Crowded House - Woodface (1991)

Australiƫ / Nieuw-Zeeland
Label: Capitol

1. Chocolate Cake (4:02)
  2. It's Only Natural (3:32)
  3. Fall at Your Feet (3:18)
  4. Tall Trees (2:19)
  5. Weather with You (3:44)
  6. Whispers and Moans (3:39)
  7. Four Seasons in One Day (2:46)
  8. There Goes God (3:49)
  9. Fame Is (2:22)
  10. All I Ask (3:56)
  11. As Sure as I Am (2:53)
  12. Italian Plastic (3:39)
  13. She Goes On (3:15)
  14. How Will You Go / I'm Still Here [Medley] (4:51)
  15. Burnt Out Tree [Home Demo] * (1:35)
  16. I May Be Late [Home Demo] * (3:06)
  17. She Goes On [Home Demo] * (3:12)
  18. As Sure as I Am [Home Demo] * (2:37)
  19. My Legs Are Gone * (4:33)
  20. You Got Me Going [Home Demo] * (3:23)
  21. Italian Plastic [Home Demo] * (2:54)
  22. Be My Guest [Home Demo] * (2:03)
  23. Weather with You [Home Demo] * (3:07)
  24. Chocolate Cake [Home Demo] * (3:50)
  25. How Will You Go [Home Demo] * (2:46)
  26. It’s Only Natural [Home Demo] * (3:21)
  27. Four Seasons in One Day [Home Demo] * (2:42)
  28. There Goes God [Home Demo] * (2:42)
  29. Catherine Wheel [Home Demo] * (3:00)
  30. All I Ask [Home Demo] * (2:43)
  31. Fields Are Full of Your Kind * (3:28)
  32. Creek Song / Left Hand * (3:04)
  33. Fall at Your Feet [Early Version Rehearsal] * (3:21)
  34. The Burglar's Song / Around the UK in 7 Minutes [Medley / Live] * (7:20)
  35. I'm Still Here [Full Version] * (2:19)
Crowded house was nooit zo mijn ding. Tot Pinkpop 1994.
De Smashing Pumpkins zouden gaan optreden en daar wilde ik zo ver mogelijk vooraan staan. Dat hield in dat ik tijdens het optreden van Crowded House al naar voren moest.
De hele dag was het droog en zonnig geweest, tot dat bewuste optreden van Crowded House. Een enorme wolkbreuk zorgde ervoor dat er iets "magisch" gebeurde: het hele veld werd één op het nummer "Weather with you".
Geweldig, wat een saamhorigheid, en wat een "ontdekking" was deze band voor mij. De volgende dag nog ben ik deze cd gaan kopen, en telkens als ik dat ene nummer hoor moet ik toch weer even denken aan Pinkpop 1994.

Bij Torhout/Werchter was het net andersom. Blubberpogo-en, kletsnatte patatten, een zonnig weather with you intermezzo en na Crowded House weer een noodweer van jewelste.

avatar van Tompie
Het quasi perfecte popalbum. Blijkbaar toch niet zó populair, aangezien er nog maar 20 stemmen op dit album zijn uitgebracht. Dit album zal wel altijd goed blijven, hoe vaak je er ook naar luistert, en over 30 jaar zal het nog overeind staan. Wellicht kunnen Neil en Tim Finn dit niveau nooit meer halen, jammer genoeg.

Schitterend sfeervol popalbum. Maar er is één ding wat me stoort aan deze plaat. De sfeervolle nummers die Crowded House zo typeren zoals Four Seasons in One Day en As Sure As I Am worden onderbroken door wat drukkere nummers als Tall Trees en There Goes God. Dit haalt je uit die roes waar dit album je bij vlagen wel degelijk inbrengt. Maarja als je die aan het begin programmeert of helemaal niet, dan heb je een van de beste pop-platen ooit.

Wat grappig, ik heb precies dezelfde Pinkpop- ervaring gehad als aERodynamIC! En nu luister ik liever naar Crowded House of met name Neil's solowerk dan naar die rare Pumpkins ...

Meadowmeal schreef:

Maar ik luister toch echt liever naar de Pumpkins als ik heel eerlijk mag zijn
Niks rare Pumpkins dus !!!

avatar van axel33
aERodynamIC schreef:

Maar ik luister toch echt liever naar de Pumpkins als ik heel eerlijk mag zijn
Niks rare Pumpkins dus !!!

Ik luister graag naar allebei eigenlijk.

axel33 schreef:

Ik luister graag naar allebei eigenlijk.

Ik ook hoor, maar een van de beste rockbands ooit voor "raar" uitmaken gaat me aan het hart

Het is ook een beetje appels met peren vergelijken natuurlijk (of moet ik zeggen appels met pompoenen ?!)

Sorry jongens, dat was niet helemaal serieus. Het was ook niet voor niks dat ook ik gevochten heb om zo vooraan mogelijk te staan bij SP en toen door het "niet coole" CH werd verrast. Voor mij persoonlijk is de laatste echter een stuk "houdbaarder" gebleken dan Corgan & co; ik draai eigenlijk alleen Adore nog wel eens. Maar laten we het daarover in het geëigende topic verder praten. Woodface: topplaat!

Meadowmeal schreef:

Woodface: topplaat!

Helemaal mee eens ! En grappig dat je dezelfde ervaring had

avatar van EmDee
Ik vind deze band altijd de ultieme samenzang band

avatar van Menni
Ook al stond ik een stuk minder te wachten op de Pumpkins, hier is nog een Pinkpopper met die heerlijke, om nooit te vergeten regenervaring van toen .

Crowded House drummer dead
By Patrick Donovan
March 28, 2005 - 10:29AM

Australia's entertainment industry is in shock as news emerges that former Crowded House drummer Paul Hester may have taken his own life.

Hester, 46, the father of two girls, was found dead at Elsternwick Park in Brighton yesterday. He was last seen walking his two dogs on Saturday night.

Victorian police would not release Hester's name, but a spokeswoman said a body had been found in the park about 1pm (AEST), and the death was not suspicious.

Fan website frenz.com reported Hester had committed suicide.

``Frenz.com deeply regrets to inform you that Paul Hester of Split Enz, Crowded House, Largest Living Things, and many other great projects, has taken his own life,'' the website said.

``It is not a hoax or a rumour. At this point, it has been confirmed though we have no other details at this time.''

Hester played in several Melbourne bands before joining New Zealand band Split Enz in 1983.

He and Neil Finn formed Crowded House with bassist Nick Seymour in 1985.

Finn, along with brother Tim, is in the United Kingdom for four dates at the Royal Albert Hall in London, but may postpone the performances to fly to Melbourne today.

Jammer.

avatar van starbright boy
Dat is toch even schrikken.

Wat een rotnieuws .

te gek mooi album.

rodneyVL
Voordat Acda en de Munnik doorhadden dat ze samen een heel mooi volume en stemgeluid hadden, hadden Tim en Neil Finn hetzelfde principe allang door. In de vorm van woodface hebben deze heren een muzikaal meesterwerk afgeleverd wat voor menig solfege een voorbeeld mag zijn.

Schitterend album. Het hoogtepunt van hun helaas veel te kleine oeuvre.

Dit is zo'n CD waarvan ik soms ineens één nummer in m'n hoofd heb, dat moet ik dan even horen en vervolgens lukt het me niet meer om hem af te zetten. Het is allemaal erg toegankelijk, heerlijk om mee te brullen, zonder dat het bloedcommercieel is.
Naast de mooie composities spreekt ook de humor in de teksten spreekt me erg aan (There goes God).

patrick_p72
aERodynamIC schreef:
Crowded house was nooit zo mijn ding. Tot Pinkpop 1994.

Grappig ik was er ook zelfde gevoel. Was er dat jaar voor de Pumpkins en de Crowes. Ben de band ook vanaf toen gaan waarderen.

Mooie luisterplaat van het begin tot het laatste nummer

avatar van Lukas
Ik schrok ervan dat ik blijkbaar nog niets bij dit album heb gespamd. Ik ben zo iemand die het nodig vind om zo nu en dan zijn muzieksmaak in een allertijdenlijstje te vatten. Zeker gezien de vele topics in die richting op deze site niets om mij voor te schamen dus
Zo een keer in de paar maanden komt al jarenlang die behoefte bij me op. Dat gaat niet regelmatig en ik houd het ook niet keurig bij, er is niet eens een vast aantal voor. Ik zou ze wel eens willen opzoeken, als ik ze bewaard zou hebben, want mijn muzieksmaak heeft nogal wat veranderingen ondergaan in die tijd.
Ik kan mij herinneren dat ik ooit Still Loving You van the Scorpions op 1 had staan, of Cold as Ice van Foreigner of zelfs Always van Bon Jovi . Ook Russians van Sting en Brothers in Arms van de Dire Straits vielen die eer ooit te beurt.
Waar ik nu heen wil is dat er eigenlijk maar een nummer is wat ik al drie jaar lang altijd bij de beste twintig heb staan in dat soort lijstjes, en eigenlijk steeds net even hoger. 'Four Seasons In One Day' van Crowded House. Ooit omgeven door Bon Jovi, Foreigner, The Scorpions, nu omringd door pakweg Pulp, Pink Floyd en The Smiths. Mocht ik binnenkort weer de neiging krijgen zo'n lijstje in elkaar te draaien, dan komt ie zelfs op nummer 1, waar toch al een tijdje 'The Turn of a Friendly Card' van Alan Parsons Project stond.
Waarom weet ik ook niet precies, het nummer heeft een magisch soort eenvoud over zich. Coupletje, refreintje, prachtig orgelovergangetje, bridge, nog een refreintje. Melodieus ijzersterk en dan de prachtige stem van Neil (en Tim) Finn. Ik heb het inmiddels helemaal grijsgedraaid en het nummer wordt alleen maar sterker.
Ooit zal Crowded House wel weer verdrongen worden van die eerste plaats in zo'n lijstje van mij, want lijstjes zijn er om te veranderen. Maar ik denk niet dat dit nummer mij ooit gaat vervelen. En dat gebeurt niet vaak.

avatar van Lukas
Dan Woodface verder. Zeer goede plaat, zoals altijd wel bij Crowded House. Of het nou komt doordat het absolute hoogtepunt geweest is weet ik niet, maar ik vind hem in de tweede helft wat wegzakken. Daarom niet de volle mep maar 4.5*. Ik vind de opvolger Together Alone veel constanter. Daar staan ook mijn favoriete drie Crowded House nummers na Four Seasons In One Day op (namelijk Distant Sun, Nails In My Feet en Private Universe).

Prachtige plaat! Four Seasons in One Day is een van mijn favoriete nummers, There Goes God is ook meesterlijk. Hoort bij het betere uit de jaren90.

Prachtige plaat, van begin tot eind, Neil Finn bewijst zijn onbetwist vakmanschap als songsmid.
De man schrijft prachtige ballads, rockier songs en meezingers als was het a piece of chocolate cake.
Nummers allemaal heel toegankelijk. Heb ze toen ook live bezig gezien : een echt plezier !
Vakmanschap

avatar van Tribal Gathering
Het alom geprezen Woodface is gek genoeg maar nummer drie in de pikorde bij mij. Hij blijft achter bij Temple of low men en vooral Together alone.

Wanneer dit album goed is, is hij ook echt fantastisch. Nummers als Fall at your feet, Four seasons in one day, She goes on en How will you go zijn prachtige popsongs. It's only natural, There goes God, Whispers and moans en Italian plastic daarentegen zou ik bijna kwalificeren als vulling. De rest is gewoon goed.

Wat voor mij echter het meest tegen dit album spreekt is de produktie. Het is allemaal iets te mooi, te zoet, te Beatlesque. Het helpt ook niet dat opvolger Together alone zo'n fantastische aardse productie meekreeg met hemelse trekjes.

Woodface zal voor mij altijd in de schaduw blijven staan van het meesterwerk Together alone, al besef ik heel goed dat de meeste mensen het precies andersom zien.

avatar van Geronimootje
petervermeer schreef:
Crowded House drummer dead
By Patrick Donovan
March 28, 2005 - 10:29AM

Pfff, ik kom ook ergens achter... Jeetje, ik schrik ervan

Ook ik was op pinkpop dat jaar en kan me die stortbui nog goed herinneren, en ook ik kwam eigenlijk voor Smashing Pumpkins. Eigenlijk, want na 20 minuten ben ik teleurgesteld weggelopen wegens het zeer slechte en rommelig geluid.

Björk daarna maakte veel goed door wél, evenals Crowded House, een mooi geluid neer te zetten.

Ace
De prachtige, alom bekende, nummers worden afgewisseld met een klein aantal 13-in-dozijn-draken. Ik ben niet erg bekend met het overige werk van de heren Finn, maar als je een nummer als Four Seasons in One Day kan schrijven ben je een topper! Alleen al vanwege dat nummer kom ik op 3,5*.

avatar van musicfriek
Een nummer als Chocolate Cake heb ik nooit echt begrepen. Weather With You vind ik, in tegenstelling tot velen, een heerlijk vrolijk nummer. Misschien iets te vaak gehoord, maar het blijft lekker En nummers a la Four Seasons in One Day, daar zijn ze sterren in, kan daar geen genoeg van krijgen. 4*