Opgeduveld - Opgeduveld (2002)

Label: Top Notch

1. Intro (2:24)
  2. 1001 Sprookjes (4:00)
  3. Te Warm (3:21)
  4. Dikke Rapper (3:18)
  5. Generaal (4:24)
  6. 4 X 4 (3:34)
  7. Zakelijk (3:11)
  8. Ze Gaan 't Krijgen (3:46)
  9. Zonder Handen (3:57)
  14. Mijn Zone *
avatar van Stapler
whooster schreef:

laten we het hopen!

gewoon op mixtape oid..want officiele release zullen ze niet willen, bovendien zijn de producties al gebruikt voor puur kultuur (en fakkelteit?)

Puur Kultuur sowieso, Fakkelteit denk ik niet.

MAS
Beste samenwerking in de geschiedenis van NL hiphop. DuvelDuvel en Opgezwolle vullen elkaar perfect aan.

avatar van Houn
Jammer, goeie cd. en beide formaties zijn niet meer.

avatar van dilladawg
wat is die beat van Dikke rapper toch fantastisch!
Voor mij misschien wel HET NL hip-hop nummer.

avatar van Ralph
Sticks komt echt hard op dikke rapper Allemaal eigenlijk!

avatar van Stapler
soundpacca schreef:
nooit geweten dat dikke rapper over elife gaat...

En hoe weet je dat nu wel?

avatar van hiphopisntdead
Stapler schreef:

Puur Kultuur sowieso, Fakkelteit denk ik niet.

Ik denk eerder Aap-O-Theek dan Puur Kultuur toch?

P-DawG
hiphopisntdead schreef:

Ik denk eerder Aap-O-Theek dan Puur Kultuur toch?
Nee tuurlijk niet want in 2004 hadden ze toch nog geen 'ruzie' (menigsverschil) met elkaar.

avatar van tovast
Het zijn allemaal tracks die in je hoofd blijven zitten
dikke rapper, generaal, heerlijk gewoon.

Heerlijke plaat om in de bus naar school te luisteren omdat die vrij kort is en goede track's bevat

avatar van Ralph
Stickert komt echt zo hard op dikke rapper!

Goede plaat alleen rein de vos verpest het gewoon voor mij. Elke keer als hij begint verlies ik me aandacht zijn flow is slecht en teksten ook.

avatar van VforVictor
ddddikke shit dit, lekkere underground sound en iedereen komt hard, behalve rein de vos natuurlijk, dat kan je geen rappen noemen. echt een pareltje voor de nederhop dit!

avatar van KILLERBEE99
1001 Sprookjes, Generaal en Ze Gaan 't krijgen zijn wel vette nummers, de rest vind ik niet zo veel aan. Een 3.

soundpacca schreef:
nooit geweten dat dikke rapper over elife gaat...

Ik heb altijd gedacht dat het over Bolle Tim ging.

avatar van vork666
Stickert, Rico en de beats zijn hier en daar natuurlijk heel erg hard, Duvel met zijn kinderrijmpjes heb ik nooit echt kunnen waarderen. Doet u mij maar Eigen Wereld of Vloeistof, hoewel dit soms ook wel leuk is.

avatar van ThingMan
Leuk album. Staan een appr leuke nummers op. Vind de combinatie Opgezwolle DuvelDuvel wel relaxt.

GCITY050
Deze is echt hard! Jammer dat deeltje 2 uiteindelijk niet kwam

avatar van niels94
Ik ben groot fan van Opgezwolle, maar deze samenwerking met DuvelDuvel kan ik niet zo waarderen. Deze krijgt nét een voldoende. Dat ligt duidelijk niet aan Rico en Sticks, die beiden zeker voor tekstueel vermaak zorgen. Beide overklassen het DuvelDuvel kamp duidelijk. Met name qua flow vind ik hen minder, er wordt een enkele keer zelfs een kinderachtig slechte flow neergezet waarvan ik me echt afvraag waarom dat nodig is (misschien wel die 'Rein de Vos', waarover ik hierboven leer). Af en toe is er wel wat tekstueel vermaak, maar ook op dat punt winnen Rico en Sticks duidelijk.

Dit is echter niet het probleem. Dit album is gewoon saai. Dat zit hem vooral in de beats. Dit zijn negen nummers die alle negen weinig interessante beats hebben. Ja, ook Delic vind ik hier erg weinig bijzonders doen, dit is een stap terug vergeleken met Spuugdingen en Vloeistof is natuurlijk helemaal vele malen beter. Het lijkt net of hij een paar snelgemaakte beats aflevert die hij niet goed genoeg vond voor Spuugdingen. Ook de beats van Duvel vind ik vrij saai. Neem dan ook nog eens dat er geen leuk refrein o.i.d. is voor de afwisseling en je krijgt een voortkabbelende plaat met wisselvallige raps die, ondanks de korte tijdsduur, zelfs een beetje gaat vervelen.

Ondanks dit is er, zoals ik al zei, nog wel wat tekstueel vermaak, met name van Rico en Sticks, maar ook Duvel heeft zeker wel wat nette verses. Verder zijn er nog wel een aantal aardige nummers, vandaar dat dit nog net een voldoende krijgt, al scheelt het niet veel.

avatar van vork666
Wilde het bij de eerste nummers met een halfje verhogen, maar kan me uiteindelijk aansluiten bij niels94. Eigenlijk is alleen de beat van 1001 Sprookjes echt lekker, de andere beats klinken meestal onaf of blijven teveel op de achtergrond, hoewel ik de beats op Spuugdingen nog wat minder vind, geloof ik.
Veel van de flows van Sticks en Rico zijn dan wel weer puur genieten, eeuwig zonde dat ze hier Duvel en co. hun gang hebben laten gaan.
Vind het gebrek aan refreinen trouwens wel een verademing, aan de structuur van het album doet het voor mij niets af. Zeker zo'n refrein als dat van Zakelijk kan ik verder missen als kiespijn.

avatar van Roscovitsch
Generaal, Ze gaan 't krijgen en Zonder handen
Lekker sfeertje op dit album.

MAS
Er komt een heruitgave van dit album. Zowel op CD en vinyl! Met bonus tracks o.a. van Opgeduveld 2!

avatar van Booyo
Hansje Pansje Kevertje, klom eens op een hek
neer viel de regen, toen begon ‘ie aan de crack

Rico, hij blijft de vetste. Zijn verse op Zonder Handen is heerlijk.

Rene1979
Vandaag eindelijk het vinyl binnen gekregen en gelijk de 5 bonus/opgeduveld2 tracks toegevoegd.

Jeetje die Opgeduveld 2 intro.

Kan iemand mij haarfijn uitleggen waarom Delic geen beats maakt voor rappend Nederland (Of rappend amerika)

MAS
Plaat ook eindelijk binnen. Morgen ff checken. Zeer benieuwd naar de 2 nieuwe tracks!

GCITY050
Wanneer komt ie op spotify dan?

MAS
Weet niet of die daar op komt.

avatar van niels94
"Ik zat in mijn vader, nu zit ik in die zone"

Inmiddels bevalt deze al beter, al blijf ik vinden dat Rico en Sticks de boel hier werkelijk afslachten, Duvel maar zozo is en die andere twee rappers er helemaal niets van bakken. Gelukkig komen die laatste niet zoveel aan het woord, waardoor het over het geheel genomen erg vermakelijk is.