelijk het prachtige baswerk die dhr. Alec John Such hier verspreidt.

Keep The Faith is een absoluut meesterwerk in de dagen dat hardrock als genre gedwongen was te stoppen of te evolueren.

avatar van rudiger
lennert schreef:

Wijs besluit .

avatar van LucM
Bon Jovi is zo'n typische love-or-hate-band. Zelf ben ik geen fan van deze band omdat hun rock te weinig origineel en soms ook clichématig klinkt, anderzijds moet ik toegeven dat ze wel een aantal goede nummers achter hun naam hebben en live sterk in hun schoenen staan, de reden waarom Bon Jovi nu nog steeds populair is.

avatar van ricardo
LucM schreef:
Zelf heb ik geen fan van deze band
Ik denk dat niemand een fan van deze band heeft LucM, of sluit jij fans altijd op .

Vergissing, fout verbeterd!

avatar van lennert
rudiger schreef:

Wijs besluit .

Spijtig dat ik er nu weer gewoon naar luister dan, niet?

Keep The Faith is gewoon een goed album.

avatar van Lepel
1,5
CD begin jaren 90 gratis toegestuurd gekregen toen mijn ouders een abonnement namen bij ECI o.i.d. Vond de plaat toen al dubieus. Bij herbeluistering kan ik alleen nog maar lachen. Lachen om de teksten (mierzoet als hoger honing), om het geforceerd zingen van Sjon Bon Josti en de übergelikte stadionrock in het algemeen. Ik heb 'm uitgezeten en heb geen enkel interessant stuk muziek gehoord. De gladde, zelverklaard stoere mannen probeerden destijds hun videoclips op te leuken met vrouwelijk schoon. En als ik me niet vergis, heb ik in een van die clips daadwerkelijk een mooie vrouw voorbij zien komen. De 1,5e ster is dan ook niet voor het geneuzel van de band. Nee, die is voor jou schatje. Waar je ook bent...

avatar van CTK
CTK
Hoewel ik het totaal niet met je eens bent, je stukje tekst was wel leuk om lezen.

avatar van royh
Keep the faith vind ik Bon Jovi's beste album: met name Dry County vind ik prachtig. Tot halverwege jaren 90 leverde Bon Jovi prima albums af. Opvolger These days uit 1995 (de verzamelaar Crossroad uit 1994 laat ik even buiten beschouwing) is mijns inziens ook nog prima, maar met Crush uit 2000 trad het verval definitief in wat mij betreft, vanaf dat moment konden de heren mij niet meer boeien, met name door de clichematige rocknummers die 9 van de 10 keer inwisselbaar zijn, een paar uitzonderingen daargelaten. Net als bijvoorbeeld Status Quo of UB 40 is Bon Jovi een karikatuur van zichzelf geworden: ieder album is een herhalingsoefening, alleen dan een stuk slechter dan de vroegere albums.

Als je een plaat van Bon Jovi koopt weet je gewoon wat je krijgt. Hetzelfde geldt voor artiesten als Nickelback, Aerosmith en Bryan Adams. Geen gezanik, rocken met die hap. Erg vernieuwend is het natuurlijk niet, maar so what.

Keep The Faith is een prima rockalbum met de bekende trucjes:
gladde productie, veel ruimte voor persoonlijke kunststukjes en veel yeahs en oohs.

En met de juiste dosis spierballen & rozenblaadjes. Geen Bon Jovi album zonder een paar zoetsappige ballades.

En Dry Country is de November Rain van deze plaat. Alleen net niet even goed.

avatar van James Douglas
Dry County is inderdaad dé Bon Jovi-song bij uitstek. Verder heeft dit album een kleine verandering in de sound. Iets meer groove, iets meer sociaal geëngageerde teksten. Maar bovenal een plaat voor het zaterdagavondgevoel.

I spend a lot of time in bed but baby I don't like to sleep no

Goed album van Bon Jovi, ik ben er zelf wel fan van, daarom een score van 5.0!
(Vooral Dry County is het beste nummer van het album!)

avatar van richiedoom
Keep the Faith is samen met These Days het beste wat ze hebben gemaakt. Dus dat gemiddelde mag wel een stuk omhoog. Ik zou willen zeggen tegen de Bon Jovi haters, luister Dry County.

avatar van YellowSubmarine
Eén van de beste albums die er te vinden zijn. Je mag ze haten of van ze houden maar dit is geweldige pop/rock waar geen tweede van is. Dry County is geniaal. Beter dan heel veel overgewaardeerde nummers. Die iedereen zonder meening of verstand mooi vindt. (geen zin om voorbeelden te noemen)

avatar van Lamontagne
Terugkomend op mijn bericht van 2.5 jaar geleden dat ik deze verkocht had, Ik zag hem liggen voor een zacht prijsje en kon het toch niet laten om hem mee te nemen.

Ik had vroeger alles van deze band tot de meest zeldzame bootlegs toe, toch miste ik een paar nummers van dit album en toen ik hem opzette was daar toch weer dat fijne gevoel.

Bed of roses is fantastisch samen met Dry County wat gewoon een echte klassieker had moeten worden.

Toen ze met Crush aankwamen ben ik nog wel bij het concert geweest maar toen was het echt voorbij.
Muzak vind ik een belediging voor dit album want met een gitarist als Richie Sambora maak je geen muzak.
Luister dan maar eens naar zijn solo albums of een live album van Bon Jovi.

avatar van Bijdevaate11
sebas schreef:

Keep The Faith is een prima rockalbum met de bekende trucjes:

En Dry Country is de November Rain van deze plaat. Alleen net niet even goed.

Keep the Faith is toch wel even ander koek als de voorgaande 4 albums! niet te vergelijken met Slippery When Wet en New Jersey

Alhoewel deze cd lang niet door elke muziekliefhebber gewaardeerd wordt, is mijn liefde voor muziek luisteren begonnen met deze cd van Bon Jovi. Ben nog altijd blij dat ik deze cd als 13-jarige heb gekocht en grijs heb gedraaid en vervolgens het rock en alternatieve genre verder ben gaan verkennen. Andere alternatieven in die tijd waren nl Dj Paul Elstak/Charlie lownoise& mental theo of Take That en consorten.

Kan inmiddels met de luisterervaring van nu wel vaststellen dat de meeste muziek en teksten van BJ niet heel diepgaand, vernieuwend of verfijnd zijn. Toch krijgen ze het voor elkaar om een hoop mensen genoeg te blijven boeien om af en toe nog eens een cd op te zetten, wat voor mij toch aangeeft dat ze het dan gewoon goed gedaan hebben. Voor mij staat BJ voor jeugdsentiment en als ze weer naar NL komen voor een concert ga ik er zeker weer heen... gewoon, omdat ik het leuk vind

Hoe je het ook wendt of keert, Bon Jovi maakt stevige en goedklinkende rockmuziek die kant en klaar elke arena kan vullen.
Het vreemde is dat dit vaak gezien wordt als iets waarom je als muziekfan deze muziek niet mooi mag vinden. Onzin in mijn ogen.
Ik geef toe dat ik soms een jaar lang geen album opzet van ze, maar als ik het doe is het heerlijk om de nummers mee te zingen.
Het is simpel vermaak, maar kom mensen, laten we nou niet doen alsof we allen alleen maar schaken en 'go' spelen en naar klassieke stukken van prokofjev en debussy luisteren en gewoon accepteren dat simpele muziek ook mooi gevonden mag worden.

avatar van Zoute Popcorn
Keep the Faith,
Mijn lievelingsplaat, al weet ik dat dit natuurlijk niet de beste plaat ooit is.
Vroeger (jaar of 7 terug, ik was 9), werd dit album bij ons vaak gedraait in de auto. Dusja, dat is de reden waarom dit album in mijn top 10 op nummer 1 staat. Het voldoet aan alles. Goeie hardrock nummers (Keep the faith, I'll Sleep when I'm Dead), en Lekkere ballads (Bed of Roses, In These Arms). Laten we de knaller Dry County niet vergeten. Wat ik toch het beste nummer ooit gemaakt vind !

JolkiPalki
Verrek, ik was helemaal vergeten hoe mooi dry county was, gauw weer even opgezet.

avatar van Saldek
Ik kwam even buurten inzake het fenomenale Dry County:
wordt reeds door laatste twee bijdragen omhoog gestuwd. Indrukwekkend nummer, behoort zeker tot de betere werken van de heren. Maar over beter werk gesproken, aan RickStarMusic:
heb je Homebound Train van New Jersey al eens geprobeerd. Die rockt wel ietwat heftiger weg. Maar ook dat nummer gaat gepaard met een variatie aan breaks, solo's, hammond, opbouw en power dat het best een knap stukje muziek genoemd mag worden!
Enne......ik ga ook helemaal mee met Zeitmeister. Alle soorten muziek heeft wel iets wat erin gevonden kan worden, óók (en soms vooral) de eenvoudige muziek!

avatar van Zoute Popcorn
Nou, ik ken vele nummers van Bon Jovi, maar laat Homebound Train nou net is een nummer zijn die ik NIET ken, ik ga hem luisteren, bedankt Saldek!

PS: Bon Jovi, ken ik al jaren, maar er zijn maar weinig artiesten die in de richting van zijn stijl in Rock/Hard Rock komen, kent iemand toch een goeie (mischien wel vrij onbekende) artiest in zijn richting?

Bedankt!

avatar van richiedoom
@ RickStarMusic

Probeer Gotthard eens uit. Hele goede band uit Zwitserland. Zoek maar wat van ze op op youtube.

avatar van Casartelli
niet echt onbekend maarre... Def Leppard? Foreigner?

avatar van BlauweVla
Loverboy van midden jaren '80 tot nu

nicoot
Ze mogen voor mijn part nog eens een 10 minuten durend epos uitbrengen à la Dry County. Moet toch haalbaar zijn op een nieuwe plaat? Of is dat niet commercieel genoeg voor hen? Op deze plaat is dit lied bv. de favoriet van de stemmers!

Vrij succesvol album van Bon Jovi . Nooit zo goed geweten wat ik met hun muziek aan moest . Toch net iets te veel popie jopie rock waarvan in de oprechtheid wel eens in twijfel trek . Springsteen schijnt een grote inspiriator te zijn ... tja .
Daarbij heb ik weinig tot niets met de stem van zanger Jon . Toch net iets te veel over the top en te gemaakt .
Ik wil niet te negatief zijn want Bon Jovi heeft duidelijk zijn sporen verdiend in het rockcircuit , en dat is knap .
Van hairband tot stadionrockers en dat al zo'n 25 jaar .
Keep The Faith ; een gelikt album met een pakkende titelsong . Sterk ritmisch ( dansbaar ) goeie groove en een onvergetelijk refein .
Het lang uitgesponnen Dry Country is zonder meer een knap uitgewerkte song en daar zou de band gerust eens meer mee mogen doen ( zie stukje nicoot , volkomen mee eens)
Maar het commercieele plan achter de plaat heeft de overhand en dat verzand dan weer te veel in oppervlakkigheid en dreinerige ballads . Bed Of Roses bijvoorbeeld ; leuk voor bakvissen , maar 't is te klef en nogal glad . These Arms , ook een single . Perfect gesneden voor de markt , maar inhoudelijk ... erg mager .
Duidelijk dus geen hoogvlieger dit Keep The Faith .

avatar van Edwynn
Ik vind dat het commerciële plan juist veel minder de overhand heeft op Keep The Faith. Natuurlijk kunnen nummers als I'll Sleep When I'm Dead, Bed Of Roses en het vreselijke In These Arms mij gestolen worden. De goede nummers zijn wel in de meerderheid wat mij betreft. Opener I Believe bijvoorbeeld. Groots en meeslepend. Het voor Bon Jovi begrippen loodzware If I Was Your Mother gaat er hier ook in als koek.
Het mooi uitgesponnen Dry County is natuurlijk het klapstuk van de plaat. Een mooie hoofdrol voor Richie Sambora. De stille kracht achter de band. De overige nummers vind ik ook zeker goed te doen.
Hierna zal de Bon Jovi karavaan in een metersdiep automatische piloot moeras tuimelen, alwaar ze heden ten dage nog niet uit hebben kunnen klauteren.

Ik vind eigenlijk These Days een heel aardig album . Hier gooit de groep de pretentie's overboord en klinkt vooral wat puurder en een stuk minder glad . De albums erna zijn weer hitgerichter en gelikter .