Supertramp - Paris (1980)

Alternatieve titel: Live in Paris '79

Rock / Pop
Label: A&M

1. School (5:41)
  2. Ain't Nobody But Me (5:24)
  3. The Logical Song (3:56)
  4. Bloody Well Right (7:23)
  5. Breakfast in America (2:57)
  6. You Started Laughing (4:02)
  7. Hide in Your Shell (6:54)
  8. From Now On (7:05)
  9. Dreamer (3:44)
  10. Rudy (7:08)
  11. A Soapbox Opera (4:51)
  12. Asylum (6:51)
  13. Take the Long Way Home (4:57)
  14. Fool's Overture (10:57)
  15. Two of Us (1:25)
  16. Crime of the Century (6:31)
avatar van henk01
Heb bij cdwow besteld 13,59 voor de blu ray, geen slechte deal dacht ik

avatar van Running On Empty
Netjes. Ik voor 11 Pond bij Amazon UK.

Dit is één van eerste LP's die ik kocht. Daarvoor hield ik het vooral op singletjes die ik ook nog meestal goedkoop kocht als ze uit de hitparade gingen. Dat gold ook nog voor Breakfast in America, wat ik vrijwel compleet op single had....
Maar toen kreeg ik een krantenwijk en één van de eerste dingen wat ik met het geld deed, was die oh zo mooie dubbel LP kopen van Supertramp: Paris. Wat was ik trots, wat zag het artwork er mooi uit en vooral: wat was de muziek soms onbeschrijfelijk mooi. Ook de opname en productie van het concert vond ik zo goed: je hoorde het publiek goed, net niet te hard. Als je ernaar luisterde was het net of je ook in Parijs was bij het concert.

Ik heb deze dubbel LP helemaal grijs gedraaid. Later ben ik naar heel veel concerten geweest en dat doe ik nog steeds. Maar dit Paris, hoort nog steeds tot mijn favorieten, als alles op plaat en in het echt meegemaakt meetelt.
Er staan een aantal erg goede of fraaie liedjes op, maar het merendeel is toch betoverend mooi of echt fantastisch. Dan heb ik het over School, The Logical Song, Breakfast in America (inclusief inleiding), You Started Laughing, Hide In Your Shell, Rudy, A Soapbox Opera, Asylum, Fool's Overture (!) & Crime of the Century.
Ik heb de dubbel LP maar weer eens in mijn top 10 gezet.

Daarnaast moet je als liefhebber van dit album toch echt ook de dvd of blu ray hebben. Het lijkt wel een film: zo goed is de cameravoering, zijn de camerashots en is de regie. (PS: in het boekje zie ik dan ook staan: concertfilmdirector, gefilmd met 4 camera's). Het beeld dichtbij wat het meeste gebruik wordt is inderdaad zeer goed. En de geluidsmix is geweldig!
En het belangrijkste is: zo kan je alsnog ook op een andere manier genieten van deze historische Paris concerten. Hoewel ook niet onbelangrijk is dat op de dvd een paar nummers staan die niet op de LP staan (en andersom):

Even in the Quietest Moments
Give A Little Bit
Another Man's Woman
Child of Vision
Downstream (alleen in geluid)

Die deels andere tracklist komt ook doordat de dvd een opname is van 1 december 1979 en de LP van 29 / 30 november. Maar wel allemaal in Paris, waar ze ook op 2 december nog speelden. Kortom: nog meer materiaal, wat een feest!

avatar van Brunniepoo
Ondanks de fantastische tracklist vind ik dit - om reeds vaak genoemde redenen - maar een matig livealbum. Nu ik de bluray ken begint het toch allemaal wat meer te leven en krijg ik eindelijk het idee dat er echt een concert geweest is.

De extra tracks vind ik overigens ook bovengemiddeld sterk, met name bij Another Man's Woman en Child of Vision swingt het behoorlijk...

avatar van IntoMusic
Inmiddels de audio van de blu-ray beluisterd en wat een sound zeg. Ik vervang mijn digitale versie van dit album maar voor de blu-ray setlist, want de beide kippenvelnummers Even In The Quietest Moments en Downstream zijn echt super.

avatar van Broem
Ik heb het jaren gedaan met een mooie Japanse SHM cd remaster van Paris die eindelijk aanvaardbaar klonk. De kwaliteit van mijn originele vinyl exemplaar is bagger. Deze Blu Ray klinkt meer dan acceptabel. Kwaliteit die dit mooie concert recht doet. De extra nummers zijn goed. Supertramp op de hoogtepunt van haar bestaan.

avatar van musicborst
In februari 2014 komt er een heruitgave van deze cd maar dan inclusief de ontbrekende nummers. Kon ook niet uitblijven natuurlijk nadat eerder genoemde opname al op blu-ray zijn verschenen.

avatar van Running On Empty
Kwam deze gisteren tegen in mijn Vinyl collectie. Deze vraagt uiteraard weer om een draaibeurt

avatar van janneman
ricardo schreef:

Zeg Janneman vroeger was niet alles beter maar the Eagles wel,komt die uitspraak je ook bekend voor?Goed live album van Supertramp dit,beter dan de studio albums.4*

The Eagles, mwoahhh aardig bandje hoor maar altijd overgewaardeerd geweest in mijn ogen.

Ik lees hier goed nieuws overigens dat er mooie blurays zijn te verkrijgen met nog meer moois in het verschiet. Daar gaan we dan de komende weken eens naar kijken

avatar van ricardo
Hahaha dat is een oud bericht quoten!

Ben inmiddels al grijs geworden hoor.

Het is Eagles en niet The Eagles

Running On Empty schreef:
Het is Eagles en niet The Eagles

Jij kunt het weten,w ant jouw nickname verbind je met Jackson Browne (ook uit de country rock hoek)

avatar van paulmccuytney
Een paar dagen geleden de dvd besteld, vandaag binnengekregen en gelijk aangezet.
In 1 woord: voortreffelijk!! Wat een rasmuzikanten zaten er in die groep. Ik kreeg meteen een nostalgisch gevoel, aangezien ik 2 maanden voordat dit concert werd opgenomen de heren zelf in Rotterdam aan het werk gezien heb. En ze speelden toen vrijwel hetzelfde repertoire. Alleen A soapbox Opera is op deze dvd alleen te zien als bonusvideo. Jammer, want die had van mij eigenlijk ook in de officiële setlist gemogen.
Hoogtepunten: Hide in your shell, Dreamer, Take the long way home, Fool's overture en Crime of the century.

paulmccuytney schreef:
... aangezien ik 2 maanden voordat dit concert werd opgenomen de heren zelf in Rotterdam aan het werk gezien heb ...

Dat was volgens mij Amsterdam in het Olympisch Stadion.

Running On Empty schreef:

Dat was volgens mij Amsterdam in het Olympisch Stadion.

Nee toch niet. Het concert in Parijs is volgens het inlay-boekje van de dvd opgenomen in december 1979, terwijl Supertramp 2 maanden daarvoor een aantal concerten in de Ahoy gaf.

avatar van Running On Empty
OK dan denk ik dat je gelijk hebt.

Ik heb ze driemaal - in oude bezetting- gezien in Ahoy. Toen mocht je nog zelf met een camera foto's maken

Neal Peart schreef:

Ik vond het wel een enorme belevenis. Onvergetelijk!

inderdaad en op het toneel stond de hoes van Crisis What Crisis? uitgebeeld

avatar van MrEd63
Eerst op Lp, toen op Cd , en nu op dvd, what,s next?

avatar van musician
Maar Ed, deze ontwikkeling speelt bij elk album toch al zo'n 30 jaar?

avatar van henk01
Bluray

avatar van chevy93
chevy93 schreef:
Ik heb dit album vanmiddag weer eens opgezet en er staat gewoon geen slecht nummer op. Sterker nog, 80% is van uitzonderlijk hoog niveau en de overige 20% is gewoon goed. Lager dan een 5,0* lijkt me dan ook niet op z'n plaats.

Nu nog even de deluxe versie van Breakfast In America scoren!
Luister Another Man's Woman en wie nu nog zegt dat ze alleen maar de studioversies live ten gehore brengen, verklaar ik persoonlijk voor gek. Sowieso ben ik het met die stelling niet eens, want er zit in deze klasbak veel meer ademruimte en ik vind zowel de studioversies als deze live-versies echt geweldig.

avatar van Twinpeaks
Gevonden voor bitter weinig.Ik heb niet zo veel met Supertramp maar voor 0,50 cent laat ik deze dubbel cd niet staan.Tis weliswaar de "oude" uitgave,maar nog in perfecte staat.Misschien een mooi startpunt om in de toekomst iets meer van deze band tot mij te nemen.Ik had alleen Brother Where You Bound op lp.En Breakfast in America op de remaster.

Tot nu toe bevalt het me wel ,er wordt meer dan verdienstelijk gemusiceerd,de composities zijn prima en ook de opnames knallen eruit.Toch is het ook niet de spannendste band.Degelijk,en veilig zijn de woorden die voor mij hier op zijn plek zijn.

Ik hoor de kwaliteit,maar met zulke goede muzikanten zit ik altijd te wachten tot het los gaat,dat zelfde euvel heb ik met Toto.

Ik schrijf dit zeker nog niet af,en ga me vol overgave storten op de studioalbums.Deze zet ik voorlopig op 3 sterren.

Twinpeaks schreef:

Goedemorgen zeg, ik zou bijna zeggen: ga je mond spoelen. Toto...........

Wanneer gaat het hoe dan ook los. Op:

School
The Logical Song (inclusief hoog fluitje)
Rudy
A Soapbox Opera
Fool's Overture (als dat geen 'los' gaan is, dan weet ik het niet meer)
Crime of the Century

En even een opmerking: het hoeft natuurlijk niet elk nummer 'los' te gaan. Hele mooie songs kunnen ook erg de moeite waard zijn.

avatar van Twinpeaks
Verdulleme!!! Hoe heb ik zo kortzichtig kunnen zijn.Het "los" gaan is natuurlijk voor iedereen hetzelfde.
Dat ik daar niet eerder bij stil heb gestaan.Gelukkig is de grote ziener West hier aanwezig om ons gewone stervelingen te wijzen op het feit dat wij het natuurlijk helemaal mis hebben.Als dan ook nog even en passant wordt aangehaald dat ik mijn mond moet spoelen,ja dan kan ik alleen maar diep door het stof voor deze pionier op het gebied van muziekbeleving.

Nu even in de realistische modus: Waar ik aangeef van het los gaan en de vergelijking met Toto trek doel ik op het los gaan als in wat pittige solo's.Ik heb met geen woord gerept over de songwriterkwaliteiten van beide bands ,die zijn mijn inziens prima in orde.
Ik heb ook nergens verder een vergelijking getrokken tussen Supertramp en Toto .

Ik zal me vanavond eens heerlijk laten overrompelen door het los gaan van Supertramp en hoop dat de buren het mij zullen vergeven.

De grote ziener West...

Je trekt wel degelijk een vergelijking met Toto, daar komt mijn opmerking van 'ik zou bijna zeggen' vandaan. Rosanna, I Can't Stop Loving You of Africa etc. is toch echt heel wat anders dan de songkwaliteit op dit dubbelalbum Paris. Veel plezier bij het los gaan met Supertramp!

avatar van bikkel2
Nou, dat wordt headbangen en meedeinen
Het grootste compliment wat je Supertramp kunt geven hier, is dat ze het studiomateriaal perfect kunnen na spelen.
Het zijn dan over het algemeen ook heel goede nummers.
Maar ik heb veel spontanere livealbums gehoord dan deze.
Beetje vergelijkbaar met 10CC. Het Live and Let Live album is ook erg plichtsgetrouw na spelen van de originelen.
Maar het blijft knappe muziek.

Ik noemde hierboven de nummers waar je 'los' (tussen aanhalingstekens!) op zou kunnen gaan:

School
The Logical Song (inclusief hoog fluitje)
Rudy
A Soapbox Opera
Fool's Overture (als dat geen 'los' gaan is, dan weet ik het niet meer)
Crime of the Century

En met de opmerking dat je natuurlijk niet op elk nummer van Paris 'los' hoeft te gaan. Hele mooie songs kunnen ook erg de moeite waard zijn. Maar ik ken maar weinig zo intense live nummers als Fool's Overture & Crime of the Century.

avatar van bikkel2
Ik heb Paris nog ergens op Lp. Ik had ook een greatest hits.
Toen heeft een bevriende buurjongen ( die had al cd's) zo'n beetje al de studioalbums op casettebandjes gezet. Was in 1987 geloof ik.
Uiteindelijk de meeste cd's aangeschaft.

Ik heb nooit meer de behoefte gehad om Paris daar nog bij te halen.
Ik hoor niet echt een toegevoegde waarde.
Misschien qua power, maar in feite speelt de band de nummers zoals ze in de studio werden ingespeeld.
Nogmaals.... bijzonder knap. Maar verrassend is het bepaald niet.