Guns N' Roses - Greatest Hits (2004)

Label: Geffen

1. Welcome to the Jungle (4:34)
  2. Sweet Child O' Mine (5:57)
  3. Patience (5:58)
  4. Paradise City (6:49)
  5. Knockin' on Heaven's Door (5:38)
  6. Civil War (7:44)
  7. You Could Be Mine (5:46)
  8. Don't Cry [Original] (4:48)
  9. November Rain (8:59)
  10. Live and Let Die (3:04)
  11. Yesterdays (3:18)
  12. Ain't It Fun (5:10)
  13. Since I Don't Have You (4:21)
  14. Sympathy for the Devil (7:35)
izabella schreef:

Tot slot, wanneer harde gitaarmuziek ter sprake komt is er altijd wel een onnozelaar die het waagt over GnR te beginnen maar niet bekend is met eerder genoemden.
Om die mensen een gunst te verlenen, heb ik dit goed onderbouwde pleidooi achtergelaten op een forum bedoeld voor discussie over popmuziek.
Uiterlijkheden en imago hebben daar altijd deel van uitgemaakt (Elvis' bakkebaarden en vetkuif) en mogen daarom ter discussie worden gesteld.

Nogmaals, luister naar:

AC/DC
BLACK SABBATH
MÖTÖRHEAD
Eigenlijk hoort ZZ Top ook nog in dat rijtje thuis. Die 3 bands zijn toevallig ook favoriet van mij, maar vind guns n roses ook gewoon een goede band, vooral hun debuut doet niets onder voor de beste platen van 1 van bovenstaande bands. En toevallig vind ik Slash 1 van de betere gitaristen die er zijn, hij heeft hele bijzondere riffs bedacht die nooit eerder vertoond waren. Wat mij betreft mag hij zeker geschaard worden als 1 van de beteren wat harde gitaarmuziek betreft. Vind hem origineler qua spel dan Angus Young of Campbell van Motorhead. Iommi is geen discussie over mogelijk, die heeft de bijnaam van riffmeister, en niet ten onrechte, want die heeft veel origineel gitaarwerk bedacht, meer dan Slash dat lijkt me duidelijk.

Ja, dit is nou echt een Greatest Hits album. Zoals al eerder opgemerkt ontbreekt Estranged, maar verder staan alle grootste successen van de verschillende albums er wel op. En ook nog eens enigszins (net niet / min of meer) in de goede volgorde. Zelfs van het minste album, die met Spaghetti, staan er twee goede nummers op.
En wat heb je dan: praktisch 80 minuten aan (steen-)goede (hard-)rock muziek van één van de populairste bands eind jaren '80 / begin jaren '90. En dat die muziek tijdloos is, ervaar ik nog steeds als ik het aanzet of live hoor. Zoals van Slash en Miles Kennedy in Paradiso even geleden. Voor mensen die maar 1 schijfje willen hebben van Guns N' Roses is dit toch wel een hele aardige.

avatar van Rockfan
Ben ik met je eens maar Knocking On Heaven's Door is origineel van Bob Dylan dus welke versie wordt er nu verkracht ?

Hoe dan ook 1 van de meeste overschatte rockbands ooit.

Ja, ze hadden wel hun momenten (Welcome to the Jungle is werelds). Maar hun muziek levert doorgaans nauwelijks voldoende energie om het toilet op een golden drop te trakteren. Terwijl ze iets geheel anders pretenderen te zijn. Je zou een band voor minder links laten liggen.

Een zootje ongeregeld dat om de 1 of andere reden de massa wist te beroeren. Het is van alle tijden. Nu ik er aan denk. Pretendeert de tijd niet te zijn? Heeft Planck niet iets gezegd over een horizon die...

Ach welnee, wat maakt het ook uit. Geniet, gij allen.

Edoch. Aan deze roos laat ik me niet vangen.

avatar van DeWP
Een 4 vanwege de grote hits, met als absolute hoogtepunt "november rain".

avatar van paulmccuytney
De enige reguliere albums die ik van Guns 'n Roses gehad heb zijn Use your illusion deel I en II, maar die vond ik al met al nogal tegenvallen. Ondanks de geweldige rockballad November rain en het uitstekend geoverde Knocking on heaven's door.
Dit Greatest Hits-album leek me dan ook een betere optie. Sweet Child of mine, Welcome to the jungle en Paradise City blijven tijdloos. Maar daarentegen vind ik Sympathy for the devil weer een erg slap aftreksel van het Stones-origineel. Inderdaad jammer dat Estranged er niet op staat i.p.v. Sympathy. Hij krijgt van mij 3,5 ster en dat lijkt me op zijn minst terecht.

avatar van caravelle
Was Guns 'n Roses single Sweet child o' mine niet Vara's parkeerschijf (iedere dinsdag) in de lente/zomer van 1988? Het was zeker mijn kennismaking met deze groep en heb de single meteen gekocht. Geloof niet dat het een grote hit werd toendertijd maar vond deze geweldig inclusief de B kant. Het jaar daarop Paradise city ook op single gekocht en vlak na de zomer Patience. Wat daarna kwam vond ik allemaal erg over de top maar In 1992 toch nog naar de kuip geweest voor een concert maar daar was niet veel aan. Daarbij liet de band iedereen wachten en de zanger met zijn grote bek gaf de politie de schuld (lees smoesjes). Intussen werden ze ingehaald door Nirvana en consorten en was het feest alweer voorbij. Slash nog ergens gezien op Pinkpop (1993 of 1994?) maar dat hield ook niet over. Kortom, de eerste lp Lies moet je hebben en dan heb je genoeg in huis.

avatar van gigage
Volgens mij is het feest weer begonnen.
Guns n Roses grossierde 14 singles in de NL charts waarvan er 13 hier opstaan. Dus de naam van deze schijf doet wat dat betreft zijn eer aan. Of je het wat vindt is niet aan mij.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Fijne verzamelaar met een extra vermelding voor mijn favoriete nummer van de band Sweet Child O Mine.
Enkel jammer dat ze de Stones klassieker Sympathy For The Devil vakkundig om zeep helpen.
Had dit nummer vervangen door Estranged en het feest was compleet geweest.

Eigenlijk best bizar dat meer dan een derde covers betreft

Eigenlijk best bizar dat meer dan een derde covers betreft

Zegt ook wel iets over de discografie van de band, dat loopt nu ook niet bepaald over van juweeltjes.

avatar van gigage
Dat dan weer wel. Maar ik weet dat er best wel wat mensen een hekel aan de band hebben, geeft niks. Vraag aan de gemiddelde radioluisteraar van wie Knockin on Heavens Door is en je krijgt in 90 % van de gevallen waarschijnlijk Guns n Roses als antwoord te horen ( 6% Eric Clapton) en dus menigeen zal dat niet als cover zien. Ik doe maar een gok.

avatar van vielip
Ik denk dat je daar behoorlijk gelijk in hebt.

avatar van milesdavisjr
Dat mensen een hekel aan de band zouden hebben zou ik echter niet begrijpen. De vreemde strapatsen van Rose en kornuiten zullen mij eerlijk gezegd worst zijn. Het is echter wel zo dat de de heren enkele covers redelijk voor het voetlicht hebben gebracht. Als ik de originele versie van Live and Let Die hoor van McCartney denk ik altijd direct aan de wijze waarop Guns N' Roses dit nummer eigen maakte, de rockversie vind ik trouwens ook een stuk lekkerder. Sympathy for the Devil vind ik dan weer een stuk minder.

1,5
Op dit moment zit ik achter mijn bureau op het werk en de radio staat afgestemd op Radio 2. Op deze radiozender wordt best vaak een nummer van Guns N' Roses gedraaid. Zojuist was "Yesterdays" te horen. Wat ik mij afvraag: ben ik nou de enige die helemaal kriegel wordt van die stem van Axl Rose? Vroeger vond ik Guns N' Roses nog wel een aardig bandje, nu kan ik er met goed fatsoen niet meer naar luisteren!
De cd "Greatest Hits (2004)" ligt nog wel ergens bij mij op een plank. Wie 'm wil hebben moet mij maar een berichtje sturen. Gratis en voor niets bij mij thuis op te halen.

avatar van milesdavisjr

Ben ik het mee eens, Appetite kan ik nog wel aanhoren, met name vanwege het sleazy gehalte en de agressie die van de plaat uitgaat, maar ik trek Axl ook al lange tijd niet meer. Het gekerm en gegil en de voordracht van Rose op met name de Use Your Illusion albums kan mij gestolen worden.

avatar van gigage
Axl Rose is the greatest singer of all time -- or, so says this chart - Consequence

Maar ik vind de hierboven aangehaalde " Yesterdays" ook een gedrocht, nou ja, deels dan.

ricardo schreef:
Groot gelijk dat je ervanaf wilt, want je hebt natuurlijk al hun reguliere albums al in huis zodat die verzamelaar overbodig is geworden...
Inderdaad Ricardo en al die reguliere Guns N' Roses cd's gebruik ik al jaar en dag als onderzetter op onze mooi gelakte salontafel.

Hans Brouwer schreef:
Een heuse fan zelfs zo te zien, je hebt de cd,s zelfs al op tafel klaarliggen zodat je ze niet hoeft te zoeken, maar als je aan tafel gaat zitten in 1 oogopslag alle titels voor je neus hebt van Guns N Roses

ricardo schreef:
Jouw wens is niet mijn vader van de gedachte..

avatar van ricardo
Mooie bloemlezing en een mooi album om alsnog deze band te leren kennen, want behoorlijk wat krakers staan erop, toch vind ik hun reguliere album Appetite For Destruction een nog betere verzamelaar, terwijl dat een regulier album is, hun debuut. als je dat album in huis haalt heb je in wezen de essentie van hun wel in huis, maar de Use Your Illusion albums zijn beiden ook prima platen, mocht het debuut je zo goed bevallen en je nog meer van de mannen in huis wil hebben

Hans Brouwer schreef:
Jouw wens is niet mijn vader van de gedachte..
Tja sommige mensen zijn inmiddels ook gewoon te oud geworden om deze muziek nog te kunnen waarderen Misschien breekt bij mij die fase ook ooit aan, maar voorlopig nog niet!!

avatar van Von Helsing
ricardo schreef:

James Last is meer zijn ding, schat ik zo in.

Von Helsing schreef:
James Last is meer zijn ding, schat ik zo in.
Dat zou zo maar kunnen, immers je hebt James en je hebt een bak vol herrie.

avatar van Von Helsing
Hans Brouwer schreef:
Dat zou zo maar kunnen, immers je hebt James en je hebt een bak vol herrie.

En daar heb jij weer last van....

avatar van Noere
ricardo schreef:

Dat moment komt bij de meeste als ze een jaar of 19 zijn.

avatar van Funky Bookie
Op greatest hits albums kan je altijd wel makkelijk kritiek leveren.
Zo heb ik moeite met het gebrek aan chronologie.
Bij Greatest HIts moet je echter vooral kijken of de hits erop staan en dat hoeven dus niet per se de beste nummers te zijn. Op Oh My God na staan alle singles op deze verzamelaar en is er dus weinig op aan te merken.
Kortom: een uitstekende bak hardrock van Axl en zijn vrienden.

avatar van Metal-D78
Mwoah... ik zou vrienden tussen haakjes zetten.

Funky Bookie schreef:
Kortom: een uitstekende bak hardrock van Axl en zijn vrienden.
Ik zou "uitstekende" weglaten en "hardrock" vervangen door "herrie"...

Hans zoekt hobby

Hans Brouwer schreef:
Ik zou "uitstekende" weglaten en "hardrock" vervangen door "herrie"...

Volgens mij heb jij je punt hier al eerder duidelijk gemaakt. Eerst vond je GNR goed, nu kan je Axl's stem niet meer horen door al die geweldige herrie.

west schreef:
West, je hebt gelijk. Van mijn kant geen kwaad woord meer over GN'R.