Crowded House - Woodface (1991)

Australiƫ / Nieuw-Zeeland
Label: Capitol

1. Chocolate Cake (4:02)
  2. It's Only Natural (3:32)
  3. Fall at Your Feet (3:18)
  4. Tall Trees (2:19)
  5. Weather with You (3:44)
  6. Whispers and Moans (3:39)
  7. Four Seasons in One Day (2:46)
  8. There Goes God (3:49)
  9. Fame Is (2:22)
  10. All I Ask (3:56)
  11. As Sure as I Am (2:53)
  12. Italian Plastic (3:39)
  13. She Goes On (3:15)
  14. How Will You Go / I'm Still Here [Medley] (4:51)
  15. Burnt Out Tree [Home Demo] * (1:35)
  16. I May Be Late [Home Demo] * (3:06)
  17. She Goes On [Home Demo] * (3:12)
  18. As Sure as I Am [Home Demo] * (2:37)
  19. My Legs Are Gone * (4:33)
  20. You Got Me Going [Home Demo] * (3:23)
  21. Italian Plastic [Home Demo] * (2:54)
  22. Be My Guest [Home Demo] * (2:03)
  23. Weather with You [Home Demo] * (3:07)
  24. Chocolate Cake [Home Demo] * (3:50)
  25. How Will You Go [Home Demo] * (2:46)
  26. It’s Only Natural [Home Demo] * (3:21)
  27. Four Seasons in One Day [Home Demo] * (2:42)
  28. There Goes God [Home Demo] * (2:42)
  29. Catherine Wheel [Home Demo] * (3:00)
  30. All I Ask [Home Demo] * (2:43)
  31. Fields Are Full of Your Kind * (3:28)
  32. Creek Song / Left Hand * (3:04)
  33. Fall at Your Feet [Early Version Rehearsal] * (3:21)
  34. The Burglar's Song / Around the UK in 7 Minutes [Medley / Live] * (7:20)
  35. I'm Still Here [Full Version] * (2:19)
avatar van berken
TEQUILA SUNRISE schreef:
Ik sluit mij gaarne bij het bovenstaande betoog van rkdev aan.
Inderdaad een perfecte popplaat met Beatles invloeden, een genot om naar te luisteren.

Ook ik sluit me hierbij aan: goed stukje rkdev

The Beatles hadden Ringo en Crowded House had Paul Hester.
Die Hester was naast een goede drummer ook een echte entertainer. Hij voegde qua vermaak wel wat toe op de buhne.
Triest dat de man eigenlijk heel depressief was.
Zie je veel hoor. In de spotlights de joker maar daar buiten erg ongelukkig.

Triest einde. Ze vonden hem hangend aan een boom in een park.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Vanavond dit geniale plaatje maar weer eens herbeluisterd, voor de rest genoeg over gezegd & geschreven.

Woodface is het album, waarbij Neil de hulp inroept van grote broer Tim.
Hierdoor komt het soms te geforceerd over.
Chocolate Cake klinkt een beetje gestoord, zoals we al bij Split Enz gewend waren.
De samenzang op Woodface komt bij mij over, alsof Neil het album en de liedjes al klaar had, maar vanwege de toevoeging van Tim aan Crowded House, besluit om ze samen te zingen.
Gelukkig staan er wel nummers op waarbij het wel werkt, zoals bij Fall at Your Feet en Weather with You.
Weather With you klinkt exotisch, en dat komt niet door het kampvuur samenzang, maar vooral het gebruik van percussie, waarbij de bas het op het einde op een prachtige manier over neemt, als de zang naar de achtergrond verdwijnt.
Bijna op een jam achtige manier, maar ze weten het nummer netjes af te ronden.
Een behoorlijk avontuurlijk album voor Crowded House begrippen.
De een heeft het over invloeden van The Beatles, maar het experimentele zag je natuurlijk ook al terug in Split Enz.
Al zou ik bij Four Seasons in One Day mij wel kunnen voorstellen dat dit een McCartney/Lennon compositie zou kunnen zijn.

deric raven schreef:

Dat is zoals je terecht schrijft een persoonlijke impressie.

De waarheid is anders, zoals je misschien ook wel weet, maar ik vat het nog eens samen.

Neil en Tim jamden 10 songs bij elkaar voor een broederplaat.
Omdat Neil niet tevreden was over de 3de CH plaat die in de steigers stond,
besloten beide broers om 7 van de 10 nummers in te zetten als CH nummers.

Het gaat om Chocolate Cake, It's Only Natural, Weather with You,
Whispers and Moans, Four Seasons in One Day, There Goes God
en How Will You Go.

All I Ask is een Tim Finn nummer en Italian Plastic een Paul Hester compositie.
De resterende songs zijn de nummers die Neil zogenaamd al klaar had.

Een broederplaat zou er uiteindelijk toch van komen (zie The Finn Brothers - Finn (1995).
De bonustracks van de twee singles die hieruit getrokken werden = de 10 demo's van hierboven.
Finn* - Suffer Never (CD) at Discogs
Finn* - Angel's Heap (CD) at Discogs

De 3 overblijvende nummers (die Woodface niet haalden) heetten
In Love with It All, Strangeness and Charm (zie Tim Finn - Before & After (1993).
en Catherine Wheel (zie Crowded House - Together Alone (1993)

Dit omdat ik het gevoel heb dat het aandeel van Tim soms wat geminimaliseerd wordt.

avatar van Poles Apart
Tijdloze plaat, die me nog net zo goed bevalt als 24 jaar geleden. Destijds één van de eerste CD's die ik kocht (had niet eens een eigen CD-speler). Naast die gewone CD recent ook de LP aangeschaft en laatst ook nog de beurs getrokken voor de 2-CD versie, die 5 van de door dazzler genoemde demo's bevat.

Meen trouwens ooit eens een demo van "Weather With You" gehoord te hebben die anders klonk dan die die op dit extra schijfje staat.

Ondanks dat ik dus al 3 versies van "Woodface" heb, mogen ze van mij zo een super deluxe 25th Anniversary Edition op de markt slingeren volgend jaar, met nog meer sessiewerk, demo's, live versies etc. Als Wet Wet Wet's "Picture This" een soortgelijke behandeling krijgt, moet dat toch zeker haalbaar zijn voor dit pronkstuk!

avatar van dazzler
Deze 10 track versie is ***** waard.

Chocolate Cake (4:02)
It's Only Natural (3:32)
Fall at Your Feet (3:18)
Weather with You (3:44)
Whispers and Moans (3:39)
Four Seasons in One Day (2:50)
There Goes God (3:50)
As Sure as I Am (2:53)
She Goes On (3:15)
How Will You Go (4:45)

avatar van Rogyros
Zijn de nummers Tall Trees, Fame Is, As Sure As I am en Italian Plastic gezamenlijk zo matig dat ze bij jou zorgen voor een hele ster aftrek?

Ikzelf vind eigenlijk alleen Italian Plastic een bijna skipwaardig nummer. Voor mij een van de beste releases van de negentiger jaren.

Rogyros schreef:

Inderdaad.

Tall Trees is te vluchtig om echt indruk te maken.
Fame Is vind ik gewoon een irritante draak.

As Sure As I Am vind ik prima net als All I Ask.
Maar die laatste valt wat mij betreft wat uit de toon.
Alsof Tim even zijn solostempel op de plaat wou drukken.

As Sure As I Am behield ik tussen haakjes in mijn ***** tracklijst.

Italian Plastic is wel aardig, net zoals de meeste Paul Hester nummers.

Het gaat mij om ook om het feit dat CD's in de jaren 90 plots meer dan 12 nummers moesten tellen.
Wat toch altijd het risico op iets meer kaf tussen het koren vergrootte.

Woodface bevat parels, maar slaagt er voor mij net als de twee voorgangers
en de opvolger niet in om over de hele lijn ***** te scoren. Daarbij misschien nog noteren
dat ik geen halve sterren uitdeel. Het zou maar eens kunnen dat ik de plaat even goed vind als jij.

avatar van berken
Italian Plastic is 'n parel. Enige minpuntje is Fame maar dan kom ik nog op 5*.

Fantastisch album dit. Op spotify staat ook een De Luxe versie van deze plaat met ook stukjes live gespeeld. Aanrader voor de liefhebbers.

avatar van DeWP
Volgens mijn bescheiden mening het beste wat ze ooit gemaakt hebben, alhoewel de andere albums toch ook wel dicht in de buurt komen.

avatar van gaucho
Vandaag bij de Action (jawel!) deze LP voor een tientje gekocht. In een opwelling, omdat ik het vanaf het begin een uitstekend album vond. Ik had hun eerste twee platen nog op vinyl aangeschaft in de jaren tachtig (later ook op CD, uiteraard), en dit was hun eerste die ik nieuw op CD kocht.

De hoes van deze Back to Black-reissue is prachtig op groot formaat, de plaat ziet er fris en fruitig uit op 180 gram en er zit een downloadcode bij waarbij je ook de nummers van de expanded reissue kan meepakken. Ben nu een beetje aan het vergelijken tussen de originele CD en deze nieuwe LP. En tja, dan weet ik eigenlijk niet of ik hier nou wel goed aan gedaan heb. De eerste twee LP's klinken fantastisch (de originelen dus). Deze klinkt daarentegen net wat anders voor mijn gevoel - meer 'modern' met iets meer bas ten opzichte van de originele CD. Ik heb een beetje het idee alsof ik de CD-remaster op LP heb gekocht. Niet dat het slecht klinkt, daar niet van, maar niet zo fantastisch als de eerste twee LP's.

Ik was even bang dat de lange speelduur - zeven nummers op elke kant - nog een factor zou kunnen zijn, maar dat valt mee. Ik heb niet de indruk dat de geluidskwaliteit er negatief door beïnvloed wordt. Al zou dat op lange termijn en bij veel draaien alsnog kunnen: de muziek staat er wellicht wat zachter op dan bij platen met een kortere speelduur en dan zou de 'surface noise' eerder hoorbaar kunnen zijn.

Muzikaal zit het wel snor op Woodface, maar daar vertel ik jullie niks nieuws mee. Ik sluit me aan bij de mensen die vinden dat Fame is hier nogal uit de toon valt. Ook Tall trees vind ik wat minder, maar daar staat zoveel kwaliteit tegenover dat-ie in mijn beleving toch vijf sterren waard is.