Crowded House - Woodface (1991)

Australiƫ / Nieuw-Zeeland
Label: Capitol

1. Chocolate Cake (4:02)
  2. It's Only Natural (3:32)
  3. Fall at Your Feet (3:18)
  4. Tall Trees (2:19)
  5. Weather with You (3:44)
  6. Whispers and Moans (3:39)
  7. Four Seasons in One Day (2:46)
  8. There Goes God (3:49)
  9. Fame Is (2:22)
  10. All I Ask (3:56)
  11. As Sure as I Am (2:53)
  12. Italian Plastic (3:39)
  13. She Goes On (3:15)
  14. How Will You Go / I'm Still Here [Medley] (4:51)
  15. Burnt Out Tree [Home Demo] * (1:35)
  16. I May Be Late [Home Demo] * (3:06)
  17. She Goes On [Home Demo] * (3:12)
  18. As Sure as I Am [Home Demo] * (2:37)
  19. My Legs Are Gone * (4:33)
  20. You Got Me Going [Home Demo] * (3:23)
  21. Italian Plastic [Home Demo] * (2:54)
  22. Be My Guest [Home Demo] * (2:03)
  23. Weather with You [Home Demo] * (3:07)
  24. Chocolate Cake [Home Demo] * (3:50)
  25. How Will You Go [Home Demo] * (2:46)
  26. It’s Only Natural [Home Demo] * (3:21)
  27. Four Seasons in One Day [Home Demo] * (2:42)
  28. There Goes God [Home Demo] * (2:42)
  29. Catherine Wheel [Home Demo] * (3:00)
  30. All I Ask [Home Demo] * (2:43)
  31. Fields Are Full of Your Kind * (3:28)
  32. Creek Song / Left Hand * (3:04)
  33. Fall at Your Feet [Early Version Rehearsal] * (3:21)
  34. The Burglar's Song / Around the UK in 7 Minutes [Medley / Live] * (7:20)
  35. I'm Still Here [Full Version] * (2:19)
Ace
Chocolate Cake is inderdaad 1 van die nummers die ik bedoel... Dat past totaal niet in de lijn van het overgrote deel van het album.

avatar van Lukas
Jongens, ga toch Together Alone luisteren.... Geen 13-in-een-dozijn draken daar (hier inderdaad wel). En Chocolate Cake is een vervelend nummer.

Grappig, 6 vd 12 mensen (incl. ik) die dit album in de top 10 hebben staan, hebben 'm op plaats 4

Lukas schreef:

Gedaan (zie Together Alone)

Prachtplaat ... popmuziek in de fijnste zin van het woord ... staat na 16 jaar nog als een huis

****' 4,5 op 5 ****'

Wat een geweldige liedjes (LIEDJES!) staan op deze plaat. 4,5* en misschien wel 5. (ik ga nog een keer luisteren)

avatar van Cerclezot
Een van mijn lievelingsalbums. 13 briljante songs en 1 verschrikkelijk nummer (All I ask). Doordat ene nummer krijgt het van mij 4,5* (zou 4,75 moeten zijn) maar 5 * is net iets te veel van het goede.

absolute Klassieker wat mij betreft. mooie liedjes mooie zanglijnen en zeer goede productie. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat chocolat cake qua productie ook als een taart is opgebouwd. Dan luister je toch net even iets anders

EVANSHEWSON
Dit komt zéér dicht bij Revolver van The Beatles. Wat kwaliteit betreft dan. Ik gaf Revolver de maximale score, en kan hier eigenlijk niet anders doen ;
Hier staan geen opvullertjes op, dit is pure klasse !
Neil Finn treedt toe tot de allergrootste songwriters !
Zijn broer Tim zit ook weer eens tijdelijk in de band.
Maar de grote man blijft voor mij toch Neil Finn, echt !

Four Seasons in One Day is wegdromen, As Sure as I am is een perfecte popsong, zo ook Fall at Your Feet, It's Only natural, de opener Chocolate Cake en last but not least het hartverwarmende Weather With You !
Dit is een meesterwerk, niet meer, niet minder !
5 Stars jawel ! *****

avatar van Sgt. Revolver
Ik kende de band Crowded House van twee nummers. Ten eerste van "Weather With You" en ten tweede van "Four Seasons In One Day". Aangezien ik dat twee prachtige nummers vond en vind, heb ik afgelopen maandag het album "Woodface" gekocht. Die twee nummers zijn nog steeds mijn favorieten, maar eigenlijk bevat het album vrijwel alleen maar perfecte popnummers. De samenzang op dit album is echt hartverwarmend, en de dromerige nummers hebben iets van troost in zich.

Hoogste uitschieters voor mij (na "FSIOD" en "WWY") zijn "It's Only Natural" en "Italian Plastic".

Aangezien de ietwat ruigere, minder sfeervolle nummers mij zo nu en dan wakker schudden uit de droom/roes, geef ik op dit moment niet de volle mep, maar 4.5*. Een prachtalbum.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Hoorde zojuist Weather With You op de radio en ik heb een onbedwingbare zin om deze plaat vandaag in zijn geheel te luisteren.
Allemaal nummers van Lennon/McCartney niveau.
Wat een klassieker!!!

avatar van Apple Juice
Geweldig album, tijdloos ook.
De opvolger Together alone vond ik trouwens ook goed, maar dit is toch wel een meesterwerk.

avatar van Peter88
Ik denk dat dit wel hun beste album is. Dat Crowded House geinspireerd is door The Beatles is duideliijk te horen. Er staat geen enkel slecht nummer op.

avatar van Johanv4434
Mooi album met vooral het subliem prachtige "Four seasons in one day". Dat blijft één van mijn favoriete nummers allertijden.

avatar van LucM
Crowded House kun je gerust de Nieuw Zeelandse erfgenamen van the Beatles noemen, maar de composities staan ook echt op een even hoog peil als die van de Fab Four en de samenzang is meer dan prachtig.
"Weather with You" is een vrolijke meezinger en een grote hit maar "It's Only Natural", "Four Seasons in One Day", "She Goes On" en "How Will You Go" zijn pure popparels.

avatar van Dexter
Sterk pop-plaatje, met een enorm begin en einde (vanaf Italian Plastic). Daar tussenin vind ik het wat invallen, een beetje teveel van het goede. Maar de knallers op het album (Chocolate Cake, It's Only Natural, Weather With You en Italian Plastic) maken het toch meer dan gedenkwaardig.

Weer eens uit de kast gehaald, is toch wel een super CD.

avatar van LDeVries
het beste album van Crowded house.

avatar van LucM
Inderdaad het beste album van Crowded House met enkel degelijke tot meesterlijke songs maar opvolger "Together Alone" vind ik eveneens erg sterk.

avatar van LDeVries
Na het nog eens aandachtig beluisteren van Together Alone en Woodface ben ik toch van mening veranderd, ik vind Together Alone toch iets beter dan Woodface, dat komt vooral omdat hier toch een paar missers op staan zoals Tall Trees en het verschrikkelijke Chocolate Cake, maar dat word toch wel weer goed gemaakt door de rest van de nummers zoals mijn favoriete Crowded House nummer Weather With You mijn andere favoriete nummers op dit album zijn Four Seasons in One Day, It's Only Natural en How Will You Go .

avatar van Johanv4434
LDeVries schreef:
Ik snap de heisa tegen chocolate cake niet zo goed. Het is zeker zo dat dit in ieder geval niet het beste nummer op de cd is, maar zo'n gedrocht vind ik het nu toch ook weer niet. Ok, beetje simpel, beetje dertien-in-een-dozijn, maar ik heb toch al ergere nummers aanhoord.

Johanv4434 schreef:

Oke verschrikkelijk is misschien een beetje overdreven omscheven, maar ik vind Choclate Cake gewoon geen goed nummer.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Voor mij persoonlijk is Chocolate Cake ook het minste nummer op dit pareltje.

Niet elk nummer kan een wereldnummer zijn, maar ok, als het nummer niet het beste is vind ik het wel goed dat de cd ermee begint en vaar een "grande final" toegroeit, want het is uiteindelijk wel een wereldplaat

avatar van Arrie
Een grande final? De beste nummers zitten juist in de eerste helft van het album.

avatar van Madjack71
Tequila Sunrise schreef: Voor mij persoonlijk is Chocolate Cake ook het minste nummer op dit pareltje.

Misschien niet het beste, maar m.i zeker niet onaardig. Het thema van het nummer heeft toch wel enigszins een sarcastische ondertoon. Dit nummer staat ook niet op de prachtige verzamelaar, omdat -zo heb ik het begrepen- de Amerikaanse samenleving een spiegel voorhoud, daar houden ze niet van heh.

Verder vind ik dit een prima album. Ken geen andere albums van ze, dan alleen de verzamelaar. Daar ben ik zeer in mijn sas mee.
Wat dit aangaat, met pareltjes als; Fall at your feet/Four seasons in one day wordt je al aardig verwent. Doe daar de zomerse Weather with you en It's only natural en wat mij betreft ook dus Chocolate Cake bij en je hebt een album die over de gehele linie kan boeien.

Woodface is het album met de gebroeders Finn weer in 1 band . Oudere broer Tim hield dat overigens niet lang vol , maar je hoort wel duidelijk de extra impact van hem op deze plaat terug .
Misschien wel de perfecte popplaat . Crowded House verstaat de kunst om op een sprankelende manier melodieuze liedjes neer te zetten . Natuurlijk is de invloed van het bekende bandje uit Liverpool hoorbaar . Is dat storend ? nee , want vertel mij maar welke grote band niet leentjebuur speelt . Uiteindelijk wordt er altijd wel gejat .
Dit is gewoon een album met louter goede liedjes van een tijdloze schoonheid .Dan weer wat steviger , dan weer wat gas terugnemend . Vergis je overigens niet in het cynische aspect van de band . Met name Neil Finn is een scherp observeerder / componist .

avatar van principal2000
Kwaliteitspop.

avatar van citizen
Leuke muziek, beetje te leuk eigenlijk. Nah, niet mijn ding. Doet nergens 'zeer', als je begrijpt wat ik bedoel.
En daarnaast: perfectie blijft nou eenmaal nogal saai. En aan die saaiheid gaat wat mij betreft dit album kapot.
Nee, dan Into Temptation van Temple Of Low Men, zo ook andere songs van dat album. Op Woodface hebben ze hun bloedvorm gevonden, op voorgaand werk zijn ze nog zoekende...Dat heeft duidelijk mijn voorkeur!

avatar van barrett
Dit is inderdaad de perfecte plaat dat ze gemaak hebben, luistert lekker weg heeft een hoog hitgehalte maar toch mist men dat tikkeltje meer om het een topplaat te maken.

Ik geloof ze gewoon niet , het is mij allemaal wat te rooskleurig, alsof alles altijd rozegeur en maneschijn is. Waar is de spanning, wat is er mis met een een negatieve klank? Wat mij betreft hadden ze meer moeten schommelen met de gevoelens van de luisteraar zodanig dat diemeegezogen zou worden in deze plaat.

Nuja ze hebben het niet gedaan, ik vergelijk deze plaat dan ook graag met een koekendoos, lekker en je neemt er graag wat van mee, maar het blijft allemaal niet hangen. Geef mij maar van die snoepen die blijven kleven aan je tanden en waar je langer over gaat nadenken.

Maarja iedereen kent de hits, en die liggen dan ook allemaal in het verlengde van de plaat, voor mij is het een grote herhalingsoefening. Een plaat waar je jezelf graag aan laat vangen, maar snel vergeet bij het horen van een andere plaat.