The Cure - Disintegration (1989)

Label: Fiction

1. Plainsong (5:17)
  2. Pictures of You (7:28)
  3. Closedown (4:18)
  4. Lovesong (3:28)
  5. Last Dance (4:43)
  6. Lullaby (4:08)
  7. Fascination Street (5:15)
  8. Prayers for Rain (6:07)
  9. The Same Deep Water as You (9:22)
  10. Disintegration (8:19)
  11. Homesick (7:06)
  12. Untitled (6:30)
  13. Prayers for Rain [RS Home Instrumental Demo] * (3:01)
  14. Pictures of You [RS Home Instrumental Demo] * (3:29)
  15. Fascination Street [RS Home Instrumental Demo] * (2:39)
  16. Homesick [Band Instrumental Rehearsal] * (3:12)
  17. Fear of Ghosts * (2:57)
  18. Noheart * (2:40)
  19. Esten * (3:13)
  20. Closedown [Band Instrumental Demo] * (2:48)
  21. Lovesong [Band Instrumental Demo] * (3:39)
  22. 2 Late [Alternative Version] * (2:50)
  23. The Same Deep Water as You [Band Instrumental Demo] * (6:04)
  24. Disintegration [Band Instrumental Demo] * (6:34)
  25. Untitled [Alternative Version] * (3:37)
  26. Babble [Alternative Version] * (2:58)
  27. Plainsong [Studio Guide Vocal Rough] * (4:44)
  28. Last Dance [Studio Guide Vocal Rough] * (4:41)
  29. Lullaby [Studio Guide Vocal Rough] * (3:46)
  30. Out of Mind * (2:58)
  31. Delirious Night * (4:30)
  32. Pirate Ships * (3:38)
  33. Plainsong [Entreat Plus Live 1989] * (5:19)
  34. Pictures of You [Entreat Plus Live 1989] * (7:04)
  35. Closedown [Entreat Plus Live 1989] * (4:21)
  36. Lovesong [Entreat Plus Live 1989] * (3:24)
  37. Last Dance [Entreat Plus Live 1989] * (4:37)
  38. Lullaby [Entreat Plus Live 1989] * (4:14)
  39. Fascination Street [Entreat Plus Live 1989] * (5:10)
  40. Prayers for Rain [Entreat Plus Live 1989] * (4:49)
  41. The Same Deep Water as You [Entreat Plus Live 1989] * (10:03)
  42. Disintegration [Entreat Plus Live 1989] * (7:54)
  43. Homesick [Entreat Plus Live 1989] * (6:47)
  44. Untitled [Entreat Plus Live 1989] * (6:44)
totale tijdsduur: 1:12:01 (3:36:25)
avatar van orbit
Zet hem nummer 1 Leopold, schuift ie weer een aantal (verdiende) plaatsen naar boven in de top100

avatar van nevyn
Het album is ook mijn top 10 ingedrongen, op nummer 10 welteverstaan. Misschien in de tijd zelfs een paar plaatsjes hoger. Hij verdient de plaatsjes hoger in ieder geval echt wel.

Misschien wel mijn favoriete Cure-album. Het meesterwerk. Het eerste album ooit dat me dieper wist te raken dan alle andere muziek die ik daarvoor gehoord had. Nog steeds beleef ik een waterval van emoties als ik deze plaat beluister. Het is ook bijna de enige plaat die ik niet echt kan beluisteren terwijl ik iets anders aan het doen ben. Dikwijls geraak ik niet voorbij de titeltrack zonder een traan weg te pinken ("I never said I would stay till the end...) Elk nummer is tot in de puntjes uitgewerkt, elke tekst zit tot de laatste letter goed. De magistrale opener Plainsong, het weemoedige Pictures of You, de bas in Fascination Street. De catharsis bij het laatste nummer. Aanvankelijk vond ik de intro's van de nummers te lang, maar na een tijdje besef je dat het zo hoort. Je wordt als het ware zachtjes in elke song gezogen.
Best te consumeren in het donker met de hoofdtelefoon.

avatar van orbit
Lefty, jouw nummers één en twee lijken heel veel op die van mij

avatar van beruk
ook mijn favoriete cure plaat , heb em alleen nooit gekocht, het bandje wat ik lang geleden kreeg is wel versleten

avatar van Saldek
Heb veel vooroordelen gehoor van Curefans dat dit album geen 'Cure' meer is. Toegegeven klinkt het iets anders, maar hemeltjelief, wat een magistraal mooi album is dit, niet normaal. En ik maar denken dat 'the Cure' zo'n slapsticky overrated no meaning-band was ! De combinatie van hun (voor mij toen) overmatige populariteit en hun grappig klinkende hitsingles hield ik 'the Cure' op een afstand. Tot een vriendin van me twee kaartjes had gekocht van hun concert en mij verplichtte om mee te gaan.......het is echt een van de mooiste kado's die ik in m'n leven heb gehad. Ik zou hier het liefst een heel verhaal willen uitweiden aan dat optreden wat ik van ze gezien had. 't was echt te gek.
Jammer dat 's nachts de winkels gesloten zijn, anders had ik het album diezelfde nacht nog gekocht. Nu moest ik een nacht en dag wachten. En de volgende dag had ik 'm........
'Desintegration', mijn eerste Cure album. Een uitstekende binnenkomer !

avatar van orbit
Volgens mij is dit een behoorlijk typisch verhaal hoe veel mensen uiteindelijk The Cure toch komen te waarderen Saldek, zeker de mannen

Bij mij ging het iets anders, maar ik had inderdaad wel een hele tijd het gevoel dat dit watjesmuziek was, in de trand van culture club ofzo( ). Niet stoer in ieder geval en niet voor mij. Maar toen werd ik 20, en 21.. was ik een beetje erg uitgekeken op die "stoere" bands (de metallicaas, slayuurs, public enemies, nirvanaas, maidens, etc etc).

Ik had echter al de hele tijd iets met de clips van The Cure ("Lullaby, Close To Me, Boys Don't Cry") die werden grijsgedraaid op mtv, ergens in mijn onderbewuste hadden de "hooks" van deze veelzijdige muzikale octopus der verleiders zichzelf allang ferm in mijn brein vastgenageld! De drang werd te sterk: ik moest en zou me over mijn antipathie tegen de heer Smith heenzetten en het image dat ik met mijn domme puberharses over hem en zijn muziek had.. Damn! Wat was ik al die tijd onwetend gebleven En wat voor wonderschone en vooral andere muziek stond er nog meer op de volledige Cure-platen!

Dit verhaal aan hem opbiechtend, kon mijn oudere broer alleen maar medelevend hoonlachen. Hij was zelf natuurlijk allang al in de zogenaamde "goede tijd" ingewijd, grrr.. Ben toch blij dat ik ze heb ontdekt wanneer ik ze heb ontdekt. Anders was mijn muzieksmaak nog veel eerder zo tot op het bot verwend geweest en had ik misschien nooit meer iets anders willen ontdekken

avatar van Lin
Lin
wat een mooi verhaal

avatar van Jan Wessels
Duister album van The Cure welke ik na 17 jaar hoe langer hoe meer ga waarderen. Soms wel heel erg donker maar zo nu en dan ook met een knipoog (het prachtige Lullaby).3,5

wat een album! Gewoon mooie, droevige muziek. Niet alleen droevig, want stiekem zijn ze heel positief...

Favoriet: Untitled

OMG!!! Plainsong =

Dit hele album vind ik fantastisch! Die sfeer wat dit album uitademt, ongelooflijk mooi en spannend. Dit kon wel eens een hele grote favoriet van me gaan worden!

avatar van orbit

Ondertussen in mijn top tien gezet, het was al schandalig, zo'n top tien zonder the cure

Ook een van mijn favorieten.. de composities op dit album zijn gewoon van eenzame hoge klasse samen metr die wanhoopskreten van smith smeed een geheel van spijt, introversie woede en berusting. prachtig! hoe vaker je hem luistert hoe meer duidelijk wordt dat de muziek ook technisch buitengemeen subtiel in elkaar zit (op fascination street bijvoorbeeld).

Tja, The Cure........

Altijd al een zwak voor gehad, ook in mijn jongere jaren (tienertijd jaren '80).
Het was zo'n band die leuk was voor het bredere publiek en toch ook groot bleef bij het toenmalige alternatieve publiek.

Op de een of andere manier was ik vooral een single-liefhebber van deze band. De verzamelaars hebben dan ook 4,5. Toch is het dit album dat dezelfde waardering verdient.
Gewoon een erg mooi album: ik kan niet veel meer toevoegen aan alle lofuitingen hierboven en de terecht hoge notering in de top 100.

Marcel²
Persoonlijk mijn favoriete The Cure album, al zijn er wel andere albums die erg dicht in de buurt komen. De sfeer op dit album is erg mooi, en een heldere productie. Dit is nou echt een cd die goed tot zijn recht komt als je hem luistert met een koptelefoon. 4.5*

Marcel Jongeneel schreef:

Dat heb ik nog niet eens gedaan! Benieuwd hoe het dan gaat klinken, binnenkort eens proberen..

avatar van BlueVelvet
Marcel Jongeneel schreef:

Bij bijna elke cd zegt iemand dit wel. Mijn theorie: élke cd komt met koptelefoon beter tot zijn recht!
[kanttekening: Alhoewel ik me niet kan voorstellen dat klassieke muziek via koptelefoon beter klinkt dan via een gewone stereo op vol volume...]

1,0
Har
Niet om aan te horen, dit pathetische geneuzel op de vierkante millimeter. Toegegeven, ik vond The Cure ook wel stoer toen ik 13 was. Maar als volwassene prik je toch door de facade heen?

avatar van musicfriek
Blijkbaar niet. Uitermate sterk album van deze band. Dit is heerlijk pathetisch geneuzel. Kan er geen genoeg van krijgen!

avatar van The Scientist
Berichten verplaatst naar Muziek > Algemeen > Kritiek op 'grote' bands

dit gaat echt nergens meer over

[edit] berichten maar helemaal verwijderd

Dank u Scientist

Mijn échte kennismaking met the cure. Wat een hooog muzikaal niveau! Dit album wekte mijn interesse omdat ik onder de indruk was van 'fascination street' op café. (idd, die lagen daarin!). Love Song(!) en Lullabye kende ik al eerder.

avatar van Lukas
Ik schreef laatst in een topic (ik had mijzelf willen quoten, voor de verandering, maar kon het niet meer terugvinden) dat ik nog eens wat serieuzer naar The Cure moest gaan luisteren, hoewel ik er soms nogal schizofreen en ongemakkelijk van werd. Ik was, schreef ik, 'van plan Disintegration ooit wel eens in huis te halen, want die is overal in de aanbieding'. Met ooit eens bedoelde ik niet nu al, maar discussies, hoe (zin)loos ook, maken benieuwd.

Misschien lag het vooral aan de clip van Lullaby, maar zo schizofreen en ongemakkelijk heb ik mij de afgelopen 72 minuten niet gevoeld. Ik ben zelfs nog geheel en al mentaal zodanig op de rails dat ik dit bericht kan tikken. Het is dus alleszins goed bevallen (hoe raad je het, Lin ).

Het niveau is constant erg hoog. In het begin van de plaat vond ik af en toe de synth/gitaarloopjes wat simpel aandoen, maar dat heeft wel wat. Ik begon ergens tussen de 3,5 en de 4. Toen kwam Lullaby, wat ik zonder clip toch een aanzienlijk beter nummer vond. Jammer genoeg was Prayers for Rain wat minder, maar dubbele punten voor The Same Deep Water As You . Aan het eind had ik ineens een enorme drang naar de 4,5*, en aangezien ik nog nooit na de eerste luisterbeurt de volle mep heb gegeven, mag dit al dan niet pathetische geneuzel zich de komende tijd nog vaak richting mijn cd-speler begeven. En kan ie meteen mee als mijn album van de (late) dag.

Mooizo Lukas

Komen er toch weer mooie dingen uit dat nodeloze getruttel hier En al die zinloze discussies over smaak en gefreubel over of het nu wel of geen teenangst is die Smith maakt vallen uiteindelijk geheel weg tegen de verpletterende kwaliteit en intensiteit van deze plaat! Want los van wat je allemaal kunt zeggen over The Cure, kwaliteitsmuziek staat hoog in hun vaandel. Ik zou je zelfs willen verleiden nog eens nader naar enkele van die synthloopjes te luisteren uit het begin, want het zit allemaal toch nog veel slimmer en technischer in elkaar dan op het eerste gehoor. Maar daar kom je waarschijnlijk nog wel achter mettertijd
Veel luisterplezier alvast!

Zo, nu ga ik weer snel bij andere dingen posten voordat de hel hier nog eens losbarst

Omayyad
Weet één van de liefhebbers of deze cd al is uitgebracht in een nieuwe 'Deluxe Edition'?

avatar van the viking
Tot dusver uitgebracht in de luxe edition :

Faith
Seventeen Seconds
Pornography
Three Imaginary Boys
Kiss Me,Kiss me,Kiss me
Head On the Door
The Top

Omayyad
Oké... bedankt! Dan zal ik nog even geduld moeten hebben.

avatar van ChrisX
Huh, Frans vind The Cure leuk? Hmm, had ik niet achter je gezocht

Ik was altijd al gefascineerd door deze band maar behoudens Staring At The Sea kende ik nog niks van ze. De nieuwe Deluxe Editions hebben dat dus veranderd en heb ze dan nu ook allemaal in huis. Ben ze langzamerhand aan het ontdekken. Erg mooi....

En dus is het nog ff wachten tot dat dit album ook gaat verschijnen. Zal wel ergens begin volgend jaar worden verwacht ik.

ChrisX schreef:
Huh, Frans vind The Cure leuk? Hmm, had ik niet achter je gezocht

Ik blijf je hier verbazen, Christian! Moet er wel aan toevoegen dat lang niet alles mij kan bekoren, maar deze plaat dus best wel.