Guns N' Roses - Greatest Hits (2004)

Label: Geffen

1. Welcome to the Jungle (4:34)
  2. Sweet Child O' Mine (5:57)
  3. Patience (5:58)
  4. Paradise City (6:49)
  5. Knockin' on Heaven's Door (5:38)
  6. Civil War (7:44)
  7. You Could Be Mine (5:46)
  8. Don't Cry [Original] (4:48)
  9. November Rain (8:59)
  10. Live and Let Die (3:04)
  11. Yesterdays (3:18)
  12. Ain't It Fun (5:10)
  13. Since I Don't Have You (4:21)
  14. Sympathy for the Devil (7:35)
avatar van ricardo
izabella schreef:

Tot slot, wanneer harde gitaarmuziek ter sprake komt is er altijd wel een onnozelaar die het waagt over GnR te beginnen maar niet bekend is met eerder genoemden.
Om die mensen een gunst te verlenen, heb ik dit goed onderbouwde pleidooi achtergelaten op een forum bedoeld voor discussie over popmuziek.
Uiterlijkheden en imago hebben daar altijd deel van uitgemaakt (Elvis' bakkebaarden en vetkuif) en mogen daarom ter discussie worden gesteld.

Nogmaals, luister naar:

AC/DC
BLACK SABBATH
MÖTÖRHEAD
Eigenlijk hoort ZZ Top ook nog in dat rijtje thuis. Die 3 bands zijn toevallig ook favoriet van mij, maar vind guns n roses ook gewoon een goede band, vooral hun debuut doet niets onder voor de beste platen van 1 van bovenstaande bands. En toevallig vind ik Slash 1 van de betere gitaristen die er zijn, hij heeft hele bijzondere riffs bedacht die nooit eerder vertoond waren. Wat mij betreft mag hij zeker geschaard worden als 1 van de beteren wat harde gitaarmuziek betreft. Vind hem origineler qua spel dan Angus Young of Campbell van Motorhead. Iommi is geen discussie over mogelijk, die heeft de bijnaam van riffmeister, en niet ten onrechte, want die heeft veel origineel gitaarwerk bedacht, meer dan Slash dat lijkt me duidelijk.

Ja, dit is nou echt een Greatest Hits album. Zoals al eerder opgemerkt ontbreekt Estranged, maar verder staan alle grootste successen van de verschillende albums er wel op. En ook nog eens enigszins (net niet / min of meer) in de goede volgorde. Zelfs van het minste album, die met Spaghetti, staan er twee goede nummers op.
En wat heb je dan: praktisch 80 minuten aan (steen-)goede (hard-)rock muziek van één van de populairste bands eind jaren '80 / begin jaren '90. En dat die muziek tijdloos is, ervaar ik nog steeds als ik het aanzet of live hoor. Zoals van Slash en Miles Kennedy in Paradiso even geleden. Voor mensen die maar 1 schijfje willen hebben van Guns N' Roses is dit toch wel een hele aardige.

avatar van Rockfan
Ben ik met je eens maar Knocking On Heaven's Door is origineel van Bob Dylan dus welke versie wordt er nu verkracht ?

Hoe dan ook 1 van de meeste overschatte rockbands ooit.

Ja, ze hadden wel hun momenten (Welcome to the Jungle is werelds). Maar hun muziek levert doorgaans nauwelijks voldoende energie om het toilet op een golden drop te trakteren. Terwijl ze iets geheel anders pretenderen te zijn. Je zou een band voor minder links laten liggen.

Een zootje ongeregeld dat om de 1 of andere reden de massa wist te beroeren. Het is van alle tijden. Nu ik er aan denk. Pretendeert de tijd niet te zijn? Heeft Planck niet iets gezegd over een horizon die...

Ach welnee, wat maakt het ook uit. Geniet, gij allen.

Edoch. Aan deze roos laat ik me niet vangen.

avatar van DeWP
Een 4 vanwege de grote hits, met als absolute hoogtepunt "november rain".

avatar van paulmccuytney
De enige reguliere albums die ik van Guns 'n Roses gehad heb zijn Use your illusion deel I en II, maar die vond ik al met al nogal tegenvallen. Ondanks de geweldige rockballad November rain en het uitstekend geoverde Knocking on heaven's door.
Dit Greatest Hits-album leek me dan ook een betere optie. Sweet Child of mine, Welcome to the jungle en Paradise City blijven tijdloos. Maar daarentegen vind ik Sympathy for the devil weer een erg slap aftreksel van het Stones-origineel. Inderdaad jammer dat Estranged er niet op staat i.p.v. Sympathy. Hij krijgt van mij 3,5 ster en dat lijkt me op zijn minst terecht.

avatar van caravelle
Was Guns 'n Roses single Sweet child o' mine niet Vara's parkeerschijf (iedere dinsdag) in de lente/zomer van 1988? Het was zeker mijn kennismaking met deze groep en heb de single meteen gekocht. Geloof niet dat het een grote hit werd toendertijd maar vond deze geweldig inclusief de B kant. Het jaar daarop Paradise city ook op single gekocht en vlak na de zomer Patience. Wat daarna kwam vond ik allemaal erg over de top maar In 1992 toch nog naar de kuip geweest voor een concert maar daar was niet veel aan. Daarbij liet de band iedereen wachten en de zanger met zijn grote bek gaf de politie de schuld (lees smoesjes). Intussen werden ze ingehaald door Nirvana en consorten en was het feest alweer voorbij. Slash nog ergens gezien op Pinkpop (1993 of 1994?) maar dat hield ook niet over. Kortom, de eerste lp Lies moet je hebben en dan heb je genoeg in huis.

avatar van gigage
Volgens mij is het feest weer begonnen.
Guns n Roses grossierde 14 singles in de NL charts waarvan er 13 hier opstaan. Dus de naam van deze schijf doet wat dat betreft zijn eer aan. Of je het wat vindt is niet aan mij.