Crowded House - Woodface (1991)

Australiƫ / Nieuw-Zeeland
Label: Capitol

1. Chocolate Cake (4:02)
  2. It's Only Natural (3:32)
  3. Fall at Your Feet (3:18)
  4. Tall Trees (2:19)
  5. Weather with You (3:44)
  6. Whispers and Moans (3:39)
  7. Four Seasons in One Day (2:46)
  8. There Goes God (3:49)
  9. Fame Is (2:22)
  10. All I Ask (3:56)
  11. As Sure as I Am (2:53)
  12. Italian Plastic (3:39)
  13. She Goes On (3:15)
  14. How Will You Go / I'm Still Here [Medley] (4:51)
  15. Burnt Out Tree [Home Demo] * (1:35)
  16. I May Be Late [Home Demo] * (3:06)
  17. She Goes On [Home Demo] * (3:12)
  18. As Sure as I Am [Home Demo] * (2:37)
  19. My Legs Are Gone * (4:33)
  20. You Got Me Going [Home Demo] * (3:23)
  21. Italian Plastic [Home Demo] * (2:54)
  22. Be My Guest [Home Demo] * (2:03)
  23. Weather with You [Home Demo] * (3:07)
  24. Chocolate Cake [Home Demo] * (3:50)
  25. How Will You Go [Home Demo] * (2:46)
  26. It’s Only Natural [Home Demo] * (3:21)
  27. Four Seasons in One Day [Home Demo] * (2:42)
  28. There Goes God [Home Demo] * (2:42)
  29. Catherine Wheel [Home Demo] * (3:00)
  30. All I Ask [Home Demo] * (2:43)
  31. Fields Are Full of Your Kind * (3:28)
  32. Creek Song / Left Hand * (3:04)
  33. Fall at Your Feet [Early Version Rehearsal] * (3:21)
  34. The Burglar's Song / Around the UK in 7 Minutes [Medley / Live] * (7:20)
  35. I'm Still Here [Full Version] * (2:19)
avatar van citizen
barrett schreef:
Ik geloof ze gewoon niet

avatar van TEQUILA SUNRISE
Vanavond weer eens teruggeluisterd en het blijft genieten bij dit album.
Wat mij betreft het magnum Opus van de band.
Ik heb begrepen dat Crowded House in Juni met nieuw werk op de proppen komt, maar het zal een bijzonder lastig karwei worden om dit niveau te evenaren.
Meesterwerk van de heren.

avatar van musician
Had het 1991 geweest, ik had de plaat waarschijnlijk 5***** gegeven.

20 jaar later moet ik erkennen dat de plaat eigenlijk gebukt gaat onder een behoorlijke saaiheid, geen enkel moment dat leidt tot een muzikale euforie. Eigenlijk.

Het is mooie, berekende pop, politiek correcte teksten, maar daar houdt het dan ook mee op. In de loop van de jaren valt de plaat bij mij steeds verder van zijn sokkel dus ik dacht: nu er wat van zeggen, over 20 jaar staat het nog maar op 2 sterren.

Ik mag de heren graag wijzen op hun voorgaande band, Split enz., waar dit soort problemen (spontane gaapbuien) eigenlijk niet aan de orde waren en ook de rauwe kantjes minder werden vermeden.

Gelukkig bevat de cd nog There goes God en It's only natural. Maar na deze cd heb ik niets meer van de band gekocht.

avatar van Arrie
Chocolate Cake is toch niet echt een politiek correcte tekst.

avatar van Snakeskin
Zelden zijn er zoveel goede platen uitgekomen als in 1991. Het kon niet op. In de Top 250 staan Metallica, Pearl Jam, Nirvana genoteerd als voorbeelden om mijn stelling te onderbouwen. Deze zou in de Top 250 ook niet misstaan. De weg is nog lang maar wellicht gaat het lukken.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Bij mij staat dit album zelfs in de beste top 20 aller tijden!!

avatar van Kommer-Jan
Mijn god... Fall at your feet en Four seasons in one day kan ik nog steeds dagenlang op repeat laten staan

avatar van hallo!
Nadat ik hun nieuwste album heb beluisterd ben ik ook maar eens op zoek gegaan naar hun oudere werk.
Dit album vindt ik ook weer erg goed. Het zijn stuk voor stuk sterke popnummers. Eigenlijk vind ik hier geen zwakke nummers.Ik mis alleen wat meer uitdagende nummers om het album nog dat tikkeltje beter te maken.

Het beste Crowded House- album samen met het debuutalbum. Mijn favoriete nummers zijn She goes on, As sure as I am, It's only natural, Fall at your feet en How wil you go. En verder is de rest ook aardig. Let ook eens op die grappige "hidden track" aan het eind.

avatar van chevy93
Zelfs na meerdere luisterbeurten blijft het moeilijk hier een cijfer op te plakken. Prachtige nummers, maar de ene keer vind ik ze geweldig, de andere keer niet. Met name deel 2 is echt goed.

Dit is natuurlijk een fantastische popplaat waarbij ik het niet kan laten om het naast The Beatles te plaatsen.
Ik ken alle muziek van The Beatles en alleen bij bands als Tears for Fears en Crowded House hoor ik gelijkenis van niveau.
Vooral deze plaat heeft momenten dat Neil en Tim, Lennon en McCartney evenaren.
Dit komt vooral naar voren bij de nummers She goes on, Four seasons in one day en As sure as i am. Wat een juweeltjes van nummers die dezelfde opbouw kenmerken als nummers van The Beatles denk bijvoorbeeld aan She's leaving home van Sgt. and Pepper.

Ook It's only natural, Fall at your feet, Whisper and Moans en There goes God zijn juweeltjes van nummers.
Beste popplaat van de jaren 90 en onbegrijpelijk dat deze niet in de top 250 staat. Kom op stemmen.

avatar van Arrie
Stemmen zal daarbij niet helpen, een top 250-plaats draait om het aantal punten vergaard door top 10-plekken. Ik zie dat je hem zelf op de tweede plek hebt, dus daarmee help je de plaat dus ook.
Overigens zou ik hem zelf niet in m'n top 10 zetten, ik vind het namelijk niet eens de beste van Crowded House. Wat mij betreft gaat Together Alone er nog ruim overheen.

Maar sterke plaat, dat zeker. Heb hem erg vaak gehoord. Finn lijkt wel een naam die garant staat voor kwaliteit.

avatar van ArthurDZ
Een oerdegelijk popalbum dat van begin tot eind een plezier blijft om naar te luisteren. Een zwakke plek vinden is moeilijk, alle songs zijn van hetzelfde hoge (maar niet hoogste) niveau.

avatar van dazzler
WOODFACE 1991

Af en toe stel ik tot mijn eigen verbazing vast dat ik bij een plaat
die lang in mijn hartje gegrift stond nog geen recensie heb geschreven.
Dat kan zijn omdat deze derde Crowded House in de loop der jaren
toch wat van zijn pluimen is kwijtgeraakt. Kaf tussen het koren.

In 1989 brengt Tim Finn zijn derde en erg onderschatte solo-album uit.
Neil Finn zingt mee op backing vocalen en Mitchell Froom is de producer.
Met de demo's van Neils Crowded House plaat wil het niet zo goed lukken.

Meer nog, de opnames aan die plaat doorkruisen het idee van Tim en Neil
om eens een duo-plaat te maken. De demo's van Neil en Tim worden broederlijk
naast de nieuwe CH demo's gelegd en het album Woodface krijgt een gezicht.

Eigenzinnige Tim treedt toe tot Crowded House maar kiest twee single releases
later alweer het solo pad op. Woodface bundelt de beste songs uit beide demo sessies.
En precies daarom is het voor velen wellicht het mooiste Crowded House album geworden.

De gebroerders Finn (Neil is zes jaar jonger dan Tim) zijn muzikaal voor elkaar geboren.
Zowel compositorisch als qua stemgeluid vullen ze elkaar perfect aan ... chemie zeggen ze zelf.
Het zijn vooral de vocale harmonieën die verraden welke nummers ze echt samen schreven.

Italian Plastic alvast niet, dat is een ode aan het condoom van drummer Paul Hester.
En Fame mag je ook wegstrepen. Elke Crowded House album heeft zijn draak en veel verder
dan een flauwe kopie van de Squeeze hit Another Nail in My Heart is Fame Is niet geworden.

Doe daar All I Ask bij, dat duidelijk de stempel draagt van een Tim solo-song.
Maar wel zo melig en in deze context dan ook misplaatst georchestreerd.
Of As Sure As I Am dat niet veel meer is dan een erg aardige b-kant.

Samen 4 nummers die het album in de tweede helft wat doen inzakken vind ik.
De 10 nummers die overblijven zijn echter wel van een hoge goudwaarde.

Eerst de songs die Neil in z'n uppie schreef tijdens de CH demo sessies.

Fall at Your Feet werd terecht op single gezet en laat de meester romanticus spreken.
De lovesongs van Neil (ook die van Tim trouwens) zijn altijd zo ontzettende raak verwoord
dat ik geen betere liefdespoëzie in popland kan bedenken dan hun gezamelijke oeuvre.

En met She Goes On stoten we op één van de mooiste beyond the grave songs ever.
Je kan het lied ook vanuit twee invalshoeken beluisteren. Onsterfelijkheid lijkt centraal te staan.
Ofwel de onsterfelijkheid van de liefde zelf, ofwel die van de teerbeminde in kwestie.

Tall Trees vind ik eigenlijk niet zo denderend.
Klinkt iets te veel als een demo die verder kon uitgewerkt worden.

Dan de songs die door de broers samen geschreven werden.

Het was een berekende gok om Chocolate Cake als eerste single uit te brengen.
Voor heel wat Crowded House fans lag het dessert zwaar op de maan. Het was zonder meer
een stijlbreuk met eerdere singles, maar kondigde tegelijk mooie een nieuw hoofdstuk aan.

In Chocolate Cake zit duidelijk de hand van Tim Finn die er een erezaak van maakt
om af en toe uit te pakken met een door en door vrolijk nummer. Hartenpijn en zielenleed
zijn dankbare song onderwerpen, maar humor in een popsong stoppen is een hele uitdaging.

Opvallend in het arrangement is de mondharmonica die ook opduikt in There Goes God.
Net als Chocolate Cake een satirisch nummer. Beide ook nummers die toch een ander facet
van de band laten zien. Whispers and Moans doet dat ook, zij het ietwat subtieler.

It's Only Natural mocht ook op single en brengt onderhoudende radiopop.
Met een grappige intro, dat wel, al ebt die aangekondigde spanning gauw weg.
Prachtig is toch maar weer die samenzang tussen Neil en Tim.

De echte prijsbeesten van Woodface blijven voor mij toch nog altijd
de seizoensgebonden liedjes Weather with You en Four Seasons in One Day.
De eerste heeft net iets meer Tim in zich, de laatste draagt meer de Neil stempel.

Hoewel het bon ton is om Weather with You omwille van zijn hitstatus links te leggen,
blijf ik het een schitterend lied vinden. De single edit verminkte echter wel de structuur.
Four Seasons in One Day klinkt een beetje als de "Yesterday" van Crowded House.
De Nieuwzeelandse Beatles hebben hun bijnaam zeker niet gestolen.

Eindigen doet het album met How Will You Go dat heel mooi het midden houdt
tussen een wiegelied en een dronkemanslied. Zie ik de lichtjes van de Schelde ...
Wanneer je dan indommelt om je roes uit te slapen, duiken plots vier spoken op uit de nacht
om je nog een minuut toe te schreeuwen dat ze er nog altijd zijn ... we're still here ...

Hahaha, Crowded House, altijd in de stemming voor een practical joke.

Wie geïnteresseerd is in de drie overblijvende songs
die uit dezelfde broeder sessies stammen, kan terecht op de volgende albums.
Tim Finn - Before & After (1993) voor In Love with It All en Strangeness and Charm.
Crowded House - Together Alone (1993) voor Catherine Wheels.

Ozric Spacefolk
Beste popplaat ooit?!? Wellicht! Kan er niet veel meer over zeggen...
Mooie samenzang van de Finn-broers en leuke songs...

avatar van kaztor
dazzler schreef:

Het was een berekende gok om Chocolate Cake als eerste single uit te brengen.
Voor heel wat Crowded House fans lag het dessert zwaar op de maan.

Dat moet dan wel erg gebonden cake zijn...

avatar van dazzler

Ik ben blij dat je mijn stukje gelezen hebt, kaztor.

avatar van Rogyros
Mooie recensie, dazzler.

Wat je schreef over Weather With You: die single edit is toch met het refrein tussen de twee coupletten in, na de bridge?

Ik vind Weather With You zeker niet hun beste nummer, maar de bridge (Things ain't cooking in my kitchen...) vind ik werkelijk briljant. Wat ik jammer vind aan Weather With You is dat na het couplet, bridge en tweede couplet je eigenlijk alleen nog maar het refrein een aantal malen wordt gezongen. Er zitten natuurlijk nog wel wat muzikale bijdragen in, maar van mij had er nog wel een couplet bij gemogen. En een herhaling van de bridge had ik ook niet erg gevonden. Ik vind eigenlijk de eerste helft van dit nummer erg goed en de tweede helft wat minder goed. Blijft een dikke voldoende.

Zelf vind ik alleen Italian Plastic van de drakenafdeling. Dat van de condoom is mij niet bekend. Maar ach, ieder zijn ode!

Mijn favoriete nummers van dit album zijn It's Only Natural, Fall At Your Feet en Four Seasons In One Day, maar ook de overigen op Italiaans rubber na vind ik zeer te pruimen. Chocolate Cake, Whispers and Moans, There Goes God, As Sure As I Am, How Will you Go... Allemaal goed.

Stabiel gepositioneerd op 4,5 ster.

Achteraf beschouwd een artistiek topjaar natuurlijk . Na de saaie eind 80er jaren gebeurde er toch weer hele leuke dingen . Ga maar na ; Pearl Jam , Nirvana , Black Crowes een nog opvallende Lenny Kravitz , muziek had ineens weer ballen .
Crowded House vatte een uit een ander vaatje , maar was ten zeerste welkom met Woodface .
Gewoon een hele goede plaat . Mooi ook vooral . De samenzang tussen de gebroeders Finn is een heel sterke troef en de liedjes blinken uit in verfijndheid en melodie .
Chocolate Cake heb ik altijd een waanzinnige song gevonden . Wat onderschat ook . De tekst is subliem .
Wellicht toch wel hun finest Moment dit Woodface .

Waarschijnlijk mijn alltime favoriete cd, er staan inderdaad wat mindere nummers op, maar 99,9% van de muziekindustrie haalt dat niveau nog niet, dus zie minder wel in het juiste perspectief. Ik lees meer mensen die hier zeggen dat het Beatles allure heeft, en daar kan ik het wel mee eens zijn, en was het niet zo dat op elke Beatlesplaat ook wel een of meerdere missers stonden, vooral tegen het eind waar ze soms geforceerd "kunst"probeerden te maken.

Ik vind Chocalate Cake veruit het zwqakste nummer, en ook Italian Plastic vind ik minder, verder alleen maar pareltjes, met als hoogtepunt Four Seasons in One Day.

dVTB
Geweldig album van Crowded House en voor zover ik de band ken, ook hun beste. Sterke singles als Chocolate Cake, Fall At Your Feet, It's Only Natural en Weather With You. Maar de echte parels zijn wat mij betreft Four Seasons In One Day and het prachtig gearrangeerde All I Ask.

avatar van Dibbel
Succesvolste album in Nederland van Crowded House.
Stond vanaf juli 1991 ruim een jaar in de Album Top-50.
Wellicht is het ook hun beste, maar dat durf ik nu nog niet te zeggen.

Hier staat in ieder geval Weather With You op, een van de mooiste popsongs aller tijden.
Ook de andere singels die hier vanaf kwamen (Chocolate Cake, It's Only Natural, Four Seasons In One Day en Fall At Your Feet) mogen er zijn, vooral It's Only Natural en Four Seasons In One Day.
De stijl van Crowded House moge bekend zijn en ik denk dat ze die hier wel definitief gevonden hadden.
Italian Plastic vind ik vooral leuk en There Goes God is ook nog erg mooi.
Na dat nummer zakt het wel iets in.
Na het laatste nummer komt er nog even als een soort hidden track 1 minuut herrie.

Voor de rest zie de mooie recensie van dazzler.
Fijn album waar ik een voorjaarsgevoel bij krijg (ook al ligt er nu alweer sneeuw).

avatar van Hendrik68
He, nog niet op gestemd, zie ik. Vond het in 1991 een geniale plaat. Lang niet gedraaid, waarschijnlijk vanwege de overkill destijds. Maar hier staan toch een stel prachtnummers op hoor. Wat mij betreft een speciale vermelding voor She goes on. Wat er dan allemaal door me heen gaat, daar laat ik me maar niet over uit. Gauw weer eens een keer draaien.

Ai, in al die jaren heb ik dit album nooit een waardering gegeven gewoon vergeten.

Toen het album uitkwam meteen gekocht, en heel lang enthousiast geweest over deze plaat. Maar er is een tijd geweest dat ik m heel erg zat was. Gewoon te vaak gehoord! Heb m toen ook weg gedaan, en nu na 10 jaar is ie weer terug in de collectie.

Als er één album is waar een verzameling goede popsongs op staat is het deze wel. Knappe, maar toch makkelijke composities vullen het hele schijfje! Na dit album zijn er nog veel CH house nummers die ik goed vind, maar nooit meer hele albums zoals deze.

Neil en Tim vormen een sterk duo, maar ook zonder Tim kan Neil zijn mannetje staan, maar de magie van dit album schrijf ik toch toe aan de twee eenheid Finn.

WPE
Dit is echt een heel goed album van Crowded House, misschien wel de allerbeste die ze ooit gemaakt hebben. De liedjes zijn stuk voor stuk pareltjes, een genot om naar te luisteren.

avatar van Ronald5150
De gebroeders Tim en Neil Finn beheersen het vak van liedjes schrijven tot in de puntjes. ”Woodface” staat dan ook boordevol met meesterlijke popliedjes. Opener ”Chocolate Cake” vind ik zelf een geweldig liedje met sarcastische, ironische, zwarte humor of hoe je het ook noemen wilt in de teksten. Datzelfde heb ik ook met ”There Goes God”. ”Fall at your Feet” is ook prachtig, net als het overbekende ”Weather with You” (blijft na al die jaren gewoon goed) en het pareltje ”Four Seasons in One Day”. Muzikaal zijn het vooral de mooie melodieën en de hemelse samenzang van de gebroeders die het hem doen. ”Woodface” is daarom een popplaat in optima forma die de tand des tijds prima heeft doorstaan.

avatar van adri1982
Leuk album van deze band (niet meer dan dat), met 'Fall at your feet', ' Weather with you' en 'Four seasons in one day' als de mooiere nummers.

avatar van rkdev
De broers Tim en Neil Finn zie ik een beetje als Lennon en McCartney. Solo zijn ze prima in staat om wonderschone nummers te schrijven en daarmee succesvol te zijn, maar als ze hun krachten bundelen ontstaat er synergie.

Om onbegrijpelijke redenen haalt Tim solo alleen maar de hitparade met "Fraction Too Much Friction" (waarvan ik altijd het idee heb gehad dat het over Neil gaat) ondanks dat vele albums meer potentiële hits bevatten. En als Neil een plaat uitbrengt onder zijn eigen naam gaat die ook aan de meeste mensen voorbij. Maar als er dan opeens de naam Crowded House op de hoes staat verandert er het een en ander.

Neil behaalde met de eerste 2 Crowded House platen al diverse kleine hits en wilde als volgende project weer eens samenwerken met z' n broer (ze zaten natuurlijk samen in Split Enz). En deze keer ook eens echt sámen componeren. Toen deze sessies klaar waren ging Neil verder met het volgende Crowded House album. Platenmaatschappij Capitol was echter niet tevreden met de nieuwe CH plaat, wat Neil ertoe zette om aan Tim te vragen of hij enkele van de samen geschreven nummers mocht gebruiken. Tim ging akkoord onder de voorwaarde dat hij lid van Crowded House zou worden (als een grapje zou hij later beweren). Maar zo geschiedde.

8 van de 15 nummers op Woodface (nr.14 bevat nog een hidden track) zijn Finn Brothers composities, 5 zijn van de hand van (bandleider) Neil en nog 2 van drummer Paul Hester. Het album blijkt een groot succes en ook buiten Nieuw Zeeland komt de grote doorbraak, vooral in de UK en hier in Nederland waar alle singles (kleine) hitjes worden en Weather With You zelfs een top10 hit. In America doet het album niks.

Mijn liefde voor The Beatles (en die van Neil Finn) hoor ik terug in It's Only Natural, Fall At Your Feet en Four Seasons In One Day. Maar ook de door Neil geschreven nummers Whispers And Moans, As Sure As I Am en She Goes On zijn in mijn ogen perfecte popsongs.
De goede balans op het album komt in de vorm van de uptempo nummers Tall Trees, There Goed God en Fame Is. En de humoristische kant van de band (als je de band ooit live hebt gezien snap je wat ik bedoel) zit verwerkt in Chocolate Cake en Italian Plastic. De melancholie van How Will You Go sluit het album mooi af.... Denk je. Want de meligheid komt nog even terug onder leiding van Paul Hester op I'm Still Here.

Voor mij is Woodface van de eerste klanken van Chocolate Cake tot de laatste noot van I'm Still Here de perfecte popplaat van de jaren '90.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ik sluit mij gaarne bij het bovenstaande betoog van rkdev aan.
Inderdaad een perfecte popplaat met Beatles invloeden, een genot om naar te luisteren.

avatar van Savant
Inderdaad een geweldige plaat, maar die puberale humor van Paul Hester met 'I'm Still Here' had na het wonderschone 'How Will You Go' voor mij absoluut niet gehoeven. Met terugwerkende kracht ook macaber, want we weten allemaal hoe Paul Hester gegaan is, en dat ie er dus ook echt niet meer is.

Klassiek voorbeeld van een plaat op het laatste moment toch nog even verzieken. Overigens heb ik ze in deze bezetting zien spelen, en live was Paul Hester wel degelijk leuk. Hier hadden ze beter de hidden track achterwege kunnen laten.

Overigens was de opvolger 'Together Alone' ook een geweldige plaat. Donkerder, dus minder zonnig en licht melancholiek, maar evengoed als Woodface. Vandaag allebei maar weer eens draaien